Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transformator do prostownika samochodowego

kazek_134 08 Kwi 2013 19:42 44070 186
  • #181
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Na elektrodzie układów tyrystorowych do regulacji prądu ładowania znajdziesz kilka albo i kilkanaście. Od prostych po takie z bajerami.
    Wybierz sobie.
    Nie wiesz który? - no i w tym problem, że jeśli nie wiesz jak wybrać to tym bardziej nie dasz rady sam zrobić/uruchomić. Nie da się wskoczyć zupełnemu laikowi (wybacz mi to określenie) od razu na poziom umożliwiający wykonanie takiego układu elektronicznego.
    Czego więc oczekujesz od nas?
    Ja od początku namawiałem Cię na klasyczny sposób z odczepami, bo tu przy naszej pomocy, i z Twoimi zdolnościami manualnymi jest jakaś szansa powodzenia (choćby mała - ale jest).

    Pisałeś o regulacji triakiem po stronie pierwotnej. Zapewne masz na myśli zwykły układ "ściemniacza", który mógłbyś zaadaptować tutaj. To kiepski sposób, wiele transformatorów go "nie lubi", gdyż ma on wadę w tym zastosowaniu objawiającą się różnymi dziwnymi zachowaniami transformatora. Głośno buczą, wręcz podskakują na stole. Ale niektóre pracują tak bez problemu.
    Nie polecam tego, ale też nie odradzam prób.
  • Relpol przekaźniki
  • #182
    kazek_134
    Poziom 12  
    Szczerze to nie widze problemu aby dowinac uzwojenia. Tylko musze wiedziec jakie musi byc napiecie na uzwojeniu wtornym lub za mostkiem. A jak juz wvzesniej pisalem, czytalem cos o regulacji pradu za pomoca triaka chyba na uzwojeniu pierwotnym. Naqiasem mowiac nie ladowalem dzis aku bo czekam na ameromierz.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ok poszukam schemat o regulacji tyrystorowej. Powiedzcie mi prosze jakie ma byc napiecie na trafo.
  • Relpol przekaźniki
  • #183
    Quarz
    Poziom 43  
    :arrow: kazek_134, moge Tobie odsprzedac (po kosztach wlasnych) zaprojektowany i wykonany przeze sciemniacz (miekki start) a opisany TU - regulacja za pomoca potencjometru.
    Ten na pewno tu spelni swoje zadanie, poniewaz znam jego zalety, a praca w ukladzie dwuprzewodowym z synchronizacja kata zaplonu triaka dokladnie przy przejsciu sinusoidy napiecia prze zero (w obu polowkach) powoduje, ze nastawa jest stabilna, a i brak jest w przebiegu pradu uzwojenia pierwotnego - tak szkodliwej - skladowej stalej pradu.
  • #184
    kazek_134
    Poziom 12  
    Witam po paru miesiącach.. Z braku czasu i chęci zaniechałem kończenia mojego prostownika.
    Dzisiaj podsyłam schemat który znalazłem, chciałbym się zapytać czy może być takowy:
    Transformator do prostownika samochodowego

    Dodano po 2 [minuty]:

    A tutaj strona na której jest opisany.
    Link
  • #185
    motoDiak
    Poziom 8  
    Ja mam taki prostownik z tą tylko różnicą że do regulacji prądu ładowania stosuję żarówkę na uzwojeniu pierwotnym włączoną w szereg.
    I tak na przykład żarówka 25W (taka z lodówki) daje prąd 0,5A a dwie 100W połączone równolegle ok. 8A prądu ładowania.
    Stosuję ten prostownik od wielu już sezonów zimowych do doładowywania i jest OK.
    Transformator to TO-120 (120W i 24V).
  • #186
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe
    kazek_134 napisał:
    Dzisiaj podsyłam schemat który znalazłem, chciałbym się zapytać czy może być takowy:
    Transformator do prostownika samochodowego


    Jedna uwaga: To nie jest układ do regulacji prądu ładowania, a jedynie do ograniczenia napięcia końcowego, czyli zapobiegający przeładowaniu.


    motoDiak napisał:
    Ja mam taki prostownik z tą tylko różnicą że do regulacji prądu ładowania stosuję żarówkę na uzwojeniu pierwotnym włączoną w szereg.
    I tak na przykład żarówka 25W (taka z lodówki) daje prąd 0,5A a dwie 100W połączone równolegle ok. 8A prądu ładowania.
    Stosuję ten prostownik od wielu już sezonów zimowych do doładowywania i jest OK.
    Transformator to TO-120 (120W i 24V).


    Filozofię żarówki w szereg z powodzeniem można połączyć z układem który proponuje kazek_134.
  • #187
    motoDiak
    Poziom 8  
    Sorry. może nie zrozumiałem tematu.
    Na końcu mam też ogranicznik napięcia, ustawiany na podkówce na 14.4V.
    Nie martwię się o czas ładowania i temperaturę akumulatora.
    Podam schemat jak znajdę.
    Przepraszam za nie zrozumienie tematu.
    Ja jestem początkujący laik.
    Pozdrawiam