Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LED 12V - pytanie o układ zasilania z 230V AC

26 Mar 2013 17:08 5283 11
  • Poziom 7  
    Witam,

    Chciałbym skonstruować na uczelni programator temperatury do pieca oporowego. Właściwie cały układ programatora mam jako jeden komponent (R-701), który będzie podłączony do SSR, a następnie SSR do spirali grzejnej. Ale w urządzeniu chciałbym też zamontować wentylator 12V do chłodzenia SSR, dwa bezpieczniki (jeden do programatora i SSR, drugi do spirali grzejnej) i diody LED, które miałyby sygnalizować stan bezpieczników oraz spirali (czy w danej chwili płynie przez nią prąd czy nie).

    Myślę, że większość układu jest prosta, problem stanowi dla mnie jedynie podłączenie diod i wentylatora. Mianowicie chodzi o konwersję 230VAC na 12VDC.

    Zakupiłem prostowniki KBP206G oraz stabilizatory L7812, z tego co się orientuję, potrzebne są jeszcze oporniki do zbudowania dzielnika napięcia.

    Moje pytania:
    1. Czy schemat układu z diodą przedstawiony poniżej jest poprawny? Jeśli nie, czego brakuje lub co jest źle?
    2. Czy w układzie konieczne są kondensatory do likwidacji tętnień napięcia, czy sam stabilizator wygładzi napięcie podawane na diodę? Jeśli konieczne są kondensatory, to jakie i w którym miejscu? W moim urządzeniu planowałem 3 układy przedstawione na schemacie (po jednym na diodę), z tym że w jednym układzie oprócz diody będzie równolegle z nią podłączony wentylator 12V - jeśli potrzebne są kondensatory, może być że jego obecność spowoduje konieczność użycia kondensatorów o większej pojemności niż dla diody.
    3. Czy jeśli w układzie będą kondensatory, to da się je dobrać tak, aby diody gasły możliwie szybko po odcięciu zasilania? Przez możliwie szybko rozumiem <1s, a najlepiej 'natychmiast' o ile tak się da.
    4. Jaką moc/prąd posiada zakupiona przeze mnie dioda L-53GD? Zależnie od tego jaką kartę charakterystyki włączę, widzę inne wartości. Czy będzie to 25mA? Pytam, bo chcę wiedzieć jaki bezpiecznik dobrać do R-701(3VA, 230V), diody(12V, I=?, P=?) oraz wentylatora (12V, 1,8W).
    5. Czy dobrze wykonałem dzielnik napięcia? Z tego co widziałem, w większości układów stosuje się znacznie mocniejsze rezystory, zatem jestem trochę zdziwiony niewielkimi wartościami, jakie mi wyszły. Posiłkowałem się "Sztuką elektroniki", ale może być że coś pomyliłem.

    Jestem zupełnym laikiem - to mój pierwszy układ elektroniczny jaki będę konstruował, zatem prosiłbym o precyzyjne tłumaczenie, co wymaga poprawek i o wyrozumiałość ;)

    Schemat zaplanowanego przeze mnie układu 203VAC->12VDC:
    LED 12V - pytanie o układ zasilania z 230V AC
  • TermoPasty.pl
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Gdzieś (chyba na Triodzie) widziałem porównanie nowoczesnych LED z neonówkami.
    Dla nowoczesnego LEDa wystarczy prąd ~100μA...
    Więc - bezpośrednio do LEDa lutujemy mostek prostowniczy SMD, wyliczamy opornik i podłączamy LADa do 230V. Świeci wystarczająco.
    Moc tracona na oporniku jest pomijalna, trzeba tylko uwzględnić napięcie.

    (Mam już woreczek mostków SMD, spróbuję tak zrobić podświetlenia w wyłącznikach światła)
  • Pomocny post
    Moderator Projektowanie
    Na tym "dzielniku" masz 700W ciepła. To może grzać zamiast tego pieca.
    Na poważnie - do bani to jest, również dlatego, że wszystko jest na potencjale sieci (BHP).
    Masz dwa wyjścia - mały transformatorek, mostek prostowniczy i LED zasilany z tego przez opornik. Bez kondensatora - reakcja natychmiastowa.
    Drugi sposób - zasilacz beztransformatorowy, jest opisów mnóstwo, jego wadą jest to, że całość jest na potencjale sieci.
    Jeśli ma być też wentylator to jak układ pierwszy, LED zasilać z prostownika, zaś dla wentylatora napięcie po prostowniku należy odseparować diodą prostowniczą, po niej kondensator filtrujący i stabilizator. Wentylator zasilany ze stabilizatora, a ta dioda nie pozwala na przedostanie się wyfiltrowanego napięcia do zasilania LED-a, dzięki czemu zgaśnie on natychmiast gdy braknie napięcia.

    Jesteś pewien, że sygnał obecności napięcia 230VAC oznacza grzanie pieca? - bo to tylko zasilanie.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 7  
    Dzięki za odpowiedzi :)

    Trymer01, masz rację - ktoś inny też mi zwrócił uwagę że na dzielniku się mnóstwo energii wydzielać będzie. Muszę zatem dzielnik napięcia na transformator zamienić.

    Mam tylko pytanie, po co opornik przy LEDzie w tej wersji z transformatorem i mostkiem? Jak dam transformator i stabilizator to prąd dla diody nie będzie już miał odpowiednich parametrów?

    Jeśli chodzi o grzanie pieca - chciałem dać diodę pomiędzy SSR i piecem. Wtedy jeśli obwód zostanie zamknięty, to piec będzie grzał a dioda świeciła. Jak będzie przerwa w obwodzie (np przerwana spirala) to dioda nie będzie świecić i będzie to sygnalizowało brak grzania. Przynajmniej tak to sobie wyobrażałem..
  • Pomocny post
    Moderator Projektowanie
    Lucky_one napisał:


    Mam tylko pytanie, po co opornik przy LEDzie w tej wersji z transformatorem i mostkiem? Jak dam transformator i stabilizator to prąd dla diody nie będzie już miał odpowiednich parametrów?

    Czytaj dokładnie co napisałem wyżej.
    LED to nie żarówka - nie zasila się jej napięciem tylko prądem. To podstawy. Niezależnie od tego czy LED zasilasz z prostownika czy ze stabilizatora musisz mu ustalić/ograniczyć odpowiedni prąd za pomocą opornika (są inne sposoby ale nie chcę Ci mieszać).
    Stabilizatorowi musisz wyfiltrować napięcie - kondensatorem. A to spowoduje, że czas gaśnięcia tak zasilanego LED-a po zaniku zasilania wyniesie ok. kilka sekund. Aby LED zgasł natychmiast - jak chciałeś - należy go zasilać napięciem tętniącym z prostownika, bez filtra.


    Lucky_one napisał:
    Jeśli chodzi o grzanie pieca - chciałem dać diodę pomiędzy SSR i piecem. Wtedy jeśli obwód zostanie zamknięty, to piec będzie grzał a dioda świeciła. Jak będzie przerwa w obwodzie (np przerwana spirala) to dioda nie będzie świecić i będzie to sygnalizowało brak grzania. Przynajmniej tak to sobie wyobrażałem..

    Taak, a z jakim prądem wyjściowym pracuje SSR? - t.zn. jaki prąd pobiera piec? - bo nie sadzę aby wytrzymał to wpięty szeregowo LED.... nie wspominając już o tym, że to prąd zmienny.
    Obawiam się, że ten banalny problem jest dla Ciebie zbyt trudny.
  • Poziom 7  
    Masz rację, ten problem jest dla mnie trochę za trudny. Gdyby taki nie był, nie prosiłbym tutaj o pomoc..

    Faktycznie LEDa z piecem się nie da połączyć rozsądnie, podobnie zrezygnuję też chyba z pozostałych LEDów - znajomy doktor na uczelni polecił mi, żeby zamiast nich zastosować neonówki, które będę mógł wpiąć bezpośrednio do 230V.

    Dzięki za wszystkie wskazówki i uzmysłowienie co robię źle - jak pisałem, to jest mój pierwszy kontakt z elektroniką, więc rzeczy oczywiste mogą dla mnie jeszcze takie nie być - muszę ogarnąć zbyt wiele zagadnień na raz. Jak się z tym trochę bardziej oswoję, pewnie nie będę robić takich wielkich gaf.

    Przyszła mi refleksja odnośnie dzielnika - zamiast oporników 70 i 5 omów można dać 70 i 5 kiloomów - obniżenie napięcia takie samo, a wydzielana moc to niecały 1W. Tyle że prąd będzie wtedy 3mA. Do zasilenia diody może wystarczy, ale do wentylatora już zdecydowanie nie, także mimo wszystko ten dzielnik rzeczywiście nie ma sensownego zastosowania tutaj. Będę musiał jakimś cudem znaleźć w obudowie miejsce na transformator.
  • Poziom 7  
    Dzięki za pomoc :)

    Myślę, że po wyrzuceniu LEDów schemat dość mocno mi się uprości, także temat można już chyba zamknąć.

    Niestety nie mogę zastosować wentylatora na 230V, bo ma zbyt duże gabaryty w stosunku do obudowy, która była dość kosztowna. Także pozostanie złożoność w postaci zasilenia wentylatora, no ale to już w sumie zostało omówione i potrzebne części mam - będę musiał tylko dokupić jakiś kondensator.
  • Poziom 39  
    Ten piec oporowy to tylko z termostatem, bez programatora ma być?
  • Poziom 7  
    Piec będzie z programatorem R-701, choć generalnie będzie działać ten programator jako termostat - jak dogrzeje do zadanej temperatury, to będzie miał ją utrzymywać do momentu manualnego wyłączenia układu. Choć może pokuszę się o wyłączanie automatyczne - po określonym czasie dojście do temperatury pokojowej, równoznaczne z
    zaprzestaniem grzania.

    Piec będzie ze spirali 2kW obudowanej warstwą izolacyjną.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Podświetlanie (zaznaczenie) włącznika 230 V diodą LED, gdy w pomieszczeniu jest ciemno.

    Ja robię tak:
    - dioda prostownicza na 400 V.
    -dwa rezystory 18 Kom 0,25 W połączone w szereg.
    -dioda LED też w szereg (dioda pobiera około 4 mA.

    to wszystko podłączam na styki włącznika (równolegle).

    -dioda świeci gdy włącznik rozłączony i nie świeci gdy załączony.
  • Poziom 7  
    Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc przy planowaniu mojej pierwszej konstrukcji elektronicznej :)

    Z racji zatrzymania się aktywności oraz rozwiązania mojego problemu, temat zamykam.