Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra F kombi '96 1.6 X16SZR - nie działa wentylator nawiewu powietrza

18 Mar 2013 01:36 17235 4
  • Poziom 10  
    Witam,
    Mam problem z wentylatorem nawiewu powietrza. Dzięki kilku wcześniejszym tematom opisującym podobne problemy, wyeliminowałem prawdopodobne przyczyny uszkodzenia: bezpiecznik F14 / 30A (OK), wentylator ( spięty na krótko działa), rezystor (podpinanie +12 do poszczególnych pinów powoduje zadziałanie wentylatora i zmianę w obrotach wentylatora więc jest OK). Sprawdziłem również pokrętło od ustawiania siły nawiewu (4 biegi) - jest OK.
    Ale:
    Wg dokumentacji z forum, przewód z bezpiecznika powinien dochodzić do przełącznika na pulpicie - tak nie jest bo z bezpiecznika wychodzi czerwono-żółty a do G+ na przełączniku dochodzi zielony. I tu nie ma przejścia! Sprawdziłem miernikiem. Kiedy podpiąłem dolny pin bezpiecznika ( na którym jest +12V) na G+ i poszczególne piny tj 1,2,3 i 4 to wentylator ruszył bez problemu.
    Nadmienię że w aucie jest klimatyzacja i ona z racji niedziałającego wentylatora też nie działa.
    Sprawdziłem w skrzynce przekaźniki - nie wiem który odpowiada za załączanie dmuchawy i klimy - te które są na tylnej ścianie skrzynki czyli dwa zielone na 30A, szary i czarny są dobre (wysterowane +12 zamykają obwód) te z przodu raczej nie obsługują dmuchawy - tak wynikało z dokumentacji. Są jeszcze dwa przekaźniki + dwa bezpieczniki w komorze silnika i one też są sprawne.
    W związku z tym mam pytanie: co i gdzie pośredniczy pomiędzy bezpiecznikiem F14 a przełącznikiem na panelu?
    Gdzieś "po drodze" jest przekaźnik(?) który załącza obwód?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 10  
    Witaj jakiś rok temu bawiłem się kilka razy przy takiej asterce, na 90% podstaw nowy opornik wentylatora i będzie działało, nie wyciągaj panelu z pokrętłami bo i zabawy dużo i sam przełącznik też ci się może rozsypać, wyjmij opornik i zobacz czy nie sa popalone uzwojenia. Ja tak miałem na 1-2 biegu, ale 3 działał:) opornik masz z prawej strony obudowy filtra kabinowego. Powodzenia:)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 10  
    Rezystora nie wykręcałem ale przykładałem do poszczególnych pinów napięcie +12V z akumulatora i wentylator uruchamiał się zgodnie z "przełożeniami". Tak samo podłączałem zasilanie na pinach przełącznika z panelu i wentylator działał zgodnie z przypisanymi biegami. Sprawdziłem go również omomierzem i wyniki pomiarów były porównywalne do "książkowych". Wniosek - rezystor powinien być OK. Kręcąc pokrętłem przełącznika na pulpicie - w przeciwieństwie do twojego przypadku - u mnie nic nie chce zadziałać. Nie ma napięcia +12V na wejściu przełącznika.
    Nie mogę znaleźć w dostępnych dokumentach rzeczywistego przejścia z bezpiecznika na G+ przełącznika.
  • Poziom 10  
    witaj, mimo wszystko zacznij od rezystora zajmie ci to 5 min. a będziesz miał 100% pewności że jest dobry:)poza tym zaczniesz eliminację od najprostszych elementów:)może głupio sie spytam ale sprawdź jeszcze raz bezpieczniki może jest padnięty, ja tak miałem z radiem przy jakimś aucie że działało a w pewnej chwili padło i okazało się że upaliło bezpiecznik, czemu sam nie wiedziałem:(może też być że ktoś wyciągał wcześniej opornik i go źle wsunął. No chyba ze ktoś wcześniej coś przerabiał to może być nieciekawie. Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Zrobione - przekaźnik K17 ( schemat serwisowy) nr 12 ( z opisu z rycin dostępnych w necie) zawieszał się w trakcie pracy. Badając go za pomocą zasilacza +12V i omomierza wszystko było OK więc nie brałem go pod uwagę. Ale w trakcie normalnej pracy zawiesił się i nie zamykał obwodu. Jutro trzeba będzie kupić i wymienić na nowy.
    Temat zamknięty
    Pozdrawiam