Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transformator do prostownika samochodowego

kazek_134 21 Mar 2013 15:41 38814 186
  • #31 21 Mar 2013 15:41
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    Do jakiej wartosci napiecia mam odwinac uzwojenie wtorne transformatora? 15V ?
    Na początek zostaw na 16V, ale pomierz też przy tym wartość napięcia zasilającego w sieci.

  • #32 21 Mar 2013 15:41
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Pisałem w postach nr 5 i 19:
    "to już zależy od tego w jaki sposób będzie wykonana regulacja prądu"

  • #33 21 Mar 2013 17:37
    kazek_134
    Poziom 12  

    odwinalem do 14,4V

  • #34 21 Mar 2013 17:39
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    Odwinąłem do 14,4V
    A jaka wartość napięcia sieci przy tym pomiarze była?

  • #35 21 Mar 2013 17:40
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    I co dalej?
    A jeśli się okaże w końcu, że decydujesz się na regulację tyrystorową to będziesz dowijał?

  • #36 21 Mar 2013 17:56
    kazek_134
    Poziom 12  

    teraz mi wskazalo 14,7V przy napieciu zasilania 209 v

    Dodano po 6 [minuty]:

    kurcze jak juz odwijalem to nie bylem na forum, i tak wyszlo niestety...

  • #37 21 Mar 2013 18:14
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    [t]Traz mi wskazalo 14,7V przy napieciu zasilania 209[v]V
    Dodano po 6 [minuty]:

    [k]Kurcze jak juz odwijalem to nie bylem na forum, i tak wyszlo niestety...

    Nie byłoby tak źle dla napięcia w sieci 230V ->
    (230/209)•14,7=16,177
    Ae jak masz zawsze u siebie tak niskie napięcie w sieci, to kiepsko to widzę ładowanie prądem pozwalającym wykorzystać w pełni ten transformator oraz pozostaje Tobie tylko prostownik w układzie mostka Graetza na diodach Schottky'ego.

  • #38 21 Mar 2013 18:45
    kazek_134
    Poziom 12  

    to bylo na garazu a tam mam troche pokrecone te "prady" bezpieczniki mi sie grzeja chyba przewody sa zasniedziale i dlatego tak jest a skrzynka bezpiecznikow jest chyba z lat 70 ubieglego wieku.

  • #39 21 Mar 2013 19:13
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Quarz napisał:
    kazek_134 napisał:
    [t]Traz mi wskazalo 14,7V przy napieciu zasilania 209[v]V
    Dodano po 6 [minuty]:

    [k]Kurcze jak juz odwijalem to nie bylem na forum, i tak wyszlo niestety...

    Nie byłoby tak źle dla napięcia w sieci 230V ->
    (230/209)•14,7=16,177
    Ae jak masz zawsze u siebie tak niskie napięcie w sieci, to kiepsko to widzę ładowanie prądem pozwalającym wykorzystać w pełni ten transformator oraz pozostaje Tobie tylko prostownik w układzie mostka Graetza na diodach Schottky'ego.


    ??
    Nawet gdyby napięcie w tym garażu spadło jeszcze niżej, do np. 200V to i tak napięcie skuteczne 14V jest jeszcze za wysokie dla klasycznego prostownika akumulatorowego 12V, i żadne diody, tym bardziej Schottky tu nie pomogą.
    Pomijam tu konstrukcje np. z regulacją prądu tyrystorową, które wymagają wyższego napięcia.
    Napiszę to po raz trzeci: -nie odwijaj tego uzwojenia, gdyż tylko możesz go "popsuć". Uzwojenie wtórne powinno dawać napięcie odpowiednie do wybranego sposobu regulacji - a tego nie wybrałeś. Albo dawać napięcie skuteczne ok. 11,5V - gdy zdecydujesz się na wariant bez regulacji (prymityw, ale ludzie tak robią) - tu zdecydowanie nie polecam, gdyż masz zaniżone napięcie sieci, w domu inne(?).

  • #40 21 Mar 2013 19:34
    Quarz
    Poziom 43  

    trymer01 napisał:
    Quarz napisał:
    kazek_134 napisał:
    [t]Traz mi wskazalo 14,7V przy napieciu zasilania 209[v]V
    Dodano po 6 [minuty]:

    [k]Kurcze jak juz odwijalem to nie bylem na forum, i tak wyszlo niestety...

    Nie byłoby tak źle dla napięcia w sieci 230V ->
    (230/209)•14,7=16,177
    Ae jak masz zawsze u siebie tak niskie napięcie w sieci, to kiepsko to widzę ładowanie prądem pozwalającym wykorzystać w pełni ten transformator oraz pozostaje Tobie tylko prostownik w układzie mostka Graetza na diodach Schottky'ego.


    ??
    Nawet gdyby napięcie w tym garażu spadło jeszcze niżej, do np. 200V to i tak napięcie skuteczne 14V jest jeszcze za wysokie dla klasycznego prostownika akumulatorowego 12V, i żadne diody, tym bardziej Schottky tu nie pomogą.
    Pomijam tu konstrukcje np. z regulacją prądu tyrystorową, które wymagają wyższego napięcia.
    Napiszę to po raz trzeci: -nie odwijaj tego uzwojenia, gdyż tylko możesz go "popsuć". Uzwojenie wtórne powinno dawać napięcie odpowiednie do wybranego sposobu regulacji - a tego nie wybrałeś. Albo dawać napięcie skuteczne ok. 11,5V - gdy zdecydujesz się na wariant bez regulacji (prymityw, ale ludzie tak robią) - tu zdecydowanie nie polecam, gdyż masz zaniżone napięcie sieci, w domu inne(?).
    Zapomniałeś tylko o zasadniczej sprawie, iż jest to transformator bezpieczeństwa, czyli o bardzo 'miękkiej' charakterystyce, to po pierwsze.
    Po drugie, mierzył na biegu jałowym, a nie pod obciążeniem.
    Po trzecie, szkoda mego czasu i atłasu na jałowe dyskusje z Tobą.

  • #41 21 Mar 2013 19:39
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Quarz napisał:
    trymer01 napisał:
    Quarz napisał:
    kazek_134 napisał:
    [t]Traz mi wskazalo 14,7V przy napieciu zasilania 209[v]V
    Dodano po 6 [minuty]:

    [k]Kurcze jak juz odwijalem to nie bylem na forum, i tak wyszlo niestety...

    Nie byłoby tak źle dla napięcia w sieci 230V ->
    (230/209)•14,7=16,177
    Ae jak masz zawsze u siebie tak niskie napięcie w sieci, to kiepsko to widzę ładowanie prądem pozwalającym wykorzystać w pełni ten transformator oraz pozostaje Tobie tylko prostownik w układzie mostka Graetza na diodach Schottky'ego.


    ??
    Nawet gdyby napięcie w tym garażu spadło jeszcze niżej, do np. 200V to i tak napięcie skuteczne 14V jest jeszcze za wysokie dla klasycznego prostownika akumulatorowego 12V, i żadne diody, tym bardziej Schottky tu nie pomogą.
    Pomijam tu konstrukcje np. z regulacją prądu tyrystorową, które wymagają wyższego napięcia.
    Napiszę to po raz trzeci: -nie odwijaj tego uzwojenia, gdyż tylko możesz go "popsuć". Uzwojenie wtórne powinno dawać napięcie odpowiednie do wybranego sposobu regulacji - a tego nie wybrałeś. Albo dawać napięcie skuteczne ok. 11,5V - gdy zdecydujesz się na wariant bez regulacji (prymityw, ale ludzie tak robią) - tu zdecydowanie nie polecam, gdyż masz zaniżone napięcie sieci, w domu inne(?).
    Zapomniałeś tylko o zasadniczej sprawie, iż jest to transformator bezpieczeństwa, czyli o bardzo 'miękkiej' charakterystyce, to po pierwsze.
    Po drugie, mierzył na biegu jałowym, a nie pod obciążeniem.
    Po trzecie, szkoda mego czasu i atłasu na jałowe dyskusje z Tobą.

    Rzeczywiście, dyskusja byłaby jałowa, bo palnąłeś oczywiste głupstwo, zwłaszcza z tymi diodami Schottky. I nie tłumacz tego "miękką" charakterystyką, ani Rw transformatora, gdyż taki 630VA jest na pewno sztywniejszy od normalnego np. 100 czy 200VA. A szczytowe 20V mówi za siebie.
    Ale nie bierz tego tak do serca, każdemu się zdarza :D

  • #42 21 Mar 2013 19:48
    Quarz
    Poziom 43  

    trymer01 napisał:
    Quarz napisał:
    trymer01 napisał:
    Quarz napisał:
    kazek_134 napisał:
    [t]Traz mi wskazalo 14,7V przy napieciu zasilania 209[v]V
    Dodano po 6 [minuty]:

    [k]Kurcze jak juz odwijalem to nie bylem na forum, i tak wyszlo niestety...

    Nie byłoby tak źle dla napięcia w sieci 230V ->
    (230/209)•14,7=16,177
    Ae jak masz zawsze u siebie tak niskie napięcie w sieci, to kiepsko to widzę ładowanie prądem pozwalającym wykorzystać w pełni ten transformator oraz pozostaje Tobie tylko prostownik w układzie mostka Graetza na diodach Schottky'ego.


    ??
    Nawet gdyby napięcie w tym garażu spadło jeszcze niżej, do np. 200V to i tak napięcie skuteczne 14V jest jeszcze za wysokie dla klasycznego prostownika akumulatorowego 12V, i żadne diody, tym bardziej Schottky tu nie pomogą.
    Pomijam tu konstrukcje np. z regulacją prądu tyrystorową, które wymagają wyższego napięcia.
    Napiszę to po raz trzeci: -nie odwijaj tego uzwojenia, gdyż tylko możesz go "popsuć". Uzwojenie wtórne powinno dawać napięcie odpowiednie do wybranego sposobu regulacji - a tego nie wybrałeś. Albo dawać napięcie skuteczne ok. 11,5V - gdy zdecydujesz się na wariant bez regulacji (prymityw, ale ludzie tak robią) - tu zdecydowanie nie polecam, gdyż masz zaniżone napięcie sieci, w domu inne(?).
    Zapomniałeś tylko o zasadniczej sprawie, iż jest to transformator bezpieczeństwa, czyli o bardzo 'miękkiej' charakterystyce, to po pierwsze.
    Po drugie, mierzył na biegu jałowym, a nie pod obciążeniem.
    Po trzecie, szkoda mego czasu i atłasu na jałowe dyskusje z Tobą.

    Rzeczywiście, dyskusja byłaby jałowa, bo palnąłeś oczywiste głupstwo, zwłaszcza z tymi diodami Schottky. I nie tłumacz tego "miękką" charakterystyką, ani Rw transformatora, gdyż taki 630VA jest na pewno sztywniejszy od normalnego np. 100 czy 200VA. A szczytowe 20V mówi za siebie.
    Ale nie bierz tego tak do serca, każdemu się zdarza :D
    Wypraszam sobie takie imputacje ... widać, musi, że nie znasz tego przedmiotowego transformatora i jego charakterystyki wcale.
    Zapomniałeś też - kłania się teoria - o 'przeciąganiu prądu' przez indukcyjności rozproszenia tego transformatora, co jest tu korzystne, oraz - co jest z tym związane - obniżeniem średniej wartości napięcia na zaciskach akumulatora.

  • #43 21 Mar 2013 19:54
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Och tak, rzeczywiście zapomniałem, że to spowoduje spadek napięcia z 20V na 15-16V.
    Kol. Quarz, uzmysłów sobie wreszcie ze Twoja porada była nie tylko bzdurna, ale i potencjalnie szkodliwa. Niewykluczone, że autor przeczytał co napisałeś i pobiegł do garażu dowijać. Co mu wtedy powiesz?

  • #44 21 Mar 2013 19:59
    Quarz
    Poziom 43  

    trymer01 napisał:
    Och tak, rzeczywiście zapomniałem, że to spowoduje spadek napięcia z 20V na 15V.
    O jakich tu napięciach napisałeś?
    Widać mechanizm działania takiego prostownika na obciążenie E, R - akumulator kwasowy - to dla Ciebie TerraIncognita ...

    trymer01 napisał:
    Kol. Quarz,
    Nie byłem, nie jestem i nie mam zamiaru zostać Twoim kolegą.
    Wypraszam sobie takie zwracanie się do mnie, ponieważ - by zostać kogoś kolegą - to trzeba sobie na to zasłużyć.

    trymer01 napisał:
    uzmysłów sobie wreszcie ze Twoja porada była nie tylko bzdurna, ale i potencjalnie szkodliwa.
    Coś takiego?
    Popatrz na Twoje "dobre rady" ...

    trymer01 napisał:
    Niewykluczone, że autor przeczytał co napisałeś i pobiegł do garażu dowijać. Co mu wtedy powiesz?

    Ostatnio zmieniony przez trymer01 dnia 21 Mar 2013 20:00:40, w całości zmieniany 1 raz
    To Ty tu napisałeś, nie ja.
    Najpierw niech zmontuje cały prostownik i spróbuje ładować stosowny akumulator z prądem - Q10 - o wartości ok. 16A, a nie jakiegoś 45Ah "szczeniaka" i zrobi stosowne pomiary.

  • #45 21 Mar 2013 20:47
    kazek_134
    Poziom 12  

    Nic nie dowijałem.

  • #46 21 Mar 2013 20:51
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    Nic nie dowijałem.
    I dobrze - przeczytaj ze zrozumieniem mój tu poprzedni post w części merytorycznej i zrób stosowne próby.
    Przydałby się również amperomierz - DC, czyli o ustroju magnetoelektrycznym - włączony w szereg z akumulatorem (na zakres 20A).

  • #47 21 Mar 2013 21:01
    kazek_134
    Poziom 12  

    Czyli jak rozumiem regulacje prądową za pomoca tyrystorów, nie moge zrobić?
    Mam chyba taki amperomierz gdzieś tak ojciec go ma, tylko nie wiem czy jeston na prąd stały, ale do tego tez dojdę. Narazie jak myśle mam zrobić po prostu mostek Graetz'a i podłaczyć pod akumulator?

  • #48 21 Mar 2013 21:06
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    Czyli jak rozumiem regulacje prądową za pomoca tyrystorów, nie moge zrobić?
    Jak tak "dużo" odwinąłeś, to kiepsko to widzę dla 'większych' akumulatorów.
    Zrób najpierw w/w pomiary z akumulatorem o pojemności ok. 160Ah.

    kazek_134 napisał:
    Mam chyba taki amperomierz gdzieś tak ojciec go ma, tylko nie wiem czy jest on na prąd stały, ale do tego tez dojdę. Na[spacja]razie jak myślę mam zrobić po prostu mostek Graetz'a i podłaczyć pod akumulator?
    Tak, ale nie pod jakiegoś "malucha" 45Ah - patrz wyżej.

  • #49 21 Mar 2013 21:14
    kazek_134
    Poziom 12  

    Czyli jeśli nie tyrystorowa regulacja to za pomoca żarówek?? Są inne mozliwości.
    Mam tylko 72Ah.
    Jak się domyślam diody mógłbym wziąć od regulatora napięcia alternatora samochodowego, dobrze piszę?

  • #50 21 Mar 2013 21:23
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    kazek_134 napisał:
    Czyli jeśli nie tyrystorowa regulacja to za pomoca żarówek?? Są inne mozliwości.
    Mam tylko 72Ah.
    Jak się domyślam diody mógłbym wziąć od regulatora napięcia alternatora samochodowego, dobrze piszę?

    Niezupełnie od regulatora. Nadają sie diody od alternatora - w środku są t.zw. "mostki prostownicze", zazwyczaj 6 diod - Ty potrzebujesz 4 diody zwykłe krzemowe, żadne Schottky.
    Najlepiej wyciągnąć te diody z tych "mostków" i wtłoczyć je w radiatory - np. z blachy Al grub. min 2mm - ale zwracaj uwagę na biegunowość diod przy ich łączeniu i wtłaczaniu w radiatory.
    Inne możliwości? - podałem najprostszą w poście nr. 5.

  • #51 21 Mar 2013 21:30
    kazek_134
    Poziom 12  

    Czyli spartoliłem, ok jeśli chciałbym zrobić regulacje tyrystorową to do jakiej wartości muszę "dowinąć" napięcie na wtórnym, 16V?

    Dodano po 46 [sekundy]:

    Chyba nawet więcej pewnie 17V..?

  • #52 21 Mar 2013 21:33
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    Czyli jeśli nie tyrystorowa regulacja to za pomocą żarówek?? Są inne możliwości.
    Np. włączanie w szereg żarówek - odpowiednio dobranych np. na 24V - po stronie pierwotnej, albo włączenie stosownego dławika z regulowaną szczeliną, czyli regulowaną wartością jego indukcyjności.

    kazek_134 napisał:
    Mam tylko 72Ah.
    To jest mniej jak połowa możliwości tego prostownika - regulacja i kontrola wartości prądu ładowania jest tu konieczna.

    Dodano po 2 [minuty]:

    kazek_134 napisał:
    Czyli spartoliłem, ok jeśli chciałbym zrobić regulacje tyrystorową to do jakiej wartości muszę "dowinąć" napięcie na wtórnym, 16V?

    Dodano po 46 [sekundy]:

    Chyba nawet więcej pewnie 17V..?
    Patrz wyżej, a regulacja za pomocą żarówek po stronie pierwotnej to bardzo łatwy sposób regulacji prądu ładowania, a i straty mocy nie będą tu tak duże jak dla oryginalnego transformatora.
    I obędzie się bez skomplikowanego dowijania uzwojenia po stronie pierwotnej, montowania dla nich przełącznika - z tzw. 'przerwą' - itp. zabiegów.
    A o miejscu na dodatkowe uzwojenie już nie wspomnę ...

  • #53 21 Mar 2013 21:44
    kazek_134
    Poziom 12  

    coraz "słabiej" widzę ten mój prostownik.
    czyli jeślibym się zdecydował na regulacje tyrystorową to muszę dowinąć po stronie pierwotnej uzwojenie, a czy ktos może mi odpowiedziec dlaczego?

  • #54 21 Mar 2013 21:53
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    coraz "słabiej" widzę ten mój prostownik.
    czyli jeślibym się zdecydował na regulacje tyrystorową to muszę dowinąć po stronie pierwotnej uzwojenie, a czy ktos może mi odpowiedziec dlaczego?
    Nie po pierwotnej, ponieważ wtedy wartość napięcia po stronie wtórnej zmaleje.
    Zmontuj prostownik mostkowy, włącz w szereg po stronie pierwotnej dwie żarówki 45W (jak pamiętam to chyba typowa wartość), dołącz amperomierz w szereg z tym akumulatorem 72Ah i podłącz to do sieci zasilającej.
    Popatrz jaką wartość prądu wskaże amperomierz, a będziemy coś wiedzieli jak to wygląda.

  • #55 21 Mar 2013 22:03
    kazek_134
    Poziom 12  

    No właśnie coś mi tu nie pasowało, Panie Quarz drobna pomyłka w poprzednim pana poście.
    Ok a diody jesli nie znajdę ich w alternatorze maja byc na maksymalny prąd 20 A?

  • #56 21 Mar 2013 22:11
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    No właśnie coś mi tu nie pasowało, Panie Quarz drobna pomyłka w poprzednim pana poście.
    Jaka pomyłka, kogo?

    kazek_134 napisał:
    Ok a diody jesli nie znajdę ich w alternatorze maja byc na maksymalny prąd 20 A?
    Tak, ale nie na maksymalny, a na dopuszczalny średni wyprostowany - oznaczenie IAVmax w katalogach.

  • #57 21 Mar 2013 22:16
    kazek_134
    Poziom 12  

    Napisał Pan:
    "I obędzie się bez skomplikowanego dowijania uzwojenia po stronie pierwotnej, montowania dla nich przełącznika...."

  • #58 21 Mar 2013 22:21
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    kazek_134 napisał:
    Czyli spartoliłem, ok jeśli chciałbym zrobić regulacje tyrystorową to do jakiej wartości muszę "dowinąć" napięcie na wtórnym, 16V?

    Dodano po 46 [sekundy]:

    Chyba nawet więcej pewnie 17V..?

    Około 18V.
    Quarz napisał:


    kazek_134 napisał:
    Mam tylko 72Ah.
    To jest mniej jak połowa możliwości tego prostownika - regulacja i kontrola wartości prądu ładowania jest tu konieczna.


    Bo też nikt oprócz Ciebie, Kol. Quarz nie wspominał o tym, że ten prostownik ma służyć do ładowania większego akumulatora.
    kazek_134 napisał:
    coraz "słabiej" widzę ten mój prostownik.
    czyli jeślibym się zdecydował na regulacje tyrystorową to muszę dowinąć po stronie pierwotnej uzwojenie, a czy ktos może mi odpowiedziec dlaczego?

    Dla regulacji tyrystorowej (są schematy tu na elektrodzie) należałoby dowinąć na uzw. wtórnym, ale to też zależy od tego czy to napięcie w sieci w garażu masz zawsze tak niskie? - bo może to był przypadek?
    Do regulacji np. odczepami na pierwotnym należy dowinąć część uzw. pierwotnego podzielonego na kilka części odczepami - tu - strzelam - 70zw. drutem fi 1mm z odczepami co 10zw. To przykład, należałoby to policzyc. To dodatkowe uzwojenie dołaczasz w szereg z istniejacym pierwotnym, odczepy przełaczasz przełącznikiem i wtedy napiecie wtórnego jest regulowane/przełaczane ze skokiem ok. 0,5V co daje regulację prądu. Miejsca na dowinięcie nw oknie transformatora jest w bród, bez obaw.
    kazek_134 napisał:

    Ok a diody jesli nie znajdę ich w alternatorze maja byc na maksymalny prąd 20 A?

    To zależy jakie akumulatory chcesz tym ładować - jeśli nie większe niz 72Ah - to i prąd potrzebny nie większy niż 7A i wystarczą diody 10A, od biedy nawet 5A. W prostowniku raczej im mocniejsze diody tym lepiej (bezpieczniej) gdyż narażony jest na zwarcia.
    Odradzam stosowanie t.zw. "mostka" - gotowego prostownika Graetz'a, gdyż ta "chińszczyzna" nie zdaje egzaminu w prostownikach.

  • #59 21 Mar 2013 22:24
    Quarz
    Poziom 43  

    kazek_134 napisał:
    Napisał Pan:
    "I obędzie się bez skomplikowanego dowijania uzwojenia po stronie pierwotnej, montowania dla nich przełącznika...."
    Dokładnie, tak napisałem.
    Zwiększenie ilości zwoi po stronie pierwotnej spowoduje - przy tej samej wartości napięcia zasilania oraz tej samej ilości zwoi po stronie wtórnej - zmniejszenie wartości napięcia po stronie wtórnej w odniesieniu do przypadku bez dowijania.

  • #60 21 Mar 2013 22:35
    kazek_134
    Poziom 12  

    kusi mnie aby zrobic to na regulatorze tyrystorowym ale widze ze jest bardzo duzo roboty, ale chyba jest to lepszy sposob?

    Dodano po 4 [minuty]:

    w garazu mam chyba tak caly czas.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo