Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW

Mlynekg 15 Nov 2021 19:44 278370 2132
Texa Poland
  • #2041
    Janusz_kk
    Level 34  
    greenpeace wrote:
    Janusz, nie obraź się, ale jakby u mnie w firmie ktoś wygadywał takie rzeczy (głupoty), albo CO GORSZA proponowałby Klientom zamiast instalacji głowic termostatycznych instalację kryz - to zostałby z miejsca zwolniony.

    Kolego nie masz pojęcia o czym mówisz. I na tym skończmy dyskusję. A jak nadal chcesz brnąć to poczytaj o kryzowaniu i po co się je robi.
  • Texa Poland
  • #2042
    greenpeace
    Level 23  
    Nie było moim celem Ciebie obrażać.
    Jeśli byłaby zrobiona zgodnie ze sztuką nie trzebaby jej kryzować....
    Poza tym przy 3stC Twój dom (jeśli jest nowy) potrzebuje 240m²x20W=4800W/m²/h. Pompa daje Ci 700W więc jeśli COP nie masz conajmniej 6,85 to znaczy, że TY ściemiasz...
    Natomiast z autopsji znam temat jaki opisałeś u siebie:
    Jeśli drabinka w łazience przepuszcza dużo ciepłego medium na powrocie to znaczy, że nie może dogrzać pomieszczenia.
    BO JEŚLIBY dogrzała to zawór zamknąłby zasilanie i inne grzejniki zaczęłyby grzać.
    Nie wiem czemu dyskutujesz z wiedzą ogólną... ale to demokratyczny kraj.

    edyta:
    Janusz: Nie ma problemu. Nadal proponuj swoim klientom kryzy zamiast zaworów termostatycznych. Będę miał po kim poprawiać... Temat skończony.

    edyta2: wrzuć skan instalacji co swojego domu. Zobaczymy jakie kryzy policzył projektant i jak to z tą "sztuką" jest... XD
  • #2043
    Janusz_kk
    Level 34  
    Widzę że nadal nie rozumiesz czym się różni kryzowanie od regulacji zaworem, długa droga przed tobą.
  • #2044
    greenpeace
    Level 23  
    XD ale miałeś już temat zakończyć. Ja chętnie po Tobie poprawię. :D

    edyta: kryzowanie ujednolica przepływ całościowy, ale zmniejsza wydajność nominalną pojedynczego grzejnika. Ot cała filozofia...
  • #2045
    jack63
    Level 43  
    greenpeace wrote:
    Nadal proponuj swoim klientom kryzy zamiast zaworów termostatycznych.

    Insynuujesz gościu i tyle. Kolega Janusz_kk nic takiego nie proponował!
    greenpeace wrote:
    Będę miał po kim poprawiać..

    Czysta megalomania. Ciekawe jakby wyszedł audyt twoich "dokonań"?
    greenpeace wrote:
    kryzowanie ujednolica przepływ całościowy, ale zmniejsza wydajność nominalną pojedynczego grzejnika.

    Co to za bełkot? Co to jest "przepływ całościowy"???
    A wydajność, a w zasadzie moc grzewcza, grzejnika jest dla danych warunków jego cechą konstrukcyjną. Inaczej mówiąc wartością katalogową i nie zależy od dławienia lub innych "czarów". Dla ciebie to zbyt wysoki poziom abstrakcji...
  • #2046
    greenpeace
    Level 23  
    Jack: XD,
    Kryzowanie wpływa na przepływ całościowy i tyle.
    1. Jeśli się nie zgadzasz to wolny kraj.
    2. Może podlinkujesz jakieś opracowanie jeśli się nie zgadzasz?
    3. Może pokażesz wyliczenia instalacyjne co. (wystarczy skan). Ostatnio u Ciebie dużo słów - mało danych.
    4. Poza tym pIłeś - nie pisz.

    jack63 wrote:
    Inaczej mówiąc wartością katalogową i nie zależy od dławienia lub innych "czarów".

    XDXDXD mówisz, że dławienie nie wpływa na wartość katalogową. No to żeś pojechał teraz...

    Nie insynuował tylko wprost stwierdził, tu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19710693#19710693
  • #2047
    Piotr19753101
    Level 12  
    Panowie peace. Żebym dobrze ogarnął. Kryzując grzejnik przymykamy na nim przepływ. Czyli robimy to co robi głowica, tylko tutaj jest to na stałe. Czyli teoretycznie taki grzejnik grzeje mniej niż jak przepływ ma otwarty? U @jarczydlo się to sprawdziło, ale musiał mieć przewymiarowane grzejniki bo inaczej pomieszczenie byłoby niedogrzane. Ja mam problem jedynie z deltą. utrzymuje się na poziomie 2 maks 3 st. i przez to cop mi leci na buźkę. Jak ograniczę przepływy to delta wzrasta, ale nie zmienia to cop. Niestety grzejniki muszą być naprawdę przewymiarowane żeby oddać skutecznie ciepło i uzyskać deltę 5 st. przy przepływie rzędu 700-800 l/h. A tak już abstrahując od kryzowania :) @jarczydlo jakie miałeś zużycie energii przez pompę za październik?
  • #2048
    Janusz_kk
    Level 34  
    Piotr19753101 wrote:
    Kryzując grzejnik przymykamy na nim przepływ. Czyli robimy to co robi głowica, tylko tutaj jest to na stałe.

    No tak nie do końca, kryzy mają regulować przepływ tak żeby wszystkie grzejniki grzały równo, jak się pomieszczenie nagrzeje to głowica zamyka/przymyka grzejnik. Jeżeli nie będzie kryzowania to w gałęzi będą grzać tylko początkowe grzejniki, a reszta gdy te pierwsze głowice zamkną.

    Piotr19753101 wrote:
    Niestety grzejniki muszą być naprawdę przewymiarowane żeby oddać skutecznie ciepło i uzyskać deltę 5 st. przy przepływie rzędu 700-800 l/h.

    Dokładnie, im mniejsza różnica temp na grzejniku i otoczeniu tym ma mniejszą moc, otwieranie go na full ci nic nie da bo mocy jego nie zwiększysz a przestaną grzać następne. Jedynie albo większa powierzchnia albo wyższa temp wody ale wtedy leci ci cop.
    Po prostu to jest kolejny przykład niedopasowania systemów, do PC jedynie podłogówka ma odpowiednie parametry, grzejniki to zło konieczne.
  • Texa Poland
  • #2049
    Piotr19753101
    Level 12  
    Janusz_kk wrote:
    Piotr19753101 wrote:
    Kryzując grzejnik przymykamy na nim przepływ. Czyli robimy to co robi głowica, tylko tutaj jest to na stałe.

    No tak nie do końca, kryzy mają regulować przepływ tak żeby wszystkie grzejniki grzały równo, jak się pomieszczenie nagrzeje to głowica zamyka/przymyka grzejnik. Jeżeli nie będzie kryzowania to w gałęzi będą grzać tylko początkowe grzejniki, a reszta gdy te pierwsze głowice zamkną.

    Piotr19753101 wrote:
    Niestety grzejniki muszą być naprawdę przewymiarowane żeby oddać skutecznie ciepło i uzyskać deltę 5 st. przy przepływie rzędu 700-800 l/h.

    Dokładnie, im mniejsza różnica temp na grzejniku i otoczeniu tym ma mniejszą moc, otwieranie go na full ci nic nie da bo mocy jego nie zwiększysz a przestaną grzać następne. Jedynie albo większa powierzchnia albo wyższa temp wody ale wtedy leci ci cop.
    Po prostu to jest kolejny przykład niedopasowania systemów, do PC jedynie podłogówka ma odpowiednie parametry, grzejniki to zło konieczne.

    Dzięki za jasną odpowiedź. Jeszcze jedna rzecz. Czy powyższe zasady z kryzowaniem dotyczą również grzejników na rozdzielaczu? Czy tylko tych co są wpięte w szereg?
    A co do niedopasowania systemów to byłem świadom, że moje grzejniki są liche i byłem przygotowany na cop w okolicach 2. W przyszłym sezonie już część powymieniam, a w niektórych powalczę z wymuszeniem przepływu powietrza przez nie. Tak muszę chyba zrobić z kanałowymi w salonie, ponieważ to są samoróbki z faviera i salon chyba najgorzej jest ogrzewany a jednocześnie jest pomieszczeniem wzorcowym bo w nim jest czujnik temperatury i na podstawie niej pompa pracuje.
  • #2050
    Janusz_kk
    Level 34  
    Piotr19753101 wrote:
    Czy powyższe zasady z kryzowaniem dotyczą również grzejników na rozdzielaczu?

    Tak i nie, nie bo teoretycznie przy równych obiegach nie trzeba a praktycznie to na rozdzielaczu na rotametrach się wyrównuje obiegi.

    ,
    Piotr19753101 wrote:
    Czy tylko tych co są wpięte w szereg?

    Normalnie grzejniki łączy się równolegle, jest system szeregowy jednorurowy ale o nim tu nie mówimy.

    Piotr19753101 wrote:
    W przyszłym sezonie już część powymieniam, a w niektórych powalczę z wymuszeniem przepływu powietrza przez nie. Tak muszę chyba zrobić z kanałowymi w salonie, ponieważ to są samoróbki z faviera i salon chyba najgorzej jest ogrzewany a jednocześnie jest pomieszczeniem wzorcowym bo w nim jest czujnik temperatury i na podstawie niej pompa pracuje.

    Pamiętaj że moc ogranicza ci też średnica rur, szczególnie na głównym odcinku gdzie przepływy się sumują. Im większy przepływ tym wieksze opory i potrzebna mocniejsza pompa. Więc powiększanie grzejników pomoże tylko do pewnego momentu, powyżej będzie grzała tylko część bo dla reszty braknie energii z wody.
  • #2051
    jarczydło
    Level 15  
    Piotr19753101 wrote:
    jakie miałeś zużycie energii przez pompę za październik?


    Za październik nie podam, bo nie pilnowałem odczytów, ale od 19.09.2021 do dziś napykało
    537 KWh.Dobowe zużycie teraz to ok 16KWh.
    Grzejniki miałem liczone na kocioł gazowy, ale przezornie je przewymiarowałem.
    Kupiłem grzejniki niższe, a za to dłuższe, żeby zachować duży odstęp od podłogi i
    parapetów, lepsza cyrkulacja powietrza i jakoś się to sprawdza. Parę zmieniłem póżniej na potrójne.
    pozdr.
  • #2052
    Piotr19753101
    Level 12  
    jarczydło wrote:
    Piotr19753101 wrote:
    jakie miałeś zużycie energii przez pompę za październik?


    Za październik nie podam, bo nie pilnowałem odczytów, ale od 19.09.2021 do dziś napykało
    537 KWh.Dobowe zużycie teraz to ok 16KWh.
    Grzejniki miałem liczone na kocioł gazowy, ale przezornie je przewymiarowałem.
    Kupiłem grzejniki niższe, a za to dłuższe, żeby zachować duży odstęp od podłogi i
    parapetów, lepsza cyrkulacja powietrza i jakoś się to sprawdza. Parę zmieniłem póżniej na potrójne.
    pozdr.

    U mnie od 19.09 948, ale to jest z CWU.

    Dodano po 1 [godziny] 32 [minuty]:

    Janusz_kk wrote:
    Pamiętaj że moc ogranicza ci też średnica rur, szczególnie na głównym odcinku gdzie przepływy się sumują. Im większy przepływ tym wieksze opory i potrzebna mocniejsza pompa. Więc powiększanie grzejników pomoże tylko do pewnego momentu, powyżej będzie grzała tylko część bo dla reszty braknie energii z wody.

    A co myślisz o tym co pisałem wcześniej? Wymuszanie przepływu powietrza przez grzejnik. Masz jakieś pozytywne doświadczenia czy raczej mało to daje?
  • #2053
    Janusz_kk
    Level 34  
    Piotr19753101 wrote:
    A co myślisz o tym co pisałem wcześniej? Wymuszanie przepływu powietrza przez grzejnik. Masz jakieś pozytywne doświadczenia czy raczej mało to daje?

    Coś to zapewne da, ale pewnie szału nie będzie bo w końcu konwekcja też tak działa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jest podręcznik termodynamiki w sieci, możesz sobie policzyć ile wymuszony przepływ powietrza daje.
  • #2054
    spawacz42
    Level 4  
    Dzień dobry,chciałbym poprosić o pomoc,mam agregat zewnętrzny z orginalnej pompy ciepła LG o oznaczeniu HU091MR,czy jest opcja uruchomienia go jako pompa ciepła bez jednostki wewnętrznej (hydroboxu),której nie posiadam?Czy jest możliwe że dokupię jednostkę wewnętrzną z klimatyzatora marki lg i będzie działało?Proszę o ew. podanie jaką jednostkę musiałbym dokupić żeby to działało.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • #2055
    Janusz_kk
    Level 34  
    spawacz42 wrote:
    ednostki wewnętrznej (hydroboxu),której nie posiadam?

    Wymiennik ci jest potrzebny, woda-czynnik, czyli nie zwykły hydrauliczny tylko taki trochę lepszy.
  • #2056
    spawacz42
    Level 4  
    Dziękuję za zainteresowanie,a czy mogę uruchomić jednostkę zewnetrzną bez jednostki wewnętrznej?Jak tym sterować?
  • #2058
    spawacz42
    Level 4  
    No właśnie to mnie interesuje,jak podłączyć j zew nie posiadając j wew.Chodzi o komunikację z jednostką zewnętrzną,myślałem że może jakiś klimatyzator może komunikować się z agregatem?
  • #2059
    nusku
    Level 14  
    Witam Wszystkich! Dawno mnie tu nie bywało.
    manitou wrote:
    Chyba komuś się taki numer z Daikinem udał.

    Da się Daikina odpalić bez JW ale to jest zupełnie bez sensu, bo to tryb awaryjny. Wymuszone grzanie lub chłodzenie bez żadnej regulacji mocy, defrosty co godzinę.
    Myślę, że jeżeli to jest jednostka od pompy ciepła powietrze-woda to najlepiej a) poszukać oryginalnego hydroboxu, b) poszukać elektroniki od hydroboxu i odtworzyć go.
  • #2060
    spawacz42
    Level 4  
    Nie wiecie gdzie mogę znaleść hydrobox do tegu urządzenia?Przekopuję już z 3 miesiące portale olx alledrogo i nic:(
  • #2061
    nusku
    Level 14  
    Np. tutaj:
    https://onninen.pl/produkt/LG-Powietrzna-pomp...etrzna-na-czynnik-R32-230V-HN0916M-NK4,248433
    Oczywiście chora cena.
    To dosyć nowy sprzęt. Trzeba popytać serwisantów czy pracuje ze starszymi modelami (Daikinowskie Althermy o dziwo działają). No i czy i za ile da się załatwić elektronikę od hydroboxa wraz z ewentualnymi czujnikami których nie da się zastąpić typowymi. Oczywiście serwisówka ze schematami.
    To tak hipotetycznie, na podstawie własnych doświadczeń z Daikinami.
  • #2062
    Wlodek22
    Level 30  
    Za pewien czas będę mieć hydrobox od 16 do sprzedania. Wiem jak go dopasować do 9, ale nie wiem czy sterowanie modulacją będzie identyczne jak w ori 9.
  • #2063
    spawacz42
    Level 4  
    Super by było,tylko bez tej modulacji było by to bezsensowne chyba,super jak by było to samo😉

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dziękuję za zainteresowanie,jak będziesz miał ten hydro i dasz radę mi pomóc z przeróbką żeby działała i modulowała będę wdzięczny...oczywiście odpłatnie🙂
  • #2064
    Kons18
    Level 12  
    Panowie jak tam zużycie po 2 dekadach listopada ?U mnie kilka dni temu pojawiło się kilka defrostów. Jak na razie 250 kWh wraz z CWU, w domu 23-24 stopnie.
  • #2065
    nusku
    Level 14  
    U mnie ostatnio tak:
    Powietrzna pompa ciepła - z klimatyzatora LG S30AW

    W tym dziennie jakieś 15-20kWh normalne zużycie (światło, AGD, komputery i inne), 10-20kWh pompa ciepła na grzanie domu i CWU, 10-12kWh na ładowanie samochodu.
    Już nawet nie liczę ile na co idzie. Większość staram się w drugiej taryfie używać (G12w)
  • #2066
    Piotr19753101
    Level 12  
    Kons18 wrote:
    Panowie jak tam zużycie po 2 dekadach listopada ?U mnie kilka dni temu pojawiło się kilka defrostów. Jak na razie 250 kWh wraz z CWU, w domu 23-24 stopnie.

    podłogówka? Jaki cop?

    Dodano po 15 [minuty]:

    Panowie
    czy ktoś z Was testował rożne ustawienia prędkości silnika nawiewu JW? Moje obserwacje na razie są takie. Silent spokojnie pracuje, ale podczas przełączenia na cwu dłuuugo nabija temperaturę. Prawi 2h. po dwóch wannach. Zbiornik 200l. Przy pracy na auto szybko nagrzewa cwu 1h do 1,5, ale czasami dziwnie się zachowuje przy pracy na CO. Robi czasami woltę z 800w na na 2500 i wraca do 800. Teraz testuje poszczególne biegi. Rotenso ukura ma 3. Niski, średni, wysoki.
  • #2067
    Janusz_kk
    Level 34  
    Piotr19753101 wrote:
    Robi czasami woltę z 800w na na 2500 i wraca do 800.

    Smarowanie, już było pisane o tym.
  • #2068
    Piotr19753101
    Level 12  
    Janusz_kk wrote:
    Piotr19753101 wrote:
    Robi czasami woltę z 800w na na 2500 i wraca do 800.

    Smarowanie, już było pisane o tym.

    wiem. Sam to sugerowałem. Bardziej mi chodzi o inne tryby i jaki jest algorytm działania. Może się komuś udało to rozkminić. Jak jest najkorzystniej dla ekonomii i dla pompy.
  • #2069
    Kons18
    Level 12  
    Piotr19753101 wrote:
    Kons18 wrote:
    Panowie jak tam zużycie po 2 dekadach listopada ?U mnie kilka dni temu pojawiło się kilka defrostów. Jak na razie 250 kWh wraz z CWU, w domu 23-24 stopnie.

    podłogówka? Jaki cop?


    Dom 140 m2, 100% podłogówki, COPu nie mierzę - nie mam jak.
    Piotr19753101 wrote:

    Panowie
    czy ktoś z Was testował rożne ustawienia prędkości silnika nawiewu JW? Moje obserwacje na razie są takie. Silent spokojnie pracuje, ale podczas przełączenia na cwu dłuuugo nabija temperaturę. Prawi 2h. po dwóch wannach. Zbiornik 200l. Przy pracy na auto szybko nagrzewa cwu 1h do 1,5, ale czasami dziwnie się zachowuje przy pracy na CO. Robi czasami woltę z 800w na na 2500 i wraca do 800. Teraz testuje poszczególne biegi. Rotenso ukura ma 3. Niski, średni, wysoki.


    U mnie pompa (Cooper&Hunter) cały czas chodzi w trybie silent. Zbiornik 250l grzeję w tym trybie w około 1-1,5h. Moc pobierana oscyluje wtedy w granicach 1500 - 2000W. Grzeję wodę kiedy temperatura spadnie poniżej 30 stopni, nagrzewam do 50 stopni. Wszystko zależy jeszcze od tego jaką masz powierzchnię wymiany ciepła, czyli wężownicę w bojlerze. U mnie jest 2,5 m2 i sądzę że to minimum dla PC, ale mam zbiornik z 2 wężownicami i na wiosnę zamierzam je połączyć ze sobą w celu zwiększenia powierzchni wymiany ciepła.
  • #2070
    tomleszno
    Level 21  
    Kons18 wrote:
    Grzeję wodę kiedy temperatura spadnie poniżej 30 stopni, nagrzewam do 50 stopni


    nie lepiej było by grzać w zakresie 35-45C. Im niższa temperatura tym bardziej ekonomicznie