Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Whirlpool AWO/D 4320/P - nie odwirowuje

Silnik 25 Mar 2013 21:12 5814 23
  • #1 25 Mar 2013 21:12
    Silnik
    Poziom 12  

    Witam doświadczonych speców od "automatów"! ;-)

    Mam problem z 4-letnią pralką Whirlpool AWO/D 4320/P. Pralka ostatnio przestała odwirowywać pranie. Cała reszta wciąż działa bez zarzutów: normalnie pierze, kręci w obie strony, grzeje wodę, spuszcza ją, ale nie wiruje. Problem pojawiał się sporadycznie już na gwarancji, tzn. raz na kilkanaście lub więcej prań wsad pozostał mokry - pralka pominęła cykl wirowania, mimo że nie był wyłączony. Wystarczyło wówczas nastawić jeszcze raz sam cykl wirowania i pralka odwirowała normalnie.
    W końcu zadzwoniłem do serwisu, przyjechał spec, wymienił programator i tydzień było OK. Znowu kilka razy nie odwirowała więc zadzwoniłem do serwisu, przyjechał pan i wymienił silnik.
    Około roku miałem spokój. Od jakiegoś miesiąca coraz częściej zdarzało jej się to co poprzednio - nie odwirowywać.
    Obecnie nie wiruje w ogóle.

    Bęben nabiera powoli prędkości, rozkładając wsad przed wirowaniem, ale kiedy przyjdzie czas wejścia na obroty - silnik się wyłącza i bęben się zatrzymuje (pompa ciągle pracuje - odpływ i filtr drożny). Później powtarza to jeszcze w nieskończoność.

    Zaglądałem do pralki w poszukiwaniu jakichś widocznych usterek. Sprawdziłem styki na złączach, które ogólnie wyglądają jak nowe (brak korozji, czy nadpaleń, styki trzymają się pewnie), obejrzałem elektronikę programatora - wygląda dobrze, sprawdziłem (przedmuchałem) działanie hydrostatu - jego styki raczej sprawne. Obejrzałem od spodu silnik i jego kable - bez zastrzeżeń. Przeczyściłem wirnik, wyjąłem szczotki oraz prądniczkę tachometryczną (także przeczyściłem).

    Sprawdziłem, co umiałem - więcej pomysłów już nie mam.

    Poradzicie cos?

    0 23
  • #2 25 Mar 2013 21:22
    313094
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 25 Mar 2013 21:30
    Silnik
    Poziom 12  

    Wyświetlacz nie przygasa.
    Zapomniałem dodać że wczoraj uruchomiłem program 95 stopni dodałem odkamieniacz i pod koniec wyświetlił się błąd F07.
    Sprawdzałem pasek nie ślizga się.
    Koło pasowe ma więcej rowków niż pasek, po co to ?? Może przestawić na inną pozycję pasek.
    Ostatecznie kupię pasek (pomogło to komuś) bo nigdzie nie doczytałem.

    0
  • #4 25 Mar 2013 21:40
    313094
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 25 Mar 2013 21:42
    falo22
    Poziom 25  

    witam , Najpierw kolego trzeba sprawdzić rezystancje prądnicy tachometrycznej
    jest ona umieszczona na osi silnika i ma 2 przewody żółte albo niebieskie (niepamiętam) oporność około 180 Ohm, pożniej trzeba sprawdzić czy przy obracaniu wirnikiem pojawia sie napiecie na niej około 50V,
    Jeżeli sprawdzisz i bedzie wszystko ok to pozostaje wyiskrzyć komutator silnika , czyli domniemam ze nie posiadasz autotrafo wiec metodą prostrzą na łaski srubowkręt zakładasz na czubek papier scierny 400 , załanczasz pralke na wirowanie i czyscisz komutator . Po tym zabiegu praleczka hula

    0
  • #6 25 Mar 2013 21:51
    Silnik
    Poziom 12  

    OK jutro zakupię pasek.
    Szukać w serwisach z pralkami ?? Ciekawe czy będą mieli na miejscu ?
    Zorientowałem się że mój pasek to 1253 J
    Ile może kosztować?

    Dodano po 5 [minuty]:

    falo22 napisał:
    witam , Najpierw kolego trzeba sprawdzić rezystancje prądnicy tachometrycznej
    jest ona umieszczona na osi silnika i ma 2 przewody żółte albo niebieskie (niepamiętam) oporność około 180 Ohm, pożniej trzeba sprawdzić czy przy obracaniu wirnikiem pojawia sie napiecie na niej około 50V,
    Jeżeli sprawdzisz i bedzie wszystko ok to pozostaje wyiskrzyć komutator silnika , czyli domniemam ze nie posiadasz autotrafo wiec metodą prostrzą na łaski srubowkręt zakładasz na czubek papier scierny 400 , załanczasz pralke na wirowanie i czyscisz komutator . Po tym zabiegu praleczka hula

    jutro prądniczkę sprawdzę
    a z tym czyszczeniem komutatora to nie bardzo mogę wyobrazić jak to zrobić podczas pracy pralki. Czyściłem go papierem ale ręką kręciłem wirnik.

    0
  • #7 25 Mar 2013 22:23
    phiter
    Poziom 19  

    Nie wiem jaki masz tam silnik ale jeśli nie ceset to bywało też że magnes z taho się zsuwał z wirnika i wirowanie wariowało.

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Mar 2013 23:59
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    falo22 napisał:
    metodą prostrzą na łaski srubowkręt zakładasz na czubek papier scierny 400 , załanczasz pralke na wirowanie i czyscisz komutator . Po tym zabiegu praleczka hula

    Metoda ryzykowna , abstrakcyjna . No bo jak Silnik ma to wykonać bez demontażu silnika z pralki ? Wykopać kanał pod pralką ? Poza tym tym śrubokrętem można zniszczyć zaciski uzwojeń komutatora, nie mówiąc o niechcianym przyssaniu się do pralki na skutek przepływu prądu przez ciało . Zdjęcie paska i przechylenie pralki też na nic się zda bo elektronika wyczuje niedoważenie i nie będzie wirować . Trzeba wymontować silnik z pralki i albo oddać do sprawdzenia do jakiegoś warsztatu albo starym mistrzów sposobem dotrzeć komutator i szczotki (jeśli za krótkie-wymienić) pumeksem na obrotach , oczywiście dokonując odpowiednich łączeń kostki zaciskowej silnika . Ale moim zdanie najpierw zrób jak radzi szypek72 , wymień pasek na nowy . Ps. jeśli kolega falo22 miał jednak na myśli wymontowanie silnika z pralki , to trzeba było o tym napisać .

    0
  • #9 26 Mar 2013 07:33
    Silnik
    Poziom 12  

    phiter napisał:
    Nie wiem jaki masz tam silnik ale jeśli nie ceset to bywało też że magnes z taho się zsuwał z wirnika i wirowanie wariowało.
    silnik to MCA52/64-148/WHE20 , magnes wyjmowałem czysciłem pomogło ze jeden raz na pusto wywirowała :(
    Dziś przeczyściłem wszystko od nowa (szczotki, wirnik, prądniczkę) i pralka ożyła - uprała i odwirowała i znowu wstawiłem wirowanie i też odwirowała.
    Paska nie wymieniałem narazie zobaczymy co dalej będzie.
    Napiszę jak będzie sie cos dziać.

    0
  • #10 26 Mar 2013 20:27
    falo22
    Poziom 25  

    Otóz Panowie można wyiskrzyć komutator na wirowaniu , sposób jest toporny i możliwy , trzeba odkręcić śruby mocujące silnik zdjąć pasek i na podłączonej kostce przewodów z pralki włączyc wirowanie (obciążenie paska nie ma tu nic do rzeczy|)
    w jedne wcięcią silnika wchodzą szczotki ale jest troche miejsca obok i Ja akurat używałem specjalnie wyprofilowanego pumeksu także jest to do zrobienia ...
    Naturalnie odkąd mam autotransformator robie taką operacje poza pralką na wolnych obrotach dzieki trafo. Może wstawie filmik po swiętach to zobaczycie o czym mówie.

    0
  • #11 26 Mar 2013 20:53
    Silnik
    Poziom 12  

    falo22 napisał:
    Otóz Panowie można wyiskrzyć komutator na wirowaniu , sposób jest toporny i możliwy , trzeba odkręcić śruby mocujące silnik zdjąć pasek i na podłączonej kostce przewodów z pralki włączyc wirowanie (obciążenie paska nie ma tu nic do rzeczy|)
    w jedne wcięcią silnika wchodzą szczotki ale jest troche miejsca obok i Ja akurat używałem specjalnie wyprofilowanego pumeksu także jest to do zrobienia ...
    Naturalnie odkąd mam autotransformator robie taką operacje poza pralką na wolnych obrotach dzieki trafo. Może wstawie filmik po swiętach to zobaczycie o czym mówie.

    Czy można zrobić to zwykłym papierem ściernym i kręcić ręką koło od bębna np godzinę ?? Jeżeli nie mam sprzętu to poświęcę godzinę i będę docierał wirnik.

    0
  • Pomocny post
    #12 26 Mar 2013 21:21
    falo22
    Poziom 25  

    Takie docieranie nic nie da poniewaz przy obracaniu ręką nie jesteś w stanie uzyskac takich obrotów jakie są potrzebne (komutator bedzie ładnie wyglądał bo usuniesz nalot z niego ale przy podłączeniu do pralki go i rozhulaniu na wirówce może powstać jeszcze większe iskrzenie ) Wyciąg silnik i spróbuj go napedzic nawet wiertarką przyłożoną do osi tam gdzie pasek zakładasz

    0
  • #13 26 Mar 2013 21:26
    Silnik
    Poziom 12  

    falo22 napisał:
    Wyciąg silnik i spróbuj go napedzic nawet wiertarką przyłożoną do osi tam gdzie pasek zakładasz

    Tak zrobię, a docierać pumeksem twardym, miękkim czy papierem ściernym na jakimś kijku drewnianym :)

    0
  • Pomocny post
    #14 26 Mar 2013 21:31
    falo22
    Poziom 25  

    Jeśli nie bedziesz w stanie sobie poradzic z wyiskrzeniem to zanieś silnik do fachmana
    jakiegoś albo szukaj jakiegoś używanego
    Ps Mam taki silnik jak jesteś zainteresowany to się dogadamy

    Dodano po 2 [minuty]:

    papier scierny 400 , wycinasz pasek okolo 5cm dł i szer okolo 0,5cm , mocujesz na czym chcesz , może być srubokręt , owijasz izolacja żeby sie trzymał i czyscisz

    0
  • #15 26 Mar 2013 21:36
    Silnik
    Poziom 12  

    falo22 napisał:
    Jeśli nie bedziesz w stanie sobie poradzic z wyiskrzeniem to zanieś silnik do fachmana
    jakiegoś albo szukaj jakiegoś używanego
    Ps Mam taki silnik jak jesteś zainteresowany to się dogadamy

    Dodano po 2 [minuty]:

    papier scierny 400 , wycinasz pasek okolo 5cm dł i szer okolo 0,5cm , mocujesz na czym chcesz , może być srubokręt , owijasz izolacja żeby sie trzymał i czyscisz

    zrobię jak mówisz (chyba dam radę) jak by nie pomogło to ile chcesz za silnik ?
    A gdzie ktoś robi takie rzeczy (jakie serwisy, warsztaty) np w Puławach, ile to może kosztować ??

    0
  • Pomocny post
    #16 26 Mar 2013 21:38
    falo22
    Poziom 25  

    tu masz link http://www.youtube.com/watch?v=bRCDzJskrl4 możesz tak samo zrobić nie odpinając silnika z kostki od pralki tylko sruby odkrecasz i kladziesz silnik obok ( trzeba kable poluzowac żeby wystarczyło ) właczasz wirówke i czyscisz papierem na patyku czy czyms innym , na filmiku jest pokazane jak iskrzy A tak byc nie powinno.

    Dodano po 56 [sekundy]:

    jak nie dasz rady to zadzwon Pomoge 511-700-485

    0
  • #17 26 Mar 2013 21:40
    phiter
    Poziom 19  

    Co prawda nie wiem jak wyjąłeś magnes z tego silnika ale ok, myślę jednak że przyczyna leży gdzie indziej, to jest dobry silnik i moim zdaniem to nie to. Wyjmij programator i przelutuj przekaźniki.

    0
  • #18 26 Mar 2013 21:49
    falo22
    Poziom 25  

    Magnes jest mocowany wciskanym srebrnym bolcem jedynie można zeszlifować mu łepek i wtedy sciągnąć Fachowo to można sciągnąć w serwisie który przewija silniki.

    0
  • #19 26 Mar 2013 21:49
    Silnik
    Poziom 12  

    phiter napisał:
    Co prawda nie wiem jak wyjąłeś magnes z tego silnika ale ok, myślę jednak że przyczyna leży gdzie indziej, to jest dobry silnik i moim zdaniem to nie to. Wyjmij programator i przelutuj przekaźniki.

    magnes wyjąłem bez problemu, zdemontowałem blaszkę zabezpieczającą potem podważyłem koszyk w którym siedzi magnes i wyskoczyła cała prądniczka. Rozebrałem i przeczyściłem.
    Bardzo dziękuję za wszystkie rady i będę próbował wszystkich możliwosci bo nie uśmiecha mi się pralki kupować. Tym bardziej ze ta ma 4 lata.
    Dziś pralka odwirowała normalnie, jutro kolejna próba. Jak nie będzie wirowała wyjmę silnik i programator.
    Dam znać. Pozdrawiam pomagających mi :)
    falo22 napisał:
    Magnes jest mocowany wciskanym srebrnym bolcem jedynie można zeszlifować mu łepek i wtedy sciągnąć Fachowo to można sciągnąć w serwisie który przewija silniki.

    to u mnie jest inaczej ?? albo nie o tym samym mówimy

    0
  • #20 27 Mar 2013 09:14
    phiter
    Poziom 19  

    Chodzi o to że sam magnes (nie prądniczka) jest na stałe mocowany do osi wirnika i można go ściągnąć jedynie szlifując jak napisał poprzednik. Jeśli magnes tak sobie po prostu wyciągłeś to jest coś nie tak.

    0
  • #21 27 Mar 2013 10:19
    Silnik
    Poziom 12  

    phiter napisał:
    Chodzi o to że sam magnes (nie prądniczka) jest na stałe mocowany do osi wirnika i można go ściągnąć jedynie szlifując jak napisał poprzednik. Jeśli magnes tak sobie po prostu wyciągłeś to jest coś nie tak.
    magnesu nie wyciągałem tylko prądniczkę (magnes w koszyczku) a tego z osi nie ruszałem, jest ok

    0
  • #22 27 Mar 2013 20:39
    Silnik
    Poziom 12  

    Witam ponownie
    Dziś pralka znowu uprała 2x i odwirowała bez problemu więc na razie odpuszczam jej i nic nie będę grzebał dopóki nie przestanie wirować.
    Dla jasności napiszę co zrobiłem aby pralkę ożywić :
    - po odpinałem wszystkie przewody od sterownika i silnika i powpinałem je z powrotem
    - wyjąłem prądniczkę i przeczyściłem
    - przeczyściłem komutator silnika papierem ściernym, ręką kręcąc bęben
    Na razie to pomogło. Gdy by coś było nie tak, napiszę

    0
  • #23 24 Sie 2016 14:15
    Grucha1982
    Poziom 17  

    Witam serdecznie wszystkich i chciałbym Wam podziękować za wszystkie rady i podpowiedzi. U mnie przy wirowaniu gasly lampki pralka się wyłączała i włączała zaczynajac tam gdzi skonczyla czyli na wirowaniu i tak mogła 3 dni :-) Pomogło wyciagnięcie silnika i wyszlifowanie komutatora bo płytki były nierówne takie jak opisywaliście. W moim przypadku najlepszy był pumeks.
    Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam.

    0
  • #24 31 Paź 2016 10:33
    mcnolan
    Poziom 2  

    Ja mialem podobnie ze pralka prala poprawnie ale nie odwirowywala. Bezposrednio w programie prania jak i samo wirowanie. Pomoglo przeszlifowanie komutatora. Nic wiecej nie robilem. Bardzo dziekuje za pomoc.

    0