Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW

Mlynekg 20 Mar 2021 20:40 302856 2354
Texa Poland
  • #1861
    igorek_x
    Level 14  
    nusku wrote:

    igorek_x wrote:
    Aktualnie zegar włącza zasilanie pompy na 40 minut przed jej startem, by się "wygrzała".
    Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne dla pc i jej elektroniki?
    PC odłączana jest od zasilania przez czasówkę, pół godziny po zakończeniu pracy.

    Przy takim traktowaniu (pozwalasz jej się rozgrzać a potem uspokoić) to nie powinno być problemem. Ale np. Daikin po odłączeniu zasilania pierwszy kurs ma bardzo spokojny i długo dochodzi do siebie. Niektóre modele jak SkyAir Daikina zaczynają od defrostu niezależnie od temp. na zewnątrz - chodzi o powrót oleju. Elektronika nie wiedząc w jakich okolicznościach i kiedy było wyłączenie zasilania zakłada, że po włączeniu zasilania trzeba przepompować olej do sprężarki robiąc cykl chłodzenia. A to nie jest za fajne ...

    Dzięki za tę informację.
    Nie wiedziałem o czymś takim.

    Dzisiaj miałem "suche" defrosty.
    Wymiennik bez lodu, defrost z zegarkiem w ręku co 20 minut.
    Nie wiem od jakiego czasu to trwało. Temperatura zewnętrzna 0, wilgotność 52% według wskaźnika.
    Akurat coś robiłem w piwnicy, słyszę że pompa się zatrzymała i rozpoczyna defrost, więc wychodzę na zewnątrz popatrzyć na jednostkę. A ta czysta. Wracam i patrzę na pobieraną moc. Standardowo. Leci do lekko ponad 3,6kW i tu coś innego.
    Normalnie od razu odnica sprężarkę i pobór spada do zera natychmiast. Tym razem powoli opada do zera.
    No dora, myślę. Pewnie algorytm sobie tak wymyślił.
    Niestety po kolejnych 20 minutach, to samo i znowu i znowu.
    Nie wiem od kiedy robiła takie numery.
    Licznik prądu mam taki standardowy z zakładu energetycznego plus dodatkowy, który pokazuje chwilowe zużycie prądu.
    Nie mam możliwości sprawdzenia poboru po krzywej z wykresu.
    Z braku pomysłów, włączam apkę i zauważam, że przy zakładce filtr jest jakieś info. Tam, że mam wyczyścić filtr. No to wciskam reset.
    Pompa skończyła robić "suche" defrosty.
    50 minut od poprzedniego, działała nadal bez przerwy.
    Nie wiem od jakiego czasu to trwało, ale na taki defrost trafiłem 3 tygodnie temu. Jednak stwierdziłem, że to algorytm.
    W apce nie zwróciłem uwagi, czy było jakieś powiadomienie.
    Dopiero po zauważeniu cyklicznego problemu.
    Jutro ponownie się jej przyjrzę.
    Przerobiony haier 7kW.
  • Texa Poland
  • #1862
    nusku
    Level 14  
    Ciekawe co mają defrosty do filtra, zakładam że chodzi o filtr powietrza w jednostce wewn. Mi w Daikinie wyskakuje co jakiś czas że filtr ale nie zauważyłem żeby jakoś się praca zmieniała.
    Natomiast pompy co jakiś czas robią tak jak piszesz suche defrosty jako cykl powrotu oleju.
    Natomiast w trybie chłodzenia Daikin robi to co jakieś 2 godziny zwiększając obroty sprężarki na kilka minut.
  • #1863
    10000000000b
    Level 10  
    nusku wrote:
    Natomiast pompy co jakiś czas robią tak jak piszesz suche defrosty jako cykl powrotu oleju.


    O proszę. Swoją puściłem na 38Hz (najciszej pracuje i nic nie wpada w rezonanse, a mocy grzewczej wystarcza), czy w takim razie warto co jakiś czas "dmuchnąć" mocniej? To jakiś nietypowy ficzer, czy po prostu tak się robi i jest to tak oczywiste, że nikt wcześniej nie wspomniał?
    I.
  • #1864
    nusku
    Level 14  
    A masz oryginalny sterownik czy własny? Bo jak oryginalny to robi to, co mu kazali projektanci.
    Nie wiem jak inne, ja wypowiadam się o Daikinie. Jest to nawet opisane w instrukcji serwisowej.
    Jeżeli masz własny sterownik to może warto zrobić czasem jakąś przegazówkę?
  • Texa Poland
  • #1865
    igorek_x
    Level 14  
    Tak jak napisałem wcześniej.
    "wyczyściłem" filtr, po 50 minutach pompa pracowała bez defrostu.
    Być może, to jakieś przypomnienie dla użytkownika klimy?
    Było napisane, że niby wyczyść filtr za godzin 1241. Dalej, że raz na 240 godzin.
    Pewnie tak ma Haier w swych klimach.
    Opisałem mój przypadek.
  • #1866
    10000000000b
    Level 10  
    nusku wrote:
    A masz oryginalny sterownik czy własny? Bo jak oryginalny to robi to, co mu kazali projektanci.
    Nie wiem jak inne, ja wypowiadam się o Daikinie. Jest to nawet opisane w instrukcji serwisowej.
    Jeżeli masz własny sterownik to może warto zrobić czasem jakąś przegazówkę?


    Własny. Dzisiaj się nawet przekonałem, że z błędami (nie wyłączył mi ogrzewania o 6 rano, poprawiałem i zepsułem harmonogram oczywiście).
    Dodam taką funkcjonalność, dzięki za info.

    I.
  • #1867
    igorek_x
    Level 14  
    Problem powrócił.
    Wczoraj wyłączyłem grzanie o 18 godzinie.
    Dzisiaj włączyłem o 7:25, by sprawdzić czy idzie dobrze..
    Niestety. Pompa co 10 minut się wyłączała, jakby taktowała. Raz pojawił się komunikat w apce błąd sondy baterii. To było po 2 wyłączeniu.
    Więc wyciągłem baterie z pilota i czekam.
    Zamiast "taktowania" wróciły suche defrosty, jednak tym razem co 15 minut.
    Dodatkowo na samym końcu defrostu zatrzęsie grubą rurką gazową. Na cienkiej temperatura spada do +12 stopni.
    W nocy u mnie było -8, pompa nie pracowała.
    Włożyłem naładowane aku do pilota i wyłączyłem pompę z zasilania na 20 minut.
    Aktualnie jest 0 stopni na zewnątrz.
    Kiedy pompa ruszała dzsiaj, było -1,5*C.
    Pompa była non stop pod napięciem.
  • #1868
    jarczydło
    Level 15  
    igorek_x wrote:
    Przerobiony haier 7kW.

    Haier ma grzałkę sprężarki? Bo jak jak nie ma to wcześniejsze włączanie pod zasilanie PC nie ma sensu, no bo co ma się wygrzewać, zasilacz? Jeżeli urządzenie pracuje non stop, to nie potrzebuje grzałki, nawet w większe mrozy.
    Haier to inwerter, a takie wyłączanie i włączanie robi z niego ON-OFFa. Pewnie po włączeniu długo pracuje na maksa, by po osiągnięciu zadanej temp się wyłączyć i tak dalej od nowa(często starty przy silnym mrozie)
    Moim zdaniem niech PC pracuje bez przerwy z mniejszą mocą, wtedy ładnie się sama reguluje.
    Ja tak mam, PC chodzi u mnie od połowy września z drobnymi przerwami na grzebactwo :)
  • #1869
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Mam pytanie odnośnie pracy co jest bardziej niekorzystne dla sprężarki, czy praca na minimalnej częstotliwości czy maksymalnej? Mam pompę 12kw i przy temp +15 chodzi od godz 11 do 14 z minimalną prędkością i poborze ok 650w elektrycznej. Przy temp ok -18 pracowała cały czas na maxa, ale już nie osiągała temp zadanej 36stopni tylko szła na 35 .
  • #1870
    jarczydło
    Level 15  
    U mnie też lekko zawyża temperaturę, gdy jest ciepło na zewnątrz i zaniża jak jest zimno.
    W większości urządzeń mechanicznych, praca na 100% wydajności skraca jego żywotność, co nie oznacza że nie ma wyjątków.
  • #1871
    igorek_x
    Level 14  
    Haier dobrany pod pracę w taniej taryfie.
    Nawet teraz, kiedy w nocy było -8, to by taktowała przy ciągłej pracy.
    Wcześniej 3 lata grzałem kotłem elektrycznym 6kW tylko w taniej.
    Po wymianie bateri i, suchy defrost nastąpił po 45 minutach.
    Teraz nie pilnuję już, Lekko śniegiem popruszyło i zaczyna powoli mrozić JZ.
    Haier pracuje na harmonogramie z apki pompy. Tylko w taniej taryfie.
    W zeszłym tygodniu 4 godziny w nocy i 2 w okienku południowym.
    Był non stop pod prądem z włączoną pompką.
  • #1872
    jarczydło
    Level 15  
    igorek_x wrote:
    Był non stop pod prądem z włączoną pompką.

    To Ci nie podgrzeje sprężarki.
    Grzałka karteru sprężarki jest potrzebna.
    igorek_x wrote:
    Nawet teraz, kiedy w nocy było -8, to by taktowała przy ciągłej pracy.

    Coś masz tam nie tak, inwerter powinien zejść z mocą i nie taktować.
  • #1873
    tomekw19_1985
    Level 18  
    A na minimum nie ma jakiegoś wpływu, chodzi o smarowanie ? U mnie pompa ładnie się słucha termostatu. Mam sterowanie 0-10v i inwerter ładnie reguluje do +15 nie taktuje. Defrosty zaczynają się koło +3 +5 chyba zależy od wilgotności. Ciekawe jak z deklaracjami źródła ogrzewania od 1 lipca co tam wpisać ? Pompa homemade czy co ?
  • #1874
    igorek_x
    Level 14  
    jarczydło wrote:
    igorek_x wrote:
    Był non stop pod prądem z włączoną pompką.

    To Ci nie podgrzeje sprężarki.
    Grzałka karteru sprężarki jest potrzebna.
    igorek_x wrote:
    Nawet teraz, kiedy w nocy było -8, to by taktowała przy ciągłej pracy.

    Coś masz tam nie tak, inwerter powinien zejść z mocą i nie taktować.

    Sprężarka schodzi do około 800W.
    Mam za ciepły dom (choć dużo mostków), by grzać non stop.
    W nocy by pracowała, ale pod dojściu do -5 na zewnątrz, za duża moc i taktuje przy pracy ciągłej.
    Pomijam ostanie problemy.
    Do teraz w tym sezonie na samo CO zużyłem 1953kWh. 125m2 po podłogach.
    CWU zwykłym bojlerem.

    Rozumiem, że doradzasz dołożenie grzałki karteru sprężarki?
    Możesz rozwinąć temat?
    tomekw19_1985 wrote:
    Ciekawe jak z deklaracjami źródła ogrzewania od 1 lipca co tam wpisać ? Pompa homemade czy co ?

    Raczej nie możesz tak wpisać.
    Przeróbka nie ma certyfikatu/atestu CE.
    Raczej klimatyzator bardziej na miejscu.
    Może ktoś więcej w tej sprawie ktoś coś napisać.?

    Karola właśnie tak uwalili za brak atestu/homologacji na przeróbki.

    Jeśli wpiszesz PC-PW, nikt się nie powinien doczepić.
  • #1875
    nusku
    Level 14  
    Niektóre agregaty (tu opieram się na Daikinie) grzeją sprężarkę indukcyjnie. Inwerter puszcza na uzwojenia niewielki prąd o wysokiej częstotliwości i uzwojenia zamieniają się w grzałki. Tak więc polecałbym sprawdzić czy sprężarka ma taki typ ogrzewania.

    Oczywiście ogrzewanie służy do zapewnienia gotowości pracy sprężarki - brak płynnego czynnika w sprężarce i ciepły olej. Więc przy pracy ciągłej nie ma potrzeby grzać.
    Jeżeli agregat znajduje się w pomieszczeniu (powyżej +15st) to też nie jest konieczne - poprzednia moja pompa to był Daikin SkyAir ze sprężarką przeniesioną do wnętrza i tam było takie ogrzewanie indukcyjne właśnie. No i aby nie grzało niepotrzebnie jak nie pracuje to odłączałem zasilanie przekaźnika inwertera - czyli elektronika była pod napięciem cały czas ale inwerter nie pracował.

    Jeżeli sprężarka pracuje ciągle na niskich obrotach to wskazane jest co jakiś czas (w Daikinie o ile pamiętam co 2 godziny) zrobić cykl chłodzenia z wyższymi obrotami. W cyklu grzania dochodzi do zbierania się oleju w parowniku.
  • #1876
    jarczydło
    Level 15  
    igorek_x wrote:
    Rozumiem, że doradzasz dołożenie grzałki karteru sprężarki?

    Jeżeli PC często rusza w niskich temperaturach, dałbym tą grzałkę na sprężarkę i wysterowałbym to termostatem w szeregu z timerem, "ogaciłbym" jeszcze sprężarkę dobrym materiałem izolacyjnym. Warto posprawdzać temperatury.
    igorek_x wrote:
    W nocy by pracowała, ale pod dojściu do -5 na zewnątrz, za duża moc i taktuje przy pracy ciągłej.

    Może przesadziłeś z mocą PC do zapotrzebowania na ciepło?
  • #1877
    Kons18
    Level 12  
    Panowie wychłodziłem trochę budowę (do 10 stopni) kiedy wraz z końcem marca nastały ciepłe dni, a że w międzyczasie wykonałem instalację PV postanowiłem na nowo odpalić przerobioną PC z klimatyzatora Cooper Hunter. Ku mojemu zdziwieniu zauważyłem brak modulacji. Pompę załączyłem o 9 rano ,temperatura na pilocie 20 stopni. Kiedy wróciłem o 21 w domu był już 18 stopni, podłoga ciepła . W podłogę szło 38 stopni,powrót wskazywał 32. Pompa w dalszym ciągu chodziła na wysokich obrotach zużywając 2000-2050W przy prądzie 10A. Zjechałem pilotem do 16 stopni ale do tej chwili nic to nie dało. Dlaczego przy tak dużej temperaturze powrotu pompa nie zwalnia ?
  • #1878
    jarczydło
    Level 15  
    Kons18 wrote:
    Panowie wychłodziłem trochę budowę (do 10 stopni)

    U mnie pierwszy rozruch też trwał długo i PC chodziła z pełną mocą. Mam grzejniki, u Ciebie trzeba władować kupę energii, żeby rozgrzać taką wielką masę podłogi. Delta u Ciebie jest jeszcze w miarę duża 6C, podczas normalnej pracy jest u mnie 2-3C.
    Daj jej jeszcze popracować, najlepiej w trybie ECO, Sleep lub coś tam.
  • #1879
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Jak tam pompeczki? Używacie w tych niepewnych czasach niby w okresie letnim?
  • #1882
    tomekw19_1985
    Level 18  
    Też muszę powalczyć z termostatem pogodowym bo przy temp rzędu 15 stopni w dzień i ok 6 w nocy, rano w domu chłodno jak sie nie grzeje z tydz.
  • #1883
    Piotr19753101
    Level 12  
    tomekw19_1985 wrote:
    Też muszę powalczyć z termostatem pogodowym bo przy temp rzędu 15 stopni w dzień i ok 6 w nocy, rano w domu chłodno jak sie nie grzeje z tydz.

    Też cały czas myślę jak wykombinować z regulatorem pogodowym. Fajnie by było by pompa zmniejszała temperaturę czynnika. Mniej by taktowała.
  • #1884
    Janusz_kk
    Level 36  
    Masz dwie opcje, regulować zaworem rozprężnym czyli mniej dławić lub zmniejszyć obroty kompresora np falownikiem.
  • #1885
    Piotr19753101
    Level 12  
    Janusz_kk wrote:
    Masz dwie opcje, regulować zaworem rozprężnym czyli mniej dławić lub zmniejszyć obroty kompresora np falownikiem.

    A nie można oszukiwać rezystancją termistora? I Sterownik pompy będzie dostosowywał się do wymogów.
  • #1886
    Janusz_kk
    Level 36  
    Nie wiem, próbuj, tylko że jak nie masz falownika to moc pobierana z sieci niewiele spadnie, czyli cop poleci na łeb, zysk tylko taki że będzie mniej taktowań.
  • #1887
    mk1a
    Level 16  
    pozwolicie że tu zapytam
    mam zamiar robić PC z klimy
    i chce do grzania cwu wykorzystać taki patent tylko czy to zadziała
    a mianowicie z wymiennika płytowego na zasobnik CWU a z wyjścia zasobnika na kaloryfery no i powrut na wymiennik
    wiem że delta będzie około 10 co najmniej
    co o tym myślicie?
  • #1888
    p.obelix
    Refrigeration equipment specialist
    Od czytania twojego postu kolego mk1a aż oczy bolą.
    Totalnie bez sensu to sobie wymyśliłeś. Już lepiej z wymiennika puścić wodę na zasobnik cwu i przewidzieć jego prace jako sprzęgło resztę wody skierować na grzejniki a tam zastosować zawory termostatyczne.
  • #1889
    mk1a
    Level 16  
    czemu oczy bolą
    na grzejnikach mam zawory termostatyczne
    założyłem że jak dam 40 max 45 stopni na grzejniki to i cwu się spokojnie ogrzeje mam zasobnik płaszczowy
    mogę jeszcze zrobić inaczej
    z wymiennika na krócieć od kotła co idzie na dwie pompy i do cwu regulator co będzie załączał pompę cwu
    co lepiej?
    ps. a jak zrobić to sprzęgło z zasobnika?
  • #1890
    gdesio
    Level 10  
    Dzień dobry,
    Przebrnąłem przez cały wątek i doszedłem do wniosku, że budowa PC z klimatyzatora prostą rzeczą nie jest. W związku z tym, bazując na własnych potrzebach chciałem Szacowne Grono poprosić o poradę; czy warto zainstalować PC z klimatyzatora – zakładam, że nie wykonam tego sam, lecz poproszę o pomoc lub zlecę fachowcowi, przy następujących założeniach i stanie Instalacji C.O. w domu rodziców.
    Stan na dziś:
    instalacja grzejnikowa miedziana
    grzejniki żeberkowe aluminiowe
    piec stałopalny „śmieciuch” – spala tylko suche drewno
    fotowoltaika
    kocioł elektryczny Elterm 9kW
    C.W.U. z bojlera pojemnościowego gazowego

    Elektryk ma tyle energii do odbioru z ZE, że pozwala na ogrzewanie domu przez jakieś 30% okresu grzewczego.

    Stan na niedaleką przyszłość albo wcześniej, gdyby „śmieciuch” poległ – na tę chwile pracuje, ponieważ rodzice mają opał na przynajmniej jedną zimę.

    Kocioł gazowy kondensacyjny zamiast „śmieciucha”
    pozostaje kocioł elektryczny Elterm 9kW
    C.W.U. z zasobnik pojemnościowy z grzałką elektryczną spięty z kondensatem gazowym

    Jednak zastanawiam się czy nie bardziej racjonalne do C.O. byłoby zastosować bufor ciepła, który w ciągu dnia ładowany byłby przez PC przerobioną z klimy. Wydaje się, że taki układ byłby bardziej ekonomiczny, niż grzanie bufora bezpośrednio z prądu – pomijam kocioł Eltem – ten zawsze może być rezerwowym źródłem. Oczywiście wszystko spięte zgodnie ze sztuką. Może ktoś ocenić te założenia?