Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW

Mlynekg 15 Jan 2021 21:21 239640 2074
Tespol
  • #1621
    nusku
    Level 14  
    Kao wrote:

    A jeden nie wystarczy? Przy tych dwóch ten na bajpasie będzie blokował odpływ przy normalnej pracy, szczególnie jak bajpas będzie bardziej rozbudowany. Powstałby taki mini grzejnik f/p. Można założyć taki zawór na gazie?


    Jeżeli ma być zablokowany przepływ przez bajpas w czasie grzania to powinny być dwa. Jeżeli będzie tylko jeden, blokujący czynnik w trybie chłodzenia to będzie ciągły przepływ przez bajpas a to oznacza straty lub ogólne rozregulowanie systemu.
    Jeżeli natomiast ma być odzyskiwane stale to ciepło czyli jeżeli robimy z tego grzejnik to raczej w szeregu za wymiennikiem powinien być puszczony (tak jak u kolegi SAWEK101).
    Na gazie można dać ale musiałby być większej średnicy i właściwie nic nie zmieni.
  • Tespol
  • #1622
    Kao
    Level 15  
    Myślałem o drugiej stronie bajpasa by w czasie grzania bajbas był zamknięty od strony gazu.
    Mały grzejnik f/p raczej niewiele by zmienił w charakterystyce pracy, akceptowalna strata w porównaniu z uszkodzeniem.
  • #1623
    berthold61
    Level 25  
    mk1a wrote:
    ale planujesz dokładnie jak z YT czy masz inny pomysł na sterowanie?

    Tak samo jak to robił Majsterkowicz bo po co wyważać otwarte drzwi ?
  • Tespol
  • #1624
    nusku
    Level 14  
    Kao wrote:
    Myślałem o drugiej stronie bajpasa by w czasie grzania bajbas był zamknięty od strony gazu.
    Mały grzejnik f/p raczej niewiele by zmienił w charakterystyce pracy, akceptowalna strata w porównaniu z uszkodzeniem.

    Wydaje mi się, że nie ma znaczenia z której strony będzie zawór odcinający bajpas - to jest czynnik, nie woda.
    Sprężarka tłoczy gaz i takie samo wysokie ciśnienie panuje od wyjścia sprężarki aż do zaworu rozprężnego. Czynnik wejdzie gdzie się tylko da, a w miejscach gdzie jest niższa temperatura skropli się i wejdzie go jeszcze więcej aż do wypełnienia całej przestrzeni cieczą.
    Tak więc niezależnie z której strony odetniemy rurę czy wymiennik powietrzny służący jako obejście wymiennika wodnego, będzie się w nim zbierał czynnik.
    Czy będzie to miało jakiś negatywny wpływ na działanie całości? Trudno mi powiedzieć, nie jestem teoretykiem, nie policzę tego. Ale czemu by nie sprawdzić doświadczalnie?
  • #1625
    Kao
    Level 15  
    Pierwotnym moim pomysłem były trzy zawory by odciąć bajpas całkowicie w trybie grzania, ale wiadomo, mniej zaworów, mniej kosztów. Albo wersja z jednym na wymienniku i liczenie się że stratami lub koniecznością akumulacji tego ciepła na defrost. Na razie teoretycznie, dam znać jak zrobię jakie efekty.

    Złapałem defrost z rana, ciekawe, jakieś 15 cm przed wejściem rurki cieczowej do wymiennika mam kolanko i potem jest rurka 1/2, do kolanka 3/8. Na rurce 3/8 temperatura była -5, ale na tej 1/2 na kolanku +10, mierzone pirometrem, przy samym wymienniku chiński czujnik NTC pokazywał podobnie.

    Mam pytanie: czy takie poszerzenie rurki aż tak może wpłynąć na temperaturę?

    Podczas defrostu spadek temperatury na wodzie z 45° do 35°, pompa do bufora chodzi na max, 25/40 elektroniczna, sprężarka nie włączyła się, był sam zimny czynnik, temp zewn -11°.
  • #1626
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Kiedyś ktoś pisał ,że żaden z producentów nie wspiera "rzeźby " z wymiennikiem, a tu cześć instrukcji ahukitu producenta coper&Hunter. Jest ładnie opisane,że dla instalacji z wymiennikiem płytowym wystarczy wywalić czujnik temp powietrza i zastąpić rezystorem by nie wyrzucał błędów .Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW
  • #1627
    nusku
    Level 14  
    Kao wrote:
    Złapałem defrost z rana, ciekawe, jakieś 15 cm przed wejściem rurki cieczowej do wymiennika mam kolanko i potem jest rurka 1/2, do kolanka 3/8. Na rurce 3/8 temperatura była -5, ale na tej 1/2 na kolanku +10, mierzone pirometrem, przy samym wymienniku chiński czujnik NTC pokazywał podobnie.

    Mam pytanie: czy takie poszerzenie rurki aż tak może wpłynąć na temperaturę?

    I znowu powiem: to nie woda, to czynnik chłodniczy. Zachodzi przemiana fazowa czyli zmiana temperatury jest w wyniku odparowania cieczy, która musi mieć do tego warunki. Czyli zgrubienie rurki lub przestrzeń wymiennika to miejsca gdzie czynnik może swobodnie odparować i w tych miejscach temperatura spada znacznie szybciej.

    Dodano po 16 [minuty]:

    tomekw19_1985 wrote:
    Kiedyś ktoś pisał ,że żaden z producentów nie wspiera "rzeźby " z wymiennikiem, a tu cześć instrukcji ahukitu producenta coper&Hunter. Jest ładnie opisane,że dla instalacji z wymiennikiem płytowym wystarczy wywalić czujnik temp powietrza i zastąpić rezystorem by nie wyrzucał błędów .

    Ale z tego co widzę to opis do AHU unit, a to sterownik do central wentylacyjnych. Różni producenci takie mają, ja mam na biurku płytkę od sterownika AHU Daikina. Rotenso też ma.
    Taki sterownik zastępuje jednostkę wewnętrzną przy podłączeniu do wymiennika powietrznego centrali wentylacyjnej i ogólnie mówiąc jest mniej kapryśny niż oszukana elektronika JW.
    Dlaczego pozwalają podłączyć wymiennik wodny? Pewnie nie mają w ofercie pomp ciepła powietrze-woda? A może taki zestaw kosztuje podobnie?
    Poza tym w tej instrukcji napisane jest, że należy zabezpieczyć przed osiągnięciem zbyt wysokiej i zbyt niskiej temperatury, czyli zrzucają odpowiedzialność na klienta...
  • #1628
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Nie do końca bo układ zabezpiecza drugi czujnik który umieszczamy na wymienniku a nie na rurce cieczowej i zabezpiecza układ przed oszronieniem. Wyłącza jz gdy temp osiągnie 3 stopni lub max 54.
  • #1629
    nusku
    Level 14  
    tomekw19_1985 wrote:
    Nie do końca bo układ zabezpiecza drugi czujnik który umieszczamy na wymienniku a nie na rurce cieczowej i zabezpiecza układ przed oszronieniem. Wyłącza jz gdy temp osiągnie 3 stopni lub max 54.

    Rzeczywiście, doczytałem dokładnie dopiero jak obróciłem tekst.
    Tylko nawet taka ochrona nie zapewnia zabezpieczenia wymiennika przed zamarznięciem, bo pomiar temperatury tylko na rurce nie jest miarodajny.
    Tak czy inaczej dla wymienników wodnych musi być dodatkowe zabezpieczenie bo zamrożenie i rozszczelnienie wymiennika to niezbyt miła sprawa, co odczułem na własnej skórze...
  • #1630
    tomekw19_1985
    Level 18  
    W normalnych warunkach pracy według mnie nie ma co dublować i zabezpieczać czegoś na wyrost. Nienormalne warunki pracy urządzenia wynikają z jego wady i choćbyś zastosował multum zabezpieczeń coś może je uszkodzić, a o tym czymś możesz zapomnieć podczas projektowania zabezpieczenia. Z urządzenia prostego zrobisz wehikuł czasu 😉 choć pompy ciepła nie są do końca takie proste.
  • #1631
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Dziś odpaliłem wreszcie swój wynalazek. Agregat c&h 12kw z sterowaniem ahukit, a całość kontroluje lumel re72. Trzyma pięknie 32-34 stopnie. Agregat na 30% mocy przy obecnej temperaturze. Tylko ten defrost masakra, jakby miało wszystko popękać.
  • #1633
    tomekw19_1985
    Level 18  
    No zmiana podczas pracy na defrost. Podczas pracy nic nie słychać a tu trzast prast czynnik szaleje po rurkach. Narazie się przyzwyczajam, ale super sprawa, ciepło nie z wungla 😄
  • #1634
    nusku
    Level 14  
    tomekw19_1985 wrote:
    Tylko ten defrost masakra, jakby miało wszystko popękać

    To że mi popękało to nie znaczy że innym popęka.
    Ale mi się nigdy ten defrost na wodnym wymienniku nie podoba. Więc u mnie go już nie będzie.

    Dzisiaj odebrałem nowy wymiennik. Jutro lutuję :)

    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW
  • #1635
    SAWEK101
    Level 31  
    Mi też ten defrost na wodzie się po nocach śni.
    A czemu taki dziwny bez gwintów na wodzie, promocja była?
  • #1636
    nusku
    Level 14  
    SAWEK101 wrote:
    A czemu taki dziwny bez gwintów na wodzie, promocja była?

    Jedyny o odpowiednich parametrach, który mieli w magazynie. Na inne musiałbym czekać na produkcję. Woda pod miedź Φ28 a czynnik 10 i 15mm.
    Polutuję, nie ma problemu
  • #1637
    SAWEK101
    Level 31  
    Chodzi mi oto że kiedyś przyjdzie czas na płukanie, ja radziłem sobie w ten sposób że wymiennik dostaje strzały wodą z rury 1cal pod ciśnieniem ok 18bar i żelazo ładnie się płucze, a jak dolutujesz rurę 28 to ciężko będzie coś zrobić.
  • #1638
    berthold61
    Level 25  
    nusku wrote:
    tomekw19_1985 wrote:
    Tylko ten defrost masakra, jakby miało wszystko popękać

    To że mi popękało to nie znaczy że innym popęka.
    Ale mi się nigdy ten defrost na wodnym wymienniku nie podoba. Więc u mnie go już nie będzie.

    Dzisiaj odebrałem nowy wymiennik. Jutro lutuję :)

    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW


    Ile kosztował ten wymiennik i jaki producent bo nie mogę zdjęcia odczytać ???
  • #1639
    nusku
    Level 14  
    berthold61 wrote:
    Ile kosztował ten wymiennik i jaki producent bo nie mogę zdjęcia odczytać ???

    Nasz rodzimy Secespol. Ten wymiennik normalnie kosztuje jakieś 1500zł, ja go dostałem nieco taniej w ramach lojalności wobec firmy - poprzedni wymiennik też z Secespolu.
    No i jest to seria wymienników dostosowanych do pracy jako skraplacze/parowniki.

    SAWEK101 wrote:
    Chodzi mi oto że kiedyś przyjdzie czas na płukanie, ja radziłem sobie w ten sposób że wymiennik dostaje strzały wodą z rury 1cal pod ciśnieniem ok 18bar i żelazo ładnie się płucze, a jak dolutujesz rurę 28 to ciężko będzie coś zrobić.

    Wlutowuję od razu redukcje na Cu22 i gwint. A czyścić nie musiałem do tej pory, jak wyciąłem poprzedni po 2 sezonach to czyściutki był.
  • #1641
    mirekcich
    Level 9  
    A czemu nie wymiennik rurowy, nawet taki robiony we własnym zakresie? Czy jego sprawność naprawdę jest gorsza? Bo płytówki to za często słyszę, że się rozszczelniły po 3, 4, 5 latach...
  • #1642
    nusku
    Level 14  
    mirekcich wrote:
    a czemu nie wymiennik rurowy,nawet taki robiony we własnym zakresie? czy jego sprawnosc naprawde jest gorsza?

    Też myślałem o rurowym. Ale ten o którym myślałem - skraplacz od maszyny do lodów - ma ciśnienie robocze 25bar, więc na R410 to ciut za mało, wolę nie ryzykować.
    Natomiast samoróbka na 14kW musiała by mieć dobre kilka metrów a nie mam dostępu do rury karbowanej - tak więc byłoby ryzyko, że wymiennik będzie za słaby albo żeby opory dla wody były za duże.
    Ktoś kiedyś ładnie napisał, że punkty skupu metali kolorowych pełne są wymienników samoróbek. Kiedyś sam oddałem jedną z moich konstrukcji na złom...
  • #1643
    mirekcich
    Level 9  
    przepływ trzeba zachowac,ale chyba woda jest lepszym odbiornikiem ciepła od lameli,wiec gdy jest rura w rurze, to trzeba tylko minimalną długosc zachowac w stosunku do mocy agregatu i mamy bardzo dobry wymiennik odporny na zamarznięcie ;) mam na mysli niebieską rure od wody ktora u mnie juz 100 razy zamarzła z wodą i jest nadal szczelna razem ze złączką ;)
  • #1644
    nusku
    Level 14  
    mirekcich wrote:
    przepływ trzeba zachowac,ale chyba woda jest lepszym odbiornikiem ciepła od lameli,wiec gdy jest rura w rurze, to trzeba tylko minimalną długosc zachowac w stosunku do mocy agregatu i mamy bardzo dobry wymiennik odporny na zamarznięcie mam na mysli niebieską rure od wody ktora u mnie juz 100 razy zamarzła z wodą i jest nadal szczelna razem ze złączką

    Tak jak pisałem: rozważałem, bo też mi się bardziej taka idea podoba. Zresztą moja pierwsza pompa ciepła którą sam zrobiłem 10 lat temu to był klimatyzator on/off 3.5kW z wymiennikiem zrobionym z kręgu 10m rury PEX z rurką miedzianą 6mm w środku - i to się dobrze sprawdzało tylko przepływ wody był słaby bo złączki PEX mają bardzo małą średnicę wewnętrzną.
    Ale teraz nie mam czasu i warunków na eksperymentowanie. Poza tym zadawałem wcześniej pytanie o wymienniki rurowe i nie miałem konkretnej odpowiedzi (na tym drugim dużym wątku o PC).
    Zastanawiałem się nawet, żeby rurę miedzianą owinąć drutem miedzianym dla zwiększenia powierzchni wymiany no i dla zakłócenia przepływu wody. Tak czy inaczej wychodziły mi dosyć duże długości na te moje 14kW więc poszedłem na łatwiznę i kupiłem płytówkę.
    Zablokowałem przepływ zwrotny czynnika i już kilka defrostów było i jak na razie sprawdza się dobrze. Mam czujnik który uruchomi pompę jak tylko wyczuje spadek temperatury nawet jak PC jest wyłączona. Przygotowuję się na sezon letni jak będzie używana klimatyzacja - nie chciałbym puszczać cały czas wody na wymiennik.
  • #1645
    mirekcich
    Level 9  
    w zadnym wypadku nie neguje tego co zrobiłes,poprostu wtrącam swoje 3 grosze ;) a jeszcze niech mi ktos powie jak zmieniają sie cisnienia miedzy grzaniem a defrostem w wymienniku ,bo pare osób tez mówiło o dziwnych trzaskach w wymienniku a to moze miec wpływ na rozszczelnianie ...
  • #1646
    nusku
    Level 14  
    mirekcich wrote:
    a jeszcze niech mi ktos powie jak zmieniają sie cisnienia miedzy grzaniem a defrostem w wymienniku ,bo pare osób tez mówiło o dziwnych trzaskach w wymienniku a to moze miec wpływ na rozszczelnianie ...

    Trzaski też u siebie słyszałem w tym wymienniku co się rozszczelnił. Ale wydaje mi się, że to był dźwięk pękającego lodu. Prawdopodobnie wewnątrz dochodziło do lokalnego zamrażania. Na pewno wymiennik "pracował". Natomiast co do różnic ciśnień... trudno powiedzieć, bo sam proces defrostu przebiega stopniowo, jest spokojne wyrównanie ciśnień, czyli najpierw zwalnia i zatrzymuje się sprężarka, potem chwila spokoju, puszcza zawór 4dr. i dopiero stopniowo włącza się sprężarka na chłodzenie. Jeżeli już to podczas przełączania zaworu 4dr. jest uderzenie które powoduje nawet lekkie drganie rurek miedzianych.
    Trzaski w każdym razie słychać było tylko w trakcie "mrożenia"
  • #1647
    Wlodek22
    Level 30  
    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW
    Zjawisko
    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW
    Skutek
    Obstawiam, że powyższy problem ma 95% przerabiaczy i 90% z nich nieświadomych jego występowania. Kto jakie ma propozycję na modernizację, prócz dodatkowego wymiennika powietrznego?
  • #1649
    Wlodek22
    Level 30  
    Te stopnie to jakie źródło mają? Proszę obserwować ciśnienie w wymienniku w początkowej fazie defrostu, a ono tam nie może być odpowiednio wysokie w typowej konstrukcji klimatyzatora. Przepływ ok 1,2m3/h, ale przepływ jest tu bez większego wpływu, tu jest róg wymiennika i woda ma tam wyjątkowo "nie po drodze".
    W fabrycznych konstrukcjach jest po pierwsze inna filozofia sterowania RMP sprężarki w tym newralgicznym czasie, po drugie przetworniki oraz dodatkowe zawory typu hot gas, bypass.
  • #1650
    nusku
    Level 14  
    Wlodek22 wrote:
    Obstawiam, że powyższy problem ma 95% przerabiaczy i 90% z nich nieświadomych jego występowania.

    Do wszystkich użytkowników PC zrobionych z klimatyzatora - pomierzcie narożnik wymiennika przy rurce cieczy podczas defrostu, zwykłym termometrem. Może rzeczywiście mój przypadek nie był odosobniony i wiele osób może mieć niemiłą niespodziankę jak ja. Podejrzewam, że im większa moc sprężarki tym większa szansa na osiągnięcie ujemnych temperatur w tym właśnie miejscu co oznacza lokalne zamrożenia wody. Ja mam 14kW ale to agregat VRV, i on może osiągnąć w odpowiednich warunkach 16kW a podejrzewam że nawet chwilowo i 20...

    manitou wrote:
    A jak to jest w gotowych produktach? u mnie przy DF czynnik nigdy nie ma mniej niż 3-4 stopnie.

    Muszę zobaczyć u ojca w Daikinie Althermie. Tam w hydroboxie jest standardowy wymiennik płytowy - przynajmniej na taki wygląda, może jest jakoś inaczej wyprofilowany wewnątrz, tego nie wiem. Natomiast może być też inny sposób sterowania defrostem i agregat nie daje takiego uderzenia... W każdym razie miałem przez pewnien czas agregat od 8kW Althermy podłączony pod mój ś.p. wymiennik i też nie podobało mi się że jest mu zimno. Tyle że sterowałem tym agregatem za pomocą elektroniki zwykłej JW powietrznej Daikina.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Wlodek22 wrote:
    tu jest róg wymiennika i woda ma tam wyjątkowo "nie po drodze"

    Dokładnie. Do tego jeżeli dojdzie do chwilowego nawet zamrożenia wody to blokuje jej dalszy przepływ w tym miejscu, za to reszta wody płynie sobie środkiem wymiennika. A to daje lawinowy efekt i w tym miejscu na kolejnych płytach narasta lód który rozpycha się coraz bardziej i stąd te trzaski. Płyty się uginają i wszystko jest ok. Do momentu aż nie puści któryś ze lutów - u mnie pomiędzy płytami wewnątrz. Czekam na wyniki badań u producenta wymiennika, oddałem zwłoki na sekcję :)
    Wlodek22 wrote:
    W fabrycznych konstrukcjach jest po pierwsze inna filozofia sterowania RMP sprężarki w tym newralgicznym czasie
    Myślę że jest to bardzo prawdopodobne...
    Wlodek22 wrote:
    po drugie przetworniki oraz dodatkowe zawory typu hot gas, bypass
    ...tego akurat w Althermie którą miałem nie ma, bebechy standardowego agregatu klimatyzacyjnego