Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa prostownika z regulatorem napięcia

damianh6 28 Mar 2013 17:13 13629 25
Suntrack
  • #1
    damianh6
    Level 15  
    Witam buduję prosty prostownik akumulatora do ciągnika. Moje trafo ma kilka odczepów od 14V do 19V. I tu moje pytanie, czy mogę użyć regulatora napięcia z samochodowego alternatora lub z chińskiego skutera? Taki regulator można kupić za parę złotych. Wtedy mógłbym przełączając odczepy regulować prąd ładowania. A regulator by dbał aby napięcie nie było większe niż 14,5 V. Mogę tak zrobić? Jaki regulator należy kupić, by wytrzymał prąd 15A?
  • Suntrack
  • #2
    Anonymous
    Level 1  
  • #3
    wieswas
    Level 34  
    Nie możesz zastosować regulatora z alternatora do regulacji prądu ładowania akumulatora do ciągnika. Regulator z alternatora reguluje tylko prąd wzbudzenia alternatora, a nie główny prąd wytworzony przez alternator.
    I jeszcze pytanie: czy trafo ma odczepy uzwojenia wtórnego ? To jakie przełączniki chcesz zastosować do przełączania napięcia wyjściowego ?
    Zwykle w takich przypadkach stosuje się transformator z odczepami w niewielkim zakresie po stronie pierwotnej. Tam płynie dwudziestokrotnie mniejszy prąd.
  • Suntrack
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No właśnie kolego trymer01, no właśnie. Przekaźnik to nie jedyna możliwość.

    Dodano po 3 [minuty]:

    trymer01 wrote:

    Źle zrozumiałem - że ten regulator ma regulować prąd.
    Nadal nie rozumiesz idei. Regulując napięcie, prądu zarazem regulował nie będziesz?
  • #8
    Anonymous
    Level 1  
  • #9
    cirrostrato
    Level 38  
    Też żądam aby koledzy robokop i SKM1964 nie pisali głupot tylko pokazali, jak regulatorem napięcia od alternatora można regulować prąd ładowania akumulatora w prostowniku z transformatorem. Czekam.....
  • #10
    damianh6
    Level 15  
    Moją ideą jest to aby napięcie nie osiągnęło więcej niż te 14,5V, nie chcę regulować prądu chcę czuwać nad napięciem. Nie jest to idea regulatora napięcia który jest w skuterze np ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    I wpadłem na pomysł że taki regulator wpakuję do swojego prostownika, zamiast skomplikowanych układów itp.
  • #11
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A masz przykład, obrazujący ideę użycia typowego regulatora, sterujuącego prądem wzbudzenia:
    Budowa prostownika z regulatorem napięcia
    A zaraz poszukam podobnego układu, z regulatorem stratnym, takim jak w skuterach.
  • #12
    Quarz
    Level 43  
    robokop wrote:
    A masz przykład, obrazujący ideę użycia typowego regulatora, sterującego prądem wzbudzenia:
    Budowa prostownika z regulatorem napięcia
    A zaraz poszukam podobnego układu, z regulatorem stratnym, takim jak w skuterach.
    Ale tu, to albo mostek diodowo-tyrystorowy przewodzi 'na całego' albo nie przewodzi wcale - jak wartość napięcia na akumulatorze jest zbyt duża, że spowoduje przełączenie regulatora dwustanowego.
    Wobec powyższego, gdzie tu owa "regulacja napięcia", pytam retorycznie?
  • #13
    damianh6
    Level 15  
    SZukałem i czytałem o tym , budowałem coś podobnego na tyrystorze tylko że do regulacji prądu, A ja potrzebuje tylko informację czy taki regulator z samochodu czys kutera będzie dobry do mojej konstrukcji i czy spełni swoją role czyli obniży napięcie ?
  • #14
    Quarz
    Level 43  
    damianh6 wrote:
    Moją ideom jest to aby napiecie nie osiagneło wiecej niż te 14,5 nie chce regulować prądu chce czuwać nad napięciem. Nie jest to idea regulatora napięcia który jest w skuterze np ? .
    To tytuł założonego przez Ciebie tematu nie jest adekwatny do zawartej tu treści i Twoich tu oczekiwań rozwiązania.
  • #15
    damianh6
    Level 15  
    Quarz wrote:
    damianh6 wrote:
    Moją ideom jest to aby napiecie nie osiagneło wiecej niż te 14,5 nie chce regulować prądu chce czuwać nad napięciem. Nie jest to idea regulatora napięcia który jest w skuterze np ? .
    To tytuł założonego przez Ciebie tematu nie jest adekwatny do zawartej tu treści i Twoich tu oczekiwań rozwiązania.

    A regulator by dbał aby napięcie nie było większe niż 14,5V. Mogę tak zrobić? Jaki regulator należy kupić, by wytrzymał prąd 15A?
  • #16
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Quarz wrote:

    Wobec powyższego, gdzie tu owa "regulacja napięcia", pytam retorycznie?

    W tym samym miejscu, gdzie jest w układzie oryginalnym z alternatorem. Albo wzbudzenie max, albo jego brak, przy dwustanowej pracy regulatora, liczy się wartość średnia, nie przekraczająca 14,5V mierzonego na zaciskach akumulatora.
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    Quarz
    Level 43  
    robokop wrote:
    Quarz wrote:

    Wobec powyższego, gdzie tu owa "regulacja napięcia", pytam retorycznie?

    W tym samym miejscu, gdzie jest w układzie oryginalnym z alternatorem. Albo wzbudzenie max, albo jego brak, przy dwustanowej pracy regulatora, liczy się wartość średnia, nie przekraczająca 14,5V mierzonego na zaciskach akumulatora.
    Jesteś w totalnym błędzie, a mechanizm działania w/w prostownika to dla Ciebie TerraIncognita.
    Jak będzie miał zbyt dużą wartość napięcia po stronie wtórnej transformatora, a akumulator będzie rozładowany, to go zdąży "ugotować" - zbyt dużą wartością prądu ładowania - zanim ten zdąży naładować się.
  • #19
    Anonymous
    Anonymous  
  • #20
    Quarz
    Level 43  
    Motronic wrote:
    Nie wyjdzie z tego żaden regulator prądu ładowania. Co najwyżej układ wyłączający cykl ładowania po osiągnięciu jakiegoś napięcia na zaciskach ładowanego akumulatora. Ale i tak będzie on działał destrukcyjnie na ładowany akumulator.
    ---
    Różnie rozładowany akumulator wymaga innego prądu aby osiągnął jakieś podobne napięcie na swoich zaciskach. Zaś ten "inny" prąd warunkowany jest niczym innym, niż napięciem występującym na zaciskach urządzenia, które go ładuje.
    Ja, Hernn - [tu_wpisz_swoje_Name] - Du hast Recht ... :idea: :lol: :black:

    Dla - nieco - poprawniejszego działania tego prostownika diodowo-tyrystorowego, potrzeba dławika włączonego po stronie DC (pracuje z podmagnesowaniem prądem stałym) i o znacznej wartości indukcyjności.
    Taki dławik może mieć rozmiary większe od użytego transformatora.
  • #22
    Anonymous
    Anonymous  
  • #23
    Qsiorz
    Level 9  
    Chciałbym poruszyć temat, ponieważ zlalazłem na nim bardzo podobny schemat, do tego co mi samemu sie udało narysować na podstawie zepsutego prostownika tyrystorowego z regulatorem, https://obrazki.elektroda.pl/1484582300_1364505273.gif
    Mianowicie chodzi mi o to co oznacza na schemacie to ,,PHF" (jeśli nie błędnie odczytałem) ?
  • #24
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To co opisujesz jako "PHF", rus RNG to regulator napięcia. Włącza tyrystory, wysterowując ich bramki, dopóki napięcie na zaciskach baterii nie przekroczy 14,4V.
  • #25
    archanoid
    Level 26  
    Witam . Ten schemat z wykorzystaniem regulatora jest dobry ale pod jednym warunkiem . Trafo musi mieś odpowiednie napięcie , aby nie było za duże bo można ugotować akumulator jak regulator padnie . Podczas ładowania napięcie na akumulatorze narasta i gdy osiągnie te 14,4V regulator wyłączy tyrystory . O regulacji w tym przypadku nie ma mowy . Ale regulację można zrobić na odczepach , albo na rezystorach drutowych o odpowiedniej mocy . Kiedyś popełniłem taki prosty prostownik . Trafo , 4 diody z alternatora i bodajże 5 czy 6 rezystorach drutowych nawiniętych na wałku ceramicznym (oryginalne rezystory). Sprzęt nie do zajechania . Odwrotne podłączenie czy zwarcie nic mu nie zrobi , poprostu cała moc odkłada się na rezystorach . Co do regulatora użytego w tym schemacie to dobry był by z UAZ-a . Miał przełącznik zima lato .
  • #26
    Qsiorz
    Level 9  
    Czy jest możliwość dostania schematu takiego Rng wyżej wymienionego schematu?

    Dodano po 2 [minuty]:

    A i jeszcze jedno czy mógłbym zastosować taki układ w prądnicy od kosiarki ?