Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa prostownika z regulatorem napięcia

28 Mar 2013 17:13 11163 25
  • Poziom 15  
    Witam buduję prosty prostownik akumulatora do ciągnika. Moje trafo ma kilka odczepów od 14V do 19V. I tu moje pytanie, czy mogę użyć regulatora napięcia z samochodowego alternatora lub z chińskiego skutera? Taki regulator można kupić za parę złotych. Wtedy mógłbym przełączając odczepy regulować prąd ładowania. A regulator by dbał aby napięcie nie było większe niż 14,5 V. Mogę tak zrobić? Jaki regulator należy kupić, by wytrzymał prąd 15A?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Nie możesz zastosować regulatora z alternatora do regulacji prądu ładowania akumulatora do ciągnika. Regulator z alternatora reguluje tylko prąd wzbudzenia alternatora, a nie główny prąd wytworzony przez alternator.
    I jeszcze pytanie: czy trafo ma odczepy uzwojenia wtórnego ? To jakie przełączniki chcesz zastosować do przełączania napięcia wyjściowego ?
    Zwykle w takich przypadkach stosuje się transformator z odczepami w niewielkim zakresie po stronie pierwotnej. Tam płynie dwudziestokrotnie mniejszy prąd.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Moderator Projektowanie
    Koledzy robokop i SKM1964 - to ja bardzo proszę o wyjaśnienie zasady działania regulatora od alternatora jako regulator prądu w prostowniku do ładowania.
    Aż jestem podekscytowany myślą, że dowiem się czegoś nowego.
    Albo jakiś link?

    Edit - upss, przeczytałem jeszcze raz post tytułowy i kajam się :D
    Źle zrozumiałem - że ten regulator ma regulować prąd.
    Jako "nadzorca" napięcia" - zapewne się da, pewnie z przekaźnikiem.
  • Moderator Samochody
    No właśnie kolego trymer01, no właśnie. Przekaźnik to nie jedyna możliwość.

    Dodano po 3 [minuty]:

    trymer01 napisał:

    Źle zrozumiałem - że ten regulator ma regulować prąd.
    Nadal nie rozumiesz idei. Regulując napięcie, prądu zarazem regulował nie będziesz?
  • Moderator Projektowanie
    robokop napisał:
    No właśnie kolego trymer01, no właśnie. Przekaźnik to nie jedyna możliwość.

    Dodano po 3 [minuty]:

    trymer01 napisał:

    Źle zrozumiałem - że ten regulator ma regulować prąd.
    Nadal nie rozumiesz idei. Regulując napięcie, prądu zarazem regulował nie będziesz?

    A już myślałem, że zrozumiałem ideę - pomysł-zamiar autora tematu, który napisał:
    damianh6 napisał:
    Moje trafo ma kilka odczepów od 14V do 19V. I tu moje pytanie czy mogę użyć regulatora napięcia z samochodowego alternatora lub z chińskiego skutera? Wtedy mógłbym przełączając odczepy regulować prąd ładowania. A regulator by dbał aby napięcie nie było większe niż 14,5 V.

    Czy to na pewno ja nie rozumiem?
    I czy zamiast jałowej dyskusji zaśmiecającej temat - moglibyśmy rozmawiać o konkretach? Bo tylko dlatego zostawiłem poprzednim poście ten pierwotny tekst.
  • Poziom 36  
    Też żądam aby koledzy robokop i SKM1964 nie pisali głupot tylko pokazali, jak regulatorem napięcia od alternatora można regulować prąd ładowania akumulatora w prostowniku z transformatorem. Czekam.....
  • Poziom 15  
    Moją ideą jest to aby napięcie nie osiągnęło więcej niż te 14,5V, nie chcę regulować prądu chcę czuwać nad napięciem. Nie jest to idea regulatora napięcia który jest w skuterze np ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    I wpadłem na pomysł że taki regulator wpakuję do swojego prostownika, zamiast skomplikowanych układów itp.
  • Moderator Samochody
    A masz przykład, obrazujący ideę użycia typowego regulatora, sterujuącego prądem wzbudzenia:
    Budowa prostownika z regulatorem napięcia
    A zaraz poszukam podobnego układu, z regulatorem stratnym, takim jak w skuterach.
  • Poziom 43  
    robokop napisał:
    A masz przykład, obrazujący ideę użycia typowego regulatora, sterującego prądem wzbudzenia:
    Budowa prostownika z regulatorem napięcia
    A zaraz poszukam podobnego układu, z regulatorem stratnym, takim jak w skuterach.
    Ale tu, to albo mostek diodowo-tyrystorowy przewodzi 'na całego' albo nie przewodzi wcale - jak wartość napięcia na akumulatorze jest zbyt duża, że spowoduje przełączenie regulatora dwustanowego.
    Wobec powyższego, gdzie tu owa "regulacja napięcia", pytam retorycznie?
  • Poziom 15  
    SZukałem i czytałem o tym , budowałem coś podobnego na tyrystorze tylko że do regulacji prądu, A ja potrzebuje tylko informację czy taki regulator z samochodu czys kutera będzie dobry do mojej konstrukcji i czy spełni swoją role czyli obniży napięcie ?
  • Poziom 43  
    damianh6 napisał:
    Moją ideom jest to aby napiecie nie osiagneło wiecej niż te 14,5 nie chce regulować prądu chce czuwać nad napięciem. Nie jest to idea regulatora napięcia który jest w skuterze np ? .
    To tytuł założonego przez Ciebie tematu nie jest adekwatny do zawartej tu treści i Twoich tu oczekiwań rozwiązania.
  • Poziom 15  
    Quarz napisał:
    damianh6 napisał:
    Moją ideom jest to aby napiecie nie osiagneło wiecej niż te 14,5 nie chce regulować prądu chce czuwać nad napięciem. Nie jest to idea regulatora napięcia który jest w skuterze np ? .
    To tytuł założonego przez Ciebie tematu nie jest adekwatny do zawartej tu treści i Twoich tu oczekiwań rozwiązania.

    A regulator by dbał aby napięcie nie było większe niż 14,5V. Mogę tak zrobić? Jaki regulator należy kupić, by wytrzymał prąd 15A?
  • Moderator Samochody
    Quarz napisał:

    Wobec powyższego, gdzie tu owa "regulacja napięcia", pytam retorycznie?

    W tym samym miejscu, gdzie jest w układzie oryginalnym z alternatorem. Albo wzbudzenie max, albo jego brak, przy dwustanowej pracy regulatora, liczy się wartość średnia, nie przekraczająca 14,5V mierzonego na zaciskach akumulatora.
  • Moderator Projektowanie
    Panowie, czuję się winny, bo to przez moje nie-doczytanie postu tytułowego zrobiło się zamieszanie, dlatego spróbuję naprowadzić dyskusję na właściwy tok.
    Autorowi chodzi o zastosowanie regulatora napięcia od alternatora w charakterze kontrolera napięcia końcowego ładowanego akumulatora - potwierdził to w poście nr 10.
    Jak widać, za drugim razem to ja zrozumiałem jego zamysł poprawnie.
    I o tym rozmawiajmy - myślę że to możliwe ale kiepskie rozwiązanie bo będzie ten przekaźnik "klapał" co chwilę.
    Natomiast dyskusja o regulatorze z alternatora służącym do regulacji prądu ładowania niepotrzebnie zaśmieca temat i bruździ autorowi.
    Na marginesie dodam tylko że schemat zamieszczony przez Kol. robokop to niestety nieporozumienie. Internet jest pełen takich "wynalazków".
  • Poziom 43  
    robokop napisał:
    Quarz napisał:

    Wobec powyższego, gdzie tu owa "regulacja napięcia", pytam retorycznie?

    W tym samym miejscu, gdzie jest w układzie oryginalnym z alternatorem. Albo wzbudzenie max, albo jego brak, przy dwustanowej pracy regulatora, liczy się wartość średnia, nie przekraczająca 14,5V mierzonego na zaciskach akumulatora.
    Jesteś w totalnym błędzie, a mechanizm działania w/w prostownika to dla Ciebie TerraIncognita.
    Jak będzie miał zbyt dużą wartość napięcia po stronie wtórnej transformatora, a akumulator będzie rozładowany, to go zdąży "ugotować" - zbyt dużą wartością prądu ładowania - zanim ten zdąży naładować się.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Motronic napisał:
    Nie wyjdzie z tego żaden regulator prądu ładowania. Co najwyżej układ wyłączający cykl ładowania po osiągnięciu jakiegoś napięcia na zaciskach ładowanego akumulatora. Ale i tak będzie on działał destrukcyjnie na ładowany akumulator.
    ---
    Różnie rozładowany akumulator wymaga innego prądu aby osiągnął jakieś podobne napięcie na swoich zaciskach. Zaś ten "inny" prąd warunkowany jest niczym innym, niż napięciem występującym na zaciskach urządzenia, które go ładuje.
    Ja, Hernn - [tu_wpisz_swoje_Name] - Du hast Recht ... :idea: :lol: :black:

    Dla - nieco - poprawniejszego działania tego prostownika diodowo-tyrystorowego, potrzeba dławika włączonego po stronie DC (pracuje z podmagnesowaniem prądem stałym) i o znacznej wartości indukcyjności.
    Taki dławik może mieć rozmiary większe od użytego transformatora.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 7  
    Chciałbym poruszyć temat, ponieważ zlalazłem na nim bardzo podobny schemat, do tego co mi samemu sie udało narysować na podstawie zepsutego prostownika tyrystorowego z regulatorem, https://obrazki.elektroda.pl/1484582300_1364505273.gif
    Mianowicie chodzi mi o to co oznacza na schemacie to ,,PHF" (jeśli nie błędnie odczytałem) ?
  • Moderator Samochody
    To co opisujesz jako "PHF", rus RNG to regulator napięcia. Włącza tyrystory, wysterowując ich bramki, dopóki napięcie na zaciskach baterii nie przekroczy 14,4V.
  • Poziom 26  
    Witam . Ten schemat z wykorzystaniem regulatora jest dobry ale pod jednym warunkiem . Trafo musi mieś odpowiednie napięcie , aby nie było za duże bo można ugotować akumulator jak regulator padnie . Podczas ładowania napięcie na akumulatorze narasta i gdy osiągnie te 14,4V regulator wyłączy tyrystory . O regulacji w tym przypadku nie ma mowy . Ale regulację można zrobić na odczepach , albo na rezystorach drutowych o odpowiedniej mocy . Kiedyś popełniłem taki prosty prostownik . Trafo , 4 diody z alternatora i bodajże 5 czy 6 rezystorach drutowych nawiniętych na wałku ceramicznym (oryginalne rezystory). Sprzęt nie do zajechania . Odwrotne podłączenie czy zwarcie nic mu nie zrobi , poprostu cała moc odkłada się na rezystorach . Co do regulatora użytego w tym schemacie to dobry był by z UAZ-a . Miał przełącznik zima lato .
  • Poziom 7  
    Czy jest możliwość dostania schematu takiego Rng wyżej wymienionego schematu?

    Dodano po 2 [minuty]:

    A i jeszcze jedno czy mógłbym zastosować taki układ w prądnicy od kosiarki ?