Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 3f, 037kW, grzeje się

20 Mar 2013 22:13 3465 17
  • Level 8  
    Witam Kolegów !

    Jestem w posiadaniu silnika, który był używany do podnoszenia/opuszczania bramy segmentowej. Trzy-fazowy, 0.37kW, z zamontowanym motoreduktorem. Prąd znamionowy 1,5A. (Klatkowy asynchroniczny)
    Podobno "spalony"
    Pomiar rezystancji uzwojeń - każda 35Ω (sporo trochę..)
    Prąd na biegu jałowym na każdej fazie 2 A
    Trochę się grzeje.. (bez obciążenia)
    Ma odpowiedni moment (podnosił i opuszczał bramę ale się strasznie grzał)

    I tu mam problem bo nie wiem o co chodzi ?
    Dodam, że to nie problem mechaniczny bo sprawdzałem (łożyska, skrzywiony wał itp.)
    Na wirniku nie widać żadnych śladów przypalenia/ocierania itp.

    Dodam że nie mam induktora.
  • Level 43  
    Loaf1991 wrote:
    Dodam że nie mam induktora.
    Induktor tu pewnie nie pomoże. Może mieć zwarcie zwojowe,stąd to grzanie.
  • Level 19  
    A czy ten silnik ma możliwość łączenia gwiazda trójkąt? Może jest po prostu źle podłączony. Wstaw zdjęcie tabliczki znamionowej oraz zdjęcie listwy zaciskowej.

    Ty jesteś przytomny? Czy piszesz po to, żeby pisać? [retrofood]
  • Level 35  
    Sprawdzałeś go w stanie zdemontowanym z przekładni czy w komplecie? Może przekładnia przytarta?
    V.
  • Level 8  
    @Pritend
    Nie ma możliwości łączenia gwiazda trójkąt (tj. konfiguracji) Podejrzewam
    , że jako iż to dedykowany silnik dla tego typu aplikacji jest to połączenie
    w trójkąt (czemu, to chyba oczywiste)

    @Vorlog
    Sprawdzałem i tak i tak. Dodatkowo zamontowałem inny motoreduktor (tj. ten sam z takiego samego silnika) i objawy te same.
    Jak wspominałem, problem mechaniczny został wykluczony.

    @Stanislaw1954
    Myślałem nad tym lecz brak jest asymetrii prądów, co jest typowe dla zwarcia zwojowego.
  • Level 35  
    A na tabliczce nie podano rodzaju pracy? S1, S3? Jak silnik ma pracować dorywczo, raz na parę godzin przez kilka minut, to może jest konstrukcyjnie dostosowany, a temperatura (też na tabliczce powinna być klasa F, H czy inna podana) w granicach 80 °C, niby dużo, jest całkowicie bezpieczna.
    V.
  • Level 8  
    Obecnie nie jestem tego w stanie zweryfikować ale jestem pewny, że te informację nie były podane
    bo zwróciłbym na nie uwagę. (na silniku jest tylko nakleja z typem, modelem, prądem, zasilaniem,
    momentem, oraz kilka niemieckich zwrotów ;) )

    Logicznie rzecz biorąc silnik od bramy wjazdowej (zwyczajowo na halach produkcyjnych) powinien
    być przystosowany do pracy (powiedzmy) ciągłej.
    Warto zauważyć, że ma wew. zabezpieczenie termiczne.
    Czy kiedykolwiek zadziałało? Takiej informacji nie dostałem.
  • Level 19  
    Jeżeli był to silnik od bramy segmentowej to być może był zasilany przez falownik na 220V. W takim przypadku do innych zastosowań nie będzie się nadawał. Oczywiście wysuwam taka hipotezę. Nie jestem specjalistą od bram segmentowych. Mogę to jednak sprawdzić w dniu jutrzejszym.W pracy przy bramach są takie skrzynki.

    Silnik 3f, 037kW, grzeje się
  • Level 35  
    Tytułem ciekawostki- silnik dźwignicowy z hamulcem i przekładnią, dwubiegowy, liczba par biegunów 12/2- dozwolona praca na wolnych obrotach max. 3min. z obciążeniem znamionowym, klasa temperaturowa F (155 °C), termobimetalowe czujniki temperatury reagują przy 155 °C, o ile zdążą, bo bywa, że nie zdążą... Po kilkudziesięciu minutach pracy motoreduktora bez obciążenia silnik parzy w łapy, ale nic mu się nie dzieje.
    Taka konstrukcja i tyle :)
    V.
  • Level 8  
    @Pritend
    Pomysł bardzo ciekawy !
    Bo owszem jest sterownik do tego (co oczywiste)

    ALE

    Silnik, współpracujący z sterownikiem (tj. zamontowany na bramie) strasznie się grzał ale innych objawów (nierówna praca itp.)

    @Vorlog
    Hmm dobre ! ;)
    Może niepotrzebnie się spinam ;)
    Sprawdzę to na pewno jutro na innej bramie.


    Nie jestem ekspertem z zakresu silników i ich aplikacji, więc każdy pomysł jest dobry.
    Opieram się na swojej wiedzy elektrycznej (chociaż mój "konik" jest inny ;) )
    Ale doświadczenie (co prawa nie za wielkie) nauczyło mnie, że jeśli chodzi o rozwiązania dedykowane można się spodziewać wszystkiego.
  • Level 35  
    Loaf1991 wrote:
    na silniku jest tylko nakleja z typem, modelem, prądem, zasilaniem,
    momentem, oraz kilka niemieckich zwrotów

    Pritend wrote:
    Jeżeli był to silnik od bramy segmentowej to być może był zasilany przez falownik na 220V. W takim przypadku do innych zastosowań nie będzie się nadawał

    Podejrzewam, że autor zwrócił uwagę na napięcie silnika na tabliczce :P
    Można wrzucić zdjęcie tabliczki? Oczywiście, w miarę możliwości.
    V.
  • Level 8  
    vorlog wrote:
    Loaf1991 wrote:
    na silniku jest tylko nakleja z typem, modelem, prądem, zasilaniem,
    momentem, oraz kilka niemieckich zwrotów

    Pritend wrote:
    Jeżeli był to silnik od bramy segmentowej to być może był zasilany przez falownik na 220V. W takim przypadku do innych zastosowań nie będzie się nadawał

    Podejrzewam, że autor zwrócił uwagę na napięcie silnika na tabliczce :P
    Można wrzucić zdjęcie tabliczki? Oczywiście, w miarę możliwości.
    V.



    Spotkałem się z zasilaniem silnika 3 faz. (co nie jest wcale takie nietypowe)
    z 220V odpowiednim (ujmę to ogólnie) "sterownikiem"
    A na silniku jak byk "380/420V" ;)
    A rozwiązanie seryjne.


    PS. Zdjęcie wrzucę jutro jak przyjdę do pracy ;)




    EDIT

    Ok.. ;)
    Wśród niemieckich pięknych wyrażeń rzeczywiście znalazłem oznaczenie trybu pracy (S3 80%), głupio, że nie zauważyłem.
    Zostaję jeszcze kwestia czemu ciągnie za duży prąd ?
  • Level 39  
    Witam
    Najprawdopodobniej silnik jest przegrzany.Zrób pomiar prądów na wszystkich fazach .jaki prąd pobiera bez reduktora.
  • Level 13  
    wydaje mi sie, ze silnik 0.37 KW 3fazowy podlaczony do 220V nie powinien brac wiecej jak 1A na faze
  • Level 39  
    Raczej podłączony pod 3x400V,czyli gwiazdę.
  • R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Tytuł:
    Quote:
    Silnik 3 fazy, ciężka zagadka ?

    Do autora- nie, to nie jest ciężka zagadka!
    Zabronione jest publikowanie wpisów przedstawiających problem, bez podania wystarczającej liczby informacji umożliwiającej zajęcie merytorycznego stanowiska przez innych Użytkowników forum. Tytuł wpisu powinien zawierać markę, model oraz skrótowy opis usterki.
    Popraw tytuł w pierwszym poście!
  • Level 14  
    Te silniki raczej tak mają. Ja u siebie też mam 0,37 kW i pobiera prąd około 2A. Po krótkim czasie pracy jest gorący. I tak już kilka lat, na kilku bramach to samo. Jeden się przegrzał ("spalił"), po tym jak brama była zablokowana.
    Zamontuj do przekładni i sprawdź. Jeżeli jest przegrzany to tylko przezwojenie mu pomoże.
  • Level 8  
    Witam !
    Oto co się okazało - jak już mówiłem sprawdzałem na innej przekładni (motoreduktorze), bez przekładni itp. To samo ciągle.

    Wsadzenie go (silnika) do kolejnej przekładni (motoreduktora) go uzdrowiło ;) !
    Prąd taki jaki powinien być, mniej się grzeje.

    Dziękuję wszystkim za udzielone rady.
    Zamykam.