Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobor solaru do bojlera 80l

rmffm12 02 Apr 2013 11:02 5853 8
  • #1
    rmffm12
    Level 15  
    Witam,
    Chciałem do ogrzania wody w sezonie letnim wykorzystać solary. Mam już bojler 80 litrów, który chciałem przełączać sezonowo z pieca na solar i moje pytanie jest takie czy kolektor plaski o powierzchni 0,9 na 1,4 nie będzie zbyt mały by w sezonie letnim wygrzać w ciągu dnia wodę w takim bojlerze. Sa na rynku używane solary o takiej wielkości w rozsądnej cenie do tego dokupiłbym zestaw bezpieczeństwa, pompkę jakiś sterownik i pchałbym wodę w układzie zamkniętym w wężownicy bojlera. chodzi mi tylko o dobór solaru do bojlera by nie zagotować wody.
  • #2
    Piotr77777
    Heating systems specialist
    Trochę mały ten zbiornika jak na solary.
    A co zrobisz jak lato będzie podobne do dzisiejszej wiosny? W zimnej wodzie będziesz sie mył?
  • #3
    rmffm12
    Level 15  
    jest w nim grzaleczka 1,5kW z termostatem więc mnie zabezpiecza w dni bez słońca.
  • #4
    piotr_boncza
    Level 29  
    Przy tak małej objętości możesz spróbować z jedną płytą ale ryzyko zagotowanie będzie spore. Zastanów się gdzie ją chcesz postawić. W sumie, to nie wiem, czy warta skórka wyprawki. Poza płytą potrzebujesz pompę, zawory, zawór bezpieczeństwa i solarne naczynie wzbiorcze (odporne na gorący glikol). No i sterownik, robi się parę złotych. Są też rozwiązania omijające czynnik pośredni czyli glikol. Może opłacałoby się, gdybyś grzał wodę bezpośrednio w solarze, nie używając wężownicy. Musisz tylko tak ułożyć instalację, żeby w okresie zimowym spuszczać wodę i zadbać o dobre naczynie wzbiorcze na wodę.
  • #5
    rmffm12
    Level 15  
    Czyli przy tym rozmiarze solara bojler moze byc za mały. Myslalem o ogrzewaniu wody nie glikolu
  • #6
    piotr_boncza
    Level 29  
    Tak, ale przy konwencjonalnym rozwiązaniu płyta grzeje glikol, ten rozgrzany pompa kieruje do wężownicy, ta ogrzewa wodę, z której korzystasz. Jeśli zmontujesz układ w którym nie będzie glikolu to uprościsz konstrukcję i zmniejszysz koszty. Będzie też bezpieczniejszy. Więcej jak będziesz chciał napiszę wieczorem, po robocie.

    Poprawiłem przecinki :)
  • #7
    rmffm12
    Level 15  
    proszę jeśli Pan może napisać jak zabezpieczyć ten układ by go po przegrzaniu nie rozerwało
  • #8
    piotr_boncza
    Level 29  
    Układ wodny trzeba zabezpieczyć zaworem bezpieczeństwa, dostosowanym do wytrzymałości bojlera jaki mamy i ciśnienia w instalacji wodnej. Na ogół 6bar jest
    wystarczający. Poza tym niezbędny jest zawór zwrotny przed bojlerem, naczynie wzbiorcze, które pomieści rozszerzającą się wodę i pompa do cwu. Układ musi wyglądać następująco:
    1. Zawór odcinający bojler
    2. Zawór zwrotny
    3. Trójnik z zaworem bezpieczeństwa
    4. Trójnik z naczyniem, myślę że reflex 12l będzie miał wystarczający zapas na ciężkie chwile
    5. Trójnik z odejściem na pompę kierującą wodę na solar.
    5a Na trójniku nr 5 dajemy zawór odcinający
    5b Pompa
    5c Za pompą zawór zwrotny (z metalowym grzybkiem)
    5d Trójnik z zaworem spustowym, z tego trójnika lecisz rurą miedzianą do solara na górze.
    6 W najwyższym punkcie, nad solarem, dajesz odpowietrznik, ale jakiś lepszy, odporny na wysokie temperatury, choć nie musi być solarny, na przykład Spirotop, choć jak chcesz to możesz zaryzykować z zwykłym na 110'C. Odpowietrznik musisz ustawić tak, żeby gorąca para, która może się z niego wydobywać nie spowodowała szkód w zdrowiu i mieniu :) rurę z wylotu solara doprowadzasz do wylotu bojlera a tam patrząc od strony solara:
    7 trójnik z zaworem spustowym
    8 zawór odcinający (kulowy)
    9 trójnik
    10 śrubunek łączący trójnik z bojlerem ;)
    11 do odejścia z trójnika podłączasz instalację cwu ale najlepiej poprzez zawór termostatyczny np ESBE VTA 330, jeśli w bojlerze będzie za gorąca woda to schłodzi ją do bezpiecznej.

    Instrukcja obsługi :)
    Gdy kończą się mrozy zamykasz zawór spustowy 5d przy pompie. Na zawór spustowy nr 7 przy wylocie z bojlera zakładasz wąż. Otwierasz zawór nr 5 przed pompą i czekasz aż zacznie płynąć z niego woda bez powietrza. Zamykasz zawór spustowy nad bojlerem - instalacja solarna jest napełniona. Otwierasz zawór nr 8 na wyjściu z bojlera i włączasz pompę 5b sterowaną przez regulator solarny. Gdy woda na górze nagrzeje się do nastawionej temperatury pompa się włącza i działa do momentu aż temperatura tam spadnie. Taki cykl będzie trwał aż do wyrównania temperatur w bojlerze i solarze. Jeśli temperatura u góry przekroczy założoną, np 75' to regulator wyłącza pompę. Gdy woda się tam zagotuje, para zostanie usunięta przez odpowietrznik, a na jej miejsce wejdzie woda. Gdyby coś nawaliło to para wypycha wodę w rurach do naczynia wzbiorczego i sama już nie przenosi ciepła w dół. Gdyby ciśnienie wzrosło powyżej dopuszczalnego otwiera się zawór bezpieczeństwa i wypuszcza nadmiar wody. Gdy nie chcesz grzać wody, lub na zimę, zamykasz zawory 5a i 8. Otwierasz zawory spustowe i opróżniasz solar. Raz do roku przeprowadzasz odkamienianie solara :)
    Zastanawiam się tylko nad płytą z jednej strony z harfą ma mniejsze opory przepływu i zwykła pompka cwu powinna podołać, ale się trudniej opróżnia i jakieś resztki wody mogą zamarznąć i uszkodzić. Płyta z układem meandrowym ma większe opory ale łatwiej ją opróżnić. Skłaniam się ku meandrowi ale to oznacza konieczność obliczenia lub sprawdzenia empirycznego, czy zwykła pompa cyrkulacyjna cwu wystarczy. Uff, ale się naprodukowałem. Jak znajdę chwilę, to dołączę rysunek.
  • #9
    rmffm12
    Level 15  
    prosiłbym o ten rysunek, bym sobie wszystko uzmysłowił, nie jestem hydraulikiem.
    Jakim środkiem odkamieniac solar?