Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Uno 45 i.e - Sterowanie wtryskiem paliwa.

Bladedancer 22 Mar 2013 18:14 9147 42
  • #1 22 Mar 2013 18:14
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Witam.

    Mam problem z wtryskiem paliwa, samochód rano nie chciał odpalić więc rozebrałem górną obudowę monowtrysku i zauważyłem że paliwo leje się strugiem :P.

    Odłączyłem wtrysk, auto odpaliło i po chwili zgasło. Zrobiłem jeszcze raz tak samo tylko że wkręciłem go na obroty i silnik przełączył się na gaz.

    Na drugi dzień wtrysk przestał działać w ogóle, zmierzyłem jaki jest prąd i okazało się że jest niewystarczający do otwarcia, około 0.5A.

    Może to oznaczać że awarii uległ komputer od paliwa ?

    Zastanawiam się czy komputer od gazu czegoś nie namieszał bo tylko on może odłączyć wtrysk paliwa ale nie wiem za bardzo jak to działa.

    0 29
  • ambtechnic
  • #2 22 Mar 2013 18:43
    Ireneo
    Poziom 40  

    Odłącz na jakiś czas akumulator i odpal na benzynie,czy będzie ok.

    0
  • #3 25 Mar 2013 17:06
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Auto stało kilka dni bez akumulatora i efekt jest taki jak na początku. Leci paliwo jak z szybu naftowego :x .

    Sterownik ECU to IAW 16F.UP, czytałem że lubi paść L9170,L9150, L9122 ja mam niestety L9150.

    Teraz zastanawiam się czy winny jest komputer od gazu i czy jak założę drugi komputer od paliwa to się nie spali tak samo :evil: ?

    Widziałem że jest problem z immobilizerem :evil: i nie można tak po prostu dać innego ECU. Może wystarczy przełożyć chip z biosem ? Czy jednak mam odciąć kabel 7 ?

    0
  • ambtechnic
  • #4 25 Mar 2013 18:16
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 25 Mar 2013 19:41
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Ja to nazywam biosem a chodziło mi o pamięć eeprom :bday: w niej jest zapisany program, który wykonuje procesor.

    Fiat Uno 45 i.e - Sterowanie wtryskiem paliwa.

    Ten z białą nalepką to eeprom.

    Żarówka świeci cały czas...


    Bladedancer napisał:
    Teraz zastanawiam się czy winny jest komputer od gazu i czy jak założę drugi komputer od paliwa to się nie spali tak samo :evil: ?

    Widziałem że jest problem z immobilizerem :evil: i nie można tak po prostu dać innego ECU. Może wystarczy przełożyć chip z biosem ? Czy jednak mam odciąć kabel 7 ?

    0
  • Pomocny post
    #6 25 Mar 2013 21:51
    sandamiano
    Poziom 28  

    Jeśli kupisz sterownik silnika bez kodu to ja bym odciął fizycznie moduł Fiata Code. Jest dość awaryjny i jeden problem mniej. Na czystym sterowniku silnik odpali.

    0
  • #7 25 Mar 2013 22:09
    tzok
    Moderator Samochody

    W EPROMie (nie EEPROMie) są zapisane mapy, kod immobilizera jest zapisany w EEPROMie w samym mikrokontrolerze (ten największy chip zalany czerwonym i szarym silikonem). Drivery to te elementy na skraju PCB, przymocowane do radiatorów.

    0
  • #8 25 Mar 2013 23:00
    Bladedancer
    Poziom 11  

    sandamiano napisał:
    Jeśli kupisz sterownik silnika bez kodu to ja bym odciął fizycznie moduł Fiata Code. Jest dość awaryjny i jeden problem mniej. Na czystym sterowniku silnik odpali.


    Hehe a co we fiacie nie jest awaryjne :P. U mnie nawet radio żyje własnym życiem, samo włącza i wyłącza różne funkcje.

    tzok napisał:
    W EPROMie (nie EEPROMie) są zapisane mapy, kod immobilizera jest zapisany w EEPROMie w samym mikrokontrolerze (ten największy chip zalany czerwonym i szarym silikonem). Drivery to te elementy na skraju PCB, przymocowane do radiatorów.


    EEPROM (ang. Electrically-Erasable Programmable Read-Only Memory).

    EPROM (ang. Erasable Programmable Read-Only Memory).

    Pamięć EEPROM w odróżnieniu od pamięci EPROM może być kasowana tylko przy użyciu prądu elektrycznego.

    Raz zapisana, pamięć EPROM może zostać skasowana jedynie przez wystawienie jej na działanie silnego światła (UV-EPROM) ultrafioletowego (wymagana długość fali: 253,7 nm), które jonizuje izolator umożliwiając odpłynięcie zgromadzonego ładunku lub elektrycznie (EEPROM). Pamięci EPROM wielokrotnego programowania można rozpoznać po przeźroczystym okienku ze szkła kwarcowego na górze układu, przez które widać kość krzemową i które umożliwia dostęp światła ultrafioletowego w razie konieczności skasowania.

    Wgląda mi to na EEPROM bo już kiedyś programowałem takie kości, EPROM widziałem może 2 razy(W jakimś starym laptopie 32MHz), jestem chyba za młody :P.

    Mam ostatnie pytanie, jak instalacja gazowa wyłączą paliwową ?

    0
  • #9 25 Mar 2013 23:20
    raf398
    Poziom 14  

    A sprawdzałeś czy nie leci oringiem pod wtryskiwaczem ?

    0
  • #10 25 Mar 2013 23:44
    Bladedancer
    Poziom 11  

    raf398 napisał:
    A sprawdzałeś czy nie leci oringiem pod wtryskiwaczem ?


    Nie za bardzo rozumiem to moje pierwsze auto(Niedawno zdałem egzamin), staram się je jakoś ratować bo już cieknie ze wszystkiego :P.

    Wtrysk po podaniu 1,5A otwiera się normalnie, zaraz po odpaleniu ma trochę wysokie obroty i jak się rozgrzeje to klekocze(ma bardzo niskie obroty). Nie widziałem żeby na zewnątrz coś leciało.

    0
  • #11 25 Mar 2013 23:50
    tzok
    Moderator Samochody

    Bladedancer napisał:
    Wgląda mi to na EEPROM bo już kiedyś programowałem takie kości, EPROM widziałem może 2 razy
    No to właśnie zaliczyłeś swój "trzeci raz"... stosowano tam pamięci EPROM OTP lub UV.
    Bladedancer napisał:
    Mam ostatnie pytanie, jak instalacja gazowa wyłączą paliwową ?
    Przekaźnik przerywa obwód sterowania wtryskiwacza (ew. włącza szeregowo rezystor - to jest tzw. emulator wtryskiwacza), opcjonalnie przerywany jest też obwód zasilania pompy benzyny.

    0
  • #12 26 Mar 2013 00:21
    raf398
    Poziom 14  

    jak wyciągniesz sam wtryskiwacz to masz tam takie dwie gumki uszczelniające i spod tej dolnej (mniejszej) czasami lubi polecieć

    0
  • #13 26 Mar 2013 01:44
    Bladedancer
    Poziom 11  

    tzok napisał:
    No to właśnie zaliczyłeś swój "trzeci raz"... stosowano tam pamięci EPROM OTP lub UV.


    To dziwne z ciekawości oderwałem naklejkę i jest tam M27C512 "512 Kbit (64Kb x8) UV EPROM and OTP EPROM". W komputerach nie stosuję się takiej pamięci ze względu na brak możliwości przeprogramowania takiego chipu, widzę że w autach stawiają na to żeby nie ingerować w program... Do dzisiaj myślałem że EPROMu już nie produkują.

    tzok napisał:
    Przekaźnik przerywa obwód sterowania wtryskiwacza (ew. włącza szeregowo rezystor - to jest tzw. emulator wtryskiwacza), opcjonalnie przerywany jest też obwód zasilania pompy benzyny.


    Jak bym odłączył komputer odpowiedzialny za instalacje gazową to auto może nie uruchomić się na benzynie ? Czy jednak instalacje są w miarę niezależne i w przypadku awarii jednej, nie będą sobie "przeszkadzały" ?

    raf398 napisał:
    jak wyciągniesz sam wtryskiwacz to masz tam takie dwie gumki uszczelniające i spod tej dolnej (mniejszej) czasami lubi polecieć


    Popołudniu zobaczę jak to wygląda, wpływa to na prace silnika ?

    0
  • #14 26 Mar 2013 03:18
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Odetnij przy samym sterowniku przewód sterujący wtrysku i na sterowniku zobacz czy będzie kluczowanie. Jeśli będzie, szukaj awarii w wiązce. Zwiera do masy. Jeśli żarówka będzie się świecić to masz uwalony sterownik. Co do odcinania, prawidłowo przekaźnik powinien odciąć wtrysk w chwili załączenia gazu, wtryskiwacz powinien być na stykach normalnie zamkniętych. Wtedy awaria instalacji gazowej nie rozłączy instalacji fabrycznej (przekaźnik nie zadziała, wtryskiwacz będzie cały czas podłączony). Natomiast, jak powinno być a co robią "Gazownicy" to dwie różne rzeczy.

    -1
  • #15 26 Mar 2013 07:55
    sandamiano
    Poziom 28  

    Pawel wawa napisał:
    Co do odcinania, prawidłowo przekaźnik powinien odciąć wtrysk w chwili załączenia gazu,

    Niezupełnie. Układ przy przejśćiu na zasilanie LPG (przynajmniej u mnie II gen) z chwilą uruchomienia instalacji gazowej jeszcze pozwala chwilę popracować na benzynie by gaz mógł dotrzeć do miksera i do silnika. Tzw faza nakładania się paliw.

    0
  • #16 26 Mar 2013 09:29
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    To jeśli instalacja drugiej generacji, wtedy są dwa przekaźniki.

    0
  • #17 26 Mar 2013 12:16
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 26 Mar 2013 12:34
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Pawel wawa napisał:
    Odetnij przy samym sterowniku przewód sterujący wtrysku i na sterowniku zobacz czy będzie kluczowanie. Jeśli będzie, szukaj awarii w wiązce. Zwiera do masy. Jeśli żarówka będzie się świecić to masz uwalony sterownik. Co do odcinania, prawidłowo przekaźnik powinien odciąć wtrysk w chwili załączenia gazu, wtryskiwacz powinien być na stykach normalnie zamkniętych. Wtedy awaria instalacji gazowej nie rozłączy instalacji fabrycznej (przekaźnik nie zadziała, wtryskiwacz będzie cały czas podłączony). Natomiast, jak powinno być a co robią "Gazownicy" to dwie różne rzeczy.


    Kiedy wpinam multimetr(w funkcji mierzenia prądu) bezpośrednio pod wtyk wtrysku, przekręcam raz kluczyk mam 0.55A przez chwile, potem 0A. Wtrysk się nie otwiera, po restarcie komputera jedyne przez jakiś czas działa ale leje paliwo strugiem jak przekręcę kluczyk, muszę odpiąć wtrysk i na chwile odpala.

    0
  • #20 26 Mar 2013 13:16
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Bladedance, masz w ogóle miernik uniwersalny?


    Heh nie, nie mam napięcie mierze tosterem :P. Napięcie na wtrysku jest 12V, więc wszyscy by stwierdzili że padł wtrysk... Dlatego napisałem:

    Bladedancer napisał:
    Na drugi dzień wtrysk przestał działać w ogóle, zmierzyłem jaki jest prąd i okazało się że jest niewystarczający do otwarcia, około 0.5A

    0
  • #21 26 Mar 2013 13:26
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Motronic napisał:
    Przyłóż że miernik (funkcja piszczenie) pomiędzy pin 17 i 19 centralki i zobacz czy piszczy.

    Potrafisz wykonać tą czynność? Mierzenie prądu nam nie potrzebne, napięcia też.

    0
  • #22 26 Mar 2013 14:16
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Motronic napisał:
    Przyłóż że miernik (funkcja piszczenie) pomiędzy pin 17 i 19 centralki i zobacz czy piszczy.


    Z 17 do 19 jest 8,5M? odwrotnie nie ma przejścia (nie piszczy :P).

    0
  • #23 26 Mar 2013 14:23
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    To teraz między 13 pinem a masą. Trzynasty pin steruje właśnie wtryskiwaczem, kluczuje masę.

    0
  • #25 26 Mar 2013 14:31
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Pawel wawa napisał:
    To teraz między 13 pinem a masą. Trzynasty pin steruje właśnie wtryskiwaczem, kluczuje masę.


    Masa z obudowy, 104kΩ.

    0
  • #26 26 Mar 2013 14:39
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Jak i co Ty mierzysz?
    Zaczynam przychylać się do zdania Użytkownika

    guard10 napisał:
    Witam do kosza
    Pomiar na zamontowanym sterowniku. W aucie.

    0
  • #27 26 Mar 2013 14:44
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Motronic napisał:
    Przyłóż że miernik (funkcja piszczenie) pomiędzy pin 17 i 19 centralki i zobacz czy piszczy.


    Gdzie w tym pytaniu jest napisane jak ma być podłączona centralka ?

    Zresztą zamówiłem nowy komputer więc sprawa się wyjaśni...

    Pozdrawiam.

    0
  • #28 26 Mar 2013 15:58
    sandamiano
    Poziom 28  

    Pawel wawa napisał:
    To teraz między 13 pinem a masą. Trzynasty pin steruje właśnie wtryskiwaczem, kluczuje masę.

    Myślałem że pin 18 ... pin 13 to przecież sygnał temperatury silnika .

    0
  • Pomocny post
    #29 26 Mar 2013 16:06
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 26 Mar 2013 16:22
    Bladedancer
    Poziom 11  

    Motronic napisał:
    17 masa, 19 kluczowanie wtryskiwacza. Jak ma walnięty L9150 to będzie tam zwarcie, albo prawie zwarcie...


    Zgadzam się, jest zwarcie :).

    0