Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Technik mechatronik - egzamin zawodowy styczeń 2013

Dzon Parowa 02 Kwi 2013 16:02 14613 34
  • #1 02 Kwi 2013 16:02
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Witam.
    W czerwcu tego roku zdaje technika związku z tym przeglądam różne projekty i testy. Na stronie egzamin zawodowy pojawił się egzamin styczniowy z którym nie mogę sobie poradzić (niestety nie dodają przykładowych rozwiązań).

    W projekcie mam problemy z czujnikiem temperatury od którego jest uzależniona prędkość mieszalnika. Na zajęciach poznaliśmy tylko podstawowe funkcje sterownika (bramki, markery, liczniki, timery, przerzutniki). Wydaje mi się, że znając te funkcje sterownika nie zrobię tego projektu, dlatego szukam po instrukcjach obsługi jakiejś funkcji, która to umożliwi. Niestety wszystko jest opisane językiem nie zrozumiałym dla mnie :( (przynajmniej w większości).
    Może znajdzie się osoba ogarnięta w tych sprawach. Dodam, że szkoła posiada sterownik twido (niestety nie wiem jaki to jest dokładnie sterownik), posiada 6 wejść i 4 wyjścia cyfrowe. Używamy w szkole TwidoSoft 3.2.

    Rzadko korzystam z tego forum (głównie jak Google coś mi podpowie), dlatego nie wiem czy dobry dział wybrałem...

    W załączniku dodaje zadanie egzaminacyjne. Po przeczytaniu chyba zrozumiecie o co mi dokładnie chodzi.

    1 29
  • SterControl
  • #2 16 Kwi 2013 21:03
    viadero
    Poziom 1  

    Z tego co mi wiadomo to podobno nikt tego egzaminu nie zaliczył. Też jestem na mechatronice i my w szkole mieliśmy go jako egzamin próbny. No i z tego co mówił nam nasz nauczyciel to zadanie tego egzaminu jest źle skonstruowane i ogólnie rzecz ujmując zawiera dużo błędów np. nie ma czegoś taniego jak "Algorytm działania urządzenia sterowniczego w formie diagramu stanów" jest albo algorytm albo diagram stanów no i w karcie odpowiedzi co do tego punktu nie było jasno powiedziane jak to ma wyglądać. My pracujemy na simensach i też uczyli nas tylko tych podstawowych funkcji tak że jak ktoś sam nie ogarnie czegoś więcej to raczej jest to w naszym przypadku nie do ogarnięcia.

    0
  • SterControl
  • #3 19 Kwi 2013 23:50
    boles94
    Poziom 9  

    Hardkor. Jestem w trzeciej klasie i się przeraziłem. Jutro na spokojnie i na trzeźwo do tego usiądę i spróbuję. Pozdrawiam

    0
  • #4 28 Kwi 2013 19:51
    nondzu
    Poziom 9  

    trzeba zbudować przerzutnik JK na bramkach wtedy zadanie jest do wykonania ;)

    1
  • #5 21 Maj 2013 18:56
    majlo93
    Poziom 13  

    Być może udałoby się wskrzesić temat. Jestem w podobnej sytuacji co autor tego wątku, również w czerwcu mam egzamin zawodowy. O ile do tej pory nie miałem problemu z zadaniami egzaminacyjnymi to w tym przypadku zostałem zagięty. Przyłączam się z prośbą o podrzucenie rozwiązania do tego zadania. Pozdrawiam!

    0
  • #6 04 Cze 2013 20:17
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Myślałem nad tym sporo czasu i nic :(. Może ktoś z was wpadł już na jakiś pomysł ?
    Nondzu w jaki sposób chcesz tu wykorzystać przerzutnik JK ?? I jak go w ogóle zrobić na bramkach ? Znalazłem pewien schemat wykorzystujący bramki NAND ale za bardzo nie wiem jak go przerobić na LAD.
    Czasu coraz mniej. Pozostaje się tylko modlić żeby mądrzy ludzie nie ułożyli podobnej treści projektu.

    0
  • #8 11 Cze 2013 10:28
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Testowałeś i działa dobrze tak ?
    Teraz spróbuje go przerobić na LAD pod TWIDO. Możesz mi napisać jak działa licznik w LOGO! ? Widzę że ma 4 wejścia tylko które do czego służy?

    0
  • #9 11 Cze 2013 15:28
    majlo93
    Poziom 13  

    Licznik ma 3 wejścia. Od góry: reset-po zadziałaniu licznik przechodzi do stanu początkowej nastawy Start w tych przypadkach wartść 0, dalej Cnt czyli zliczanie cykli, na samym dole Dir jeżeli na nim jest 0 lub nic nie jest podłączone to licznik zlicza do przodu natomiast, jeśli jest tam 1 to zlicza do tyłu -odejmuje. Wartości ON i OFF ustawia się w właściwościach licznika. Mogę również wrzucić program w LAD bo LOGO ma konwerter FBD->LAD i na odwrót


    Co do poprawności to jestem na 99% pewny

    0
  • #10 11 Cze 2013 17:20
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Gdybyś mógł to proszę Cię bardzo o wrzutkę LAD'u to na pewno ułatwi prace ;).

    0
  • #11 11 Cze 2013 17:46
    majlo93
    Poziom 13  

    Najlepiej to pobierz Logo (tylko tą wersje co podawałem w komentarzu bo na innej nie odpali) bo funkcje logiczne na sterownikach są podobne i bez problemu byś ogarnął działanie programu.

    Technik mechatronik - egzamin zawodowy styczeń 2013 Technik mechatronik - egzamin zawodowy styczeń 2013

    0
  • #13 12 Cze 2013 12:48
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Program działa prawie według treści :). Żeby było zgodnie zmieniłem na licznikach tam gdzie zlicza do 2 nastawiłem wartość 1 a gdzie do 4 dałem 2 i śmiga świetnie. Sprawdzałem również na LOGO! jak poradziłeś. Wielkie że tak powiem "propsy" dla ciebie. Dzisiaj byłem w szkole ale nie zrobiłem tego na TWIDO, źle testowałem. Przyłożę się do tego i jak rozwiąże to wrzucę na forum może komuś się przyda.
    Jeszcze takie pytanie nie związane z tym zadaniem. U was zdaje się technika na LOGO! ?

    Dzięki za wrzutkę z S7 teraz to już na pewno przerobie na TWIDO bo w szkole uczyliśmy się programować SIMATICA tylko S5(LOGO! było tylko na jednym ćwiczeniu).

    0
  • #14 12 Cze 2013 17:11
    majlo93
    Poziom 13  

    No jak zmienisz wartość na licznikach odpowiednio na 2 i 1 to nie będzie dobrze bo wtedy gdy masz stan niski cały czas to co 15 sekund zmienia ci się prędkość na większa, nawet po wcześniejszym wzroście prędkości a w zadaniu masz "jeżeli w ostatnim kroku prędkość obrotowa była zwiększana, to stan niski na wyjściu T1 nie zmienia prędkości". Popatrz na diagram czasowy: po wzroście prędkości i przy T1 niskim prędkość się nie zmienia a u Ciebie wtedy się zmieni.

    Tak u nas egzamin wszyscy zdają na LOGO!. Inne sterowniki przerabiano na specjalizacji PLC ale ja akurat inna wybrałem.

    A co do tego punktu: Algorytm działania urządzenia sterowniczego w formie diagramu stanów. Ma ktoś jakieś pomysły bo to nie jest lista kroków (która była przez kilka ostatnich lat) a nie wiem jak to opsiać

    0
  • #15 12 Cze 2013 22:28
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    W tym punkcie chodzi o to żeby przedstawić za pomocą diagramów stanów wszystkie wejścia i wyjścia sterownika PLC. Dzisiaj już nie mam czasu tego rozrysować. Jutro około 15 wrzucę rozwiązanie.

    Rozwiązanie zadania na sterownik TWIDO.
    W paczce program na TWIDO SOFT v3.2.
    A haaa i %I0.5 umieściłem tam w fazie testów :D żeby mieć czym zresetować liczniki gdy program nie działał poprawnie. Jak skończyłem to zapomniałem go wyrzucić z programu.

    Technik mechatronik - egzamin zawodowy styczeń 2013


    Algorytm działania urządzenia sterującego w postaci diagramu stanów:
    Pomyliłem się z czujnikami ale zaznaczyłem co gdzie ma być (nie chciało mi się na nowo rysować).
    Algorytm ten zawiera prace bez zadziałania czujnika temperatury (nie zmieściła mi się reszta ale na egzaminie warto przewidzieć wszystkie możliwe stany wejść).

    Technik mechatronik - egzamin zawodowy styczeń 2013

    I teraz co do treści. W twoim programie na cewkach z1 i z2 jest napięcie po włączeniu zasilania. Zawory są normalnie zamknięte a to oznacza, że po włączeniu zasilania otwierają się oba zawory i zbiornik napełnia się i opróżnia jednocześnie :D.

    Z tymi licznikami masz racje, mój błąd.

    Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten temat :).

    0
  • #16 13 Cze 2013 16:30
    majlo93
    Poziom 13  

    Nas uczono że jak jest styk NO normalnie otwarty to masz stan 0 na początku bo masz styk zwierny a jak jest styk NZ normalnie zamknięty to masz stan na początku 1 bo masz styk rozwierny (podanie sygnału powoduje przejście w stan 0) Dlatego też przed wejściami specjalnie wrzuciłem bramki NOT. Po włączeniou zasilania oba zawory są zamknięte czyli 1 jak podasz sygnał to są otwarte czyli 0. Tak samo masz choćby przykład z egzaminu z bramą (chyba z 2009) jak masz krańcówki NZ i to musisz mieć po właczeniu zasilania od razu 1. Ty to potraktowałeś jako brak dopływu cieczy to 0 a dopływ cieczy to 1 a zadaniu masz zawór otwarty 0 a zawór zamknięty 1

    0
  • #17 13 Cze 2013 16:39
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    To są cewki elektrozaworów - jest napięcie zawór NC otwiera się (analogicznie NO zamyka się).

    Zresztą w treści strona 5 rysunek 2 - Z2 (nalewanie cieczy) dostaje stan niski (zamyka się bo jest pełen zbiornik) silnik jest uruchamiany z najmniejszą prędkością.

    0
  • #18 13 Cze 2013 16:51
    majlo93
    Poziom 13  

    A no faktycznie zwracam honor :) Nie dopatrzyłem tego przebiegu czasowego i zasugerowałem się tylko informacja, że styk NZ. Teraz trzeba mieć nadzieje, że Ci z Warszawy się opamiętają i nie dadzą takiego zadania bo dość ciężkie było. Inaczej robi się w domu a inaczej na egzaminie (z tych wszystkich to tylko z windą się męczyłem porównywalnie długo jak z tym)

    A i jeszcze takie pytanie jak piszesz wykaz elementów (silnik, falownik, czujniki itp) to obok zaworu elektromagnetycznego piszesz jeszcze cewka zaworu elektromagnetycznego czy sam zawór elektromagnetyczny wystarczy

    0
  • #19 13 Cze 2013 17:36
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Nie to jest jeden element więc jak wpiszesz
    Zawór Elektromagnetyczny Z1 - NZ, napięcie zasilania: Un=24V DC, prąd obciążenia: 200mA
    to będzie ok.
    Czyli w zasadzie przepiszesz to co w tej tabeli - najlepiej podać te informacje bo nie wiadomo co do klucza odpowiedzi dadzą.

    0
  • #20 13 Cze 2013 17:48
    majlo93
    Poziom 13  

    Teraz sprawdzałem właśnie na rozwiązaniu z opinia CKE i pisze "zdający nie wymienili elektrozaworu a jedynie samą cewkę." stąd właśnie moje pytanie.

    I jeszcze teraz zauważyłem, że komentarze na poszczególnych liniach trzeba dawać

    0
  • #21 13 Cze 2013 18:01
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    No tak to o komentarzach to zależy od treści. Akurat w tej styczniowej jest napisane:
    "Podpisane numerem PESEL dwa zrzuty ekranu zawierające:
    - Program załadowany do pamięci sterownika wraz z komentarzami wyjaśniającymi działanie programu
    - widoczną konfiguracje zastosowanych bloków funkcyjnych."

    U nas zawsze program robiło się w LAD'zie i nauczyciel kazał nam wyjaśniać każdy szczebel programu krótkim komentarzem (pod screenschotem w wordzie albo w programie jako nagłówek) jeśli wymagają tego w treści. Screenshoty robić w trybie ONLINE/RUN i w TWIDO konfiguracje bloków funkcyjnych wydać gdy jest włączona animacja dlatego też musimy mieć ją włączoną. Z tego co widzę w LOGO! konfiguracja jest cały czas wyświetlana.

    0
  • #22 13 Cze 2013 18:23
    majlo93
    Poziom 13  

    To ja komentarze pisze w formie takiej jak Ci podesłałem w schemacie FBD, nad bloczkiem odpowiedzialnym za wykonanie funkcji. W sumie to nie wiem po co im 2 screeny jak one będą takie same przecież.

    0
  • #23 14 Cze 2013 14:49
    fafik25
    Poziom 2  

    Witam

    Przeglądałem rozwiązanie mailo93 i przyznam że jestem pod wrażeniem - pozytywnym oczywiście. :)
    Moje pytanie: jak na to wpadłiście, są jakieś metody gdzie się stosuje liczniki do detekcji sposobu zmian danych wyjściowych jak w tym zadaniu ze stycznia 2013?

    Przeglądałem kilka książek dot. PLC, ale tam jeśli już to można głównie znaleźć rozwiązania programów w oparciu o diagram czasowy. Czy znacie może jakieś źródła, tytuły książek (przeglądałem te wyd REA) gdzie można się dowiedzieć o takich bardziej "analitycznych" metodach programowania?

    Pozdrawiam Serdecznie!

    0
  • #24 14 Cze 2013 18:17
    majlo93
    Poziom 13  

    Ja osobiście w szkole uczyłem się na początku samych właściwości poszczególnych funkcji na "sucho" czysta teoria a w ostatniej klasie co tydzień rozwiązywaliśmy na pracowniach zadania z poprzednich lat. Co nie zmienia faktu , że i tak się pomyliłem w jednym kluczowym założeniu w tym zadaniu co zauważył Dzon Parowa

    0
  • #25 14 Cze 2013 20:38
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Kurczę powinien byc zakaz zakładania kont w okresie gimnazjalnym ;p. Teraz ten nick będzie za mną chodził i chodził.

    A co do nauki miałem podobnie. Dopiero w 4 klasie poznałem jak się programuje PLC a wcześniej na teorii to była dla mnie czarna magia. Na sucho bez sterownika tylko przy książce na pewno ciężko Ci będzie cokolwiek zrobić.

    Jak już tak pytasz o książki to poszukaj czegoś o układach cyfrowych (jeżeli chcesz programować tylko sterowniki cyfrowe) np. "Układy Cyfrowe" Wojciecha Głockiego. Próbuj też pisać jakieś proste programy np. w LOGO! Sofcie (jeśli nie masz dostępu do PLC) co podał majlo93, widziałem tam opcje symulacji wejść i wyjść.

    0
  • #26 14 Cze 2013 21:02
    pablo26_93
    Poziom 10  

    Witam, chciałem z ciekawości zapytać ile siedzieliście nad tym programem, czy na egzaminie też poradzilibyście sobie z nim(stres, nerwy) i na projekt z takim programem to 4 godz to nie wiele.

    W domu próbowałem go rozwiązać, zrobiłem gdy na czujniku jest cały czas stan niski, a z stanem wysokim to mi już do końca dobrze nie chodziło.

    W tym roku też zdaje egzamin, aha wybieracie się na studia? Jeśli tak to gdzie.

    0
  • #27 14 Cze 2013 23:53
    fafik25
    Poziom 2  

    Dzięki wielkie za odzew,ale przyznam szczerze, że bardziej moje pytanie dotyczyło: chwytów układowych, "sztuczek", sposobów podejścia do danego zadania, problemu. W szkole pracujemy na Logo soft, napisaliśmy sporo programów, ćwiczyliśmy cały 2 semestr czwartej klasy. Tak więc, problemem nie jest de facto znajomość bloczków, czy sposób funkcjonowania bramek. Ale sposób podejścia do programowania. Szczególnie w zadaniu ze stycznia 2013 mamy do czynienia z układem sekwencyjnym więc tablica Karnaugha na niewiele się tu przyda.

    Co do Głockiego to zerknąłem w tą książkę i przyznam że nie znalazłem w niej informacji, które wyjaśniają jak rozwiązywać zadania w których musimy sprawdzać kierunek zmian sygnałów wejściowych/wyjściowych dwa kroki wstecz...? Gdzie można znaleźć takie sposoby jak ten chwyt z licznikami. i temperaturą zmieniającą kierunek zliczania?

    Szukam źródła, które mogłoby mi w tym pomóc, może teraz jak sprecyzowałem gdzie leży problem bylibyście w stanie mi pomóc, i wskazać gdzie można szukać takiej wiedzy?

    Z góry wielkie dzięki!

    Pozdrawiam Serdecznie!

    0
  • #28 15 Cze 2013 11:36
    Dzon Parowa
    Poziom 9  

    Według mnie 4 godziny to za mało jak na taki projekt. Sam bardzo dużo czasu na to poświęciłem i dopiero rozwiązanie majlo93 mnie naprowadziło.

    Co do studiowania zastanawiam się nad trzema uczelniami ATH w Bielsku (mógłbym dojeżdżać), Politechnike Śląską w Gliwicach i AGH w Krakowie (ale próg punktowy mnie tu przeraża). Myślę o Automatyce i Robotyce.

    A co do "sztuczek". Wydaje mi się że majlo93 pisząc ten program wszystko wymyślał na bieżąco, nie szukał po książkach. Ja jak mam z czymś problem to pierwsze co robię wciskam F1 (w programie do programowania PLC). Następnie szukam interesującego mnie bloku operacyjnego, danej funkcji sterownika i zastosowania jej. Tylko tak jak pisałem wcześniej niektóre informacje są napisane w niezrozumiały dla mnie sposób (muszę się sporo nagłowić żeby zrozumieć o co chodzi).
    Zawsze są jeszcze instrukcje obsługi, w nich też można sporo znaleźć. W paczce dodaje z TWIDO.
    Podchodząc do zadania pisze założenia i rysuje algorytm, sprawdzam co ma z sobą współgrać, które wejście uaktywnia wyjście. Potem dopiero przystępuje do pisania. Czasami sprawa jest tak oczywista że rozwiązanie można wymyślić w głowie bez żadnych rysunków.
    Metody programowania poznałem na lekcji i do niektórych rzeczy dochodziłem metodą prób i błędów aż wyszło jak chciałem.

    0
  • #29 15 Cze 2013 13:29
    majlo93
    Poziom 13  

    pablo26_93 napisał:
    Witam, chciałem z ciekawości zapytać ile siedzieliście nad tym programem, czy na egzaminie też poradzilibyście sobie z nim(stres, nerwy) i na projekt z takim programem to 4 godz to nie wiele.


    Z 4 godzin egzaminu 1,5 schodzi mi na napisanie dokumentacji czyli mi zostaje 2,5 na program. W domu zajęło mi to tak z 1h jak na serio się za to wziąłem. Wiadomo, że jak dochodzi stres to trochę umiejętności się traci i może to dłużej potrwać . Moim zdaniem zaliczenie egzaminu zależy od szczęścia bo jak ci zadanie "nie siądzie" to koniec.

    fafik25 napisał:
    Szczególnie w zadaniu ze stycznia 2013 mamy do czynienia z układem sekwencyjnym więc tablica Karnaugha na niewiele się tu przyda.


    Ja osobiście nigdy do robienia programu egzamiancyjnego nie stosowałem Karnaugha bo nic nie pisze, żeby zminimalizować układ

    .
    Dzon Parowa napisał:
    Wydaje mi się że majlo93 pisząc ten program wszystko wymyślał na bieżąco, nie szukał po książkach.


    Wszystko na bieżąca na podstawie treści zadania, nie wiem czemu ale nigdy przy tworzeniu nie wspomagam się listą kroków czy algorytmem

    fafik25 napisał:
    Tak więc, problemem nie jest de facto znajomość bloczków, czy sposób funkcjonowania bramek. Ale sposób podejścia do programowania.


    No właśnie chodzi tutaj o znajomość bloczków bo ta "sztuczka" to podanie stanu wysokiego na wejście Dir licznika, które powoduje zliczanie do tyłu.

    pablo26_93 napisał:
    W tym roku też zdaje egzamin, aha wybieracie się na studia? Jeśli tak to gdzie.


    Zaocznie na Politechnike Śląską wydział Mechaniczny Technologiczny: Mechanika i Budowa Maszyna albo Automatyka i Robotyka. Oczywiście jak matura będzie zaliczona

    Teraz tak sobie myślę, że można również w tym zadaniu zamiast liczników zastosować RS pulsacyjny i też by wyszło.

    0
  • #30 06 Gru 2013 20:29
    piotrekk122
    Poziom 9  

    Witam i przepraszam za odnowienie tematu.
    Poszukuje odpowiedzi do tego egzaminu ale przez te 3 miesiące(niestety tylko tyle ) które się uczę programowania pracowałem na programie QuickII i niestety nie umiem przenieść waszych odpowiedzi na ten program.
    Bardzo proszę o odpowiedź w tym języku programowania

    0