Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PASSAT 93' 2.0 2E, Temperatura chłodzenia

długalus 20 Feb 2005 21:44 10625 28
  • #1
    długalus
    Level 15  
    Witam!
    Mam paska jak w temacie. Doszedłem do wniosku że mam uszkodzony termostat bo przy normalnej jeździe temperatura chłodzenia nie przekraczała 70 C, ba nawet wskazówka nie ruszała się, chyba że chwilę postałem na zapalonym silniku to wtedy coś tam się działo. Prosty wniosek - termostat. No i faktycznie temperaturaa po wymianie wzrosła ale chyba troszkę za dużo bo według wskaźnika mam prawie 100 C. Rano odpalę auto przejadę około 10km mam na 90 C i tak przez jakieś kolejne 4km (wskazówka trzyma 90 C) a potem znów do góry na 100 C i już tak zostaje. Mogę jechać po mieście, powoli, szybko, goniłem go też przez jakieś 20km 140km/h i nic, wskaźnik pokazuje 100 C. Wiatrak powinien się włączyć na pierwszy stopień po przekroczeniu temp. po 96 C (jakoś tak, ale przed 100 C a tu nic) drugi po 105 C. Zostawiłem auto na zapalonym silniku na jakiś czas żeby się zagrzało aż do włączenia wiatraka. Przy około 105 C włączył się tylko pytanie czy na pierwszy bieg czy już od razu na drugi?? Wyczytałem na forum iż czujnik który odpowiada za podawanie temp do wskaźnika zmienia odpowiednio oporność co do temperatury. I tak przy 90 C powinien mieć 300 ohm albo 300k ( jakoś tak) ale u mnie przy pomiarach wyszło że mam "przejście do dechy" na rozgrzanym silniku (100 C na wskaźniku). Chyba że mieżyłem nie ten co trzeba, albo za to jest odpowiedzialnych kilka czujników, sam już nie wiem. POMOCY!!!!!

    P.S. Wężyk odpowietrzania ok, płynu nie przybywa ani nie ubywa.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Los_sandalos
    Level 27  
    Zanim wydasz wyrok na termostat sprawdź czy dobrze masz odpowietrzony układ. Służą do tego odpowietrzniki np. na wężykach (nie wiem jak to jest w VW bo mam renówki).
  • #3
    marcin555
    Level 15  
    Wymień "w ciemno" czujnik temperatury. Jak dobrze pamiętam to w twoim przypadku będzie to dwustykowy czarny z zielonym paskiem- pierwszy od głowicy. Upewnij sie ściągając z niego wtyczkę na ciepłym silniku -wskazówka powinna opaść. Pomimo ceny kup oryginał w serwisie bo podróby pokazują głupoty i też będziesz miał zakłamane wskazanie (sprawdzone). Co do odpowietrzania- nie ma takiej potrzeby- te układy mają samoodpowietrzanie. Pozdrawiam
  • #4
    długalus
    Level 15  
    VW odpowietrzają się same, pod warunkiem że wszystkie wężę są drożne - u mnie są ok. Nie ma żadnych odpowietrzników.
  • #6
    teodor76
    Level 17  
    termostat też może zapóżno się otwierać co nanim było napisane w jakich zakresach temp działa 87 do 93 czy 93 do 102stopni i byc moze w noim przypadku było tak samo czujnik w chłodnicy trzy stykowy niebyło orginalnej wtyczki i były wpiete same konektorki byle jak popadło zamieniłem kable miejscami i już miałem 1wszy bieg na wenylatorze
  • #7
    hihohaho
    Level 13  
    Mialem podobny problem tylko że z silnikiem 1.8. Pomogło mu odpowietrzenie (mimo że układ chłodzenia powinien zrobić to sam).Co do załączania się wentylatora to pierwszy bieg załącza się od 85 do 96 stopni, a drugi bieg od 98 do 105 stopni ( dane z oryginalnego czujnika VW ).
  • #8
    długalus
    Level 15  
    Witam i dziękuję wszystkim za tak szybkie odpowiedzi, postaram się wszystko sprawdzić.
    Co do biegu wentylatora to jak się włączył to tylko na chwilkę i na moje oko to zawrotnej prędkości to on nie miał (na oko to koń umarł he he). Termostatu ja nie zakładałem tylko mechanizator - do którego już nie pojadę (ćoprok)- też go na oczy nie widziałem, podobno pracuje w zakresie 87 do 93. Wtyka przy chłodnicy jest raczej ok. Wskaźnik paliwa raczej ok, chociaż, chociaż, czasem dziwnie pokazywał. Jak miałem paliwo na jednej kresce to na drugi dzień pokazywał rezerwę albo jescze mniej. Sprawdzę ten wskaźnik, podobno jest tam stabilizator, może jest słaby styk?? Nie zwracałem wcześniej na to zbytno uwagi, może krzywo stał.
    Dzisiaj jak jechałem do pracy to temp podeszła na 95 C ale większą częćś drogi była w garanicy 90 - 92. A jeszzce w piątek było 100.
    Myślę sobie żeby podjechać do elektryka żeby przemierzył mi czujniki, podobno za taką przyjemność bierze 30zł.

    Dziękuję i Pozdrawiam
  • #9
    kornel111
    Level 9  
    Witam
    Moze masz problem z zegarami.Ja mam taki sam silnik i wariowały mi wskazania od paliwa i temperatury.Okazało sie ze rozlutowały sie styki w tablicy zaraz za zegarem.Ja tez wymieniałem niepotrzebnie termostat.Po zalutowaniu działa malina.
    Moze byc jeszcze jeden ale juz powazniejszy problem.Olej moze Ci sie dostawac do wody.Sa wtedy takie objawy ze szybko sie grzeje.
    Lecz moim zdaniem jest to zegar gdyz wiatrak Ci sie włacza nieregularnie.Nie grzeb w powaznych zeczach.Zobacz pierdoły bo w nich najczesciej tkwi problem
    Pozdro
  • #10
    tomitrans
    Level 11  
    Miałem ten sam problem co Ty, tylko zacząlem od czujnika temperatury, który odpowiedzialny jest za wskazanie na liczniku.Pamiętaj o jednym iż to kiedy włącza się wentylator nie jest adekwatne do wskazania na liczniku ponieważ załączniem wentylatorem kieruje czujnik zamontowany w chłodnicy, natomiast czujnik który jest na węzu odpowiada za wychylenie wskazówki.Ja miałem czujnik w chłodnicy z pierwszego zakresu czyli załączenie 87" a według wskazania na liczniku wentylator włączał się przy 98"- oczywiście pierwszy bieg. Podobnie jak ty wymieniłem wiele rzeczy od czujników poprzez termostat i nic nie pomogło.Problem tkwił w przekaźniku który steruje włączaniem i wyłączaniem wentylatora na I i II biegu.U mnie w przekaźniku nie było styku który odpowiadał za załączenie wentylatora na I biegu i dlatego temperatura cały czas skakała między 70°, a 110° gdzie dopiero włączał się wentylator, ale na II stopniu, bo pierwszy stopień wogóle był pominięty.
    U Ciebie może być odwrotnie czyli załącz aię tylko I zakres, ale najpierw sprawdź czy czujnik w chłodnicy nie jest uszkodzony.
    Jeśli chcesz wiedzieć jak to napisz pimba(malpa)o2.pl
    Służe pomocą
  • #11
    długalus
    Level 15  
    Na razie udało mi się naprawić wskaźnik paliwa i temperatury w którym były "zimne luty" na stabilizatorze napięcia. Teraz temperatura na wskaźniku utrzymuje się prawie na 100°C podczas nromalnej jazdy. Jak postoje trochę na zapalonym silniku to temp. podejdzie do około 105-107°C i włącza się wiatrak. Robiłem też test z zimnym silnikiem i czekałem aż się zagrzeje. W momęcie gdy na wskaźniku temperatura przekroczyła już 90°C dolny wąż chłodnicy był nadal zimny a przecież termostat powinien otworzyć przy 87°C. Dopiero jak temp. podchodziła do 100° wąż robił się ciepły.Wniosek- wina może leżeć po stronie czujnika który źle rozpoznaje temperaturę co się dalej wiąże z błędnym wskazaniem na wskaźniku. Byłem swojego czasu umówiony z elektromechanikiem który miał mi przemieżyć czyjniki ale koleś poleciał sobie w ..... Może nowy termostat jest uwalony. Ale wpierw jak będę miał dzień wolnego to oddam auto jeszcze raz aby sprawdzić czujniki żeby mieć pewność co jest "grane".
    Dzięki za porady

    pozdrawiam
  • #12
    długalus
    Level 15  
    Witam ponownie!
    Troszkę pojeździłem moim autkiem nic nie wymieniając. Temperatura pokazuje tak jak pokazywała tzn. podczas jazdy wacha się między 92°C a 100°C a wiatrak włączy się przy 105°C jak postoi.
    Byłem u elektromechanika i powiedział że te auta tak się zachowują. Miał kilka takich aut z takim problemem i zawsze było tak samo. Nie byłem do końca przekonany i radziłem się innego mechanizatora i usłyszałem to samo.
    Sam już nie wiem o tym myśleć, może spotkam kogoś kto takim samym paskiem jeździ i zobaczę jak u niego jest.

    pozdrawiam
  • #13
    Slawek J
    Level 30  
    Wina moze lezec po stronie licznika ktory jest slaba strona marki VW czesto przestaja dzialac wszazania obrotow, poziomu paliwa i temperatura plynu chlodzacego. Uklad odpowietrza sie sam. Mialem jeszcze miesiac passata z takim silnikiem tylko mlodszego i temperatura przy jezdzie waha sie w granicach 85- 90 stopni.
    Pozdrawiam.
  • #14
    JAFO
    Level 25  
    Najprostszą i niezawodną domową metodą sprawdzenia układu czujnik temperatury-wskaźnik temperatury jest wymontowanie czujnika z auta, przedłużenie przewodów ale solidnie zrobione (styki) i zanużenie czujnika w wodzie, którą gotujemy. Należy uważać, by nie zamoczyć styków bo wskazania napewno nie będą właściwe. Można do tej kąpieli włozyć termometr i wtedy łatwo będzie porównywać wskazania termometru i wskaźnika temperatury w aucie.

    Oczywiscie cały czas ma być włączony zapłon.
  • #15
    erci100
    Level 11  
    Mam identyczny przypadek w VW vento 1,9 D, wskaznik temp pokazuje caly czas 100, czasami jak sie zatrzymam spada do 92, a jak troche pozyluje dochodzi do 108. Czasami tez cos sie dzieje z czujnikiem paliwa zwlaszcza jak jest zatankowany prawie do pelna. Mam pytanie jak sprawdzic czy wlacza sie drugi bieg wentylatora.
  • #16
    długalus
    Level 15  
    Jeśli chodzi o wskaźnik paliwa to musisz sprawdzić czy nie masz "zimnych lutów" na stabilizatorze napięcia. Trzeba rozebrać zegary, w środku na płycie drukowanej masz ten stabilizator. Ja też miałem tam ziemne luty i wariował mi wskaźnik paliwa i temperatury. Obecnie temperatura jak pisałem wcześniej wacha się podczas jazdy między 92°C a 100°C, a wiatrak włączy się przy 105°C.
    Wpadł mi ostatnio w ręce elektroniczny termometr, sprawdziłem nim temperaturę w zbiorniku wyrównawczym. Pokazał mi 85°C a na wskaźniku w aucie było 100°C. Taki pomiar nie jest miarodajny i nie można tego brać jako punkt odniesienia.
    Też jestem ciekaw czy u mnie włącza się pierwszy czy drugi stopień bo jeszcze jakoś nie udało mi się sprawdzić. Może ktoś z forum będzie wiedział który przewód przy wiatraku odpowiada za włączanie pierwszego i drugiego stopnia.
  • #17
    erci100
    Level 11  
    Ktos wie jakie sa teperatury wlaczania wentylatora chlodnicy ( I i II bieg) w VW 1,9 D np golf 3, Vento rocznik 93 r ?????????
  • #18
    erci100
    Level 11  
    A moze ktos wie czy mozna zrobic wlacznik wentylatora chlodnicy w ten sposob ze zwiera sie styki na czujniku temperatury wentylatora i w ten sposob samemu wlaczac wentylator jak jest za wysoka teperatura ??? Czy nie spali sie czegos w ten sposob ?
  • #19
    longines
    Level 26  
    marcin555 wrote:
    Co do odpowietrzania- nie ma takiej potrzeby- te układy mają samoodpowietrzanie. Pozdrawiam


    No i tu kolega się myli. Owszem wszystkie passaty się odpowietrzają same, ale tylko w przypadku, gdy cały układ chłodzenia jest niezamulony, drożny i sprawny. Jesli cokolwiek jest chocby minimalnie niesprawne, volkswagenowski sposób na odpowietrzanie przestaje działać, a niedoświadczeni użytkownicy (niestety też ciency mechanicy) zaczynają wymieniać co popadnie, narażając się na koszta. :-(

    Producent Passata zostawił "furtkę" na pewniejsze odpowietrzanie układu chłodzącego. Zaleznie od rodzaju silnika są rózne metody. Przykładowo w moim 1.8 Monowtrysk (silnik ABS 66kW) są to odpowietrzenia (kurki) na przewodach prowadzących do nagrzewnicy. Nieznaczne odkręcenie tych odpowietrzeń powoduje, ze po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, otwiera sie termostat i płyn chłodniczy wędruje górnym obwodem do nagrzewnicy. Kiedy tam dotrze i "wyciśnie" całe powietrze z układu, a spod kurków zacznie sie wydobywać płyn mozna kurki zakręcić. Dopiero wówczas mamy gwarancję, że układ jest naprawdę dobrze odpowietrzony.

    Przy okazji takiego sposobu odpowietrzania można "Wyłapać" niedomagania układu chłodniczego, w szczególności takie, jak niesprawna pompa wodna czy świezo założony "wadliwy" termostat (wadliwość inaczej można dopiero ocenić po wymontowaniu).

    Dla tych co nie wiedzą jak szukać usterek układu chłodzenia w Passacie (w kolejności czynności) (robota dla 2 ludzi):

    1. Upewnić się co do dostatecznej ilosci płynu w zbiorniku wyrównawczym.
    2. Uruchomić silnik i pozwolić sie mu nagrzać max do 105 stopni (każdy passat to wytrzymuje nie przegrzewając sie). Obserwować wskazania na wskaźniku w kabinie. Jeśli dojdzie do okolo 88-90 stopni, powinien załaczyć sie wentylator na pierwszy bieg (chrakterystyczne krótkie skoki wirnika). W międzyczasie obserwować zbiornik wyrównawczy czy w płynie nie pokazuja sie bąbelki powietrza.
    3. Sprawdzić (ręką), czy środkowa część chłodnicy ma temperaturę zbliżoną do temperatury węża wychodzącego z bloku silnika.
    4. Gdy wentylator zacznie chodzić na drugim biegu (praca non-stop) sprawdzić czy dolny wąż wychodzący z chłodnicy ma temperaturę zbliżoną do temp. górnego węża.

    Ad.1
    ===
    Jesli w zbiorniczku wyrównawczym po dłuższej pracy silnika słychac cichy syk, to oznacza, ze układ sie odpowietrza. Jeśli w zbiorniku wyrównawczym pojawiają sie bąbelki powietrza może to oznaczać tak zarówno uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, jak i zapowietrzony i nieszczelny układ chłodzący (wszystko naraz albo jedna z usterek).
    Jeśli w zbiorniku wyrównawczym ubywa płynu, a auto przykładowo zostało świezo co zalane, to objaw ten jest normalny. Należy wówcza tylko dolewać płyn do wymaganej ilości oznaczonej na ściance zbiornika (objaw ubywania minie, gdy system całkowicie się wypełni płynem).

    Ad2.
    ===
    Jesli temperatura osiągnie 88-90 stopni, a wentylator sie nie włączy na krótko to przyczyną może byc oprócz uszkodzenia wentylatora - uszkodzony któryś z czujników (termowyłącznik wkręcony w chłodnicę lub czujnik temp. płynu na węzu wychodzącym z bloku silnika). W przypadku diesli jest jeszcze jeden czujnik wkręcony bezpośrednio w blok silnika (okolice cylindrów). Wszystkie czujniki komunikują się z komputerem, mimo, ze tylko jeden ma bezpośredni wpływ na załączanie wentylatora.
    Może się tak zdarzyć, ze wentylator zastartuje dopiero na drugim biegu, a wiec gdy czujniki zasygnalizują okolo 105 stopni - wtedy przyczyną moze byc brak napiecia odpowiedzialnego za I prędkość na wentylatorze.

    Ad3.
    ===
    Jeśli wskazania w kabinie to okolo 90-100 stopni, a chłodnica nie nagrzewa się to przyczynami mogą być: niedrożność górnych węży, zapowietrzenie układu, niedrożność chłodnicy, rozwarstwienie wewnętrzne węży (częsta ale niezauważana usterka), nieotwierający się termostat, a nawet uszkodzona pompa wody.

    Ad4.
    ===
    Sprawdzanie podzespołów (nawet jeśli są świeżo zakupione).

    Termostat - litrowy słoik, grzałka elektryczna, termostat zawieszony na sznurku i utopiony w wodzie. Jeśli podcza gotowania zaczną się pokazywac w słoiku pierwsze bąbelki powietrza - termostat JUZ POWINIEN sie otwierać. Nawet jeśli otwiera sie, gdy woda już kipi to taki termostat można uznac za wadliwy i wymienić na nowy!
    Rozwarstwione węże wodne - (można przeprowadzić na zimnym silniku) jedna osoba trzyma obroty silnika równo 3000obrotów przez około 1-2 minuty, druga obserwuje wszystkie gumowe węże wodne, czy się "nie zasysają" do wewnątrz lub się same nie załamują. Jeśli któryś sie "zasysa" to może to świadczyć o ich rozwarstwieniu, zbutwieniu czy po prostu stracie swych własciwości (taki wąż należy wymienić). "Zasysanie" może też swidczyć o tym, że układ chłodzenia jest gdzieś przytkany (w ostatecznosci nalezy zastosować płukanie-odkamienianie całego układu chłodzącego).

    Pompa wodna - jedna osoba uruchamia możliwie jak najkrócej silnik, druga nasłuchuje ze stetoskopem w okolicy alternatora (pompa napędzana paskiem klinowym od alternatora). Jeśli słychać krótkie ćwierkanie albo dźwięk przypominający świerszcza (czasami słychać go "gołym" uchem) w tym rejonie to najprawdopodobniej pompa jest zaklinowana, przyciera sie (np. o zakamienienie) , bądź wirnik ślizga się na trzpieniu. Efektem tego jest mała wydajność pompy mimo mechanicznego napędzania, bądź całkowity zastój pompy, a tym samym płyn chłodniczy w silniku przemieszcza sie TYLKO na wskutek pogrzania i par. Pompa do wymiany.

    Końcowe uwagi:
    ==========
    Wymianę wszelkich elektrycznych czujników nalezy dokonywac przy zdjetych klemach z akumulatora.
    Węże nie powinny być zbyt twarde, ale też nie powinny chlupać, gdy silnik ma temperaturę ok 90 stopni podczas rytmicznego ściskania ich ręką.
    Korek zbiornika wyrównawczego musi być sprawny, aby mógł oddać powietrze wydostajace sie z układu chłodzenia (przy ciśnieniu 1,4 bara powinien być słyszalny syk).
    Po usterkach związnych z elektryką, ponownym uzupełnieniu układu chłodziwem nalezy zresetować komputer (zdjęcie klem).
    Sprawdzonym przeze mnie środkiem do oczyszczania układu chłodzącego jest Xeramic Radiator Flush (postępować według zaleceń na puszce). Środek nie rozszczelnia leciwych chłodnic i nie rozpuszcza uszczelek.

    W Passatach z manualną klimatyzacją zamiast termowyłącznika i czujnika temperatury bywają 2 termowyłączniki sterujące wentylatorem przy zgoła innych temperaturach. Są także termowyłączniki dwuprędkościowe.
    Jeden termowyłącznik znajduje sie w chłodnicy, drugi w miejscu czujnika temperatury płynu na wylocie z głowicy.

    Istotnym też jest sprawdzić drożność/szczelność dolotu powietrza do komory filtru powietrza, a tym samym sprawdzić znajdujacy sie tam czujnik temperatury powietrza. Zbyt wysoka temperatura powietrza także moze miec wpływ na zbyt szybkie nagrzanie się silnika. Gdzies tu wyżej wspomniane przesłony chłodnicy, hokeje , a własciwie ich brak moze powodować, ze ogrzane powietrze z okolic chłodnicy dostaje się do dolotu, co dodatkowo podnosi temperaturę silnika.

    I to by było na tyle. Jak sobie coś przypomnę to dam znać. :-)

    PS. W moim pasku też kiedyś miałem taki cyrk, ale nie bedzie Niemiec pluł mi w twarz ... ;-)
  • #20
    sekol
    Level 11  
    Witam,

    Mam praktycznie identyczny problem jak autor wątku w Golfie III. Też podejżewałem czujnik i błędne wskazania na kokpicie ale temperatura płynu przelewającego się do zbiorniczka wyrównawczego wynosi 98 stopni a na wskaznikach na desce mam 100, czyli pokazuje dobrze (zmierz temp. cieczy wpadajacej do zbiorniczka, gdy wlozylem sondę do środka tez mi multimetr pokazał 85 stopni)
    Kombinowanie z wentylatorem można chyba odpuścić - pisałeś ze w trasie jadac 140km/h temperatura nie spada? U mnie tez nie a przy tej predkosci silnik powinien miec dobre chlodzienie i nie potrzebowac wentylatora.
    Na wolnych obrotach jest ok... uklad sie grzeje, wentylator sie wlacza, schladza, wylacza sie. Problem tylko pod obciązeniem, ciagle 100 i wiecej.
    Wydaje mi się, ze mam po prostu slaby obieg spowodowany czy to niedrozna chlodnica czy tez malo wydajna pompa.
    Chlodnice bede plukal jak tylko czas pozwoli natomiast nie mam pojecia czy mozna jakos zdiagnozowac stan pompy wody.

    Pozdrawiam
  • #21
    jacekczewa
    Level 18  
    Witam
    Mam takze paska 2.0 2e 1991 i ten sam"problem" choc wcale z nim nie walcze , podczas przelotowej jazdy temp na wskazniku ok 70 - 80 st
    natomiast w miescie 100-110, wentylator sie załacza autko normalnie jezdzi podejrzewam tez czujnik temp. ale za bardzo nie chce mi sie za niego zabierac hehehehehe,wiem ze to moze niezbyt rozwazne, ale kupie inny i tez tak bedzie pokazywał albo jeszcze gorzej.
    Pozdrawiam
  • #22
    dziomal7
    Level 13  
    erci100 wrote:
    Ktos wie jakie sa teperatury wlaczania wentylatora chlodnicy ( I i II bieg) w VW 1,9 D np golf 3, Vento rocznik 93 r ?????????

    1 -92-97 C
    2 -99-105 C

    erci100 wrote:
    A moze ktos wie czy mozna zrobic wlacznik wentylatora chlodnicy w ten sposob ze zwiera się styki na czujniku temperatury wentylatora i w ten sposob samemu wlaczac wentylator jak jest za wysoka teperatura ??? Czy nie spali się czegos w ten sposob ?

    Można tylko po co? Po to jest czujnik żeby automatycznie włączał wentylator wtedy kiedy trzeba.
  • #23
    longines
    Level 26  
    Przypomniało mi się coś jeszcze :D

    Za sterowanie napięciami na termowyłączniku w chłodnicy (pośrednio na silniku wentylatora) odpowiada przekaźnik znajdujący się w komorze silnika po prawej stronie patrząc od czoła samochodu, zamocowany nad nadkolem - tuż zaraz za akumulatorem (taka podłużna skrzynka wraz z bezpiecznikiem/2 bezpiecznikami = max.30A). Grube kabelki to napięcia, a cienkie to idą do bezpieczników i kompa. Układ jest nierozbieralny, ma tylko wyjmowane wtyczki z dołu, ale w razie problemów można zastosować dwa osobne przekaźniki z ... fiata 126p (jeden na I bieg, drugi na II bieg wentylatora).

    W przypadku przeróbek na np. sterowanie ręczne za pomocą przekaźników do kaszlaka, ten prostokątny przekaźnik nalezy pozostawić podłączony w komorze silnika, dlatego, ze steruje on także (napewno!) ABS-em i być moze czymś jeszcze czego po prostu nie wiem.

    =====================

    Odnośnie różnic temperatur - termometr a wskazania licznika.

    Moga byc 2 przyczyny:

    1. zamiennik czujnika temperatury jest dopasowany np. do VW Sharan, a ten z kolei ma inne rezystancje, czego efektem są ponad 20stopniowe przekłamania (taki czujnik jest sprzedawany jako zamiennik dla passata)

    2. uszkodzony stabilizator na zespole wskaźników

    Dodano po 8 [minuty]:

    sekol wrote:
    Chlodnice bede plukal jak tylko czas pozwoli natomiast nie mam pojecia czy mozna jakos zdiagnozowac stan pompy wody.

    Pozdrawiam


    Najlepiej rozebrać. Wirnik jest tylko wciśnięty na trzpień (nie jest zamocowany na stałe). Jeśli jest wyrobiony to ślizga się lub spada z niego. Z zewnątrz pasek klinowy chodzi jak marzenie, ale w środku kręci sie tylko trzpień ;-)

    Dodano po 42 [minuty]:

    erci100 wrote:
    A moze ktos wie czy mozna zrobic wlacznik wentylatora chlodnicy w ten sposob ze zwiera się styki na czujniku temperatury wentylatora i w ten sposob samemu wlaczac wentylator jak jest za wysoka teperatura ??? Czy nie spali się czegos w ten sposob ?


    Można inaczej. Jesli masz sprawny termowyłącznik wkręcony w chłodnicę (włącz motor i pozwól mu sie nagrzać, trzymaj ucho blisko termowyłącznika, jeśli usłyszysz w nim najpierw jedno pstryknięcie, a potem drugie, to znaczy, ze jest sprawny) - to możesz skorzystać z niego.
    Wadą rozwiązania jest fakt, ze jeśli nie dołączysz do kabloteki dodatkowego przekaźnika lub chociaż bezpiecznika to mozesz spalić termowyłącznik, wentylator lub kable przy dłuższej pracy wentylatora.

    Możesz podpiąć osobną wiązkę kabli poprzez termowyłącznik (bieg pierwszy) do wentylatora (bieg drugi) , a jako sterowanie wykorzystać potencjometr do podświetlenia deski rozdzielczej w kabinie.
    Jednak wówczas sterowanie deski musisz rozłączyć i podpiąć do bezpiecznika odpowiedzialnego za termowentylator.

    To rozwiązanie daje Ci mozliwosć sterowania obrotami wentylatora zaleznie od "domniemanych" potrzeb za pomocą potencjometra.

    Powodzenia.

    =================

    Na koniec coś dla "wystraszonych" temperaturą w gorące lato ;-)
    Jeśli macie stary termostat to mechanicznie go uszkodzcie i zablokujcie by byl cały czas otwarty. Tak go zamontujcie do silnika, a w nawet bardzo upalne lato i w sporych korkach ani razu nie ujrzycie temperatury powyżej 100 stopni :-))) Jednak na zimę należałoby go wyjąć, bo zbyt powolne nagrzewanie sie silnika to większe spalanie.
  • #24
    erci100
    Level 11  
    Czy jest normalne, ze podczas gdy silnik jest rozgrzany ilosc plynu w zbiorniku wyrownawczym podnosi sie-ponad max, a gdy silnik jest zimny powraca do normy ?
  • #25
    erci100
    Level 11  
    Aha i jeszcze jedno, podczas rozgrzewania silnika najpierw rozgrzewają sie rurki ktore wchodza do srodka auta od silnika do nagrzewnicy. Czy prawidlowoscia jest to ze obie rurki sa gorace zarowno ta co wchodzi jak ta co wychodzi spowrotem do silnika-przy wylaczonym grzaniu w samochodzie.
  • #26
    cezar40
    Level 12  
    a chodzi Ci pompa wodna sprawdzałeś
  • #27
    erci100
    Level 11  
    a jak to sprawdzic, pasek klinowy obraca ale czy w srodku pompa jest ok to nie wiem; a moze termostat, czy jak sie juz otworzy moze sie zamknac w czasie jazdy, czy powinien juz byc otwarty az do zatrzymania auta ?????
  • #28
    longines
    Level 26  
    erci100 wrote:
    Czy jest normalne, ze podczas gdy silnik jest rozgrzany ilosc plynu w zbiorniku wyrownawczym podnosi się-ponad max, a gdy silnik jest zimny powraca do normy ?

    W zasadzie tak. Wewnątrz układu wytwarza sie ciśnienie, a temperatura rozszerza nieznacznie objętość płynu chłodzącego, co już zaobserwowałeś.
    erci100 wrote:
    Aha i jeszcze jedno, podczas rozgrzewania silnika najpierw rozgrzewają się rurki ktore wchodza do srodka auta od silnika do nagrzewnicy. Czy prawidlowoscia jest to ze obie rurki sa gorace zarowno ta co wchodzi jak ta co wychodzi spowrotem do silnika-przy wylaczonym grzaniu w samochodzie.

    Przewody dolotowe i wylotowe z/do nagrzewnicy to element małego obiegu. Oba powinny być w zbliżonej temperaturze. Gdyby nie były, mógłbyś podejrzewać zatkanie.
    erci100 wrote:
    a jak to sprawdzic, pasek klinowy obraca ale czy w srodku pompa jest ok to nie wiem; a moze termostat, czy jak się juz otworzy moze się zamknac w czasie jazdy, czy powinien juz byc otwarty az do zatrzymania auta ?????

    Termostat zaczyna sie otwierać w pewnej temperaturze i niekoniecznie musi się otworzyć do końca, bo to jest zalezne od samej temperatury. Jeżeli termostat jest sprawny, to biorąc pod uwagę, ze jest obustronnie zanurzony w cieczy chłodzącej (strona od chłodnicy - duży obieg i strona od silnika - mały obieg), a mały obieg i chłodnica drożne i niezapowietrzone - to termostat będzie się otwierał i zamykał zaleznie od temperatury panujacej w jego otoczeniu. Nie ma znaczenia czy Twoje auto stoi czy akurat jedzie, bo możesz być pewien, ze jeśli w silniku jest gorąco to termostat jest już lekko otwarty (chocby minimalnie).


    PS. Jeszcze jedna sztuczka z termostatem i upałami. Do passatów pasują badziewiackie termostaty od VW Polo za 20 zeta. Nalezy wywiercić w pierścieniu tuż za oringiem symetrycznie po obwodzie (możliwie jak najblizej osi termostatu) cztery małe otworki (średnica 3-4 mm). I tak spreparowany termostat usadowic w aucie. Efekt w przypadku małej wydajnosci pompy jest gwarantowany, bo tym sposobem mamy "od razu" połączony mały i duży obieg chłodzenia, a temperatura silnika nigdy nie osiągnie 95 stopni. Silnik potrzebuje więcej czasu na nagrzanie się, a każda próba dogrzania wnętrza dochładza nagrzewnicę, co w efekcie powoduje także spadek temperatury silnika. A w przypadku zimy można wydłubać tak spreparowany termostat, wsadzić poprzednika. Ewentualnie przysłonić połowę wlotu powietrza na chłodnicę.

    Od 2 tygodni jeżdże na próbę na takim wynalazku i wiatraka ani razu nie słyszałem w akcji, a słoneczko póki co nie strajkuje ;-)
  • #29
    długalus
    Level 15  
    Witam! Miesiąc temu wymieniłem ponownie termostat i dodatkowo czujnik wentylatora. Miałem założony jakiś Vernet, w tej chwili mam Wahler. Sytuacja jakby się trochę zmieniła na lepsze. Podczas normalnej jazy temp. jest około 92°C do 95°C, wiatrak włącza się przy około 100°C jak postoi. Dziękuję wszystkim za zainteresowanie a szczegulnie koledze LONGINES za tak wyczerpujące wypracowanie. Jak będę miał coś nowego to napiszę.

    pozdrawiam