Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak porusza się helikopter?

Turbo.Arek 23 Mar 2013 17:58 5172 6
  • Helpful post
    #2
    kpodstawa
    Level 33  
    Śmigłowiec leci do przodu przez lekkie pochylenie wirnika też do przodu. Za skręty odpowiada śmigło ogonowe, odpowiednio zwiększając lub zmniejszając moment reakcji na kadłubie od wirnika głównego. Dokładny opis zjawisk fizycznych znajdziesz zapewne w Internecie, ot choćby w znanej encyklopedii.

    Krzysztof Podstawa
  • Helpful post
    #4
    Trabi
    Level 36  
    kpodstawa wrote:
    Śmigłowiec leci do przodu przez lekkie pochylenie wirnika też do przodu.

    Nie tylko. Zmieniają się również kąty ustawienia łopat wirnika w zależności od położenia względem całości. Łopaty "lecące" w kierunku przodu wytwarzają większy ciąg a te co "lecą" do tyłu mniejszy. W efekcie powodowało by to przechył całości w stronę łopat "lecących" w tył. Zmiana kątów równoważy siłę ciągu z każdej strony; od tego jest m.in. talerz pod wirnikiem.
    Ogólnie sterowanie wirnikiem jest dość skomplikowane. Żeby ruszyć w przód musisz wykonywać wiele czynności naraz: siła ciągu, kąt natarcia łopat, kąt przechylenia całego wirnika, kontrolowanie siły obracającej śmigłowiec w przeciwnym kierunku itp.
    Turbo.Arek wrote:
    Czy to ten system? Da się go kupić wraz ze śmigłem?

    Tak, to coś takiego. Ale tą głowicą się nie interesuj bo ma przeguby z plastiku. Przy tych obrotach szybko skończy się zabawa: wycierają się, dostają luzów i nie można zapanować nad modelem. Jeśli chodzi o to, to tylko z łożyskowanymi przegubami. Niestety te kosztują; ogólnie zabawa ze śmigłowcami to dość drogi interes.

    Jak porusza się helikopter?
    zdjęcie zapożyczone z netu

    Turbo.Arek wrote:
    jak się porusza

    To złożone zagadnienie. Ogólnie poprzez wytwarzanie siły ciągu w wielu kierunkach i zmiana ich wartości powoduje ruch w odpowiednim kierunku. Np. zwiększenie ciągu powoduje wznos (nie obroty, ale zmiana kątów ustawienia łopat wirnika głównego), lot bokiem to przechył wirnika głównego w daną stronę z jednoczesną automatyczną zmiana kątów łopat + zmiana reakcji wirnikiem ogonowym, lot w tył to przechył wirnika do tyłu + jak poprzednio, zakręt w locie to przechył w daną stronę + reakcja wirnika ogonowego w przeciwnym kierunku itp.. Najlepsi potrafią lecieć w jednym kierunku kręcąc śmigłowcem wokół jego osi wirnika - ale to już wyższa szkoła jazdy (lotu).
    Ogólnie wszystko jest skomplikowane.
  • #5
    Turbo.Arek
    Level 16  
    Dzięki Trabi :D.

    To zdjęcie co przedstawiłeś wygląda dość skąplikowanie :(.
    Na tym linku w/w (http://rcsport.pl/550-896-thickbox/helikopter-4ch-double-horse-9116.jpg) ten mechanizm jest dość prosty :D. Da się gdzieś kupić taki (jakiś tańszy). Na allegro znalazłem coś takiego: http://img11.allegroimg.pl/photos/oryginal/30/79/69/76/3079697677 , ale to jest takie jakieś niepełne :(. Polecisz może jakieś takie niedrogie mocowanie?

    PS. Skąd wytrzasnąłeś w ogóle takie zdjęcie? Z jakiejś właśnie licytacji? Ile takie może kosztować?
  • #6
    Trabi
    Level 36  
    Turbo.Arek wrote:
    Z jakiejś właśnie licytacji? Ile takie może kosztować?

    To głowica z kompletnego zestawu (KIT) do samodzielnego zmontowania HK-450TT PRO 3D Torque. Nie wiem czy można to dostać jako samodzielny element.
    Nic Ci nie polecę bo nie siedzę w temacie modeli śmigłowców choć swego czasu bardzo śledziłem ten temat, stąd wiem że "plastików" się nie poleca bo szybko padają. Śmigłowce jako takie po prostu od dawna mnie interesowały, ich zasada działania, pilotaż itp. Taki konik :)
    W sprawie modeli pytaj na forum epheli.
    Ogólnie: czy warto budować od podstaw skoro są zestawy?
  • #7
    Turbo.Arek
    Level 16  
    Dzięki :D.