Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ursus/ zetor - przełącznik 12/24V- poszukiwanie zamiennika

michalm111 19 Mar 2013 18:09 9153 23
  • #1 19 Mar 2013 18:09
    michalm111
    Poziom 11  

    Witam.
    Problem z przełącznikiem napięcia pojawia się średnio co miesiąc. Zazwyczaj wypalają się styki albo uszkadza cewka. Wykluczam uszkodzenie rozrusznika, gdyż był dokładnie sprawdzany.
    Czy możecie polecić jakiś dobry przełącznik napięcia w normalnej cenie?
    Wiadomo mógłbym założyć porządny przełącznik od jakiegoś zachodniego sprzętu ale cena jest zaporowa i są trudno dostępne.
    Nie chcę przerabiać instalacji na stałe 24v albo 12v

    1 23
  • #2 19 Mar 2013 18:17
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Dobry jakościowo to ok 180zł a nie 30z.

    0
  • #3 19 Mar 2013 18:35
    michalm111
    Poziom 11  

    Tych po 180 to już wymieniłem z 3 sztuki...

    0
  • #4 19 Mar 2013 19:16
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    E tam możed ktoś się podszywa i sprzedaje drogo Chińszczyzne.
    Ale i chińszczyzna nawet pochodzi jak się ją ztuninguje.

    0
  • #5 19 Mar 2013 19:19
    seweryn7701
    Poziom 30  

    Może masz coś pochrzanione? W mtz-tach są też te przełączniki i nie ma specjalnie z nimi problemów. Wiem bo sam mam . Dwa rodzaje są najbardziej dostępne jeden tańszy polski i drugi prawie raz droższy niemiecki.

    0
  • #6 20 Mar 2013 13:26
    michalm111
    Poziom 11  

    seweryn7701 napisał:
    Może masz coś pochrzanione?
    Jeśli chodzi o podpięcie instalacji to na 100% jest wszystko dobrze podłączone.

    0
  • #7 20 Mar 2013 21:27
    nikusert
    Poziom 36  

    Witam
    Dobre były kiedyś z Stara ,lecz pewnie już nie do zdobycia.Czemu nie przerobisz częściowo instalaci na 24V-swiatła ,kierunki.Reszta t.j wycieracza dmuchawa,wskaźniki pozostaw na 12V.Przełącznik 12|24 to już przeżytek,ciągle jest niedoładowany jeden akumulator.

    0
  • #8 21 Mar 2013 08:33
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    nikusert napisał:
    Przełącznik 12|24 to już przeżytek,ciągle jest niedoładowany jeden akumulator.

    A skąd.
    Właśnie Twój post podchodzi pod szkodliwą porade, czyli część instalacji z 24 a częśc z 12V który jest brany z pierwszego akumulatora.

    0
  • #9 21 Mar 2013 10:42
    nikusert
    Poziom 36  

    Wiem że nie jest to rozwiązanie rewelacyjne,lecz koszt przerobienia dość duży .Docelowo bym zmienił silniczki dmuchawy ,wycieraczek ,lub łatwiej przezwoić,a jedynie wskaźniki bym zostawił 12V.Jeszcze wiadomo wchodzi wymiana alternatora czy prądnicy w zależności co jest zastosowane.Przerabiałem w ten sposób w dawnych czasach Stary 28, 200-ki i spisywało się dobrze.

    1
  • #10 21 Mar 2013 13:15
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    nikusert napisał:
    Czemu nie przerobisz częściowo instalaci na 24V-swiatła ,kierunki


    Tego sie nie przerabia bo jedynym odbiornikiem 24v jest rozrusznik.
    Pozatym nikt żarówek przyczepy nie będzie przerabiał na 24V.
    Prawidłowo działający przełacznik 12/24 powoduje spięcie równoległe akumulatorów przez ''rezystor''.
    Jeśli ładowanie jest normatywne to obydwa kumulatory są naładowane.

    0
  • #11 21 Mar 2013 13:40
    nikusert
    Poziom 36  

    Niezupełnie, że przez rezystor. W tych przełącznikach ze Stara 28 czy 200, akumulator drugi, w momencie pracy 12V wpięty był przez styki w przekaźniku, by mógł być ładowany. To właśnie była lipa, gdyż przez słaby styk akumulator był niedoładowany. Były jeszcze w tamtych czasach przełączniki niemieckie stosowane w Roburach i Ifach. Te pojazdy miały taką instalację. Pomagała podmiana miejscami akumulatorów,lecz nie na dłuższą metę. Miałem tych pojazdów do obsługi dużo.
    P.S. Czesi też w swoich pojazdach stosowali swój przełącznik.

    0
  • #12 21 Mar 2013 15:20
    seweryn7701
    Poziom 30  

    W niemieckich przełącznikach 12/24 jakie są stosowane w mtz-tach nie ma żadnego rezystora.
    Zmiana instalacji częściowo to co możliwe na 24V też sprawy nie rozwiąże bo i tak urządzeniami które będą podłączone na 12V obciąża się jeden akumulator.
    Jeżdżę bardzo dużo w nocy. Mam przełącznik 12/24, włączone światła, dwa wentylatory, radio, kogut, halogeny. Puki silnik ma swoje obroty nie ma specjalnie problemu alternator zaspokaja te urządzenia doładowując jeszcze akumulatory. Prąd ładowania waha się pomiędzy 5 a max 15A. Wartość większa tylko po zapaleniu silnika. Nie wydaje mi się żeby to był taki straszny problem dla tego styku. A nawet jeśli to (tu pytanie dla elektryków) czy nie da się wpiąć dodatkowego stycznika? Problem gdy obroty silnika małe wtedy wspomniany styk daje duży opór i większość prądu ciągnie z drugiego akumulatora.
    Nie ma chyba na to złotego środka. W pronarach jest przetwornica i też stwarza problemy.

    0
  • #13 21 Mar 2013 18:33
    nikusert
    Poziom 36  

    W sumie w takim przełączniku są dwa styki (jeżeli dobrze pamiętam)
    1 -zwierno-rozwierny plusa akumulatora
    2-rozwierny minusa akumulatora
    To oczywiście dotyczy akumulatora który nie ma stałego (-) do pojazdu.
    Jedyne wyjście zastosować w jakiś sposób drugie lub mocniejsze styki.
    Właśnie na nich jest spadek napięcia.Przykładowo sprawdź jakie jest napięcie ładowania jednego lub drugiego akumulatora.Sądzę ze będzie róznica.

    0
  • #14 21 Mar 2013 18:48
    seweryn7701
    Poziom 30  

    Tak wygląda niemiecki.
    ursus/ zetor - przełącznik 12/24V- poszukiwanie zamiennika ursus/ zetor - przełącznik 12/24V- poszukiwanie zamiennika ursus/ zetor - przełącznik 12/24V- poszukiwanie zamiennika ursus/ zetor - przełącznik 12/24V- poszukiwanie zamiennika

    0
  • #15 21 Mar 2013 20:09
    nikusert
    Poziom 36  

    Niemiecki był mniejszy gabarytowo i lepiej wykonany.

    0
  • #16 21 Mar 2013 20:10
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Widze że piszemy o różnych przełacznikach.
    http://elelktro-metal.firmy.net/przelacznik-n...-warszawa-krakow-poznan-gdansk-wroc,H36N.html
    Takie są przewaznie w zetorach.
    Po trzecie jeśli alternatora nie zmusimy do łądowania 14,4 V to za nic nie dołądujemy akumulatorów.
    A często dodatkowe oświetlenie jest brane z instalacji ciągnika zamiast z zacisku prądowego alternatora.

    0
  • #17 21 Mar 2013 20:22
    nikusert
    Poziom 36  

    Piszemy o tym samym ,tylko byli różni producenci tych przełączników.Ten który ty pokazałeś jest właśnie taki jaki stosowano w Starach i innych maszynach(koparki)

    0
  • #18 22 Mar 2013 08:07
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    No i pewno dlatego w tych innych dodano temn rezystor żeby styk równoległej pracy akumulatorów nie wypalał się.
    Ten opornik to gruba stalowa taśma.

    0
  • #20 12 Kwi 2015 10:52
    nikusert
    Poziom 36  

    Witam
    Te przełączniki dość dobrze sprawdzały się w Starach. Należy jednak zastosować dodatkowo wyłącznik prądu, przykładowo tego typu.
    Pozdrawiam serdecznie.

    0
  • #21 12 Kwi 2015 14:42
    yarecki16
    Poziom 17  

    pesto napisał:
    Odświeżam wątek :)
    Co Państwo sądzą o przełączniku który można kupić w sklepie Grene,
    http://www.sklep-grene.pl/product_info.php/products_id/275225
    Czy według posiadaczy takiego przełącznika, sprawdza się? Jakie są Państwa opinie?
    Docelowo miałby się znaleźć w Ursusie 1222

    Ja myślę że ten wyłącznik to szmelc i tyle co mi nerwów zjadł to nie chcę nawet mówić. Wywal przełącznik i załóż rozrusznik szybkoobrotowy na 12V i będziesz miał naprawdę spokój z instalacją. Rozrusznik 12V bez problemu uruchamia mi Ursusa 1212, pali na dotyk. Policz sobie czas, nerwy i wymiany tego przełącznika i popatrz ile kosztuje rozrusznik i sobie porównaj, nie ma dużej różnicy. Przez wadliwe działanie przełącznika można spalić traktor a znajomy miał przypadek że traktor sam mu się odpalił - dobrze że był na luzie.

    Mimo wszystko czy będziesz miał przełącznik 12/24 czy założysz rozrusznik 12V trzeba założyć główny wyłącznik prądu ( wyłącznik masy) tak jak poleca to mój przedmówca. Wydłużasz w ten sposób żywotność akumulatora bo mimo że wyjmiesz kluczyk ze stacyjki to nieraz coś nie do końca rozłącza i pobiera prąd.

    1
  • #22 12 Kwi 2015 18:40
    nikusert
    Poziom 36  

    Faktem jest że zastosowanie przełącznika ma wiele minusów .Przeważnie akumulator który ma połączenie na masę przez przełącznik jest ogólnie niedoładowany.Zachodziła konieczność podmiany ich miejscami ,lub podładowanie tego jednego.Problem z tym przełącznikiem byl w Starze -28,gdyż miał on prądnicę zamiast alternatora,a z prądnicą jak wiadomo były kłopoty.Star -200 miał alternator i problemów raczej nie było.Tak ogólnie dlaczego masz zamiar taki przełącznik zastosować.Jeżeli instalacja sprawna ,akumulator ,rozrusznik,to z odpaleniem nie powinno być problemu.Natomiast gdy silnik jest w słabej kondycji ,to problemy mogą być.

    0
  • #23 12 Kwi 2015 19:13
    seweryn7701
    Poziom 30  

    Nie rozumiem jak może coś nie rozłączać? W tych ciągnikach poza radiem jeśli jest z podtrzymaniem pamięci, kiepskiej instalacji lub walniętego alternatora nic nie ma prawa pobierać prądu. Dwie ostatnie rzeczy to awarie więc są do usunięcia a radio nie rozładuje takiego byka akumulatora.
    W każdym razie sam przełącznik w takich starych trupach ze zgrębiałymi i nieraz kombinowanymi instalacjami przydaje się. Przynajmniej nie podpali ciągnika pod twoją nieobecność, i nie trzeba odkręcać masy przy spawaniu.
    Co do przełącznika na początku ze swoim miałem problemy ale uporałem się z nimi (mam niemiecki) a i niedoładowanie jednego aku nie zauważyłem przez 5 lat jazdy ciągnikiem. jest to w każdym razie możliwe jeśli styk we włączniku który łączy aku równolegle będzie przypalony.

    Czy polski włącznik polecam nie wiem nie znam go ale niemiecki jest ok.

    0
  • #24 12 Kwi 2015 19:25
    nikusert
    Poziom 36  

    Nienieckie były o niebo bardziej niezawodne i miały mniejsze gabaryty(tu kolega Seweryn ma zupełną rację).Piszę w czasie przeszłym ,gdyż takie były stosowane w IFACH i nie tylko.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo