Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mini komputer pokładowy do auta - kilka pytań

31 Mar 2013 20:19 2763 8
  • Poziom 9  
    Witam
    Od niedawna zostałem posiadaczem Fiata Uno 1.0 FIRE z 1998r, ale niestety nie ma w nim zamontowanego żadnego komputera pokładowego ani nic w ten deseń, brak także obrotomierza. W mojej głowie narodził się pomysł zbudowania takiego sprzętu na własną rękę, ale niestety mam kłopot ze zrealizowaniem pomiaru obrotów i chwilowego spalania.

    Pyt. 1: Jak lepiej podłączyć się z obrotomierzem? Przez czujnik Halla, opleść kabel wokół cewki WN czy podłączyć się do niskonapięciowej części cewki?

    Pyt. 2: Czy jest jakiś sposób na zrealizowanie pomiaru chwilowego spalania? Czytałem na ten temat, ale potrzeba stałą wtrysku, a na google nie znalazłem nic do Fiata Uno.

    Większość części mam już zgromadzone (wyświetlacz na sterowniku KS0108, ATMega16), ale nie wiem jak się zabrać do tych dwóch w/w rzeczy.
    I takie pytanie jeszcze: czy ktoś z forumowiczów wie może w jaki sposób bezinwazyjnie można wyjąć klapkę, która znajduje się na środku konsoli, a pod nią jest popielniczka i zapalniczka w Fiacie Uno? ;)
    Pozdrawiam

    ---

    Edit: Klapka wyjęta bezproblemowo. Co do wtrysku to jest to wtrysk BOSCH Mono-Jetronic.
  • Poziom 1  
  • Poziom 9  
    Po przeszukaniu internetu nie znalazłem żadnych informacji na temat wariantu Jetronica ani schematu instalacji mojego Uniacza, po weekendzie postaram się poczytać oznaczenia na ECU i spróbować odszukać która to wersja. Co do samego obrotomierza to jeszcze znalazłem sposób na podłączenie się do niskonapięciowej części cewki, gdzie indukują się napięcia nawet do 600V i po odpowiednim obniżeniu tego napięcia i podaniu go przez tranzystor NPN na nogę mikrokontrolera mogę w przerwaniu mierzyć czas pomiędzy tymi impulsami. Jest tylko jeden problem - czy w samochodach z ECU nie zastosowano układów gasikowych zapobiegających indukowaniu się właśnie takich napięć?

    ---

    Chodzi mi dokładniej o rozwiązanie, jakie jest zastosowane w kicie Jabela J-091: link. Na schemacie od flagi WEJ. IMP. jest układ, który służy właśnie do przekształcania wyindukowanych impulsów na takie, które mikrokontroler może przyjąć.
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 9  
    Wyświetlacz graficzny to było jedno z podstawowych założeń mojego projektu :)
    A co do pomiaru spalania to chyba jednak odpuszczę, bo jak tak patrzę co mi tu kolega napisał to to chyba przerosło moje umiejętności :)
    Spróbuję jeszcze dorzucić pomiar ilości benzyny w baku na zewnętrznym ADC (bo sterowanie wyświetlaczem KS0108 zajęło mi dwa porty ATMegi...) i na tej podstawie mniej więcej szacować ilość kilometrów do przejechania na danej ilości benzyny. Jak uda mi się ukończyć projekt, postaram się wrzucić go do działu DIY, ale coś czuję że posypią się na mnie gromy z powodu projektu płytki i programu :D
    W każdym bądź razie dziękuję za pomoc :)
  • Poziom 1  
  • Poziom 9  
    2 porty zużyłem na wyświetlacz, bo w sterowniku KS0108 jest 8 linii danych + 6 linii sterujących :)
    Pomiar zużycia paliwa zrealizuję w następnym projekcie, kiedy zdobędę więcej doświadczenia z aktualnym projektem, a może jeszcze dodam do tego projektu jako urządzenie peryferyjne :)
    A co do płytki to zawsze mam tak, że niby już wszystko zaprojektowane, a nagle okazuje się że jeszcze jednej ścieżki nie połączyłem i nie ma możliwości zrobienia tego bez zworek no i leci zwora przez pół płytki :D
  • Poziom 1  
  • Poziom 9  
    Przemyślałem to, i chyba jednak pomiar spalania poleci w następnej wersji, ew. jako dodatek do obecnego projektu, po magistrali TWI podłączę jakiś inny procesor, którego zadaniem będzie tylko obliczanie tego spalania, ogólnie wszystkiego co z benzyną związane :)
    Ale dziękuję za pomoc i za mobilizację :)