Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Centralne ogrzewanie - układ grawitacyjno- wymuszony (otwarty)

pawel002626 30 Mar 2013 20:32 36999 81
  • #1
    pawel002626
    Level 10  
    Witam!!!
    Panowie przymierzam się do zrobienia ogrzewania centralnego w mieszkaniu 35 m2
    chciałbym zrobić wstępny kosztorys zanim zawołam fachowca od projektu, nie wiem tylko jakie maja być średnice rur. Wiem że od pieca do baniaka wyrównawczego będzie Φ28 Centralne ogrzewanie - układ grawitacyjno- wymuszony (otwarty)
  • #2
    W0jtek92
    Level 37  
    Do rozdziału na dwa lewe grzejniki redukcja z fi 28 na fi22 aż do 1 grzejnika, następny w fi 18 a od prawej strony do bojlera trójnik fi 28 a pozostały jeden grzejnik w fi 18. I to pójdzie na grawitacje. Naczynie wzbiorcze wystarczy w fi 22.
  • #4
    W0jtek92
    Level 37  
    Taka sama średnica jak na zasilaniu. A skosy to wystarczy Ci 8 minimetrów na metrze rury. Musisz pamiętać o odpowietrzeniu instalacji za pomocą odpowietrznika w najwyższym punkcie. Bo Twój system jest 1 rurowy. Ale pewnie to już wiesz;)
  • #5
    pawel002626
    Level 10  
    tak wiem zapomniałem dodać odpowietrznika na schemacie
  • Helpful post
    #6
    W0jtek92
    Level 37  
    Więc po dodaniu go schemat będzie okey;)
  • #8
    W0jtek92
    Level 37  
    Lepiej jest stosować większe średnice gałęzi na same grzejnki. Więc te fi 22 będzie ok. Ale zawory kulowe już nie. Użyj zaworów grzejnikowych grzybkowych. Typowo dla ogrzewań węglowych. Bo na kulowych nie wyregulujesz dokładnie przepływu wody.
  • #9
    pawel002626
    Level 10  
    Ok dziękuję za pomoc, życzę wesołych świąt
  • #11
    saskia
    Level 39  
    W grawitacji nie potrzebna jest regulacja grzejnikow, uklad sam sie reguluje, tam gdzie jest zimniej bedzie szybsze wychladzanie grzejnika, a przez to wiekszy przeplyw w danej galazce. :-)
    Zawory kulowe wystarcza, jako odcinajace.
    W ogole to ta pompa jest tam nie potrzebna, no chyba ze chcesz podwyzszyc koszty ogrzewania i budowy instalacji. :-)

    Dodano po 39 [minuty]:

    Porownaj rysunki.
    Zaoszczedzisz sporo metrow rur i troche kasy jak nie zamontujesz pompy.

    Centralne ogrzewanie - układ grawitacyjno- wymuszony (otwarty)
  • #12
    pawel002626
    Level 10  
    całkiem nieźle tylko jest problem, w ściance działowej między kuchnią a łazienką mam pochowaną instalacje wodno kanalizacyjną wiec do wysokości 50 cm od podłogi raczej nie będę się mógł przekuć, bo znając szczęście trafie na jakąś rurę
    więc w ramach estetyki zasilanie i powrót grzejnika puszcze górą wiec chyba będzie potrzebna pompa. Wiadomo chodzi o bezpieczeństwo wiec czy dał by rade taki układ że część instalacji było by grawitacyjne a część wymuszona. W normalnych warunkach pompa pcha wodę po całym układzie a jak braknie prądu to żeby nie wywaliło pieca w kosmos połowa instalacji odbiera ciepło a ja w tym czasie dusze piec. Centralne ogrzewanie - układ grawitacyjno- wymuszony (otwarty)
  • #13
    W0jtek92
    Level 37  
    Jeśli naczynie podepniesz tak jak na schemacie to możesz bez obaw wykonać podłączenie grzejników z górnym rozdziałem. Jeden grzejnik i bojler odbiorą dużo ciepła, ale instalacje zabezpiecza naczynie które jest w odpowiednim miejscu. Pamiętaj by miało one fajke napowietrzającą przelew. Bo to bardzo ważne by instalacja była bezpieczna.
  • #14
    pawel002626
    Level 10  
    tak wiem, czy przelew zbiornika mogę podłączyć bez pośrednio do kanalizacji czy lepiej jest wyprowadzić tylko do zlewozmywaka kuchennego??
  • #15
    W0jtek92
    Level 37  
    Możesz śmiało do kanalizacji. Ale zastosuj syfon bo nie śmierdziało, wystarczą 3 kolanka pvc fi 32 na 90 stopni kąta. Lub gotowy syfon do umywalek. Jak kto woli;)
  • #16
    pawel002626
    Level 10  
    tylko w takim rozwiązaniu nasuwa mi się pytanie;
    podczas napełniania instalacji wodą, jeżeli będzie się przelewać znaczy instalacja jest zalana prawidłowo. Tak??
    a jeżeli przelew będzie skanalizowany nie będzie tego widać. Więc jak rozwiązać ten problem??
  • #17
    W0jtek92
    Level 37  
    Zastosować manometr obok kotła w najniższym munkcie instalacji, bądź wykorzystać otwór w naczyniu przelewowym na jego dolnej części i zastosować rure sygnalizacyjną. Poprostu wstawiamy tam zawór i podczas napełniania układu go otwieramy. Gdy zacznie z niego lecieć woda to oznacza że zaraz będzie się przelewać. A tak wgl to napewno będzie słychać szum w rurze przelewowej, a raczej będzie to odgłoś chlupotania. Niestety nie każdy zbiornik ma możliwość podpięcia rury sygnalizacyjnej. Więc najlepszym rozwiązaniem będzie manometr. Ja osobiście mam bardzo podobny układ CO, przelew do kanalizacji który jest wkuty w ściane i uwież mi że nawet pomimo że pion z kanalizacji mam wkuty i wygłuszony to i tak słyszę delikatny szum w ścianie gdy się przelewa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przepraszam forumowiczów za ewentualne błędy pisowni.;)

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    mod mirrzo
  • #18
    pawel002626
    Level 10  
    to rozwiązanie z manometrem wydaje się rozsądne, jak ma być wyskalowany
  • Helpful post
    #19
    W0jtek92
    Level 37  
    Kup taki o max ciśnieniu 0,6 bara. Wstaw go na powrocie przy kotle. Odmierz ile masz wysokości od manometru aż do początku rury przelewowej. Ja mam wysokość mieszkania 2,7 metra a manometr pokazuje mi 2,2 metra słupa wody. U Ciebie będzie zapewne podobnie, dopuszczaj wody tak długo a zarazem powoli aż manometr dojdzie do wymierzonej przez Ciebie wartości . No i to będzie ciśnienie na zimnym układzie. Gdy instalacja się ogrzeje to ta wysokość spadnie. Ale nie przejmuj się, bo objętość wody się zwiększyła i przelała. Więc po nagrzaniu możesz np markerem naznaczyć gdzie ma być wskazówka by ciśnienie było odpowiednie. No i tym się wtedy sugeruj;)
  • #20
    pawel002626
    Level 10  
    Ok dziękuje za dobre wskazówki

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeszcze mam jedno pytanie odnośnie zbiornika wyrównawczego musi być on centralnie nad piecem może być on przesunięty ok 1 metra, oczywiście z zachowaniem zasady iż będzie on w najwyższym punkcie
  • #21
    W0jtek92
    Level 37  
    Może być. Mój jest jakieś 4 metry od kotła. Ale rura wzbiorcza idzie do niego najprostszą drogą tak jak to powinno być. I wszystko działa jak należy;)
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    pawel002626
    Level 10  
    Super coraz mniej się komplikuje moje podejście do tego tematu. Musze sprytnie pomijać instalacje które są ukryte w ścianach. Głównie chodzi o mocowanie rurek do ściany. Mam nowa instalacje elektryczną przewody kładłem 25cm od podłogi gdzie przyszły panele podłogowe i listwy wykończeniowe nie chciał bym czegoś przekręcić
  • #24
    W0jtek92
    Level 37  
    Kolego Jerzykowski muszę przyznać że to bardzo fajny patent;)
  • #25
    ecoproject
    Level 11  
    Centralne z górnym rozrządem, pompa bajpas z zaworem róznicowym dodał bym na wyjściu żeby opory były mniejsze

    Dodano po 9 [minuty]:

    Centralne z górnym rozrządem, pompa bajpas z zaworem róznicowym dodał bym na wyjściu żeby opory były mniejsze, dodał bym rurę do naczynia z powrotu do napełnienia naczynia samo się będzie napełniać po przegrzaniu, rura do naczynia na max 1/3 wysokości inaczej może zasysać powietrze z naczynia mogę naryzować??
  • #26
    pawel002626
    Level 10  
    kolego ecoproject co znaczy ,,pompa bajpas z zaworem róznicowym dodał bym na wyjściu"
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    W0jtek92
    Level 37  
    Na wyjściu to znaczy na zasileniu. Przynajmniej ja to tak odbieram. Przecierz na schemacie jest to tak narysowane. Więc co tu zmieniać?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Kolego ecoproject narysuj prosze Swoją koncepcję. Może przyda się dla potomnych. Pewnie chcesz zastosować układ 2 rurowy zbiornika, tylko jestem ciekaw Twojego typu podłącza;)
  • #29
    wodyn
    Level 18  
    W układach grawitacyjnych musi występować ciśnienie czynne, żeby takie ogrzewanie działało.Jego wielkość zależy od wysokości położenia środka grzejnika nad środkiem kotla oraz od różnicy temperatur zasilanie-powrót.Przypadek rozpatrywany w tym wątku to tzw. ogrzewanie etażowe.Bardzo trudno jest w nim osiągnąć cyrkulację .Czasami się udaje, jak ostatni grzejnik wieszamy wysoko-pod sufitem.Średnice rur to osobny temat, ale 2" z kotła to norma.Górny rozdział dla takiej instalacji to także norma.Reasumując-odradzam eksperymenty z etażowym grawitacyjnym i wpięcie pompy na powrocie.Pozdr.
  • #30
    W0jtek92
    Level 37  
    Ja mam układ 2 rurowy. Grawitacyjno - pompowy. Instalacja zrobiona na spady tz 3 grzejniki, drabinka w łazience i bojler razem ze zbiornikiem pod zabudową. Rura zasilenia i powrotu aż do zbiornika to pp fi 32 (system 2 rurowy), zasilenie z kotła mam tak samo jak bypass na rozmiarze 1" . Gałązki do grzejników to fi 25 do rozgałęzienia dwóch sztuk, później jest juz fi 20, taka sama średnica idzie na bojler tz fi 25, dwa pozostałe grzejniki są podpięte od rury fi 32 rurą fi 20. Wszystko śmiga i działa za pomocą pompy ale gdy mam brak prądu to grawitacyjnie wszystko równo grzeje;) .