Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transformator do prostownika samochodowego

kazek_134 26 Mar 2013 13:52 44136 186
  • #91
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Cwaniaki :-P
    12F100M 12020966
    12FR100M 12023871

    Motronic napisał:
    Ja tam widzę dwie pary takich samych diod, tylko że jedna para ma katody na śrubie a druga anody.
    I jest GIT, na jeden radiator jedną parę, a na drugi radiator drugą parę, i wtedy na radiatorach ma plus oraz minus, a połączone odpowiednio - po dwa - drugie wyprowadzenia do napięcia przemiennego.
    Na dodatek jest wyrównanie charakterystyk p-n w kierunku przewodzenia diod, ponieważ w każdym półokresie napięcia przemiennego prąd w mostku popłynie przez diody obu typów.
  • Relpol przekaźniki
  • #92
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #93
    Quarz
    Poziom 43  
    Motronic napisał:
    Oczywiście, że to znakomicie upraszcza montaż przestrzenny radiatora oraz niweluje część połaczeń. Ale ale!
    Quarz napisał:
    I jest GIT

    Ale ma same diody, GIT (Gwarantowany Interwał Termiczny) musi dopiero zaprojektować.
    Ryzyko przegrzania diod znaczne.
    Ja, Hernn - [tu_wpisz_to_co_na_swoim_kwicie_identyfikacyjnym_masz_wpisane] - Du hast Recht.
  • #94
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Motronic napisał:
    Oczywiście, że to znakomicie upraszcza montaż przestrzenny radiatora oraz niweluje część połaczeń. Ale ale!
    Quarz napisał:
    I jest GIT

    Ale ma same diody, GIT (Gwarantowany Interwał Termiczny) musi dopiero zaprojektować.
    Ryzyko przegrzania diod znaczne.

    Diody całkiem solidne, oczywiście dla wykorzystanie pełnego amperażu tego transformatora wymagałyby solidnych radiatorów, ale autor szykuje sobie prostowniczek 7A, może10A, więc tu kawałek blachy Al 7x15cm wystarczy z powodzeniem na dwie diody.
    Ja bym jednak radził zastosować solidne radiatory, aby w przyszłości można było obciążać ten prostownik nawet 20A.
  • #95
    kazek_134
    Poziom 12  
    Mam tam jakies radiatory ale to wszystko bedzie male. Rozumiem ze jak patrze na mostek graetza to po lewej stronie musze zastosowac dwie rozne diody i po prawej tak samo.?
  • Relpol przekaźniki
  • #96
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Mam tam jakies radiatory ale to wszystko bedzie male. Rozumiem ze jak patrze na mostek Graetza to po lewej stronie musze zastosowac dwie rozne diody i po prawej tak samo.?
    Narysuj i wstaw tu, a nie opisuj, ponieważ w ten sposób to nie dogadamy się
  • #97
    kazek_134
    Poziom 12  
    Transformator do prostownika samochodowego


    Dobrze kombinuję?
  • #98
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Transformator do prostownika samochodowego


    Dobrze kombinuję?
    Nie, popatrz:
    Transformator do prostownika samochodowego
  • #99
    kazek_134
    Poziom 12  
    Złożyłem sam mostek Graetz'a bez żarówek i amperomierza, między zaciskami + - jak na rysynku mam 0V .

    A pomiędzy diodami wartośc 7,65V i na każdej tak jest, może chodzi o polaryzacje??

    Transformator do prostownika samochodowego
  • #100
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Złożyłem sam mostek Graetz'a bez żarówek i amperomierza, między zaciskami + - jak na rysunku mam 0V.

    A pomiędzy diodami wartość 7,65V i na każdej tak jest, może chodzi o polaryzacje?
    A do czego podłączyłeś - patrz niżej na swój schemat - wejście napięcia przemiennego?

    kazek_134 napisał:
    Transformator do prostownika samochodowego
    Na schemacie ideowym jest poprawnie, a jak to wygląda na schemacie montażowym?
  • #101
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    To teraz dokładnie porównaj schemat z połączeniami diod w Twoim wykonaniu. Patrz na symbol diody na każdej diodzie - jeśli ich tam nie ma to dla ułatwienia na każdej diodzie możesz sobie flamastrem narysować symbol diody ale (bardzo ważne) w odpowiednim kierunku. Ten kierunek odczytaj z noty katalogowej albo: 12F100M ma katodę na śrubie, 12FR100M ma anodę na śrubie.
    Obawiam się, że nic z tego prostownika nie będzie...
  • #102
    kazek_134
    Poziom 12  
    Diody podłączyłem przewodami, odizolowałem końce przewodów aby podłaczyc poszczególne diody, na środku każdego kabla ściągnąłem izolacje i tam podłączałem wszystkie przewody zarówno napięcia przemiennego jak i stałego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Diody dobrze podłaczyłęm.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Albo źle;/
  • #103
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Diody podłączyłem przewodami, odizolowałem końce przewodów aby podłaczyć poszczególne diody, na środku każdego kabla ściągnąłem izolacje i tam podłączałem wszystkie przewody zarówno napięcia przemiennego jak i stałego.
    A tego - wytłuszczonego - nie rozumiem.

    kazek_134 napisał:
    Dodano po 1 [minuty]:

    Diody dobrze podłączyłem.
    Ale cudów na zawołanie tu nie ma, pozostaje do sprawdzenia hipoteza czy to są rzeczywiście diody, czy tylko ich eksponaty.
    Ale to można zrobić za pomocą multimetru na zakresie sprawdzania diod, czy ciągłości połączeń.
  • #104
    kazek_134
    Poziom 12  
    Ok a może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego konstrukcji tych diod nieujednolicono??

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zrobię zdjęcie.
  • #105
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    kazek_134 napisał:
    Ok a może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego konstrukcji tych diod nieujednolicono??


    Ależ ujednolicono, i to w sposób bardzo praktyczny i przydatny.
    Zrozum, że diody te należy zamontować na radiatorach i wówczas dwie z nich (z katodą na śrubie) będąc na schemacie połączone katodami - w rzeczywistości będą połączone metalem jednego (wspólnego dla nich) radiatora, zaś dwie z anodami na śrubie - będą połączone metalem drugiego (wspólnego dla nich) radiatora.
    Nie będę Cię namawiał do analizy ilości radiatorów i sposobu ich połączeń gdyby były ujednolicone jak masz na myśli - uwierz mi - miałbyś "pod górkę".
    Radiatory są?
  • #106
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Ok a może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego konstrukcji tych diod nie ujednolicono??
    Ależ masz diody jak najbardziej pasujące do mostka Graetza - dwie z wyprowadzeniami na śrubę katodami (to kreska na schemacie) oraz dwie z wyprowadzenia na śrubę anodami (to strzałka na schemacie), zaś TU dałem Tobie przepis ja te diody połączyć - najpierw na dwa radiatory (na każdy dwie tego samego typu), a potem pomiędzy sobą.
    Poczytaj tam jeszcze raz uważnie, również TAM.
  • #107
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Zamontuj dwie diody 12F100M na jednym radiatorze jak tu:
    Transformator do prostownika samochodowego
    Jako radiatory możesz użyć pasków blachy aluminiowej grub. min. 2mm, o wym. 7x15cm, jeden koniec paska (węższy) zagnij pod kątem prostym (zagięcie ok. 2cm - posłuży do zamocowania radiatora do nieprzewodzącej podstawy prostownika - wywierć tam dwa otwory fi ok. 3-4mm pod wkręty mocujące),wywierć w blachach otwory pod śruby diod, blacha w tych miejscach powinna być równa i gładka, czysta, przykręć diody.
    Diody 12FR100M identycznie - na drugim radiatorze.
    Takie dwa radiatory z diodami przymocuj do np. płyty z tekstolitu (od biedy sklejka grub. 10mm) tak aby były do siebie zwrócone diodami, połącz diody jak na szkicu:
    Transformator do prostownika samochodowego
    Pod diody można dać pastę silikonową, połączenia grubym drutem min. 2,5mm.kw,
    lutowanie pewne, ale krótkie aby nie przegrzać diod - wskazana lutownica większej mocy, oczyść końcówki drutu, pobiel je i zawiń w oczku diody (ostrożnie), użyj kalafonii.
    Wybacz łopatologię, ale coś mi się zdaje że jest wskazana.

    Aha, jeśli radiatory są aluminiowe to uważaj z podłączeniami "+" i "-" z radiatorów jak na szkicu, bo proste dołączenie "kabeloczka" zrobionego drutu miedzianego do aluminium skutkuje korozją elektrochemiczną. Użyj płaskich kabeloczek ocynkowanych, a najlepiej zakręcić je na jednej ze śrub diod - ale nie pod tą nakrętką mocującą ale dołóż drugą i kabeloczko miedzy nakrętki (o ile wystaje na tyle śruby).
  • #108
    kazek_134
    Poziom 12  
    Nie mam radiatorow:-/ Panowie bardzo wam dziekuje za kierowanie moimi poczynaniami bez was nawet bym tego nie ruszyl...
  • #109
    Quarz
    Poziom 43  
    kazek_134 napisał:
    Nie mam radiatorów:-/ Panowie bardzo wam dziękuje za kierowanie moimi poczynaniami bez was nawet bym tego nie ruszyl...
    Bez radiatorów to możesz zrobić próby na biegu jałowym - albo przy b. małym obciążeniu do ok. 1A i to tylko na chwilę, by nie przegrzać tych diod - ale jaki to jest sens takiego 'próbowania'?
  • #111
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #112
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Nie?
    Napięcie przewodzenia ok. 0,75V (mała wartość prądu jak na te diody). Dla I=4A oznacza to ok.3W mocy cieplnej, a ponieważ diody pracują co drugi okres - moc średnia to połowa - czyli ok. 1,5W.
    Nie ma danych Rthja, ale obudowa całometalowa. Chcesz mi powiedzieć że rozproszy mniej mocy niż obudowa TO-220? - a ta oddaje bez radiatora 2W (Rthja=60stC/W max), i to dla TJmax=150stC, a ta dioda ma Tjmax=175stC.
    W dodatku taki mostek aby pracować musi być podłączony - grube przewody dolutowane do końcówki, od strony śruby zakręcone kabeloczko. To już mini-radiatory, jak w wielu diodach z wyprowadzeniami osiowymi.
    Gdyby 1A było prawdą, to by oznaczało, że bez radiatora wytrzymują mniej niż 1N400x.
  • #113
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #114
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Motronic napisał:
    trymer01 napisał:
    Nie?
    Napięcie przewodzenia ok. 0,75V (mała wartość prądu jak na te diody). Dla I=4A oznacza to ok.3W mocy cieplnej, a ponieważ diody pracują co drugi okres - moc średnia to połowa - czyli ok. 1,5W.

    Do obliczeń przyjąłeś tylko spadek napięcia na barierze, a co jeszcze powinieneś uwzględnić?

    Chcesz tu uwzględniać "slope resistance? - czy moc wywołaną prądem wstecznym?
    Nie pytaj mnie o szczegóły, które celowo pominąłem gdyż w porównaniu do wskazanych są mało ważne. Toż to jest szacowanie a nie obliczenia, niemniej jak by tego nie szacować - taki kawałek metalu (tam jest jeszcze i kawałek śruby i dojdzie nakrętka) musi dać radę 2W rozproszyć, albo i więcej, zwłaszcza ze Tjmax=175stC. Obudowa TO-39 potrafi rozproszyć 1W, a to "blaszka" jest w porównaniu z tą dioda.
    Danych nie ma bo producent musiałby na głowę upaść aby badać i podawać Rthja - toż to dioda do radiatora i takie jej używanie, jakkolwiek technicznie możliwe (z małymi prądami) to ekonomicznie to jest nieporozumienie. Tańsze są diody np. 1N540x, czy P600x.
    Ale jak piszę - nie pytaj mnie bo to nie egzamin - masz inne zdanie to je przedstaw - kontrargumenty. Samo "nie" nic nie znaczy.
  • #115
    KWodniczek
    Poziom 12  
    Nie wiem w jakim celu prowadzicie te spory przekrzykując się . Autor tematu chce pomocy ale jeśli będziecie komplikować to on wiele z tego nie zrozumie.
    Wystarczy powiedzieć że dioda bez radiatora będzie pracować ale przecież chodzi o to by ją wykorzystać (np 8A) a nie gotować już przy 2A - 3A bez radiatora. Na krótki okres czasu dioda może przewodzić prąd znacznie większy np 100A ale na ułamek sekundy - typowa próba iskrzenia klem popularna by amatorsko zobaczyć czy działa prostownik ;) . Tobie takich prób nie zalecam ponieważ masz mały opór wewnętrzny (duży przekrój uzwojenia i duża moc transformatora) i prąd podczas takiej próby będzie spory nawet może być większy niż wytrzymają diody!
    Wskazany jest bezpiecznik po stronie wtórnej by zabezpieczyć się przed ewentualnym zwarciem klem i uszkodzeniem diod i to już teraz na etapie prób.
  • #116
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #117
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Motronic napisał:
    Trymer, znasz pojecie rezystancja szeregowa diody?

    Znam to pojęcie (a). Chodzi Ci o statyczną rezystancję? - bo jeśli tak to nie wiem po co ją tu wprowadzasz jeśli już policzyłem moc z napięcia przewodzenia.

    Motronic napisał:
    Gwarantuję ci, że przy 4A te diody nie będą chłodzone tylko samą konwekcją obudowy.

    A czym jeszcze? - bo ja pisałem o obudowie i doprowadzeniach (przewodach).

    Motronic napisał:
    Kiedyś z głupa zrobiłem prostownik na babciach DMG-5. Pomiary były obiecujące, napięcie przewodzenia (na mierniku) to tylko 0,12V, i to najgorszy egzemplarz.
    Przy prądzie 3A już nie było tak różowo.

    Pamiętam DMG. gdzieś je jeszcze mam w pudełku - jako eksponat.
    Popełniłeś wtedy błąd zakładając, że napięcie przewodzenia diody jest stałe - na mierniku miałeś 0,12V ale przy prądzie jakim? - 10mA czy 100mA? Przy 3A zapewne było ok. 0,2V. Bo te diody miały max.Uf=0,28V/5A. I miedziany korpus :D
    Bo przecież napięcie przewodzenia zależy od prądu, ale także od temperatury, a ta - zależy od mocy wydzielanej i chłodzenia, czyli od prądu - ujemne sprzężenie zwrotne.
    Teraz "załapałem" o co Ci chodzi.
    Przy takich obliczeniach nie ma co posługiwać się pojęciem rezystancji szeregowej diody. To pojęcie dobre do objaśniania zjawiska.
    Tu należy czytać z wykresów danych przez producenta - dla 12F100 http://pdf1.alldatasheet.net/datasheet-pdf/view/250193/VISHAY/12F100.html
    Fig. 7 gdzie dla 4A czytam Uf=0,75V (dla temperatury pomiędzy 20stC a 175stC).
    I to jest dobry, w praktyce całkiem wystarczający sposób.

    @KWodniczek - masz sporo racji co do tych "dyskusji", niektóre dla autora tematu mogą być zbędne, ale ta dyskusja - niekoniecznie, bo bez radiatora może tym mostkiem ładować prądem 4A. Czyli do prób (zwłaszcza chwilowych) nie musi mieć radiatorów.
    Ale też pamiętaj, że ktoś kiedyś będzie to czytał - np. wrzuci w szukajkę "12F100" i przeczyta że mostka na tych diodach nie wolno obciążyć ciągle prądem 1A. I dlatego udowadniam, że to nieprawda.
    Bezpiecznik - potrzebny jako zabezpieczenie przed pożarem. Diod, zwłaszcza pracującyh z tym transformatorem bezpiecznikiem nie zabezpieczysz.
  • #118
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #119
    Quarz
    Poziom 43  
    Motronic napisał:
    Nie patrz na wykresy a patrz na praktykę. BYP-680-50 przy 3A grzały się nieźle. Nawet ruskie gniotsa nie łamiotsa D242B przy 4A już musiały mieć chłodzenie.
    I to nawet z kiepskim radiatorem grzały się, a jedne - BYP-680 - jak i drugie - 12F100 - diody są praktycznie w takich samych obudowach: D04 (CE11), DO-203AA (DO-4).

    :arrow: kazek_134, sprawdź jaki jest gwint - M-5, czy M-6 - na wyprowadzeniach śrubowych tych diod i napisz tu.
    Odstąpię Tobie - po kosztach przesyłki i na "małe piwo" - dwa piękne aluminiowe radiatory, typu RL-60g, i z właściwym gwintem na diody, zobacz:
    Transformator do prostownika samochodowego
    ale nie mam ich w domu, a więc nijak abym dzisiaj je mógł Tobie wysłać.
    Natomiast w drugie Święto wyjeżdżam z Polski do 18 kwietnia, tak więc dopiero po moim powrocie moglibyśmy sfinalizować transakcję.
    Albo kup w Warszawie u Piekarza -> Radiator RL60 Nr kat. 19026
  • #120
    kazek_134
    Poziom 12  
    Gwint mam M5. Dziś znalazłem pasek aluminiowy 40x600x2 lub x3, czyli bez sensu. Po świetach podjade pod jakichś złom i tam poszukam, jeśli nic konkretnego nie znajdę to będziemy sie konsultować w sprawie tych radiatorów.