Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie

DjDaniel11 18 Mar 2013 02:16 23181 34
  • WSTĘP
    Zacznę od tego, iż długo zastanawiałem się co zrobić ze stertą starych parów 36 opartych na żarówkach halogenowych 30W 6,4V. Sprzedawać je, szkoda, ponieważ może już je kupić po 25zł z żarówką. Stwierdziłem, "mam dużo czasu" przerobię na próbę jednego na diody LED.

    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie

    MODUŁ LED:
    Na początku był chaos, a później, powoli zaczęła klarować się płytka pod diody LED. Użyte zostały diody o średnicy 10mm, z wiadomych powodów (lepsze od 5mm, luźniejsze lutowanie, itd) o podstawowych barwach RGB. Nic więc tu nie zaskakuje.
    Niestety, jak to los chciał, nie miałem na komputerze żadnego programu do projektowania PCB. Jednak nie chciałem się poddawać, znalazłem na dysku corela, i siadłem do "rysowania" PCB :) Cała płytka wykonana w grafice wektorowej, co akurat uważam za wielką zaletę. Rezystory do diód lutowane są od dołu płytki, natomiast zworki są wyliczone idealnie po między diodami. Maksymalny pobór prądu przy kolorze białym, to 580mA przy 12,2V (dla AC 244V). Co daje tylko 7W ! Wysoką jasność uzyskałem stosując diody o bardzo wąskim kącie świecenia, około 20 stopni.
    Płytka była wykonana metodą termo-transferu, a następnie przycięta piłką do metalu na wielokąt. Ostatnim etapem było szlifowanie papierem ściernym na równe koło. Ważne było każe 0,5mm ponieważ płytka jest montowana na wcisk w obudowę, we wgłębienie od oryginalnej blokady żarówki (drutu w koło).

    STEROWNIK:
    Do projektu użyłem własnego sterownika, zbudowanego już dawno temu przy pomocy przyjaciela Granat'a z tego forum (pomoc z napisaniem programu). W zasadzie nawet nie produktu finalnego, a prototypu. Możliwe że zamieszczę jego nową wersję, ponieważ stara dokumentacja niestety została stracona podczas formatowania komputera, i zawierała parę błędów.




    Sterowanie DMX :
    1ch RED
    2ch GREEN
    3ch BLUE
    4ch DIMM/STROBE/FULL ON
    (czyli tak samo jak pary64 eurolite, lightmaxx; mogą pracować razem z tymi)
    Sercem układu jest procesor Attiny2313 taktowany zewnętrznym kwarcem 8Mhz. Jako konwerter do systemu DMX użyłem najpopularniejszego rozwiązania, układu SN75176, jednak oszczędzając piny procesora zdecydowałem się na podłączenie tylko "odbioru" sygnału, jednym pinem do procesora. Do ustawiania adresu DMX, służy standardowy DIP SWITCH 10 przełącznikowy podłączony bezpośrednio do wyprowadzeń procesora. Układ korzysta ze sprzętowego generatora PWM, a wyjścia procesora sterują przez rezystory tranzystorami BC337 (npn).
    Pech chciał, że nie mogłem wtedy dostać procesora w wersji DIP i musiałem wykonać przelotkę z SMD na DIP (moje pierwsze lutowanie uc SMD).

    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie


    KOSZTY:
    20zł - PAR36 (miałem)
    24zł - 69x 10mm LED (lispol)
    5zł - zasilacz impulsowy 12V 1,6A (allegro)
    15zł - sterownik (miałem)
    5zł - inne (np. rezystory, przewody, złącze XLR)
    ________________________________ 69 zł (kolejne "69")

    Robią parę od razu cena za same diody zmniejsza się do 19zł, tak samo cena zasilacze do 4zł. Daje to nam 62zł zamiast 69zł. Jako, że reflektor miałem, i sterownik kiedyś wykonany też, jedyny koszt wyniósł 34zł!

    PODSUMOWANIE:
    Aktualnie sterownik jest zabudowany w tylnej części lampy, bez wyprowadzenia dim switcha. Złącze do DMX wypuszczone na kablu, podobnie na stałe przy reflektorze znalazł się kabel zasilający. Po rozplanowaniu tylnego panelu będę wiercił otwory i wyprowadzał przełączniki, złącza. Aktualnie jeśli ktoś chce, cała elektronika (poza zasilaczem) mieści się w pierwszej części reflektora. Pod PCB z diodami spokojnie wchodzi płytka sterownika. (Na upartego zmieści też tam zasilacz, jednak trzeba w jakiś sposób zamontować, pomiędzy sterownikiem a płytką z diodami). Transformatory z lamp można sprzedać (10-15zł) dzięki czemu zmniejszymy jeszcze bardziej koszty. Ja je zatrzymuje, ponieważ przydadzą mi się przy pixel barach na diodach mocy.

    Pierwsze fotki pochodzą jeszcze z etapu budowy, dlatego nie świecą jeszcze wszystkie diody.

    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie
    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie

    .
    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie
    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie


    WNIOSKI:
    + Dużo pracy, ale jeszcze większa satysfakcja.
    + Dużo niższa waga, dzięki wyrzucenia transformatora i zastosowaniu zasilacza impulsowego, stabilizowanego.
    + Jaśniejszy od oryginalnego para, jednak mam wiązkę szerszą (15-20 stopni)
    + Obawiałem się, że tranzystory będą się grzały, jednak nie nagrzewają się nawet o 2 stopnie w stosunku do temperatury otoczenia.
    - Diody na płytce PCB sa łączone po 3, oraz niektóre po 2, przez co mają inne napięcie "przewodzenia", niestety strasznie mi to psuło koncepcje. Pod płytką dolutowane są diody 5mm szeregowo do szeregów gdzie były tylko 2 diody.
    - Diody zielone które zdobyłem świecą jakby były z innej parafii.(kąt, ostrość plamki)
    - Sterownik ma jedną wadę, która wyszła dopiero przy ponownym jego rozgrzebaniu. Mianowicie pierwszy switch adresu dmx, jest podłączony do pinu na którym jest wyjście UARTu. Przez co zwiększa się bardzo pobór prądu przez układ (90mA). Zwierając ten pin do masy, płynie maksymalny prąd jaki procesor jest w stanie przez jeden pin przepuścić. Zabezpieczenie jednak zapobiega uszkodzeniu portu.

    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie
    Plik PAR36 ALL SD jest odpowiednikiem tego co zawiera plik CDR (spakowany .zip) tylko w gorszej jakości. Na dniach postaram się zamieścić jeszcze kod .hex dla procesora i schemat sterownika, aby dokumentacja była kompletna.

    EDIT :
    Dodana płytka PCB sterownika (ścieżki, punkty, maska, 3d) - Pliki 1,2,3,5 .pdf

    NIESTETY PŁYTKA W OSTATNIM PROŚCIE, NIE MOGĘ DODAĆ ŻADNEGO ZAŁĄCZNIKA TUTAJ, PROSZĘ MODA O POMOC.


    Fajne!
  • #2 18 Mar 2013 07:50
    adversus
    Poziom 24  

    Czy autor może zamieścić filmik pokazujący działanie układu, zwłaszcza chodzi mi o pokazanie jak działa ten 4 kanał... Postaraj się też przedstawić schemat. Kolejne pytanie czym sterujesz swoją konstrukcje (jaki sterownik) oraz z jaką częstotliwością działa Tobie PWM. co do zwiększonego poboru prądu przez procek, czy aby dobrze masz skonfigurowane piny??? Napisz w jakim języku napisane jest źródło ( bo pewnie przez awarie raczej go nie posiadasz i nie udostępnisz ) Konstrukcja ciekawa, trochę mało starannie wykona płytka, ale po zatem ok.

  • #3 18 Mar 2013 19:29
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Autor może zamieścić film :) Jednak nie w tej chwili, ponieważ nie mam w domu żadnego sterownika DMX, został w klubie. Osobiście do sterowania używałem UDMXa (i sterowałem z komputera), jednak można podłączyć pod każdy sterownik DMX.

    PWM leci z tego co pamiętam na około 30kHz. Zastosowane są słabe tranzystory, z małymi pojemnościami bramek, więc nie ma problemu z przełączaniem.

    Program został w głównej mierze napisany przez "Granat`a" w języku Basic (bascom). Dołączam go do pierwszego postu. Zarówno wersję skompilowaną .hex, jak i sam kod .bas

  • #4 18 Mar 2013 20:15
    adversus
    Poziom 24  

    do autora projektu:

    jaką pojemność bramki mają tranzystory użyte przez Ciebie (wspomniałeś o BC337) ?

  • #5 18 Mar 2013 21:24
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    avaster12 , nie do końca rozumiem co masz na myśli. Możesz napisać co miałeś na myśli?

    adversus, niezbyt precyzyjnie się wyraziłem. Choć sam zastosowałem tranzystory bipolarne BC337, których pojemność bazy to 12pF, jeśli dobrze pamiętam, to nic nie stoi na przeszkodzie zastosowania tranzystorów unipolarnych, mosfet, do sterowania większymi zestawami diód, np. diodami mocy.

    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    Schemat płytki z diodami jest beznadziejnie prosty, i nie powiem czy jest sens go rysować :) Plus jest wspólny dla wszystkich kolorów a masą steruje oddzielnie RGB.
    Kolor czerwony:
    8x - ---D---D---D---R--- +
    1x - ---D---R--- + (środkowa, na zdjęciach jej nie ma, bo mi zabrakło)

    Kolor zielony:
    6x - ---D---D---D---R--- +
    2x - ---D---D---R--- +

    Kolor niebieski:
    6x - ---D---D---D---R--- +
    2x - ---D---D---R--- +

    UWAGA: Przy sterowaniu cyfrowym PWM, z mojego sterownika, nie trzeba kombinować z dodatkowymi diodami, pod PCB o których pisałem w pierwszym poście. Jedynie przy sterowaniu analogowym należy je zastosować.

    Schemat sterownika też zamieszczam, jest jaki jest, rysowałem go przed chwilą, z "układu".
    Reflektor PAR36 LED "69" Moje wykonanie
    Pin11 i pin9 są nieużywane, jednak jeśli ktoś chce może je wykorzystać. Dodam, że program (wsad) zajmuje aktualnie 79% pamięci uc.

  • #6 18 Mar 2013 23:27
    Krychol rc
    Poziom 22  

    Świetny projekt, a ja sam szukałem już długi długi czas czegoś takiego na attin2313. Pozdrawiam

  • #7 19 Mar 2013 10:06
    adversus
    Poziom 24  

    Witam ponownie,
    nie chce aby pomyślano że się czepiam, ale mam kilka pytań. Autor napisał że na jego sterowniku nie trzeba dodatkowych diod (tych ukrytych z tyłu płytki z diodami świecącymi) czy jest tu mowa o zewnętrznym sterowniku DMX'owym i jeśli tak to czy on ma jakieś szczególne możliwości (np ustalenie krzywej ) czy o tym z tiny2313 wmontowanym do "PAR'a".

    Wg mnie sterowanie PWM sprawia że nie ma znaczenia ilość diod w szeregu, ważne by w szeregu gdzie jest np 5 diod i drugim gdzie są np 3 diody prąd płynący przez nie był taki sam (ustalany rezystorem włączonym w dany szereg).

    Pisząc sterowanie analogowe, co kolega miał na myśli? Że sygnał analogowy jest podawany na któreś wejście tiny2313 (na schemacie jest jak mi sie wydaje wejscie "IN" na pinie 9), czy jest mowa o sterowaniu napięciem (przykładowo od około 5 do 12V) każdego koloru - RGB.

  • #8 19 Mar 2013 10:10
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    adversus napisał:

    Wg mnie sterowanie PWM sprawia że nie ma znaczenia ilość diod w szeregu, ważne by w szeregu gdzie jest np 5 diod i drugim gdzie są np 3 diody prąd płynący przez nie był taki sam (ustalany rezystorem włączonym w dany szereg).

    Sam sobie odpowiedziałeś :)

    Do testów układ był sterowany analogowo, od 0V do 12V (nie PWM). Napięcia były regulowane liniowo na zupełnie innym "sterowniku". Dlatego zastosowałem diody pod spodem. Teraz oczywiście można by je wymontować, ale jako skoro nie przeszkadzają, to wolę sobie zostawić. Podświetlają ładnie "otwory wentylacyjne" PARa :)

  • #9 19 Mar 2013 10:15
    adversus
    Poziom 24  

    Ok, kto pyta nie błądzi :)

    Kolejna sprawa napisał kolega o dużym poborze prądu przez zwieranie pinu od RS. Taki prąd powinien uszkodzić dane wejście (nie maja one zabezpieczeń przed nadmiernym prądem) , czy nie ma jakiegoś błędu w kodzie i wejście nie jest czasem ustawione też jako i wyście, stąd zwieranie go do masy powoduje taki pobór prądu no i czy procek się nie grzeje przy tym?

  • #10 19 Mar 2013 10:19
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Pin ten jest ustawiony jako wejście i podciągnięte wewnętrznym rezystorem do +5V. Jednak doczytałem się w dokumentacji procesora, że jeśli korzysta się ze sprzętowego uartu, to pin ten jest automatycznie ustawiany jako wyjście. Stąd problem.

    Dlatego też przedstawię pełną dokumentację drugiej wersji sterownika, już z poprawionymi takimi szczegółami. Co dziwne, powinien ulec uszkodzeniu, ale działa już parę miesięcy i nic mu nie jest :)

  • #11 19 Mar 2013 13:27
    PAMPKIN
    Poziom 11  

    OK fajnie!

    Ja dałbym soczewki i diody RGB, ale wtedy już jakieś mosfety byłyby potrzebne. A żeby się "poczepiać" to nie pasuje mi słowo sterownik, bo to jest cześć wykonawcza a sterownik jest na drugim końcu magistrali czy to stół GrandMA czy jakiś UDMX! Czekam na film z obrazem działania!

    W sumie ATtiny2313 ma 4 PWM więc dlaczego nie dać diód RGBW + soczewki ale to raczej w obudowie PAR56

  • #12 21 Mar 2013 18:03
    Krychol rc
    Poziom 22  

    Witam

    Wykonałem układ i chce nim sterować poprzez jakiś program sterownikiem uDMX z tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2063228&highlight=udmx&sid=

    Również, go wykonałem i próbuję cokolwiek zdziałać i nic nie chce się świecić.
    Czy ktoś by mógł mi dokładnie powiedzieć jakimi pinami połączyć oba układy SN75176 i jakim programem cokolwiek wywołać na tym sterowniku?

    Bawię się programem DMX Link również z powyższego linku i każdy ruch suwakami sygnalizuje się jedynie na diodzie led na uDMX.

    Pozdrawiam i proszę o pomoc.

    EDIT:

    Poradziłem sobie z połączeniem, już jakieś tam sygnały mam jak ustawię np. 256 kanał na switchach i poruszam suwakiem 259 diody stopniowo się zapalają, ale co dalej ?

  • #13 22 Mar 2013 10:07
    PAMPKIN
    Poziom 11  

    Krychol rc napisał:
    Witam

    Wykonałem układ i chce nim sterować poprzez jakiś program sterownikiem uDMX z tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2063228&highlight=udmx&sid=

    Również, go wykonałem i próbuję cokolwiek zdziałać i nic nie chce się świecić.
    Czy ktoś by mógł mi dokładnie powiedzieć jakimi pinami połączyć oba układy SN75176 i jakim programem cokolwiek wywołać na tym sterowniku?

    Bawię się programem DMX Link również z powyższego linku i każdy ruch suwakami sygnalizuje się jedynie na diodzie led na uDMX.

    Pozdrawiam i proszę o pomoc.

    EDIT:

    Poradziłem sobie z połączeniem, już jakieś tam sygnały mam jak ustawię np. 256 kanał na switchach i poruszam suwakiem 259 diody stopniowo się zapalają, ale co dalej ?


    Troszkę nie łapię, (zwłaszcza końcówki) Twojego wpisu, ale poprzez uDMXa możesz sterować programem FreeStyler DMX

  • #14 22 Mar 2013 14:43
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    PAMPKIN , zdecydowałem się na wersję RGB, ponieważ kolor biały zimny jest tylko chwytem marketingowym który niewiele daje. Dopiero zastosowanie diód A (Amber) pozwala uzyskać biel o różnych temperaturach barwowych. GrandMA to nie sterownik, to cudo :D

    Krychol rc , Skoro ustawiłeś kanał 256, a urządzenie zajmuje 4ry kanały, to logiczne, że ostatni 259 będzie pełnił funkcję master. Poprzednie 3 powinny ustalać jasność wyjść. Jednak kanał czwarty musi być również "podniesiony". Co do konfiguracji dmx, to wszystko zależy z jakiego programu korzystasz, ale z tego co piszesz, to udało Ci się dobrze poustawiać, i nadajesz dane. Więc w czym problem ?

    Dla zainteresowanych chciałem pokazać, że nie tylko do reflektorów typu par, ten sterownik się nadaje.

    Link

  • #15 23 Mar 2013 14:17
    Krychol rc
    Poziom 22  

    Postaram wyjaśnić to jaśniej jak u mnie to wygląda:

    Ustawiony kanał 2, przesuwamy powoli suwakiem 5 (0-255) do góry i od wartości 201 zapala się od razu czerwona dioda i niebieska i jakoś tak dziwnie pomrugują, później od wartości 246 dodatkowo zapala się dioda gdy na kanale master ustawię 255 a następnie zjadę do 0 to gasną dioda zielona i niebieska a czerwona delikatnie pomruguje.
    Gdy np. ustawimy master na wartość 100 i jedziemy po kolei kanałem 1, 2 i 3 diody nie rozjaśniają się tylko co powiedzmy jakąś tam wartość gasną i lekko się zapalają.
    Myślę, że coś tu nie halo, czy trzeba jakoś specjalnie ustawić fusebity czy coś ?
    Jeżeli niejasno to wytłumaczyłem mogę wstawić filmik z działania.

    Pozdrawiam

  • #16 23 Mar 2013 17:12
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Na pewno trzeba przestawić fuse bity na zewnętrzny kwarc. Wieczorem odczytam fusy z procesora i zamieszczę w temacie. Pozdrawiam

  • #17 23 Mar 2013 18:02
    Krychol rc
    Poziom 22  

    Fusebity były ustawione na zewnętrzny i nic.

  • #18 23 Mar 2013 19:34
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Zaraz odczytam i dam Ci znać, jak to u mnie wygląda. Tak jak pisałem program był pisany przez kolegę Granata, jednak to co piszesz, ewidentnie wygląda na problem z softem, a jak dla mnie nie problem z timerami.

    Dodano po 1 [godziny] 10 [minuty]:

    A więc sprawy mają się następująco. Nie miałem jak odczytać ustawienia bitów, ponieważ musiałbym rozkręcać całe urządzenie i lutować przewód reset, od spodu płytki.
    Jednak mam jeszcze jedną wersję programu, z przed roku. Wiem, że on też na pewno działał. Jeśli chodzi o fusebity to możesz napisać do Granata. On powinien coś powiedzieć więcej.
    PS: Wykonałeś płytkę, czy masz układ zmontowany w "pająku"?

  • #19 23 Mar 2013 20:39
    Krychol rc
    Poziom 22  

    Dzięki, zaraz sprawdzę wsad.
    Układ wykonałem na płytce stykowej więc wszystko jest na 100% ok.

    Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie moim problemem.

    EDIT:

    Dziękuję bardzo, ten wsad jak najbardziej działa.

    Pozdrawiam

  • #20 23 Mar 2013 23:55
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Dzięki za info, podmienię w pierwszym poście, możliwe, że nie tą wersję wrzuciłem.

  • #21 24 Mar 2013 19:19
    aska12
    Poziom 12  

    Wykonałam 1 taką lampę i nie mam pojęcia jak ją program rozpoznaje FreeStyle 512 szukałam w wszystkich bibliotekach i nie dział ??

  • #22 24 Mar 2013 20:43
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Zacznijmy może od początku.
    1) Bez względu jaką bibliotekę do tego para dasz, to nic nie zmienia. Program po bibliotece nie szuka na linii danego urządzenia, tylko na odpowiednie kanały wysyła wartości. Więc może to być jaka bądź biblioteka od dowolnego urządzenia. Ważne jest, aby na pierwsze 3 kanały urządzenia wysłać jakieś dane, ale czwarty nie może być zerowy. Musi mieć jakąś wartość, najlepiej do test ustawić go na "full" (255).
    2) Jak masz wykonane podłączenie do programu freestyler? Z jakiego konwertera korzystasz, i czy on działa poprawnie?
    3) Czy zmieniałeś ustawienie fusebitów na "zewnętrzny kwarc"?

  • #24 24 Mar 2013 21:19
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    A więc droga pani :) Wybrać możesz dowolny, jedną tą właściwą bibliotekę załączam w poście. (Spakowane zip, bo samego pliku pff elektroda nie chciała przyjąć)
    Jaki adres masz ustawiony na urządzeniu? Jak podłączona jest linia dmx?

  • #25 25 Mar 2013 10:58
    PAMPKIN
    Poziom 11  

    DjDaniel11 napisał:
    PAMPKIN , zdecydowałem się na wersję RGB, ponieważ kolor biały zimny jest tylko chwytem marketingowym który niewiele daje. Dopiero zastosowanie diód A (Amber) pozwala uzyskać biel o różnych temperaturach barwowych. GrandMA to nie sterownik, to cudo :D


    Myślałem o zimnym białym jako wypełnieniu strobo, Amber zgadza się, jest bardziej naturalny.

    A tak przy okazji dałeś mi do myślenia i wziąłem się za swoją wersję "lampiona" bo leży troszkę obudów od PARów, jak tylko zrobię to przedstawię swoją wersję.

  • #26 25 Kwi 2013 18:21
    Bohenek
    Poziom 10  

    A ja mam takie pytanie: Dlaczego diody 10mm są lepsze od 5mm? Pomijam kwestie luźniejszego lutowania to jasne, ale z tego co pamiętam (mogę się mylić) jasności 10mm i 5mm są podobne, a diod 5mm można upakować więcej.

  • #27 01 Maj 2013 18:26
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Zaletą diod 10mm jest na pewno optyka. Posiadają lepszy reflektor i większą soczewkę.
    Kolejną zaletą jest lepsze odprowadzanie ciepła z półprzewodnika.

  • #28 31 Maj 2014 17:48
    Qelan
    Poziom 10  

    Chciałem wykonać ten projekt ale pojawił mi się problem:

    Podłączyłem do wyjścia jeden led rgb ze wspolną anodą i kompletem rezystorów. Zaprogramowałem Attiny ustawiając we fusach zewnętrzny kwarc 3-8... układ nie działa, dioda non-stop świeci się białym światłem.

    Jak powinno wyglądać podłączenie xlr do tego sm75176, w sensie który pin do którego wyprowadzenia?

  • #29 31 Maj 2014 23:46
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Jeśli źle podłączysz piny wtyczki canon do układu sm75176, to po prostu nie będzie działać (nie będzie świecić), z uwagi na nieodebranie poprawnego pakietu danych.
    Na pierwszym pinie masa, na drugim DATA- , i na 3cim pinie DATA+.

    Możesz wrzucić zdjęcie układu? Jakich tranzystorów użyłeś?