Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czym zabezpieczacie urządzenia 12V w samochodzie?

biomedyczny 02 Kwi 2013 14:18 12357 74
  • #1 02 Kwi 2013 14:18
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Zazwyczaj się nie zabezpiecza mimo że przy ładowaniu jest ok 14V a nie 12V.
    Stabilizatora 12V nie da się użyć bo żeby zaczął stabilizować potrzeba ok15V.

    Jeżdżę już pól roku autem z routerem w środku. Teraz dojdą burze itd. Więc myślę o jakimś zabezpieczeniu. Tylko czym?
    a) stabilizacja 12V
    b) Zabezpieczenie przeciw udarowe choć auto to klatka faradaya i raczej nic poza stabilizacją nie trzeba.

    Wiadomo że częste są przypadki uszkodzenia ładowarek itd. Bo w trakcie odpalania auta wahnięcia napięcia są znaczne. Ja akurat wychodząc z auta wyjmuje wtyk z rozdzielacza. I włączam po odpaleniu choć nie zawsze. Przy okazji bym sobie jakiś wyłącznik na kabel założył.

    0 29
  • #2 02 Kwi 2013 14:43
    robokop
    Moderator Samochody

    A po co zabezpieczać? Przed burzą - nie ma ani potrzeby, ani zasadności. Przed przepięciem - warystor równolegle do zasilania.

    0
  • #3 02 Kwi 2013 17:51
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Jw wiele urządzeń nie lubi skoku napięcia. I bardziej o to się martwię niż o burzę.

    Chyba żeby z 12V puścić na tranzystor i z tranzystora na stabilizator. Ale to głupota.
    Swego czasu istniały układy redukujące zakłócenia wycieraczek dla CB. Czy działało nie wiem.

    Muszę coś po googlować.


    -------
    Wiecie co ja chyba głupi jestem.
    Czemu nikt tu nie stosował zenerki?
    Zenerka ma spadek 0,7V. W uruchomionym samochodzie zawsze jest >12,7V

    0
  • #4 02 Kwi 2013 19:03
    c4r0
    Poziom 36  

    Zenerka ma 0.7V? Chyba w kierunku przewodzenia... Tylko po co wtedy zenerkę stosować. Jeśli chcesz obniżyć napięcie do 12V to daj szeregowo z zasilaniem trzy zwykłe diody krzemowe. Ja to wiele razy stosowałem (chociaż nie w samochodzie). Burze nie mają tu też nic do rzeczy. Jeśli od burzy byłyby jakieś przepięcia w instalacji to i tak akumulator je "zje". A jeśli nie to daj dodatkowy kondensator na zasilaniu przy samym routerze i będzie gitara. Jeśli takie przepięcia miałyby być problemem to ja bym się raczej martwił o uszkodzenie wyjścia antenowego routera (zakładam, że to wifi) a nie o to że po zasilaniu jakieś przepięcie przyjdzie.

    0
  • #5 02 Kwi 2013 19:29
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Router to wi fi + 3g więc jeszcze ciekawiej.

    Tak ale chce coś zbudować dla bezpieczeństwa routera, telefonu, navi oraz CB no i redukcji zakłóceń choć nowe auta już nie mają problemu z wycieraczkami.

    No i dodam tylko że mam jeszcze przetwornicę i mikrofale w aucie :P

    Więc jednak czas na jakąś stabilizacje.

    0
  • #6 02 Kwi 2013 19:35
    c4r0
    Poziom 36  

    Mikrofale to masz nawet z routera, i to prawie takie same jak z kuchenki :) A od burzy coś Ci się kiedyś stało ze sprzętem w samochodzie, że chcesz zabezpieczać?

    0
  • #7 02 Kwi 2013 19:46
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Kiedyś upaliło mi procesor w cb.

    0
  • #8 02 Kwi 2013 19:52
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 02 Kwi 2013 20:12
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Bynajmniej.

    Dlaczego żart?
    Prawo nie zakazuje mi posiadania mikrofali, włączonego tabletu w czasie jazdy. Oraz routera 3g.

    I w ciężarówkach jest to dość częste. A że to osobówka... cóż.

    Jestem w trakcie czytania topiku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1938716#1938716

    Może coś uda mi się sklecić jak nikt czegoś podobnego nie budował.

    0
  • #10 02 Kwi 2013 20:21
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 02 Kwi 2013 20:29
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Kolejny moderator który się przyczepia bo czytać nie potrafi.

    Temat jest o zabezpieczeniu zarówno czułych urządzeń elektronicznych jak i CB tak?
    Tak więc by zabezpieczyć cb montuje się zabezpieczenie przeciw burzowe.

    Jeśli jest w tym aucie CB i linia zasilania jest dość mocno obciążona + wycieraczki itd. Powoduje to zakłócenia tak? Wiec by ich uniknąć można użyć kondensatora lub jakiegoś układu tak?

    W przypadku uruchamiania samochodu napięcie spada gwałtownie tak? Dodatkowo spada przy uruchomieniu mikrofali. Jest to szkodliwe dla sprzętu tak?

    A nikt nie przeczy że jak walnie piorun obok to po routerze.
    I nikt nie uchroni przed promieniowaniem elektro

    Ale jak widzisz głowię się jak zrobić stabilizator 12V w celu minimalizacji strat.

    0
  • #12 02 Kwi 2013 20:33
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 02 Kwi 2013 20:36
    robokop
    Moderator Samochody

    biomedyczny napisał:
    Kolejny moderator który się przyczepia bo czytać nie potrafi.

    Sam nie potrafisz czytać, ewentualnie śledząc ostatnie Twoje wątki to tabletki się skończyły chyba.
    Cytat:

    Temat jest o zabezpieczeniu zarówno czułych urządzeń elektronicznych jak i CB tak?
    Tak więc by zabezpieczyć cb montuje się zabezpieczenie przeciw burzowe.
    CB prędzej się "skończy" od strony anteny, niż zasilania, zapewniam.
    Cytat:

    Jeśli jest w tym aucie CB i linia zasilania jest dość mocno obciążona + wycieraczki itd. Powoduje to zakłócenia tak? Wiec by ich uniknąć można użyć kondensatora lub jakiegoś układu tak?
    Dlatego CB ma w sobie już takie układy. Filtrują napięcie które je zasilają i jednocześnie nie wypuszczają z tegoż radia zakłóceń w.cz w instalację zasilającą.
    Cytat:

    W przypadku uruchamiania samochodu napięcie spada gwałtownie tak? Dodatkowo spada przy uruchomieniu mikrofali. Jest to szkodliwe dla sprzętu tak?
    Co jest szkodliwe, spadek napięcia? A w jakiż to sposób? Chyba tylko dla silników asynchronicznych klatkowych.
    Cytat:
    A nikt nie przeczy że jak walnie piorun obok to po routerze.
    I nikt nie uchroni przed promieniowaniem elektro

    No właśnie. Musiałbyś ten router zaspawać w grubej, stalowej puszce.
    Cytat:

    Ale jak widzisz głowię się jak zrobić stabilizator 12V w celu minimalizacji strat.

    Sam stabilizator to właśnie straty.

    0
  • #14 02 Kwi 2013 20:38
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 02 Kwi 2013 20:40
    biomedyczny
    Poziom 26  

    No przecież napisałem fala elektromagnetyczna. O tym to się na fizyce uczy czy w technikum na podstawach elektrotechniki.

    Wziąłem cie za moda.
    Powiedz ty mi lepiej jak ustabilizować to 12V. Bo poza zenerką i kondensatorem nic mi nie przychodzi do głowy.

    W magicznych sklepach widzę jakieś filtry przeciwzakłóceniowe ale wierzyć w to mi się nie chce.
    http://sklep.avt.pl/p/pl/4824258/filtr+przeciwzakloceniowy+12v+10a.html

    Można by coś na wzmacniaczu operacyjnym jeszcze sklecić.
    Ale to musi być proste. Z założenia chociażby.

    0
  • #16 02 Kwi 2013 20:40
    robokop
    Moderator Samochody

    Motronic napisał:
    robokop napisał:
    Co jest szkodliwe, spadek napięcia? A w jakiż to sposób? .

    czasami zawartość pamięci poleci.

    Przy iskrzeniu czasem i owszem. Układy przewidziane do samochodów są przed tym z reguły zabezpieczone.

    0
  • #17 02 Kwi 2013 20:42
    c4r0
    Poziom 36  

    Jak chcesz zrobić stabilne 12V to musisz zrobić przetwornicę, która będzie za równo w stanie napięcie ciągnąć w górę jak i w dół.

    Motronic napisał:
    na wskutek
    Albo "na skutek", albo "wskutek".

    0
  • #18 02 Kwi 2013 20:44
    biomedyczny
    Poziom 26  

    robokop gwałtowna zmiana napięcia wykańcza kondensatory elektrolityczne chociażby.
    Zasilacze impulsowe itd.

    C4r0 Ale przetwornica nie spowoduje mi wzrostu zakłóceń w cb?
    Impulsówki lubią wszystko zakłócać. Z drugiej strony cb było by za nią.

    0
  • #19 02 Kwi 2013 20:45
    robokop
    Moderator Samochody

    biomedyczny napisał:
    No przecież napisałem fala elektromagnetyczna. O tym to się na fizyce uczy czy w technikum na podstawach elektrotechniki.
    Ale albo nie chodziłeś na fizykę, albo technikum nie skończyłeś. Mylisz i zjawiska i pojęcia.
    Cytat:

    Powiedz ty mi lepiej jak ustabilizować to 12V. Bo poza zenerką i kondensatorem nic mi nie przychodzi do głowy.

    No i to tyle na ten temat by było. Nie ma żadnego sensownego stabilizatora LDO który zapewniłby kilkaset W mocy, zasilanego z 12V i utrzymującego te same 12V na wyjściu. Rozwiązaniem była by przetwornica SMPS, ale zaprojektować taką, w dodatku nie produkującą zakłóceń radiowych -
    Cytat:

    Ale to musi być proste. Z założenia chociażby.

    Niemożliwe.

    0
  • #20 02 Kwi 2013 20:47
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 02 Kwi 2013 20:49
    robokop
    Moderator Samochody

    biomedyczny napisał:
    robokop gwałtowna zmiana napięcia wykańcza kondensatory elektrolityczne chociażby.
    Zasilacze impulsowe itd.

    Tyle że w zasilaczach impulsowych te kondensatory "pompowane" są z częstotliwościa kilkudziesięciu kHz.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Motronic napisał:
    A skąd w tym rozpatrywanym przypadku gwałtowna zmiana napięcia, ja w zasadzie wszystko pracuje równolegle do akumulatora? Toć w momencie rozruchu silnika cała elektronika powinna odejść do krainy elektronicznego nieba.

    No w sumie to się i gwałtownie zmienia - po przekręceniu kluczyka spada z 12,5 do 9-10V, potem nagle skacze do 14.5V - strzał w instalację prawie jak w cewce coilguna.

    0
  • #22 02 Kwi 2013 20:51
    ANUBIS
    Moderator sekcji Technicznej

    Dodaj drugi alternator i drugi akumulator, zrób po prostu całkiem osobny układ zasilania.

    Wada - większe zużycie paliwa ale bezpieczeństwo całkowite :)

    Poszukaj na forum, było pokazane jak ktoś zamontował drugi alternator.

    0
  • #23 02 Kwi 2013 20:52
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #24 02 Kwi 2013 20:53
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Wchodzimy w naprawdę bezsensowną dyskusję :)

    Motronik popatrz sobie jak często siadają tanie nowoczesne radia z wyświetlaczami przy odpalaniu z włączonym takowym radiem.

    Co do fali i indukowania to już naprawdę grzebiecie.
    Powstaje fala udarowa, elektromagnetyczna może powstać impuls elektromag, a nawet jonizacja powietrza itd itd

    A akurat popłynięcie prądu w cewce ( laminacie) to indukcja elektromagnetyczna przez falę elektromagnetyczną.

    Co do tych filtrów przeciw zakłóceniowych to nic innego jak cewka z kondensatorem.
    Czym zabezpieczacie urządzenia 12V w samochodzie?

    Czyli może i faktycznie rozwiązania tak banalnego problemu brak.

    0
  • #25 02 Kwi 2013 20:59
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 02 Kwi 2013 21:01
    robokop
    Moderator Samochody

    biomedyczny napisał:
    Wchodzimy w naprawdę bezsensowną dyskusję :)

    Ta dyskusja jest bezsensowna od początku jej trwania.
    Cytat:

    Motronik popatrz sobie jak często siadają tanie nowoczesne radia z wyświetlaczami przy odpalaniu z włączonym takowym radiem.

    "Siadają" własnie dlatego, że są tanie. Droższe radia, w lepszych samochodach są wyłączane całkowicie na czas pracy rozrusznika.
    Cytat:

    Co do fali i indukowania to już naprawdę grzebiecie.
    Powstaje fala udarowa, elektromagnetyczna może powstać impuls elektromag, a nawet jonizacja powietrza itd itd
    A akurat popłynięcie prądu w cewce ( laminacie) to indukcja elektromagnetyczna przez falę elektromagnetyczną.

    O Dżizas....

    0
  • #27 02 Kwi 2013 21:13
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Czyli podsumowując nie pozostaje nic innego jak się napić choć nie pije.
    A zaoszczędzony na myślenie i konstruowanie czas przeznaczyć na nowy router za rok.
    Bo znając życie padnie.

    A radyjka nie lecą aż tak bo obecnie większość aut przy rozruchu odcina prąd.
    A to nijak ma się do zakłóceń mikrofalą i przetwornicą.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Cytat:

    Co do fali i indukowania to już naprawdę grzebiecie.
    Powstaje fala udarowa, elektromagnetyczna może powstać impuls elektromag, a nawet jonizacja powietrza itd itd
    A akurat popłynięcie prądu w cewce ( laminacie) to indukcja elektromagnetyczna przez falę elektromagnetyczną.

    O Dżizas....[/quote]

    Chętnie się dowiem co tu źle napisałem.

    Jeszcze tak dewaguje na temat 3g. Bo antenę myślałem kupić.
    Czy jest różnica w przypadku wyładowań. Czy antena jest zew czy wew do szyby.
    Teoretycznie wewnątrz auta powinno być bezpieczniej ale raczej nie przy szybie.

    0
  • #28 03 Kwi 2013 00:14
    wojekkk
    Poziom 17  

    Niestety ale biomedyczny slynie z dziwnych tematow nie majacych sensu ani przyszlosci... Odpowiem Ci na Twoje pytanie choc inni juz to zrobili wczesniej. Takie urzadzenie jakie pragniesz mozna zrobic, można rownież uzyskać je tanim kosztem chociazby z rozbiórki zasilaczy komputerowych ale bez wiedzy oraz chociazby oscyloskopu tego nie uczynisz. Zenerke w tym ukladzie to wiesz gdzie mozesz wsadzic sobie a i tak nie spelni swojej funkcji.. :).... Pioruny sobie odpuść a jak juz bardzo chcesz co by straszliwy morderczy rozrusznik nie popalił tych dokładanych urzadzen to podłącz je pod obwód który w momencie załączenia rozrusznika traci napiecie, w wielu autach jest to przewod wzbudzenia radia, niekiedy chyba tez swiatła sa odłączane albo poprzez przekaznik do tego tez obwodu lub rozne konfiguracje z przekaznikiem i przewodem wzbudzenia rozrusznika. Jak kto woli.

    Pozdro :)

    0
  • #29 03 Kwi 2013 00:29
    biomedyczny
    Poziom 26  

    Jeśli zarzucasz mi brak wiedzy to go udowodnij.
    Jakoś nikt nic nie zaproponował poza przetwornicą.
    A akurat diody 12V > <9V do masy i duży kondensator nie jest złym pomysłem.

    Po 2 nie przeczytałeś o mikrofali.
    Więc akurat w moim obecnym aucie 12V jest po stacyjce w starym na stałe.
    I musiał bym się przypatrzeć czy gniazda też nie odcina.
    Więc jeśli uruchomię mikrofalę przy nie wyłączonym 3g / cb / ładowarce lapa. To wybacz przydało by się zabezpieczenie.

    Ale jak widzę twierdzisz że to bardzo proste więc proszę o idee. Chętnie wysłucham.
    I bardziej bym tu szukał idei z UPSa.

    0
  • #30 03 Kwi 2013 05:17
    wojekkk
    Poziom 17  

    Gdyby nie dokuczal Ci brak wiedzy juz dawno bez pytan znalazlbys w googlu albo na elektrodzie odpowiednie rozwiazania..

    Chcesz ideii to zainteresuj sie przetwornicami impulsowymi chociazby takimi jak znajduja sie w samochodowych wzmacniaczach mocy. Jesli dobrze to rozwiazesz bedziesz mial stabilne 12v przy szerokim zakresie napiec wejsciowych i mocy ograniczonej tylko wydajnoscia instalacji w samochodzie ale... Nie napisalem tez że jest to proste tylko ze nie musi to być drogie w wykonaniu lecz wiedza ktora powinienes posiadac lub dopiero ja zdobyc jest bezcenna a wiekszosc jak nie wszytsko jest w internecie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów