Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak sprawdzić uzwojenie silnika bezszczotkowego?

22 Mar 2013 18:12 4851 6
  • Poziom 13  
    Witam!
    Od pewnego czasu mam problem z napędem w moim modelu.Z początku myślałem żę timming w regulatorze jest źle ustawiony.Kolega z innego forum nakierował mnie abym sprawdził uzwojenie silnika.I tu moje pytanie jak to zrobić?Silnik outrunner,zdemontowałem dzwon(czy jak to się tam nazywa ta część z magnesami) ale żadnych uszkodzeń mechanicznych tam nie widze.Jak jeszcze można to sprawdzić.Jeśli zajdzie potrzeba moge wykonać zdjęcie.
  • Moderator Robotyka
    Są dwa sposoby, ale oba niestety wymagają przyrządów.
    Pierwszy sposób, to pomiar prądów pobieranych przez wszystkie fazy, pod stałym obciążeniem. Trzeba znać prądy nominalne dla danego obciążenia.
    Problemem może być dobór amperomierza, bo prąd zasilający silnik jest impulsowy. Najlepszy byłby amperomierz cęgowy, bo nie wymaga wpięcia w obwód zasilania i mierzy prądy pośrednio.

    Drugi sposób, to pomiar mikroomomierzem. Przyrząd niestety trudny do dostania i pożyczenia oraz kosztowny. Na upartego może być mostek Wheatstone'a. Może go mieć np. szkolna pracownia fizyczna. I trzeba porównać pomiary ze sprawnym silnikiem.

    Nie napisałeś co to za problemy. Bo może nie koniecznie jest to silnik.
  • Poziom 15  
    Witam,

    Silnik ten gdy go napędzimy będzie pracował jak trójfazowy generator synchroniczny. Generowane napięcia będą przesunięte między sobą w fazie o 120stopni, będą miały kształt trapezoidalny a amplitudy napięć będą proporcjonalne do prędkości.

    Jeżeli do wyprowadzeń generatora dołączymy symetryczne obciążenie połączone w gwiazdę, np. składające się z identycznych rezystorów 50-100 ohm (dobrze żeby były przynajmniej 5W :wink: ) i napędzimy go stałą prędkością np. wiertarką z regulacją prędkości, to napięcia na rezystorach mierzonych woltomierzem AC powinny być takie same.

    Najlepiej byłoby gdyby napięcia na rezystorach(między wyprowadzeniem silnika a punktem gwiazdowym rezystorów) zaobserwować na oscyloskopie, porównać okresy amplitudy, kształty przebiegów. Jeśli nie masz oscyloskopu to druga opcja pomiaru to miernik napięcia AC z opcją True RMS, a jak nie to cieszymy się zwykłym woltomierzem :wink: .

    Jeśli uzwojenia są symetryczne czyli całe i zdrowe to napięcia będą się wahać w granicach do 10%.

    Pozdrawiam :)
  • Moderator Robotyka
    Niestety, nie do końca. Może się zdarzyć, że przebicie między zwojowe będzie symetryczne, a silnik nie będzie sprawny. W takim wypadku, pomiar twoją metodą zawiedzie. Wyniki będą poprawne, a silnik nie będzie miał mocy.

    Ostatnio miałem taki przypadek w pracy z silnikiem pierścieniowym. Przebicie poszło symetrycznie na wirniku i "wycięło" 1/3 uzwojenia. Ale sprawdzany metodami technicznymi, dawał poprawne wyniki - równe prądy i napięcia.
    Dopiero pomiar laboratoryjnym miliomomierzem i porównanie ze sprawnym egzemplarzem, wykazał niewłaściwą rezystancję uzwojeń. Wystarczało to jednak by silnik nie pracował właściwie.

    Nadal się pytam, jakie to są "problemy z napędem"? Bo nie zawsze winny jest silnik. Autor nie raczył opisać problemu.
  • Poziom 15  
    Jak najbardziej zgadzam się z pomiarem rezystancji uzwojeń i porównaniem wartości ze wzorcem, tym bardziej w maszynach wielożłobkowych i maszynach o grupowanym uzwojeniu. Pomiar taki eliminuje całkowicie możliwość pomyłki.

    Swój sposób zaproponowałem ze względu na specyfikę budowy małych silników z magnesami trwałymi. Stojany mają przeważnie niewiele jawnych biegunów( w tym silniku prawdopodobnie 6) a uzwojenia są na tyle specyficznie nawinięte(1biegun=1zezwój), że są bardzo odporne na uszkodzenia symetryczne. Na oscyloskopie powinny być widoczne niesymetrie spowodowane zwarciami już ok.5 zwoji. No o ile fabryka się postarała, bo oczywiście mogła próbować zaoszczędzić na jakimś zwoju :wink: Jeśli z narzędzi dysponuje się tylko zwykłym omomierzem i nie ma się takiego samego silnika do porównania, to ja polecam jednak woltomierz :wink:

    No a poza tym to osobiście też wątpię w niesprawność silnika. Z tego co czytałem z linku podanego przez autora to wina wg. mnie stoi po stronie sterownika a nawet możliwe, że po stronie użytkownika, który mógł nieprawidłowo sterownik ustawić.

    Pozdrawiam
  • Poziom 13  
    Nie wiem jak,i nie będę wnikał jak to się stało ale silnik chodzi już poprawnie.