Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW e36 - świece i lpg jaka przerwa

dziki1 24 Mar 2013 09:32 12057 20
  • #1 24 Mar 2013 09:32
    dziki1
    Poziom 10  

    Witam, mam takie pytanko, mianowicie:
    posiadam lpg w aucie i teraz założyłem świece denso spark plug tt gdyż dowiedziałem się, że do lpg zaleca się 1 elektrodowe, czy przy gazie muszę zmieniać przerwę na świecy? Jeśli tak, to na ile? Poprzednie świece były ngk 2 elektrodowe, nie byłem z nich zadowolony. Na świecach denso auto odżyło, ale jest jeden mały mankament, na wolnych obrotach przy gwałtownym dodaniu gazu zdławia się na chwile po czym wchodzi na obroty, czy to może być spowodowane właśnie złą przerwą na świecy? Na pb jest ok., bądz bardzo mało odczuwalne.

    2 20
  • #2 24 Mar 2013 11:53
    kwantor
    Poziom 38  

    Ja nic nie zmieniałem i tylko dioda informuje, że jadę na gazie- nie ma żadnej różnicy.
    Zresztą, jak będziesz odpalał na benzynie, to będziesz zmieniał na 2 elektrodowe?
    No bo wtedy też nie będzie dobrze..

    0
  • #3 24 Mar 2013 12:00
    M. S.
    Poziom 34  

    LPG gorzej "przewodzi" prąd elektryczny. Żeby wytworzyć iskrę cewka musi "wyprodukować" wyższe napięcie. W efekcie spada energia iskry. Przerwa na świecach powinna być tak dobrana, żeby energia iskry była w danym układzie możliwie największa. LPG trudniej zapalić. Z tego wynika konieczność dbania o układ zapłonowy. Jeździłem na świecach dwuelektrodowych Bosch o fabrycznej przerwie ok. 1,1mm. Było ok. kiedy były nowe. Przy starszych, wypalonych elektrodach silnik zaczynał szarpać. Na koniec zaczęły wypadać zapłony i silnik nie palił na jeden cylinder. Pomogła wymiana cewki zapłonowej. Nauczony tym doświadczeniem kupiłem NGK jednoelektrodowe V (czyli dwie elektrody w jednej). Świece te mają możliwość regulacji przerwy. Przerwę ustawiłem na 0,9mm. Silnik chodzi równo.

    Cewka zapłonowa mniej obciążona (większa rezystancja między elektrodami świecy jak na LPG) wytwarza wyższe napięcie, co powoduje większe napięcie międzyzwojowe, które z kolei sprzyja przebiciom i zniszczeniu cewki. Warto więc zmniejszyć przerwę na świecach.

    Zadławienie silnika może wynikać ze świec, ale także z regulacji instalacji. Poza tym przy sekwencji czas reakcji instalacji jest dłuższy niż na benzynie bo w układzie zasilania pojawia się komputer LPG, który musi mieć czas na pobranie informacji ze swoich czujników i na przeliczenie danych wypracowanych wcześniej przez komputer benzynowy. Przy zasilaniu benzyną czasy otwarcia wtryskiwaczy są gotowe w chwili, w której komputer LPG dopiero zaczyna robotę.

    2
  • #4 24 Mar 2013 12:19
    dziki1
    Poziom 10  

    W takim razie powinienem zmniejszyć przerwę myślę do 0,7 mm jak myslicie? auto to bmw m50b20

    0
  • #5 24 Mar 2013 16:59
    M. S.
    Poziom 34  

    Zmniejsz o 0,2mm w stosunku do tego co powinno być i posłuchaj silnika. Zbyt mała przerwa jest tak samo zła jak zbyt duża.

    0
  • #6 24 Mar 2013 17:11
    dziki1
    Poziom 10  

    Tak zrobię jak piszesz,czytając na forach wypowiedzi na temat zmniejszenia przerwy to są podzielone,czy zmniejszenie przerwy będzie miało wpływ na dynamikę i spalanie

    0
  • #7 24 Mar 2013 18:37
    kwantor
    Poziom 38  

    Nie obiecuj sobie niczego, bo w takich układach iskra skacze z 3 cm i nawet bez elektrod silnik będzie pracował.
    To nie maluch, gdzie liczyło się wszystko, łącznie z przekładaniem kostki z lampy tylnej do zasilania cewki.
    Tak jak pisałem, rozruch następuje na bezynie i po kiego grzyba poprawiać konstruktora? Chyba po to aby czuć się wynalazcą i w celu zaspokojenia nieodpartej chęci dołożenia czegoś od siebie i zyskanie 0,012 KM :|

    0
  • #8 24 Mar 2013 21:14
    M. S.
    Poziom 34  

    Oj kwantor. Wiesz tyle ile widzisz. W atmosferze iskra sobie skacze, a w cylindrze? To już inna bajka!

    A to do poduszki.

    http://gazeo.pl/lpg/technika-lpg/swiece-przew...-do-silnikow-zasilanych-LPG,artykul,6432.html
    http://gazeo.pl/lpg/technika-lpg/swiece-przew...i-cewki-w-silnikach-LPG,artykul,6494,s,2.html
    http://gazeo.pl/lpg/technika-lpg/swiece-przewody-lpg/Swiece-i-LPG,artykul,5566.html

    Na podstawie zamieszczonego wykresu można sobie wyobrazić działanie świecy bez elektrod :D .

    0
  • #9 24 Mar 2013 21:57
    kwantor
    Poziom 38  

    Jest też zamieszczona świeca konkretnej marki, którą to stara się sprzedać twórca tego artykułu...
    Po mnie to naprawdę spływa i jeżdżę na oryginalnych świecach dedykowanych do tego silnika LPG BRC.
    Montowałem u najlepszego fachowca w Krakowie i pytałem, czy powinienem zmieniać świece.
    Nie zalecał nic zmieniać.
    Ludzie są podatni na reklamy, szczególnie jak są przekonani, że mogą dużo zmienić na lepsze, to co pisałem wyżej.
    Ktoś opracował świecę 2 elektrody w konkretnym celu.

    0
  • #10 24 Mar 2013 22:05
    dziki1
    Poziom 10  

    Zrobię test i obniżę przerwę do 0,7 i zobaczę jak to będzie. A mam takie pytanie świece denso spark plug tt jaką mają przerwę seryjnie?

    1
  • #11 25 Mar 2013 08:04
    M. S.
    Poziom 34  

    Kwantor, 6 lat robiłem tak samo jak ty przy czym próbowałem różnych świec, a auto najlepiej chodziło na oryginałach (BOSCH). Dopiero jak cewka padła to zacząłem się drapać po głowie i zrobiłem to co zrobiłem.
    W artykułach nie chodzi o producenta świec tylko o procesy zachodzące w silniku zasilanym LPG. Sam po ich przeczytaniu zrezygnowałem z BOSCH'a i założyłem NGK. Cel był jeden - regulowalna przerwa.

    Przerwę zmierz szczelinomierzem.

    1
  • #12 25 Mar 2013 21:45
    dziki1
    Poziom 10  

    Przerwa była 0,9 i ustawiłem na 0,7 auto przestało szarpać,ładnie wchodzi na obroty i ma stabilne obroty,wydaje się być ok ,ciekawe czy będzie też miało wpływ na spalanie.

    1
  • #13 25 Mar 2013 23:08
    M. S.
    Poziom 34  

    Proponowałbym przyjrzeć się wszystkim elementom układu zapłonowego. Najlepiej po ciemku otworzyć maskę przy pracującym silniku. Jak układ jest niesprawny takie doświadczenie daje ciekawe efekty wizualne. Bardzo dawno temu, za czasów mojego Fiata 125p, za głowę się złapałem i następnego dnia wymieniłem przewody zapłonowe w obawie o pożar silnika. Szczęśliwie obecnie w większości samochodów przewodów zapłonowych WN już nie ma.
    P. S. Przerwa 0,7mm była właściwa dla klasycznego układu zapłonowego. Z chwilą pojawienia się zapłonów elektronicznych przerwę zwiększono do ok. 1mm.

    0
  • #14 26 Mar 2013 07:22
    dziki1
    Poziom 10  

    Sprawdzałem czy nie błyska iskra i jest ok nie widać przebicia, to może zaszkodzić taka przerwa na świecach? Bo juz sam nie wiem czy zostawić na 0,7 czy ustawić jak fabrycznie było na 0,9. Zaznaczę ze teraz auto dobrze chodzi, jak pisałem wyżej.

    0
  • #15 26 Mar 2013 13:27
    M. S.
    Poziom 34  

    Należałoby dotrzeć do danych producenta w zakresie zalecanej przerwy i zmniejszyć ją nie więcej niż o 0,2mm.
    P. S. Lepiej jeździć na mniejszej przerwie i gładko pracującym silniku. Jednak zbyt mala przerwa przy prawidłowo działającym silniku może świadczyć o tym, że jest problem z zapłonem.

    0
  • #16 26 Mar 2013 15:36
    dziki1
    Poziom 10  

    Zalecane świece to ngk 2 elektrodowe ale nie wiem jaką mają fabryczne przerwę, z tego co już wiem to do lpg zalecane są świece 1elektrodowe które mam założone. Wiec zmniejszenie przerywy tez zrobiłem co radzono mi. Teraz zostaje obserwacja

    Dodano po 1 [godziny] 37 [minuty]:

    I stało się w górnych obrotach jest słaba i teraz nie wiem czy przez to że zmniejszyłem przerwę czy że wsadziłem świece inne 1 elektrodowe

    0
  • #17 26 Mar 2013 17:41
    M. S.
    Poziom 34  

    No to masz objaw worek. Jedną z przyczyn może być zbyt mało paliwa w chwili gdy potrzeba go więcej. Zrób doświadczenie na benzynie.

    0
  • #18 26 Mar 2013 20:29
    kwantor
    Poziom 38  

    dziki1 napisał:
    I stało się w górnych obrotach jest słaba i teraz nie wiem czy przez to że zmniejszyłem przerwę czy że wsadziłem świece inne 1 elektrodowe

    Dokładnie co pisałem, musiałeś coś zrobić aby poprawić.... teraz oceń sam co cię bardziej satysfakcjonuje, jedno jest pewne, że wydałeś kasę..
    Przerwa poniżej 0.9 mm to głupota. będziesz wykręcał i czyścił co kilka dni, czy tygodni?
    przecież wiadomo, że będzie nastepowało "spinanie"
    Za chwilę wytniesz katalizator i "zyskasz" 5KM, bo gdzieś wyczytałeś.

    Co do świec, to trzeba dobrać z odpowiednią zalecaną przewodnością cieplną.

    0
  • #19 26 Mar 2013 20:33
    dziki1
    Poziom 10  

    Ponowna regulacja lpg dała rezultat i wszystko powróciło do normy,myślę że nie będzie już niespodzianek :D

    0
  • #20 26 Mar 2013 20:52
    kwantor
    Poziom 38  

    Może trzeba było to zrobić na początku i zamiast.. :D

    0
  • #21 26 Mar 2013 21:25
    dziki1
    Poziom 10  

    Wgrałem zapisane ustawienia i trochę dopracowałem i jest ok.Zobaczę jak będzie jeszcze na zimnym silniku i ewentualnie poprawię lpg

    0