Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik pierścieniowy - dlaczego obraca się bez zasilania wirnika ?

19 Mar 2013 19:53 2349 5
  • Poziom 16  
    Witam
    Czy po zasileniu wyłącznie stojana silnik powinien generować moment obrotowy ?

    Ten silnik z którym mam do czynienia jest dość nietypowy ponieważ ma dwa uzwojenia stojana (bieg "normalny" oraz "szybki") oraz dwa wirnika - w sumie 12 zacisków pod deklem przyłączeniowym

    Zasiliłem stojan na bieg normalny , opory od wirnika odłączyłem i dość się zdziwiłem gdy silnik zaczął się obracać
  • Poziom 27  
    jarek_krakow napisał:
    ma dwa uzwojenia stojana (bieg "normalny" oraz "szybki") oraz dwa wirnika

    Czy dobrze zrozumiałem? Dwa wyprowadzenia z wirnika i dwa pierścienie ślizgowe?

    Zamieść może zdjęcia tego silnika i jego szczegółów konstrukcyjnych.

    pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Skoro jest Dwubiegowy, to tak na stojanie jak i na wirniku.

    Bardziej interesujący jest sposób przełączania biegów.

    Wartało by zmierzyć czy uzwojenia sa zależne czy niezależne.
    Przy niezaleznych musi mieć 6 pierscieni.
  • Poziom 16  
    męczyłem się bezskutecznie z tą maszyną dzisiaj cały dzień.
    Silnik ów jest zamontowany na żurawiu . Jest to dziwoląg ,nawet jak na żuraw .
    Moc jakieś 20-30[kW]
    Jest on sprzęgnięty z hamulcem wiroprądowym - takie sztuczne dohamowanie i w zasadzie to sam obwód hamulca może być źródłem problemów.
    Silnik zwrócił moje podejrzenia z uwagi na :
    1) zapach po ściągnięciu dekla. czuć tak jak upalony sinik
    2) napięcia na wirniku nie są równe tak jak zwrócił uwagę czesiu . Mam bodajże 190 , 190 ,205[V] jałowo międzyfazowe na "normalnym" wirniku
    3) szybszy bieg mnie nie interesuje gdyż problem mam na normalnym biegu przy niskich prędkościach (tj wtedy ,gdy działa hamulec wiroprądowy). szybszy bieg działa prawidłowo
    4) sposób regulacji prędkości - dwa styczniki od stojanów i siedem styczników oporowych - cztery od normalnej prędkości i trzy od szybkiej . dostęp do szczotek od normalnej prędkości mam, a co ciekawe nie kojarzę teraz czy i gdzie są szczotki od szybkiego biegu - być może źle wyobrażam sobie budowę tego silnika
    5) na "normalnym" stojanie i dość dowartym wirniku całość zachowuje się prawidłowo - co studzi moje podejrzenia o uszkodzony silnik
    jutro będę kombinował dalej
  • Poziom 21  
    Odłącz przewody od wirnika i podłącz zasilanie na stojan. Silnik powinien pobierać prąd znamionowy podany na tabliczce znamionowej i wirnik nie powinien się kręcić (może 1 obr na minute). Jeżeli wirnik zdecydowanie rusza po załączeniu zasilania na stojan to znaczy uszkodzony wirnik.
  • Poziom 16  
    -> gsminfo
    Właśnie tak robiłem wczoraj. Silnik kręcił się zdecydowanie z efektami dźwiękowymi. Moment był na tyle mały ,że wał można było zatrzymać dociskając dość silno sprzęgło nogą

    Silnik dzisiaj został wymieniony na identyczny i wszystkie problemy odeszły.
    Po dokładniejszych oględzinach stwierdziłem uszkodzenie szybszego wirnika.
    U kolegów w pracy nikt się nie spotkał z taką awarią . Do tej pory wszystkie awarie silników pierścieniowych były bardziej zdecydowane.

    Ciekawostka - wczoraj awaria sama usunęła się podczas mojej obecności i przez kilkanaście minut silnik pracował prawidłowo do czasu włączenia szybszego biegu