Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW

Mlynekg 27 Oct 2020 21:42 279027 2132
IGE-XAO
  • #1201
    prometeusz007
    Level 11  
    Dziękuję za celne uwagi, temat wymiennika uznaję za zamknięty ponieważ Edisonem ich budowy już nie zostanę i lepiej skupić się na rozwiązaniach sprawdzonych , proszę o podpowiedź jak dobrać powierzchnię wymiany wymiennika płytowego do jednostki klimatyzatora o mocy 8 kW , jak mocno go przewymiarować ? . Czy opcja - podgrzewana sprężarka i taca ociekowa jest istotna i warta wzięcia pod uwagę oraz jeśli centralne ogrzewanie jest płaszczyznowe ścienne wodne o niskiej bezwładności cieplnej to czy wymagane jest zastosowanie bufora za wymiennikiem ?
  • IGE-XAO
  • #1203
    jack63
    Level 43  
    prometeusz007 wrote:
    temat wymiennika uznaję za zamknięty ponieważ Edisonem ich budowy już nie zostanę i lepiej skupić się na rozwiązaniach sprawdzonych ,

    Edison nie był żadnym odkrywcą tylko hochsztaplerem kradnącym cudze pomysły i człowiekiem nie dotrzymującym umów. Także nie ma się co na niego powoływać.
    Niestety twoje postępowanie zaczyna przypominać jego postępowanie. Nie masz bladego pojęcia o dziedzinie, w którą wdepnąłeś. Cwaniakujesz myśląc, że zaoszczędzisz kasę robiąc PC głową i prawdopodobnie rękami innych.
    Na razie poza wykpiwaniem ludzi z wiedzą nie poczyniłeś żadnych postępów w wiedzy zdobywaniu.
    Za tą godną potępienia postawę i tak coś dostałeś, choć, przynajmniej ja pisałem tak aby skorzystali wszyscy, którzy ...zechcą skorzystać.
    A teraz konkrety. Dla wszystkich zainteresowanych.
    Podawanie mocy sprężarki chłodniczej, a nawet całego klimatyzatora bez podawania wszystkich warunków w jakich ta moc jest do uzyskania, jest błędem. Czasem nawet oszustwem.
    Natomiast dobór wymiennika tylko na podstawie tej, już oszukanej mocy, jest katastrofą.
    Wymiennik powinien dobrać przedstawiciel producenta. Ktoś z firmy sprzedającej wymienniki zajmujący się ich doborem "pod klienta".
    Z doświadczeń ludzi, nawet tu na Elektrodzie, wynika, że należy kupić co najmniej taki wymiennik jaki proponuje sprzedawca. A najlepiej kolejny większy z szeregu. Musi to być wymiennik przeznaczony do zastosowań chłodniczych!!! Do tego powinien być to wymiennik optymalizowany jako skraplacz. Porządni producenci prowadzą taką klasyfikację swoich produktów.
    prometeusz007 wrote:
    Czy opcja - podgrzewana sprężarka i taca ociekowa jest istotna i warta wzięcia pod uwagę

    Podgrzewana taca ociekowa to prawie obowiązek, choć konieczność osobnego podgrzewania bardzo zależy od konstrukcji JZ.
    Choć niektórzy porządni producenci, jak Daikin standardowo grzałek tacy nie montują.
    Natomiast podgrzewanie sprężarki tzw. inverterowej powinno się odbywać dzięki odpowiedniemu wysterowaniu uzwojeń silnika i tyczy tylko sytuacji gdy sprężarka (każda!) nie pracuje.
    Gdy ktoś oferuje dodatkowe ogrzewanie sprężarki inverterowej w naszym klimacie jest albo oszustem albo konstrukcja sprężarki i układu jej zasilania i sterowania jest skopana. Jest to mocny sygnał aby takiego wyrobu lub od takiego sprzedawcy nie kupować.
    prometeusz007 wrote:
    jeśli centralne ogrzewanie jest płaszczyznowe ścienne wodne o niskiej bezwładności cieplnej to czy wymagane jest zastosowanie bufora za wymiennikiem ?

    Na tak postawione pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć poza przypomnieniem tej znienawidzonej przez niektórych teorii.
    Zakładając, że PC ma nowoczesne i optymalne rozwiązania. Tj sprężarka tzw. inverter, EEV + ew. inny osprzęt chłodniczy (np. duży akumulator). Oraz zastosowanie jest typowe. tj podłogówka bufor w zasadzie jest zbędny. Mało tego może być szkodliwy. Może mieć sens, ale musi być bardzo duży, gdy chcemy wykorzystać tzw. nocny tańszy prąd.
    Każde inne rozwiązanie, tj. np. grzanie CWU czy ogrzewanie wykorzystujące mały zład wodny, trzeba analizować szczegółowo. Jednoznaczną odpowiedź da tylko wróżka, bądź "doświadczenie bojem", bo nawet obliczenia, dość, że trudne, ze względu na brak niektórych danych, niedokładne, mogą okazać się niewystarczające. Można tylko szacować i lepiej przygotować się na ekstremalne sytuacje. Np. montując grzałkę w obieg tak jak to robią producenci "fabrycznych" PC.
    Do tego dużą rolę odgrywa przemyślany projekt oraz dostosowany do niego układ sterowania całością (!) instalacji.
    Dlatego pytanie z cytatu jest podobne do kawału abstrakcyjnego: "Czym się różni wróbelek? Bo ma jedną nóżkę krótszą".
    Na pewno trzeba zapewnić pewną ilość energii i to o odpowiedniej(!) temperaturze aby przeprowadzić cykl odszraniania JZ. W normalnej eksploatacji nie będzie z tym problemu. Pomieszczenia są w miarę ciepłe. CWU również. Jest z czego czerpać ciepło o właściwej temperaturze. Natomiast w stanach przejściowych już nie będzie tak kolorowo. Może się okazać, że wtedy gdy będzie trzeba szybko podgrzać wychłodzone pomieszczenia czy CWU (np. dłuższe wyłączenie prądu) PC zatka się szronem i nie będzie mogła go usunąć. Więc albo się zatrzyma albo będzie pracowała minimalną mocą.
    Do tego dochodzą jeszcze ograniczenia układu sterowania z klimatyzatora. Szanse na wymianę oprogramowania sterownika lub zastąpienie go własnym uważam za zerowe. Trzeba pamiętać, że sam inverter wymaga specyficznego oprogramowania i sporej mocy obliczeniowej. Na Arduino sterownika do PC zrobić się nie da... O tym, że pisząc oprogramowanie urządzenia chłodniczego trzeba znać cechy tego urządzenia i... rozumieć chłodnictwo tylko napomnę.
    Także pozostaje tylko mniej lub bardziej inteligentne oszukiwanie istniejącego sterownika. Niestety on ma zafiksowane pewne stany graniczne i to stany dla klimatyzatora a nie wodnej PC, więc nie pozwoli na pracę poza ustalonym przez producenta warunkami otoczenia.
  • #1204
    tomleszno
    Level 22  
    Jack63 możesz napisać kiedy jest potrzebna a kiedy nie, podgrzewana taca ociekowa? W swojej JZ on-off nie mam i jakoś nie widzę konieczności jej posiadania. Może nie było jeszcze takich warunków żeby coś mi to dało.
  • #1205
    jack63
    Level 43  
    tomleszno wrote:
    W swojej JZ on-off nie mam

    A skąd wiesz, że nie masz? Może masz tylko nie zwróciłeś na to uwagi.
    Podgrzewanie rejonu odpłyywu skroplin nie musi być realizowane osobną i to elektryczną grzałką. Może to być np sppecjanie poprowadzona rurka. Pod lamelami lub na samym dole lameli. Może być też tak, że sam podział na sekcje wymiennika jest w przemyślany sposób zrealizowany i zapewnia spłynięcie wody spod wymiennika zanim ona zdąży zamarznąć.
    tomleszno wrote:
    jakoś nie widzę konieczności jej posiadania. Może nie było jeszcze takich warunków żeby coś mi to dało.

    Może faktycznie nie było takich warunków? Przecież ostanie zimy były bardzo lekkie. A może masz po prostu szczęście i trafiłeś na przemyślaną konstrukcję?
    tomleszno wrote:
    kiedy jest potrzebna a kiedy nie, podgrzewana taca ociekowa?

    Nie da się tego określić z góry. Poprostu trzeba sprawdzić doświadczalnie. Jest zbyt wiele parametrów i to o trudnych do przewidzenia wartościach, aby dało się autorytatywnie stwierdzić, że będzie lub nie będzie problem z usuwaniem wody spod wymiennika.
    Mało tego sytuacja się zmienia i to na gorsze w trakcie eksploatacji. Raz ze względów obiektywnych - korozja lameli utrudniająca odoływ wody. Dwa z powodu tzw " nadmiaru konserwacji" czyli niedbalstwa. Tym bardziej, że najbardziej newralgiczna strefa wymiennika, czyli jego dół, jest najtrudniejsza do dokładnego wyczyszczenia.
    Chcę ostrzec wszystkich przed lekceważeniem tematu odprowadzania wody po odszranianiu. Zaniedbanie lub zła konstrukcja może doprowadzić do rozszczelnienia lub nawet zniszczenia mechanicznego wymiennika.
    Proszę pamiętać, że lód ma większą objętość właściwą niż woda jako ciecz.
    Może nastąpić sytuacja taka jak z zapomnianą butelką piwa w zamrażarce. :D
  • #1206
    Wlodek22
    Level 30  
    Lód na lamelach to kwestia konstrukcji, jak coś jest zaprojektowane jako pompa ciepła, to dół jest albo tzw dochładzaczem cieczy i nigdy nie zamarza, albo jest końcem sekcji i odmarza jako pierwszy przy defroście. Gorzej jak wymiennik jest typowym skraplaczem, a pompa to przerobiony klimatyzator.
    Lód w tacy, bo to głównie przeciwko niemu są stosowane grzałki, to kwestia oczywiście temperatur. Jak będzie na tyle zimno, że nie cała woda będzie spływać z tacy po defroście, to po kilku defrostach powstanie problem i będzie to problem narastający, aż do zablokowania wentylatora. Można tacę ocieplić, można tacę grzać, mozna w ogóle bez tacy pod wymiennikiem, ale problemu trzeba być świadomym.
  • #1207
    jack63
    Level 43  
    Wlodek22 wrote:
    orzej jak wymiennik jest typowym skraplaczem, a pompa to przerobiony klimatyzator.

    O to, to, to.
    No prawie, bo tyczy najbardziej starych sprzętów mogących projektowo tylko chłodzić.
    Kilku amatorów przeróbki po taniości nawet nie widziało potrzeby montażu zaworu 4D, bo... będą używać taką PC tylko w cieplejsze dni. Ich wola i ryzyko...
    Wlodek22 wrote:
    Można tacę ocieplić, można tacę grzać, mozna w ogóle bez tacy pod wymiennikiem, ale problemu trzeba być świadomym.

    Z tym ocieplaniem czy montażem grzałki ok. Natomiast brak tacy jest z reguły nie do zrealizowania, bo stanowi ona w JZ klimatyzatorów ważny element mechaniczny spinający całą konstrukcję. Nawet jej mocne "podziurawienie" może prowadzić do utraty sztywności i nieprzewidzianych skutków wywołanych drganiami.
    Najlepiej by było aby na czas defrostu na JZ spadało izolacyjne pudło i podnosiło się ono po zakończeniu procesu odszraniania. Może to trochę chory pomysł, ale chodzi o coś co mocno utrudni ucieczkę ciepła z JZ i zapobiegnie zamarznięciu wody. Z resztą taka osłona skróciła by czas defrostu i zmniejszyła ilość koniecznego do defrostu ciepła, które musi być zabrane z budynku. Przecież defrost obniża średnią temperaturę grzania i pogarsza COP.
  • IGE-XAO
  • #1208
    Wlodek22
    Level 30  
    Była seria pomp ciepła, gdzie dokładnie pod wymiennikiem nie było tacy, woda ściekała bezpośrednio na ziemię. Tylko, że już nie pamiętam co to było i nie chce mi się szukać, ale pamiętam, że to był pomysł jednego z dużych producentów.
  • #1210
    tomleszno
    Level 22  
    Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Przyznam że nie do końca byłem świadomy problemu zamrożenia wymiennika lodem i
    jego uszkodzenia.

    jack63 wrote:
    A skąd wiesz, że nie masz? Może masz tylko nie zwróciłeś na to uwagi.
    Podgrzewanie rejonu odpłyywu skroplin nie musi być realizowane osobną i to elektryczną grzałką. Może to być np sppecjanie poprowadzona rurka. Pod lamelami lub na samym dole lameli. Może być też tak, że sam podział na sekcje wymiennika jest w przemyślany sposób zrealizowany i zapewnia spłynięcie wody spod wymiennika zanim ona zdąży zamarznąć.


    Grzałki na pewno niema, co do specjalnej konstrukcji to nie przyglądałem się jej nigdy pod tym kątem.

    Na razie pozostawię JZ bez zmian, będę bacznie obserwował co się dzieje po defrostach.
  • #1211
    jack63
    Level 43  
    p.obelix wrote:
    To nie jest pompa ciepła lecz zwykła klima daikin która faktycznie nie posiada tacy ociekowej.

    Klimatyzatory z reguły nie posiadają wydzielonej konstrukcyjnie tacy ociekowej jak parowniki chłodni czy mroźni. Najczęściej za ta tacę robi podstawa klimatyzatora. Ma ona przetłoczenia i otwory w odpowiednich miejscach. Niektóre otwory mogą być zaślepione plastykowymi zaślepkami, które można wyjąć lub przełozyć w inne miejsce w zależności od potrzeb. Do tego w wyposażeniu występują króćce do węży wciskane w opisane wyżej otwory. Służą one do tego aby nie kapało na głowę, jak opisywanym przez @p.obelix przypadku.
    Przedstawiony na zdjęciu przypadek jest katastrofą montażową. Zwykłe partactwo. A kapanie na głowy ludzi to najmniejszy problem. Montaż nie spełnia warunków montażowych producenta. Brak przestrzeni nad i obok JZ. Ciekawe czy w ogóle można się dostać do zaworów serwisowych? Dostęp od góry niemożliwy, a przez to jakakolwiek diagnostyka/naprawa elektroniki.
    Jednak największym problemem jest tworzenie się tzw kotła z gorącym powietrzem w trybie chłodzenia.
    No cóż... Polak potrafi... sp..lić robotę. :cry:
    tomleszno wrote:
    Przyznam że nie do końca byłem świadomy problemu zamrożenia wymiennika lodem i
    jego uszkodzenia.

    No to już jesteś uświadomiony. :D
    Wspomnę jeszcze o jednym z warunków prawidłowego montażu JZ. Nie może ona stać blisko gruntu/podłogi/ wylewki czy poziomego dachu. Musi być postawiona wyżej. minimum to 30 - 40 cm. Chodzi o tworzącą się przy mrozach górkę lodu z wody po defroście oraz możliwą do powstania przez opad i wiatr kopkę śniegu. Jakimś "dziwnym" trafem wiatr tak kręci, że przy JZ powstaje śniegowa zaspa. Widziałem JZ do połowy zasypane śniegiem.
  • #1212
    prometeusz007
    Level 11  
    jack63 wrote:
    Cwaniakujesz myśląc, że zaoszczędzisz kasę robiąc PC głową i prawdopodobnie rękami innych.
    Na razie poza wykpiwaniem ludzi z wiedzą nie poczyniłeś żadnych postępów w wiedzy zdobywaniu.

    Przyjacielu, raczył Bóg lub ten, kto pod Jego nieobecność ową funkcję pełnił, sprawić , iż łatwo jest Tobie obrażać innych , a
    ta nieszczęsna okoliczność przekłada się na sytuację, w której nieliczna już liczba kretynów i przygłupów uważa się za w pełni uprawnionych do zadawania pytań , ale przecież dzięki Bogu mamy Jack63 mesjasza elektroniki automatyki i termodynamiki , wspaniale że jesteś. A tak na poważnie to uważam , że można od Ciebie wiele się nauczyć tylko proszę daruj sobie te personalne wycieczki .
    jack63 wrote:
    Natomiast podgrzewanie sprężarki tzw. inverterowej powinno się odbywać dzięki odpowiedniemu wysterowaniu uzwojeń silnika i tyczy tylko sytuacji gdy sprężarka (każda!) nie pracuje.
    Gdy ktoś oferuje dodatkowe ogrzewanie sprężarki inverterowej w naszym klimacie jest albo oszustem albo konstrukcja sprężarki i układu jej zasilania i sterowania jest skopana. Jest to mocny sygnał aby takiego wyrobu lub od takiego sprzedawcy nie kupować.

    Pokrętnie to napisałeś bo można by to ująć jednym zdaniem : podgrzewanie sprężarki jest bardzo istotne w warunkach kiedy pracuje w niskich temperaturach , ponieważ olej, którego zadaniem jest jej smarowanie traci swoje nominalne właściwości ( krótko mówiąc gęstnieje ) , a to oznacza jak to celnie zauważyłeś że w momencie przerwy w pracy sprężarki na zimnym starcie praktycznie nie ma swoich właściwości . :D

    Jack 63 mam wrażenie czytając twoje posty , że nadużywasz słowa katastrofa, katastrofa – nagłe i nieoczekiwane wydarzenie niosące ze sobą negatywne skutki: straty materialne oraz ciężkie urazy lub śmierć. (wybacz ale przy pompach ciepła z naciskiem na ciepła to chyba daleko idąca nadinterpretacja)
  • #1213
    jack63
    Level 43  
    prometeusz007 wrote:
    podgrzewanie sprężarki jest bardzo istotne w warunkach kiedy pracuje w bardzo niskich temperaturach

    Niekoniecznie bardzo niskich. Próg włączenia podgrzewania to z reguły 5 - 8 oC.
    prometeusz007 wrote:
    ponieważ olej, którego zadaniem jest jej smarowanie traci swoje nominalne właściwości ( krótko mówiąc gęstnieje ) , a to oznacza jak to celnie zauważyłeś że w momencie przerwy w pracy sprężarki na zimnym starcie praktycznie nie ma swoich właściwości .

    Olej nie gęstnieje tylko zwiększa lepkość. Własności smarne są nawet lepsze. Jest tylko jeden problem. Dużo trudniej taki bardzo lepki olej podać w te miejsca gdzie jest potrzebny najbardziej.
    Większe sprężarki mają nawet wbudowaną, napędzaną osobnym silnikiem, pompę oleju.
    To tak dla ciekawości niektórych. A pytanie na które odpowiadałem nie tyczyło tego: po co podgrzewany jest silnik sprężarki, a przez to i olej, tylko kiedy i czy w ogóle. Więc nie wiem dlaczego moją odpowiedź nazywasz pokrętną?
  • #1214
    prometeusz007
    Level 11  
    Naprawdę nie jest moją intencją 'darcie łacha' z kogokolwiek, jednak na niektóre wpisy trzeba reagować choćby dyskretnie, są one delikatnie pisząc, błędne.
    Młodzi ludzie to czytają i bezrefleksyjnie biorą za pewnik, a nie o to tu chodzi.
    Nie zgadzam się z Tobą jack63 piszesz bzdury i nie jest to jakaś tajemna wiedza .Gęstość to stosunek masy substancji, do jej objętości. Zmienia się ona w zależności od temperatury i ciśnienia ,zasada dla olei jest taka ,im niższa lepkość, tym mniejsza gęstość, zwłaszcza w niskiej temperaturze i są to parametry ze sobą powiązane . Amen. W związku z czym nie uważam ,że kogoś wprowadziłem w błąd , lecz nie wiedzieć czemu zauważam ,że czepiasz się małoistotnych szczegółów. :D

    jarczydło wrote:
    Zabezpieczenie przed zamarznięciem wymiennika , w moim przypadku płytowego zrobiłem z wodomierza wsadzonego w obieg grzewczy na powrocie przed wymiennikiem .
    Są one w miarę bezawaryjne , trybiki wywaliłem , zamiast nich czujnik Halla , mała elektronika , do tego stycznik .
    Jak jest przepływ wody w instalacji , jest pozwolenie na pracę agregatu , jak nie ma przepływu to agregat stop koniec i kropka .
    Brak przepływu może nastąpić z powodu uszkodzenia pompy obiegowej , zapchanego sitka w filtrze , zamknięcia się zaworów termostatycznych , uszkodzenia zaworu upustowego różnicy ciśnień , zapchania się wymiennika , zapowietrzenia i wielu innych przyczyn .Jeden czujnik przepływu zabezpiecza przed tym , tak sobie wymyśliłem .

    Nie wiem dlaczego nikt nie zwrócił uwagi na ten wpis , czujnik Halla kontrolujący przepływ wody po stronie CO jako zabezpieczenie przed uszkodzeniem wymiennika ciepła podczas rozmrażania jednostki zewnętrznej ,
    wyłącza pompę jeśli wykryje brak przepływu wody przez wymiennik wydaje się prostym i skutecznym rozwiązaniem ochrony wymiennika przed zamarznięciem.
  • #1215
    piracik
    Moderator of Heating systems
    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

    Proszę obydwu kolegów o wyhamowanie troszeczkę.
    Następne utarczki będę nagradzał urlopem od pisania.
  • #1216
    berthold61
    Level 26  
    Coę mi się zdaje że prościej sprzedać te fanty i założyć dobry sprawdzony podajnikowiec .
  • #1217
    tomleszno
    Level 22  
    berthold61 wrote:
    Coę mi się zdaje że prościej sprzedać te fanty i założyć dobry sprawdzony podajnikowiec .


    I wtedy zaczniesz przeglądać fora o podajnikowcach :) dlaczego spieka, dlaczego dużo pali, dlaczego mam smołę w kominie/piecu itd... w nieskończoność :)
    Wiem bo taki kociołek stoi jeszcze w kotłowni :P Teraz cieszę się każdym dniem w którym nie zapier...... do kotłowni. Nie czyszczę kotła (pył jest straszny), nie wrzucam węgla do podajnika, nie zastanawiam się czy znowu mnie nie rąbneli na wadze, wilgotności, kaloryczności węgla. DOBRY I SPRAWDZONY podajnikowiec to MIT!!! Ktoś słyszał ale nikt nie widział :)
  • #1218
    berthold61
    Level 26  
    U mnie w piwnicy stoi dobry i ustawiony przezemnie chodzi idealnie ogrzewa 160m2 domu z 1936 roku i 60 kg/tydzień idzie , a zasypać raz na tydzień to 3 minuty i 2 minuty wybrać popiół do wiaderka , faktycznie męcząca czynność prawie nie do wytrzymania , ludzie powtarzacie takie historie że głowa boli , wiem PC lepsza ale ani tańsza w zakupie ani ogrzewaniu więc puki co niech sobie pyka.
  • #1219
    tomleszno
    Level 22  
    berthold61 wrote:
    zasypać raz na tydzień to 3 minuty i 2 minuty wybrać popiół do wiaderka

    Chyba troszkę przesadziłeś z tym czyszczeniem mi to zajmowało co najmniej 30min, ale może jestem strasznie nieudolny albo dokładny😱. A co do kosztów. W tym miesiącu 380 kWh w zeszłym 125 kWh na CO i CWU. Powierzchnia ogrzewana domu 170m2, temperatura średnia 23C. W poprzednim sezonie kupowałem ekogroszek po 960 zł za tonę czyli biorąc po 60 kg na tydzień 4*60*0.96=230 zł. za miesiąc. W Enea kWh mam po coś około 0.54zł czyli 380*0.54=205zł. Jak masz dostęp do tańszego dobrego węgla to może i masz faktycznie taniej. PCi kosztowała mnie około 1k zł. Kocioł który stoi w kotłowni, 6 lat temu kosztował mnie około 7k zł.
  • #1220
    prometeusz007
    Level 11  
    berthold61 wrote:
    Coę mi się zdaje że prościej sprzedać te fanty i założyć dobry sprawdzony podajnikowiec .

    Uważam , że za szybko się poddajesz z praktyki wiem , że wiele problemów można rozwiązać na etapie pracy na tworzonym projekcie , te i inne fora opisują wiele ciekawych rozwiązań i jestem przekonany po zebraniu różnych materiałów, że warto rozpocząć modyfikację na sprawdzonych rozwiązaniach mam tu na myśli głównie jednostki ,które prosto dają się dostosować i posiadają opcje grzania . Warto dokładnie wczytywać się w treści, ponieważ wiele wskazówek rozrzuconych jest po całym forum w postaci powiedzmy mocno nie uporządkowanej. Wiadomo, sterowanie jest do wymienników nadmuchowych lecz jest to możliwe do uporządkowania przy pracy z wymiennikiem .Kolejna sprawa, ponieważ my amatorzy entuzjaści takich przeróbek najczęściej nie jesteśmy w posiadaniu specjalistycznych przyrządów pomiarowych warto pomyśleć o gniazdach do pomiaru ciśnienia aby kontrolować przegrzanie. Szkoda ,że nikt z większym doświadczeniem nie pokusił się o stworzenie kompendium wiedzy dla konkretnego rozwiązania.
    tomleszno wrote:
    Wiem bo taki kociołek stoi jeszcze w kotłowni Teraz cieszę się każdym dniem w którym nie zapier...... do kotłowni. Nie czyszczę kotła (pył jest straszny), nie wrzucam węgla do podajnika, nie zastanawiam się czy znowu mnie nie rąbneli na wadze, wilgotności, kaloryczności węgla. DOBRY I SPRAWDZONY podajnikowiec to MIT!!! Ktoś słyszał ale nikt nie widział

    Myślę dokładnie tak samo , poza tym przyczyniamy się do zmniejszania emisji trujących spalin i chociaż by tylko ten powód powinien mobilizować wszystkich do dzielenia się wiedzą bo i jak patetycznie by to nie zabrzmiało walczymy o czyste środowisko.
  • #1221
    jarczydło
    Level 15  
    tomleszno wrote:
    A co do kosztów. W tym miesiącu 380 kWh w zeszłym 125 kWh na CO i CWU. Powierzchnia ogrzewana domu 170m2, temperatura średnia 23C.

    Fajne konkrety :)
    U mnie pierwszy miesiąc grzania październik , same CO - 260 kWh temperatura 23C parter 90m2 , poddasze 23C 90m2 ze skosami i piwnica z garażem 90m2 20C , w tym kupa regulacji i testów .
    PC zrobiona z Rotenso Ukura 7kw , jako ciekawostkę , tym zestawem mozna zejść do 0,7 kW poboru prądu z sieci .Jest wtedy
    cichutko i słychać chlapanie wody z agregatu :)
    Jeżeli jest mniejsze zapotrzebowanie na ciepło w domu , to agregat się wyłącza i chodzi dalej cyklicznie ,(niedobrze) .
    Kiedyś na usuniętym już filmie , z kanału YouTube KlimatyzacjaKatowice , Pan Karol opowiadał o PC zbudowanej z Haier 7kW i
    ten zestaw potrafił się zmodulować do 0,5 kW poboru z sieci .
    Wniosek ?? , nie przesadzać z mocą PC , lepiej mieć troszkę za małą i niech sobie pyrka .
    Pytanie do "tomleszno" , w jaki sposób grzejesz CWU , jaki bojler , jaka wężownica ?
    Pozdr.
  • #1222
    tomleszno
    Level 22  
    jarczydło wrote:
    Pytanie do "tomleszno" , w jaki sposób grzejesz CWU , jaki bojler , jaka wężownica ?
    Pozdr.

    Zasobnik do solarów 300L galmet wężownice 1,2 m2 +1,4m2. Używam górnej 1,2m2. PCi grzeje podłogówkę albo zasobnik +grzejniki łazienkowe. Przełączenie obwodów realizuję przez włączanie odpowiednich pomp.
  • #1223
    greenpeace
    Level 23  
    Panowie, przy PC on/off najlepszym rozwiązaniem "bufora" jest oczywiście podłogówka, ale dom który ma jedynie 20% podłogówki a resztę grzeją kaloryfery w którym zastosowano bufor 600L dla kotła węglowego nie będzie dobrym rozwiązaniem dla PC. Co w takiej sytuacji? Czy bufor/sprzęgło 50L będzie dobrym rozwiązaniem czy należy szukać innych opcji?
  • #1224
    SMM
    Level 11  
    jarczydło wrote:
    jarczydło

    Polecam zastosowanie zaworu 3D który kieruje na CO lub CWU. W przypadku grzania CWU pominięty jest bufor na zasilaniu - zasilana jest bezpośrednio wężownica CWU z wymiennika płytowego.
    To rozwiązanie skróciło o połowę podgrzewanie CWU do 47°C z 41°C. Czas około 35min. Temperatura zasilania dla grzania CWU ustawiona na 50°C
    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW
  • #1225
    jarczydło
    Level 15  
    Już takiego mam , czeka na wymiennik CWU .
    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW
    Zależało mi bardziej na informacji o bojlerze ,jaka wężownica itp .

    greenpeace wrote:
    Panowie, przy PC on/off najlepszym rozwiązaniem "bufora" jest oczywiście podłogówka, ale dom który ma jedynie 20% podłogówki a resztę grzeją kaloryfery w którym zastosowano bufor 600L dla kotła węglowego nie będzie dobrym rozwiązaniem dla PC. Co w takiej sytuacji? Czy bufor/sprzęgło 50L będzie dobrym rozwiązaniem czy należy szukać innych opcji?


    Odpowiem trochę pokrętnie , jeżeli zapewnisz odpowiedni przepływ wody przez wymiennik podczas defrostu , to nie potrzebujesz bufora .
    Pozdr.
  • #1226
    SMM
    Level 11  
    Wężownica powinna mieć minimum 1,5 m2. Projekt o którym pisze ma wężownice 1m2 i daje radę. Podgrzewacz CWU to Galmet Basic 200l
  • #1227
    Kao
    Level 15  
    jarczydło wrote:
    tomleszno wrote:
    A co do kosztów. W tym miesiącu 380 kWh w zeszłym 125 kWh na CO i CWU. Powierzchnia ogrzewana domu 170m2, temperatura średnia 23C.

    Fajne konkrety :)
    U mnie pierwszy miesiąc grzania październik , same CO - 260 kWh temperatura 23C parter 90m2 , poddasze 23C 90m2 ze skosami i piwnica z garażem 90m2 20C , w tym kupa regulacji i testów .
    PC zrobiona z Rotenso Ukura 7kw , jako ciekawostkę , tym zestawem mozna zejść do 0,7 kW poboru prądu z sieci .Jest wtedy
    cichutko i słychać chlapanie wody z agregatu :)


    U mnie wyszło za październik 192kWh dla powierzchni 90m2, rok budowy 2001 i wyłącznie grzejniki, temperatura dzienna 21°C. Czy to widać różnice standardów docieplenia?

    Jak ktoś zastanawia się jak dobrać wymiennik to można skorzystać z tego co podają producenci, wystarczy wpisać w google wymiennik freon woda. Przykładowo Danfoss.
  • #1228
    tomleszno
    Level 22  
    Kao wrote:
    U mnie wyszło za październik 192kWh dla powierzchni 90m2, rok budowy 2001 i wyłącznie grzejniki, temperatura dzienna 21°C. Czy to widać różnice standardów docieplenia?

    Tak i nie czynników może być więcej: "lokalna" pogoda(taki mamy klimat), urządzenie i jego sprawność, instalacja na grzejnikach(twój przypadek) i to co zużywa najwięcej(w pogodzie przejściowej) czyli grzanie CWU.

    tomleszno wrote:
    A co do kosztów. W tym miesiącu 380 kWh


    Wiadomość została napisana 30 października, więc żeby być precyzyjnym podaje zużycie za pełen miesiąc 401kWh(październik).
  • #1229
    jarczydło
    Level 15  
    SMM wrote:

    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW

    Prawie 100% zgodności z parametrami mojej pompy , temperatur czynnika , temp. wody , temp. zewnętrznej i mocy pobieranej . Tylko parametry odczytuję analogowo okiem z wyświetlaczy :) .

    A ten sterownik , to w jaki sposób reguluje moc jednostki zewnętrznej ???
  • #1230
    greenpeace
    Level 23  
    Dziś założyłem do mojej Desy licznik ciepła Kamstrup, bo miałem wrażenie, że nie jest tak jakbym chciał - ale może dom był wyziębiony, bo żarło prąd niesamowicie.
    Wynik z przed chwili:
    Moc pobierana z sieci: 1,1kW, Moc wskazywana przez licznik ciepła: 3,5kW, temperatura wody na wymienniku in/out: 26/37stC, przepływ medium: 326L/h, temperatura na zewnątrz: 6,9stC
    Trochę mnie to uspokoiło, ale mam wrażenie że jest mało czynnika bo pływa moc pobierana o 100-200W a dotykając dłonią wymiennika pływa temperatura. Przy spadku mocy wymiennik staje się wyraźnie cieplejszy i cała sytuacja powtarza się co około 25 sekund. Ktoś z Kolegów się z czymś takim spotkał?