Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie

montertb 18 Mar 2013 21:42 20895 22
  • #1 18 Mar 2013 21:42
    montertb
    Poziom 22  





    Witam,
    zdobyłem taką nagrzewnicą jak w temacie, dokładne oznaczenie to Eberspacher D1LC (nie compact!) Scania 25 2027 05 00 00, Jest to oczywiście diesel, zasilanie 24V.
    Do tego mam sterownik pieca o oznaczeniu 25 1689 50 00 80 i jakiś prosty sterownik (chyba to nie termostat...) 25 1786 89 02 00. Jest pompka paliwa, podłączałem ją na 24V i pluła paliwem które pozostało w środku - więc działa. Zorientowałem się że niestety brakuje mi regulatora napięcia :/ oraz jeszcze jakiegoś urządzenia. Po rozebraniu i ogólnym prześledzeniu połączeń wydaje mi się ze ta druga pusta kostka powinna być uzupełniona o przekaźnik wysokoprądowy który załącza świecę. W podstawkę tą więc na razie wsadziłem popularny przekaźnik samochodowy 30/40A.

    No więc muszę to uruchomić. Bezskutecznie poszukuję schematu tego pieca. Tragedia, nic nie ma. Jest dostępna niemiecka instrukcja od D1LC Scania (w tym temacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1307034#1307034),, ale na jej okładce wymieniony jest inny nr katalogowy nagrzewnicy (25 2011 05 00 00). Na schemacie tym z kolei nie widzę regulatora napięcia tylko trzy przekaźniki.

    - Nie wiem jak podłączyć ten regulator kabinowy,
    - Nie wiem gdzie podłączyć pompkę,
    - Brakuje prawdopodobnie regulatora napięcia (może się da go chwilowo jakoś obejśc?),
    - Druga kostka jest pusta - co tam mam wsdzić?

    Starałem się porobić zdjęcia wiązek i gniazd. Rzućcie okiem. Gdzie sprawdzić czy w ogóle mam prawidłowe te sterowniki, a nie wrzucili mi tego dla ściemy..?

    Kto ma do sprzedania taki regulator jeżeli jest potrzebny? Gdzie go kupić?

    Znalazłem jeszcze jakiś schemat w tym temacie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9124879#9124879 ale muszę sobie nazbierać punktów żeby go łaskawie pobrać :/

    Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie

    4 22
  • Semicon
  • #2 19 Mar 2013 08:35
    montertb
    Poziom 22  

    Trochę porównałem ten schemat z moim urządzeniem i wyszło mi że chyba nie potrzebuję żadnego regulatora napięcia, a jedynie muszę uzupełnić dwa przekaźniki 24V (elektroniczne lub cewkowe). Jeden 2.5.2 (kostka R45), drugi 2.5.1. Nie wiem jaką funkcję pełni 2.5.3, nie mam go w swojej instalacji.

    U siebie mam kostkę R45 (2.5.2) którą widać na zdjęciach. Wychodzą z niej dwa przewody, na schemacie są one i w dodatku zabezpieczone bezpiecznikiem 2.7.5. Gdzie powinienem je podłączyć, na schemacie idą prosto do zasilania + i - 24V. Czy to jest włączenie silnika, albo regulacja jego obrotów?

    Nadal nie wiem jak podłączyć ten regulator. Prawdopodobnie do złącza "g", z którego wychodzi mi 6 przewodów (w tym 2 zdublowane). Ma ktoś schemat jak go podłączyć?

    W załączniku jest obrazek który sobie rozpisałem, na zielono zaznaczone pola to niewiadome elementy/połączenia.
    Chciałem tą nagrzewnicę przynajmniej wstępnie uruchomić, ale nie chcę uszkodzić sterownika. Jakaś wskazówka?

    5
  • Pomocny post
    #3 19 Mar 2013 16:48
    SP7SEC
    Poziom 26  

    Witaj to jest najprostsza wersja D1LC schemat jest na 100 procent na elektrodzie ,co do regulatora prądu świecy to za sterownikiem z końcówką 08 nie występuje w gniazdo trzeba włożyć zwykły przekaźnik 24 V z dużymi stykami 70 A jak nie dasz rady znaleźć schematu to daj maila to Ci wyśle.

    -1
  • #4 19 Mar 2013 21:31
    montertb
    Poziom 22  

    Więc sprawa wygląda tak. Podłączyłem to dziś z przekaźnikiem 40A, chciałem tylko uruchomić choćby wentylator. Niestety zero reakcji, ale główny problem w tym że nie wiem jak połączyć dwie kostki, oznaczyłem je na schemacie zielonymi ramkami. Ta kostka z dwoma wyprowadzeniami szła do gniazda na drugi przekaźnik, nie wiem jaką miał funkcję, może komputer auta nim coś włączał?

    Schematu do mojego D1LC Scania nie znalazłem, jest tylko jeden dokument, którym się posługuję i on jest najbliższy (ale nie identyczny) temu co mam w warsztacie (z linka powyżej, nazwa "Scania D1LC.pdf"). Pobrałem też z elektrody schemat "prostego" D1LC, ale nijak to się ma do mojego pieca, bo na tamtym schemacie sterownik chyba wbudowany jest w piec. Ja mam go osobno. Przeglądnąłem kilkanaście dokumentacji D1L; D1LC; D1LCc... i próbowałem tez podpatrzyć jak to jest zrobione w D3LC itp. Niestety nadal nie wiem co zrobić z tymi dwoma kostkami żeby piec ruszył... a boję się tez na dziko zwierać żeby nie uszkodzić kosztownego sterownika.

    Jak masz pewny schemat to proszę podaj mi go, robię z tego doktorat od 3 dni i nic więcej już nie wymyślę.

    Więc poniżej zamieszczam rozrysowany schemat mojego pieca z wiązką przewodów jaka jest u mnie. Proszę powiedzcie mi co zrobić z dwoma kostkami umieszczonymi w zielonym polu...? Na schemacie tym wkleiłem tez rysunek mojego sterownika (niestety tylko taka była jakość...)

    Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie

    1
  • Semicon
  • Pomocny post
    #5 19 Mar 2013 23:43
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam miałem takie cacko założone u ojca w starze w zeszłym roku założyłem mu airtronica D2 z dafa cf jutro postaram się podesłać Ci dokumentację oryginał od scanii

    0
  • Pomocny post
    #9 20 Mar 2013 16:24
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Na rysunku masz poprawione połączenie. Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie
    Na PW wysłałem ze względu na Copyright Scania! resztę.
    2-pinowa kostka to załączanie wentylatorów można zignorować :)

    1
  • Pomocny post
    #10 20 Mar 2013 19:27
    miler80
    Poziom 34  

    Zajrzyj na PW.

    0
  • #11 20 Mar 2013 20:55
    montertb
    Poziom 22  

    Dzięki za podpowiedzi.

    Więc zmontowałem układ najpierw zwyczajnie zwierając przewód żółty 5cio pinowego złącza do +24 i faktycznie nagrzewnica zastartowała. Ale nie do końca, co widać na poniższym filmie. Pomyślałem, że może jednak trzeba cały ten sterownik kabinowy podłączyć (wg schematu kolegi "serwis_gh"), więc porobiłem wiązki, podłączyłem i efekt ten sam... :(.


    Link


    Przekaźnik wewnętrzny buczy, szybko drga. Na silnik nie idzie napięcie (zmierzyłem na zaciskach, patrz niżej). Tyle.

    Trochę się podłamałem, nie wiem czy coś nie jest uszkodzone...

    Zmierzyłem:

    * Napięcie zasilania przy niezałączonym urządzeniu (żółty przewód luzem) - 33V,
    * Napięcie po załączeniu - 21,5V - i tutaj się zdziwiłem bo mam mocne trafo (od projektora w którym były dwie żarówki 24V/250W). Może spory spadek na mostku (użyłem 50 amperowy)? Jutro sprawdzę go. Generalnie trafo potrzebne to 24V/30A ca. 500W?
    Producent podaje napięcie zasilania od 22V do 28V, ale podobno to minimum to jednak 23V...?
    * Oporność świecy to 0,8ohma, zmierzyłem świecę od starego D1L i ma 1,4ohm. Nie moge jej wykręcić więc nie wiem w jakim jest wizualnym stanie, jutro spróbuję ją wykręcić większym kluczem.
    * Po załączeniu urządzenia zmierzyłem napięcie na silniku który nie ma siły sie kręcić. Wynosi 0,7V, a jak rusze ręką wirnik żeby pomóc mu ruszyć to się zwiększa do 1,1V. Silnik podłączałem do zasilacza laboratoryjnego na około 18V i kręcił się bardzo wdzięcznie.

    A co konkretnie daje zwarcie styków sterownika pieca nr 9 i nr 11? Reset błędów i awaryjne uruchomienie całości? Jak to wygląda?

    0
  • Pomocny post
    #12 21 Mar 2013 12:50
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Napięcie to nie za wysokie?
    Uruchamiaj tylko z baterii (2szt.x12V)

    0
  • #13 21 Mar 2013 20:20
    montertb
    Poziom 22  

    OK, zdobyłem dwa akumulator po 12V i zasiliłem ten zestaw 24V.
    Zwieram żółty przewód do +24V i dmuchawa się kręci powoli, przekaźnik w sterowniku wydaje jakieś dźwięki... :/. Napięcia na świecy brak. Napięcie na przekaźnik włączający świecę - brak. Pompka nadal nie pracuje, napięcie na silniku 5V (lekko się obraca)...

    Zmierzyłem jeszcze:

    - Rezystancja pompki: 33ohm
    - Rezystancja czujnika TEMP (czarne przewody): 1kohm
    - Rezystancja czujnika AUS (zielone przewody): 0,1ohm
    - Dioda prostownicza na płytce sprawna
    - Rezystancja świecy: 1,2ohm

    Sfilmuje jutro wszystko.

    Co teraz? :(

    0
  • Pomocny post
    #14 21 Mar 2013 20:49
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Zewrzyj pin 11 z 9 na 2 sekundy, pewnie zblokowany sterownik po 5 nieudanych odpaleniach.

    0
  • #15 22 Mar 2013 22:47
    montertb
    Poziom 22  

    Zwarłem, po odpaleniu, dioda LED pokazała odczytany błąd.
    PIK PIK PIIIIIIIIK (- - --------). czyli jak odczytałem z instrukcji serwisowej D1LC, oznacza to błąd czujnika temperatury.

    Problem w tym że jest sprawny... Tzn. omomierz pokazuje ponad 1kohm (temp +5st).
    Dodam jeszcze że jak przełączę zdaje się na tylko nawiew, to urządzenie wyłącza się po ~20sek. Jak zresetuję i włączę na grzanie to pokazuje błąd i działa tylko dmuchawa (wolne obroty silnika), pompka, świeca nie startuje, .

    1
  • #16 23 Mar 2013 22:34
    montertb
    Poziom 22  

    Sprawdzałem dziś oba czujniki przytwierdzone do obudowy pieca. Jeden z czarnymi (szarym kolorem czy coś) przewodami - jak rozumiem jest to czujnik temperatury (płomienia) przytwierdzony do obudowy. Ma on rezystancję ~1,1kOhm, więc chyba w porządku. Czujnik przegrzania to chyba ten z zielonymi przewodami - mam 0,1ohma. Na płytce PCB znalazłem termistor, w obudowie TO92 (tranzystora), ma rezystancję 1,7Kohm i jak go ogrzewam palcami to rezystancja rośnie, więc chyba jest sprawny...

    Dioda LED pokazuje mi błąd "temperature sensor deflective". Więc chyba chodzi o ten czujnik z czarnymi przewodami, którego rezystancja jest bliska temu co mówi instrukcja.

    Zrobiłem takie doświadczenie. Po zresetowaniu (pin 9 i 11) i odpięciu czujnika:
    - Ze schematu 'serwis_gh' nr 1.5, opis na płytce UNS (cz. przegrzania) - błąd /- - -------/ "temperature sensor deflective"
    - Ze schematu 'serwis_gh' nr 1.12, opis na płytce TEMP (cz. płomienia) - błąd /- - ------ -/ "Flame sensor deflective"
    Więc wyskakuje ten sam błąd z wpiętym i wypiętym czujnikiem UNS, mimo że ma chyba dobrą rezystancję?
    Sugeruję się tymi kodami błędów, może SCANIA ma inne?

    Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie

    Jeszcze na koniec dodaje film z tego uruchomienia, tak się zachowuje sterownik (piszczy) i pracuje dmuchawa. 20 sekund po takim włączeniu nagrzewnica samoczynnie się wyłącza:


    Link


    Czy ten czujnik przegrzania (UNS) da się czymś chwilowo zastąpić żeby uruchomić piec? Bez niego nie wystartuje pompka i świeca?

    Tomek

    0
  • Pomocny post
    #17 25 Mar 2013 18:04
    arturavs
    Poziom 38  

    Sprawdź wszystkie połączenia między sterownikiem ( puszką) , a płytką w piecu. Posprawdzaj luty na płytce , oraz w sterowniku ( konieczne rozebranie go). Często trafiały się zimne.

    1
  • #18 25 Mar 2013 21:27
    montertb
    Poziom 22  

    Sprawdziłem połączenia - piec koniec wiązki wchodzącej do sterownika, są dobre przejścia, rezystancje.
    Rozebrałem sterownik. W środku wyglądał OK, nie widzę zimnych lutów, ale poprawiłem lutownicą większość z nich. Po uruchomieniu i wywołaniu błędów pojawił sie nowy, inny: PIK PIIIIIIK, czyli w/g mojej tabeli oznacza... problem z przekaźnikiem świecy... no bardzo zabawne. Jest tam włożony nowy przekaźnik 70A/24V. Sprawdzony i sprawny. Zresztą próbowałem zmierzyć czy po załączeniu pieca idzie jakieś napięcie na ten przekaźnik i nic... więc ktoś tu oszukuje. No ale teraz - nie mam schematu sterownika, mogę go rozrysować, ale chciałem się dowiedzieć co załącza przekaźnik? Jakiś tranzystor? Może się uszkodził?? Nie odnotowałem napięcia wychodzącego ze sterownika do cewki przekaźnika (tzn. wynosi ona max 0,1....1V). A gdybym sam ten przekaźnik włączył po załączeniu sterownika? Da się oszukać?

    Coś mi się wydaje że ten sterownik może być nie bardzo... Może bym go wysłał komuś do sprawdzenia? Albo podesłał by mi ktoś sprawny, jak zadziała to kupie... :)

    Miałem jedne dzień przerwy, jutro ze świeżym umysłem, jeszcze raz przejże połączenia, pomierzę i poprawię luty na płytce pieca (jest OK i w dodatku zalana powłoką, ale poprawie je żeby mieć 100% pewności).

    0
  • Pomocny post
    #19 25 Mar 2013 21:48
    miler80
    Poziom 34  

    Coś mi się wydaje że chyba nieprawidłowo jest podłączony, może być problem z masą stąd to piszczenie. Podejdź do niego z testerem zegarowym i zrób jakąś diagnostykę.

    0
  • #20 25 Mar 2013 22:01
    montertb
    Poziom 22  

    Spróbuję jutro podejść do niego od nowa i sprawdzę połączenia. W ogóle to zacząłem się zastanawiać czy schemat którym się kieruję (załączam go ponownie) jest poprawny. Wydaje mi się że tak. Na tym schemacie PIN 1B sterownika bada czy przekaźnik się załączył. z PINu 5B wychodzi napięcie do załączenia cewki przekaźnika. Wszytko to OK, ale najpierw na PINie 1A musi przekaźnik wewnętrzny załączyć napięcie dla świecy. Sprawdzę to jutro. Chyba dobrze kombinuję?

    Co to znaczy "problem z masą". Szukać go w sterowniku?Tutaj generalnie "masę" nazwał bym punktem wspólnym podłączonym do minusa zasilania :P
    Zastanawia mnie skąd się bierze to piszczenie przekaźnika, dlaczego tak się zachowuje?

    A ha, sprawdziłem wszystkie diody prostownicze w sterowniku (bez ich wlutowywania) i są OK.


    Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie

    1
  • Pomocny post
    #21 26 Mar 2013 13:09
    apollo229
    Poziom 21  

    Witam,
    też stawiam na zimne luty lub (i) słaby kontakt na konektorach (zaciski) na przewodach. Albo zaśniedziałe, albo coś nie łączy. Innego rozwiązania nie widać....
    PS- spróbuj jeszcze włożyć między przewód szaro-czerwony a biało-brązowy opornik 2,2kΩ (zastąpi on włącznik-potencjometr). dalej włączysz, jak zwykle (napięcie na żółty przewód)
    Pozdrawiam

    0
  • #22 31 Mar 2013 23:49
    montertb
    Poziom 22  

    Nie udało mi się tego uruchomić.
    Odesłałem do serwisu w Dwikozach... :)

    Po świętach się okaże co się stało i dlaczego tak droga naprawa/uruchomieni... :)

    Sterownik albo się zblokował, albo uszkodził, obstawiam ten pierwszy wariant.

    0
  • #23 11 Kwi 2013 12:03
    montertb
    Poziom 22  

    No i wróciło do mnie całe i uruchomone. Powód jak zwykle prozaiczny i ktoś zwracał uwagę - brak połączenia masy.
    W wiązce brakowało połączenia zaznaczonego na schamcie różem. Nie szukałem go bo skoro było na schemacie to i teoretycznie w mojej wiązce też... ehhh.

    W każdym bądź razie działa, dzięki za pomoc.

    Eberspacher D1LC Scania - kompletacja i uruchomienie

    1