Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Konwersja interlaced na progressive - bez utraty płynności...

31 Mar 2013 16:04 7929 30
  • Poziom 12  
    Witam, od jakiegoś czasu nagrywam materiały w postaci 1920x1080, 24 Mb/s, z przeplotem. Kamera posiada tryb 25p, ale płynność ruchu jest niezadowalająca. W trybie z przeplotem wszystko wygląda bardzo ładnie - stąd taki wybór. Chciałbym się Was poradzić, jak teraz usunąć przeplot i zamienić materiał na progresywny ale bez utraty płynności. To jest dla mnie kluczowe - nawet kosztem większej wagi pliku wynikowego. Podstawa, to jakość i płynność. Czytałem, że można przekonwertować materiał z przeplotem na materiał progresywny z 50 klatkami. Ponoć pozwala to zachować płynność oryginału? Czy to prawda? Do edycji używam Vegas Movie Studio HD Platinum 11. Czy za jego pomocą mogę dokonać takiej konwersji? Czy muszę konwertować każdy plik wejściowy (scenę) osobno - czy mogę to zrobić dopiero podczas eksportu zmontowanego już w całości materiału? Gdzie szukać filtrów lub wtyczek/opcji do tej operacji?

    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [godziny] 3 [minuty]:

    No to udało mi się już samodzielnie do czegoś dojść... Otóż wykorzystałem skrypt DGBob w wyniku czego otrzymałem materiał progresywny z usuniętym przeplotem, 50 klatkami - no i płynnością oryginału. Jest tylko jeden feler. Na filmie występuje masa dużych artefaktów pojawiających się ciągle w różnych miejscach. Nie wiem jak sobie z tym poradzić. Mój skrypt wygląda następująco:

    LoadPlugin("D:\Program Files\MeGUI_2153_x86\tools\dgavcindex\DGAVCDecode.dll")
    AVCSource("E:\00029.dga")
    LoadPlugin("D:\Program Files\MeGUI_2153_x86\tools\dgbob160\dgbob.dll")
    AssumeTFF()
    DGBob(order=1)
    #crop
    #resize
    #denoise

    Przykład...
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Nie wiem tylko, czy filtry do usuwania przeplotu w Vegasie są porównywalnie dobre z filtrami avisytha...? Bo raczej chyba nie mogą utworzyć z 25 klatek (przeplot) 50 klatek (progressive)?

    W związki z moimi poprzednimi problemami znalazłem następujące wyjście:

    1. Problemu artefaktów nie rozwiązałem ale obszedłem go. Okazało się, że "źle" on interpretuje chyba surowy materiał z kamery i już podczas odczytu wyświetla artefakty. W związku z tym najpierw surowy materiał otwieram w Vegasie (montuje materiał) i eksportuje dalej jako AVCHD z przeplotem - czyli jak oryginał tylko z nieco mniejszym bitrate, bo nie mogę ustawić 24mb.
    2. Materiał taki poddaje później usuwaniu przeplotu poprzez filtr BGbob, gdzie tworzę 50 klatek progresywnych. Jakość i płynność oryginału - co było dla mnie najważniejsze no i materiał progresywny. Korzystałem też z filtra TDeint, ale "na oko" różnić nie widać.

    A zapytam jeszcze przy okazji... Czy jest jakieś oprogramowanie - bądź może Vegas ma taką funkcję choć o tym nie wiem, aby edytować i zapisać materiał AVCHD bez rekompresji? Chodzi o to, aby części filmu nie zmienione były po prostu nie ruszone, co wpłynie na lepszą jakość i szybkość obróbki. Może dlatego, że mam materiał 24mb u mnie to nie działa?
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Hehe, no może i faktycznie należało zacząć od modelu kamery. Jest to Canon HF s10. Oczywiście ma tryb progresywny 25p ale jak już wcześniej wspomniałem płynność nie jest dla mnie zadowalająca. Lepiej wychodzi właśnie nagranie z przeplotem i potem konwersja do materiału progresywnego z 50 klatkami.
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Te wszelkie niedogodności zauważalne są podczas oglądania filmów na komputerze (materiał surowy jak i ten po montażu). Występują przy każdym "szybszym" ruchu kamerą, lub kiedy jakiś obiekt dość szybko porusza się na filmowanym planie (np. przechodząca przez kadr osoba) - jest to wręcz takie "skakanie" tego obiektu. W trybie z przeplotem to nie występuje. Tak na szybko skręciłem kawałek filmiku dla porównania. Poniżej link do archiwum w którym znajdują się:
    pro1, pro2 - materiał progresywny
    int1, int2 - materiał z przeplotem
    got - materiał "int1" po obróbce (usunięty przeplot i zwiększona ilość klatek do 50)

    http://www.sendspace.com/file/28jwn5

    PS: Tak jeszcze apropo edycji bez rekompresji... Wyeksportowałem z Vegasa kawałek filmu z ustawieniami "x". Ponownie dodałem ten wyeksportowany wczesniej filmik do nowego projektu i ponownie zapisałem go z ustawieniami "x" - czyli identycznymi jak poprzednio. Niestety cały kawałek został ponownie przekodowany... Nie wiem co jest nie tak...
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Mój komputer tak z grubsza, to: Intel Core i7-3770K 3.50GHz, 16 GB RAM, ASUS NVIDIA GeForce GTX 470 GDDR5 1280MB, dyski SSD, Win 8 Pro - więc raczej, to nie wina komputera :-) Na TV fullHD też są te zacięcia widoczne - identycznie jak na komputerze. Ale poczekamy na oględziny sampli... :-)
  • Poziom 1  
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    No kiedyś też zwróciłem na to uwagę. Ale takie pliki "wypluwa" kamera i odziwo są one faktycznie progresywne - zawierają pełne klatki bez przeplotu mimo danych w info pliku... Nie wiem czym to jest spowodowane.

    Z ciekawości pobrałem nawet kiedyś kilka innych plików "surowych" z takiej kamery - gdzieś z netu - i też widniało tam "z przeplotem" a materiał był progresywny. Widocznie ten typ tak ma :-)
  • Poziom 1  
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    niestety cały czas mam info, że jest niby z przeplotem... Kur** czyli ten obraz progresywny powinien być bardziej płynny? A miałby kolega możliwość przedstawienia jakiegoś własnego sampla na podobę tych moich najlepiej z przeplotem i progresywnego?
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Okazało się, że kamerka jest sprawna i tak ma być... Po prostu poprzez telecine z obrazu progresywnego tworzony jest obraz z przeplotem. I teraz pytanie jak usunąć ten 2:2 pulldown aby otrzymać prawdziwy obraz progresywny 25p lub 24p? Wiem, że są jakieś funkcje avisynth ale nie wiem jak ich użyć. A może ktoś ma jakiś inny sprawdzony sposób?
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Witam, zacznę może od tego, że posiadam kamerkę nagrywającą na pamięć wewnętrzną + możliwość nagrywania na kartach (Canon HF S10). Z kamery otrzymuję gotowe pliki, które po prostu kopiuję na komputer. Filmiki montuje w Sony Vegas Movie Studio Platinum 11. Czasami na koniec kompresuje je za pomocą MeGUI i skryptów AviSynth. W kamerze mam ustawione FullHD 24mbps tryb 25p.

    Jeżeli chodzi o kwestię „zacinania”. Tu chodzi mi głównie o płynność (przeskakiwanie poruszających się szybko obiektów) – sam film się nie zacina. Postaram się może jeszcze dziś wrzucić jakieś sample – ewentualnie jutro. A może to jest po prostu takie moje zboczenie na punkcie płynności filmu? Bynajmniej film z przeplotem według mnie jest bardziej „płynny” przy szybszych ujęciach.

    Jeżeli chodzi o to telecine, to ponoć moja kamera nagrywa obraz progresywny, a potem sztucznie dodaje do niego przeplot – stąd w info pliku jest jako interlaced. Także mam po prostu taki materiał surowy z kamery.

    "Filmy nagrywane z szybkością [PF25] klatek na sekundę są konwertowane i zapisywane w pamięci w formacie 50i."

    I myślę, że gdyby odwrócić ten sztuczny przeplot i uzyskać prawdziwy progresywny materiał, to może i płynność by się poprawiła?
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Do kamerki jest dołączone oprogramowanie, niestety szału ono nie robi i nie ma żadnych opcji/funkcji konwertujących. Przynajmniej takowych nie znalazłem, a po drugie soft ma problem z działaniem pod Win 8 64-bit :) Poniżej link to trzech ujęć zrobionych tak na szybko :) Dochodzę też do wniosku, że tryb progresywny - przynajmniej taki 25p - nadaje się chybatylko do bardziej statycznych i wolnych ujęć, gdzie nie potrzebne są szybkie ruchy kamerą i nie ma obiektów szybko poruszających się w bliskiej odległości od obiektywu. Wtedy to właśnie powstają te rozmycia, cienie i skoki.

    A zapytam tak jeszcze z ciekawości. Czy obraz z przeplotem (nagrywanie półklatkowe) - czyli prawdziwy przeplot po jego usunięciu i zrobieniu z tego 25p będzie tak samo płynny jak ten nagrany od razu progresywnie jako 25p? Bo jakość progresywnego powinna być lepsza... idealnym rozwiązaniem jest zrobienie z 50i -> 50p wtedy jest zachowana płynność i mamy materiał progresywny - niestety nie wszystkie urzadzenia (np TV) potrafią obsłużyć te 50 klatek.

    http://www.sendspace.com/file/wdm0iz
  • Poziom 1  
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Witam, może się mylę - ale po przejrzeniu wielu filmików np. na YouTube czy Vimeo - różnych kamer z trybem 25p - na każdym z nich widać takowe przeskoki. Dopiero przy 50p płynność jest taka jak materiału 50i. Czyli chyba po prostu tak musi być... Oto jeden z przykładów z kamerki HF S100:

    http://www.youtube.com/watch?v=FLsOx8fPukk
  • Poziom 1  
  • Poziom 12  
    Nie no nie jest to żadną wykładnią... Ale mam świadomość, że moja kamerka to nie jest sprzęt pro... i że po prostu nie można się po nim spodziewać idealnego i super płynnego obrazu. Ale popróbuję jeszcze z ustawieniem niższego bitrate i z wyłączonym stabilizatorem bo chciałbym z niej uzyskać jak najlepszy obraz. Jak nie, to będę kręcił filmiki w trybie z przeplotem (choć jest to jakby cofanie się - bo teraz w erze internetu tryb progresywny zaczyna być standardem :-) ).
  • Poziom 1