Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pol Audio zestaw nagłośnieniowy

dj_jano 25 Mar 2013 20:21 5493 39
  • #1
    dj_jano
    Level 10  
    Witam wszystkich. Zwaracam się z tym pytaniem do wszystkich profesjonalistów od nagłośnień. Chciałbym zrobić zestaw nagłośnieniowy na duże i mniejsze imprezy . Chodzi mi dokładnie o basy Pol-Audio BP215 4 sztuki + na górę 2x Pol-Audio PA215 , napędzane były by wzmacniaczem PRO Audio A3 na basy (2ohm) + na wysokie tony Crest CA9 ,to na plnery , natomiast na mniejsze imprezy to samo ,lecz w dole tylko dwa basy :) czekam na wasze opinie ,czy taki zestaw ma sens, czy lepiej zrobić coś innego ? Zależy mi też na mobilności ,dlatego też nie chcę TP118.
  • #2
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Polanowski chyba z przyzwyczajenia robi kolumny dalekiego zasięgu - niekoniecznie sprawdzają się one w pomieszczeniach zamkniętych, zwłaszcza małych. Jego kolumny grają dobrze zwykle na 20-50m od kolumny, co całkowicie je dyskwalifikuje do zastosowań w pomieszczeniach. W pomieszczeniu będzie bardzo głośno, ale zupełnie nieczytelnie. Długo by tłumaczyć temu tak się dzieje, nie mniej jednak to są dobre kolumny - na małe plenery nic lepszego nie znajdziesz.
    Basy zostaw, ale jeśli chcesz grać w pomieszczeniach, to znajdź inne góry.

    Nie da się stworzyć zestawu uniwersalnego, który zagra dobrze w każdych warunkach. Zawsze coś będzie stwarzało problem.
  • Helpful post
    #3
    djbrotkers
    Level 16  
    A dlaczego PA 215 miało by zagrać nie poprawnie w małym pomieszczeniu? Przecież to nie jest konstrukcja tubowa, więc nie ma z nią żadnych problemów. Sam użytkuje PA 215-1000ND i czy to mała salka i kameralna impreza na 50 osób czy też jakiś średni plener nie widzę jakiegoś problemu... TP zagrają inaczej niż BP mnie osobiście bardziej odpowiada brzmienie TP ale to wszystko jest kwestia gustu. Pracy na obciążeniu 2 ohm A3 raczej bym nie polecał :)
  • #4
    Artur k.
    Admin of Audio group
    A czy tylko tubowe grają daleko?
    W jakiej odległości sprawdziłeś że grają dobrze i co to znaczy salka kameralna na 50 osób? 50 stolików, czy taki ścisk, że max 50 osób wejdzie?
    Niedawno grałem na takich PA215 (albo podobnych, nawet nie pamiętam co to było) i owszem - dobre kolumny, na dobrych głośnikach, ale poniżej 10m nie dało się tego słuchać, bo ogłuszało środkiem i na dodatek nie bardzo było jak to wyrównać na korektorze. Dopiero w większej odległości dało się tego słuchać normalnie i nawet stwierdziłem że nieźle gra.
    Problem jest ze zniekształceniami fazowymi, tam jest wypchnięty środek po to żeby kolumny grały daleko i czytelnie.
    Coś za coś - albo gra dobrze z bliska, albo z bliska "ryczy", a w odległości się wyrównuje. Nie ma kolumn uniwersalnych.
  • #5
    djbrotkers
    Level 16  
    Mając na myśli "impreza kameralna" chodziło mi o salę, na którą wejdzie max 50 osób na parkiet. W odległości ok. 2m od paczek sprawdzałem i nie zauważyłem jakiegoś problemu z ich brzmieniem czy to blisko czy też daleko, więc nie wiem skąd teorie, że poniżej 10m nie dało się tego słuchać. Zaprzyjaźnione zespoły grają wesela na tych paczkach gdzie duża część gości bawi się właśnie poniżej tych 10m i nikt nie narzeka. Problem leży w tym, że driver BMS'a, który jest w tych paczkach może dla niektórych wydawać się "ostry" lub taki "metaliczny". Dla jednych jest to zaleta dla innych natomiast wada. Na brzmienie całego systemu składa się wiele rzeczy nie tylko same paczki... Na początku miałem też trochę problemy z brzmieniem tych paczek ale po zastosowaniu odpowiedniego presetu od Pol Audio w procesorze wszystko gra jak należy bynajmniej pod moje gusta :)
  • #6
    Artur k.
    Admin of Audio group
    djbrotkers wrote:
    nie wiem skąd teorie, że poniżej 10m nie dało się tego słuchać.

    Jak to skąd? Z doświadczenia... a od wczoraj się tym nie zajmuję.

    djbrotkers wrote:
    duża część gości bawi się właśnie poniżej tych 10m i nikt nie narzeka.

    A pytałeś? Czy może "nie narzeka" wynika z tego, że nie przychodzą się skarżyć?

    djbrotkers wrote:
    Na brzmienie całego systemu składa się wiele rzeczy nie tylko same paczki...

    Mnie tego tłumaczyć nie musisz.

    djbrotkers wrote:
    Na początku miałem też trochę problemy z brzmieniem tych paczek ale po zastosowaniu odpowiedniego presetu od Pol Audio w procesorze wszystko gra jak należy

    Taaa? A co żeś na tym presecie ustawił i co to był za procesor? PolAudio ma swój procesor (skądinąd całkiem niezły jak za swoją cenę), ale nie ma tam żadnych fabrycznych presetów. Niekoniecznie kojarzę jakikolwiek inny procesor głośnikowy z gotowymi presetami dla PolAudio, a zwłaszcza dla wiekowych już konstrukcji typu PA215.

    Nie mówiąc już o tym, że nie każdy ma procesor głośnikowy. Są pewne mankamenty kolumn, których nie da się wyeliminować żadnym korektorem, czy procesorem. W tych kolumnach jest problem z przesunięciami fazowymi na zwrotnicy i kręć sobie czym chcesz - nie wyeliminujesz.
    Miałem kiedyś w rękach kolumny PolAudio (modelu nie pamiętam), które z odległości 2m wydawały z siebie jedynie charkot. Głośniki powyjmowałem i sprawdzałem każdy osobno, bo myślałem że coś jest uszkodzone - niestety, wszystko było w jak najlepszym porządku. Po prostu tak to wymyślił producent - charkot był skutkiem właśnie przesunięć fazowych oraz interferencji pomiędzy głośnikami w kolumnie. Odszedłeś na 10m i grało dobrze, głośno i wyraźnie (czytelnie). Producent świadomie, z głową na karku tak to zrobił, bo przewidział je do innych zastosowań niż "bliskie pole".
  • #7
    dr_aus
    Level 24  
    artur, ale skoro już podejmujesz się krytyki, to rozumiem, że zapisałeś sobie te wykresy fazowe tak na wszelki wypadek, jakbym o nie zapytał?
  • #8
    Artur k.
    Admin of Audio group
    A o co chcesz pytać? Ja tych kolumn nie mierzyłem, ja na nich pracowałem i ich słuchałem. Zapewniam, że poniżej 10m nie ma czego słuchać. Zniekształcenia fazowe każdy dźwiękowiec praktyk wyłapie, bo to one powodują to że kolumna jest niesterowalna korektorami.
    Jeśli tak bardzo domagasz się charakterystyk, to mogę zdjąć ale nie dziś ani nie jutro.
    Jak się trafi coś na serwisie, to zdejmę charakterystyki, a kiedy się trafi? - pytanie do wróżki.

    Ja nie krytykuję Polanowskiego, on ma swój pomysł na kolumny, robi to od dawna i to się sprawdza, ale nie w każdych warunkach. Nie ma prawa się sprawdzać wszędzie, bo nie ma kolumn do wszystkiego. Te kolumny sprawdzają się na plenerach, ale nie w pomieszczeniach, zwłaszcza o małej kubaturze.

    Oszczędź sobie uszczypliwości... mógłbym długo z Tobą dyskutować, ale nie tu - zapraszam na PW.
  • #9
    dr_aus
    Level 24  
    Ale dyskutowanie tutaj jest fajne :)
    Powiem wprost, wierzę, że brzmienie z bliskiej odległości Ci nie odpowiadało, ale bardzo wątpię by były za to odpowiedzialne zniekształcenia fazowe. Te , raz wygenerowane przenosza się na każdą odległość. Dlatego nie lubię tej łatwości z jaką są oceniane niektóre narzedzia w systemie.
  • #10
    Granat :)
    Level 34  
    Może Artur ma na myśli duże odległości między głośnikami i stosunkowo wysoki podział między nimi i dlatego mu coś tam nie grało? :)
  • #11
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Taaa, w PA512 duże odległości między głośnikami... Cała kolumna ma 110cm, a dwa głośniki 15 calowe to jakieś 80cm. Do tego dochodzi driver w tubie i masz brakujące 30cm.
    Natomiast wysoki podział to może co jest? 15 calowy głośnik nie zagra wyżej niż 1-1.5kHz. Im wyżej, tym bardziej gra strumieniowo, a co wówczas powstaje jak nie zniekształcenia fazowe?

    Właśnie zajrzałem na stronę PolAudio:
    http://www.polaudio.pl/pl/products/full/37-pa-215-1000-nd.html
    Nowa wersja z głośnikami na neodymowych magnesach. Sam producent pisze że to jest na średnie i duże imprezy, a więc... to o czym pisałem - nie nadaje się do słuchania z bliska, czyli na małe imprezy. Wątpliwe jest też zastosowanie tego w pomieszczeniach.
    Ja pracowałem na starej wersji 700W max. nie dało się tego słuchać z bliska - grały dopiero 10-20m dalej.

    dr_aus wrote:
    ale bardzo wątpię by były za to odpowiedzialne zniekształcenia fazowe. Te , raz wygenerowane przenosza się na każdą odległość.

    A co według Ciebie?
  • #12
    Granat :)
    Level 34  
    Zauważ, że nie jest to jeden głośnik 15" a dwa. To zmienia nieco postać rzeczy. Chcąc, żeby grały spójne jak jeden tłok, trzeba by zrobić podział gdzieś na 450Hz.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Artur k. wrote:
    Taaa, w PA512 duże odległości między głośnikami... Cała kolumna ma 110cm, a dwa głośniki 15 calowe to jakieś 80cm. Do tego dochodzi driver w tubie i masz brakujące 30cm.

    Nie zrozumiałeś mnie. Duże różnice między środkami akustycznymi. W dodatku podział wykonany wyżej niż miejsce od którego każdy z tych 15" zaczyna grać sam sobie, będąc kolejnym punktowym źródłem. To mniej więcej coś takiego jak z dzieleniem się membrany.
  • #13
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Tu się z Tobą zgodzę. :)
    Zresztą w ogóle ja jestem zdania, że głośnik 15" (a tym bardziej dwa) w konstrukcji dwudrożnej to patologia. Dlatego te kolumny grają jak grają - której by nie wziąć, nieważne jaki producent. Albo sztucznie wyciągane (np. w kolumnach aktywnych), albo łeb ryje tak, że słuchać się tego nie da z odległości mniejszej niż 10-20m.
    Sala 100m2 (uważana przez wielu za dużą) to raptem co - kwadrat 10x10, akurat tyle, żeby czytelność była na końcu sali, a nie na parkiecie. :)
    Powodzenia życzę :D
  • #14
    dr_aus
    Level 24  
    No jasne, wniosek bardzo dobry, tylko nie o znieksztłacenia fazowe chodzi a o interferencje.
    Takie paczki to się nadają do grania w bardzo wąskim kącie, bo 15stki ze soba interferują.
    Niedawno jakiegoś LDMa mierzyłem i już gdzieś przy 15stopniach była tragedia.
  • #15
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Tylko, że właśnie ta strumieniowość (wąski kąt promieniowania) się wyrównuje z odległością - dlatego to zaczyna grać 20m dalej.
    To tak, jak z żarówką - im dalej świecimy, tym większy punkt świetlny uzyskujemy. Z odległości metra nie oświetlimy postaci w całości, ale z 5m już tak.

    Warto zauważyć, że w nowej wersji PA-215-1000 zastosowano 2" driver, co umożliwiło niższy podział. Ta kolumna na pewno gra lepiej niż stara wersja z driverem 1", jednak nadal jest to kolumna dalekiego pola i na małe imprezy w pomieszczeniach się nie nadaje. Chyba, że ktoś chce ogłuszyć publiczność.
    Z rok temu nagłaśniałem kilka imprez na żywo w jednym z warszawskich klubów, wisiały tam monitory polaudio jako fronty.
    W piątek nagłaśniałem, a jeszcze w niedzielę mi w uszach dzwoniło - taki ryk te kolumny dawały i nie dało się tego wyrównać na korektorach, bo albo traciłem czytelność, albo mikrofony zaczynały się sprzęgać. Trzeba było pójść na kompromis - niech ryje łeb, ale żeby nie było sprzężeń.
    Publika zadowolona, bo głośno, tylko ja niekoniecznie. Po takiej imprezie w piątek, w sobotę już niczego nie nagłośnię bo mi w uszach dzwoni.
    Tak to jest, jak się monitory wiesza na fronty, i tak samo jest jak się kolumny dalekiego pola daje na małe powierzchnie. Hałas będzie, wiadomo że ktoś coś śpiewa, ale co śpiewa i o czm czym śpiewa to nie wiadomo.

    polakk wrote:
    Dokładnie z tego samego powodu projektuje się monitory bliskiego pola, które brzmią dobrze nawet z odległości kilkudziesięciu cm i jeszcze przy zachowaniu małej odległości między nimi, gdy podobnej wielkości kolumienek Hi-Fi z tej odległości nie da się słuchać.

    Zgadza się, każda kolumna ma swoje przeznaczenie. Dlatego jak widzę kogoś, kto chce Altusami grać dyskoteki na sali gimnastycznej w gimnazjum, to mnie się nóż w kieszeni otwiera. Ale olewam, za stary jestem żeby się szarpać. Niech sobie grają, mnie tam na szczęście nie będzie. :)
  • #16
    takt1
    Level 13  
    Czytam to wszystko i śmiać mi się chce.
    Mam te paczki i nie uważam wcale aby była to kolumna na plenery tylko i wyłącznie.
    Grałem na małych bankietach również i jakość dźwięku z tych paczek jest rewelacyjna. Jak mało z czego. Porównania też były robione do różnych paczek. i zawsze jak przepinam speakona na PA to się wszystko jakby otwiera, wszystko słychać pięknie, czysto i klarownie.
    Dlatego jak napisałem wcześniej śmieszy mnie to co niektórzy piszą, bo paczka jest zawodowa i bardzo uniwersalna.
  • #17
    Świr
    Level 34  
    Artur k. wrote:
    Niekoniecznie kojarzę jakikolwiek inny procesor głośnikowy z gotowymi presetami dla PolAudio


    Taki szybki i chwilowy OT.
    Polanowski daje gotowe presety dla DSP Xilica. Ale czy do tego modelu jakieś są - nie mam pojęcia.
  • #19
    takt1
    Level 13  
    Poczekaj, wybieramy się do Ciebie z Michałem to przywiozę. Pomierzysz sobie, posłuchasz ... ocenisz.
  • #23
    takt1
    Level 13  
    Granat, z całym szacunkiem, ale jak piszesz na forum o jakiejś kolumnie to powinieneś dokładnie wiedzieć co mierzyłeś i o czym piszesz.
    Ostatnia wersja jest na głośnikach 15NMB420 i 4592.
    A co jak miałeś 1" ? albo jeszcze na McCouleyu i evm ? albo starszą na 15nd930 ?
    Każda paczka jest inna i gra inaczej.
  • #24
    Granat :)
    Level 34  
    Driver był większy niż 1".
    Z resztą nawet jakby był 2" z podziałem na 800Hz to niewiele by zmieniło. Tak jak już pisałem wyżej. Tego typu konstrukcja to pewien kompromis. Jednym się podoba, drugim nie.
  • #25
    takt1
    Level 13  
    Ale to już nie o to chodzi czy się podoba czy nie. Mi się bardzo podoba, jednak jak ktoś pisze że do 10 m tej paczki nie da się słuchać to mnie rozbawiło bo to kompletna bzdura.
  • #26
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Świr wrote:
    Polanowski daje gotowe presety dla DSP Xilica. Ale czy do tego modelu jakieś są - nie mam pojęcia.

    Nawet jeśli, to nikt nie kupi sobie Xilici (nawet najmniejszej) do dwóch takich kolumn, bo najzwyczajniej w świecie jest to drogie urządzenie.

    Poza tym:
    http://www.polaudio.pl/pl/prices
    Jak widać dla Xilici są presety tylko dla SLA, natomiast dla PA215 są presety dla ich pocesora DSP26 i tylko w połączeniu TP118, a nie BP218.

    takt1 wrote:
    jednak jak ktoś pisze że do 10 m tej paczki nie da się słuchać to mnie rozbawiło bo to kompletna bzdura.

    Jak ktoś głuchy, to mu wszystko jedno jak to gra, byleby hałas robiło. :)
  • #27
    takt1
    Level 13  
    Nie jestem głuchy, i dlatego gram na PA215, tp 118 1000W, Xilice, Powersfcie K6 i Labie FP 6400
  • #28
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Powiem tak - jakbym miał K6 i tego Laba, to na pewno nie wybrałbym do nich tych kolumn, które Ty masz.
    No ale to kwestia gustu, mnie tam nie odpowiadają te kolumny na salach i małych powierzchniach. Jak komuś pasuje i chce ludzi ogłuszać - droga wolna, nie moja sprawa.
  • #29
    takt1
    Level 13  
    Uwierz mi że nie ogłuszam nikogo. Te paczki wybrałem dla tego że są uniwersalne, mogę właśnie zagrać na nich coś małego nawet bez dołów, i zagrać też średni plener.
    Mam ich 4 szt. i w plenerach 2 na stronę grają świetnie.
  • #30
    dr_aus
    Level 24  
    Jeżeli to jest dla Ciebie uniwesalne.... to ja nie wiem po co wszystko się zmieniało w systemach przez ostatnie 15lat.
    Dla mnie to co wymieniasz nie jest powodem do dumy. Są inteligentniejsze sposoby na wydawanie pieniędzy.