Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz do taśm LED RGB

adversus 03 Kwi 2013 18:24 24267 29
  • Wzmacniacz do taśm LED RGB

    Witam :)

    Chciałbym zaprezentować szanownemu gronu forumowiczów mini projekcik powstały z potrzeby chwili, prosty a jakże bardzo przydatny, gdy wydajność prądowa sterownika do taśmy LED jest za mała (standardowo 2A na kanał). Po przewertowaniu internetu i przetestowaniu na płytce stykowej kilku układów (pierwsze wersje miały problem z szybkim przeładowaniem bramki mosfeta i co za tym idzie jego grzaniem się - nie pomagał nawet mały radiator) powstał prościutki wzmacniacz (driver) do sterowania taśm LED rgb. W wersji 1 kanałowej może sterować taśmą jednobarwną (np. białą). Tranzystor wyjściowy jest na tyle dobrze wysterowany (wydajność prądowa stopnia sterującego daje strome zbocza w czasie zmiany z "0" na "1" i na odwrót) że przy obciążeniu do około 8A nie potrzebuje radiatora, jest on po prostu zimny. Daje to przy sterowaniu taśmą RGB możliwość podłączenia odcinka długości ok 20mb (zależy od gęstości - u mnie 30 diod na metr taśmy).

    Wcześniej w projektach używałem wzmacniacze z poniższej fotografii,
    Wzmacniacz do taśm LED RGB

    nie raz przerabiałem je zamieniając tranzystory mosfet na mocniejsze i przykręcałem dodatkowo przez podkładki izolacyjne do jego metalowej obudowy, aby miał większą wydajność, ale niestety cena wg mnie jest wysoka jak na tak banalny układ (około 60 PLN ) poza tym nie miałem takowego pod ręką, a jak wiadomo "potrzeba matką...", no i powstał tytułowy wzmacniacz.


    Oto schemacik pojedynczego kanału i podłączenia do sterownika z taśmą (powstał na szybko na potrzeby tego artykułu). Na schemacie brakuje 3 kondensatorów 100nF po jednym na kanał i jednego wspólnego 1000uF/25 filtrujących zasilanie, ponad to układ sterujący tranzystorami mocy zasilany jest przez diodę prostowniczą 1N4007 zabezpieczającą przed odwrotnym podłączeniem zasilania i jego skutkami.

    Wzmacniacz do taśm LED RGB

    Układ zbudowany jest na płytce uniwersalnej, wiec nie ma co oceniać jakości druku, co najwyżej można ocenić luty i gęstość upakowania elementów :)
    Całość zamknięta jest w obudowie Z47A, (idealnie pasowała). urządzonko i tak będzie schowane w suficie z nidy więc nie musi mieć walorów estetycznych :) choć wygląda schludnie (tak mi się wydaje).

    Kolejne zdjęcia z budowy...

    Wzmacniacz do taśm LED RGB
    Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB Wzmacniacz do taśm LED RGB

    A tu filmy z działania układu:

    https://www.youtube.com/watch?v=sZKhWQW1pxI

    https://www.youtube.com/watch?v=dpMestgyTgg

    Koszty dla jednego kanału:
    -tranzystory bipolarne 3 szt - 1.2
    -rezystory - 0.25
    -kondensatory - 0.2
    -kawałek płytki uniwersalnej - 0.5
    -mosfet - 2

    wsztkie ceny w PLN i zawierają VAT :)

    Mnie całość kosztowała z obudową nie więcej niż 20 złotych ( koszt podobnego wzmacniacza na alledrogo waha się od 20 - 30 złotych w zależności od wykonania i obciążalności kanału, ale budowa dała mi dodatkowo dużo satysfakcji z działania.


    Zapraszam do komentowania...

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    adversus
    Poziom 30  
    Offline 
    BRAK POLSKICH LITER, prosze o uszanowanie tego...
    Specjalizuje się w: telekomutacja, zawodowo światlo i dżwiek
    adversus napisał 1348 postów o ocenie 378, pomógł 155 razy. Mieszka w mieście poznań. Jest z nami od 2007 roku.
  • AdexAdex
  • #2
    MARIUSZ R
    Poziom 28  
    Te diody tak migoczą czy to efekt odświeżania?
  • #3
    adversus
    Poziom 30  
    Miganie diod na filmie to efekt nagrywania telefonem komórkowym. Niestety mało które aparaty/kamery radzą sobie z poprawnym rejestrowaniem materiału zawierającego światło wprost z diod świecących (przekłamania koloru, miganie), zwłaszcza jeśli sterowane są one PWM'em a częstotliwość jego nie jest synchronizowana z kamerą.
  • #4
    MARIUSZ R
    Poziom 28  
    Jak tak to ode mnie duży plus. Na pewno skorzystam z projektu. Tym bardziej że przede mną mały remont. Zamiast IRFZ48 można zastosować IRF3205 ? Mam tego sporo i szkoda że leżą bezużytecznie.
  • AdexAdex
  • #5
    adversus
    Poziom 30  
    Ważne by sprawdzić w nocie katalogowej jaka jest rezystancja kanału danego tranzystora w stanie otwartym, IRFZ użyty przeze mnie ma około RDS(on) = 18.0mΩ. Twój tranzystor ma RDS(on) = 8.0mΩ, więc jeszcze lepiej (będzie można podłączyć większe obciążenie - więcej metrów taśmy LED) bo spokojnie bedzie też pracował bez radiatora co znacząco upraszcza konstrukcje. Wydajność tranzystorów sterujących mosfetem jest na poziomie 0.5A więc spokojnie przeładują bramkę zachowując strome zbocza co za tym idzie bez grzania się mosfeta.
  • #6
    danio531
    Poziom 18  
    U mnie w pracy sprzedajemy sterowniki do 6A.
    Do tego oczywiście nie będę robił reklamy ale my wzmacniacz z linku mamy za 27zł...

    Aczkolwiek patent świetny :!: Wielkie dzięki za projekt :)

    Czasem są do zasilenia spore metry taśmy i stosowanie wzmacniaczy co stosunkowo małe odległości jest uciążliwe oraz generuje spore koszta..
    Jeśli skorzystam z projektu postaram się zaprezentować efekty i ewentualne dalsze modyfikacje w tym temacie.

    Tylko w taki razie co ze spadkami napięć... Po ok. 5m taśmy LED rozpoczyna się spadek napięcia zasilania przez co powinno się odcinki do 10m zasilać z dwóch stron. Nawet jeśli wzmacniacz będzie mógł zasilić 20m taśmy LED samym amperażem, spadek napięcia będzie obniżał jasność taśmy w zależności od odległości :cry:
  • #7
    adversus
    Poziom 30  
    Co do zasilania taśmy w ilości 20mb to wiadomo że nie w jednym odcinku, ja zasilam każdy 5 metrowy (max 7mb) odcinek z dwóch stron a potem wszystkie odcinki pod zasilacz i/lub sterownik, właśnie dlatego by nie było różnic w świeceniu początku i końca taśmy... Co do cen to przytoczyłem pierwsze lepsze z alledrogo ale do tego z reguły dochodzą jeszcze koszty przesyłki i cena sie robi nie fajna, a znając chińską jakość to nie masz pewności jak się zachowa jak obciążysz prądem znamionowym taki wzmacniacz, i jeśli wytrzyma to pytanie jak długo pochodzi w takich warunkach.
  • #8
    wojekkk
    Poziom 17  
    danio531 napisał:
    Tylko w taki razie co ze spadkami napięć... Po ok. 5m taśmy LED rozpoczyna się spadek napięcia zasilania przez co powinno się odcinki do 10m zasilać z dwóch stron. Nawet jeśli wzmacniacz będzie mógł zasilić 20m taśmy LED samym amperażem, spadek napięcia będzie obniżał jasność taśmy w zależności od odległości :cry:


    A co to ma do rzeczy w tym projekcie?? Moge miec 20 odcinków tasmy po 5 metrow podłączone do jednego kanału wzmacniacza który wykonał autor (o ile wydoli prądowo) co lacznie daje mi 100 metrow i nie bede miał spadków.
  • #9
    danio531
    Poziom 18  
    W pracy mam wzmacniacz o mocy 4A na kanał (ten za 27zł) i do tej pory nie było problemów z jasnego powodu. 4A to 10m taśmy na diodach 5050 o gęstości 60/m, która ma pobór 14,4W. Więc zapasu jest sporo względem obustronnego zasilania.

    Choć podkusiłeś mnie do sprawdzenia co siedzi w naszych egzemplarzach. Jak przyjdzie dostawa znajdę "uszkodzony" ;) Może i się coś przetestuje poważniej...


    Wszystko jest fajnie jeśli można dzielić taśmę ale sposoby montażu wymagane są różnorakie i nie zawsze się tak da... I wychodzi na to, że tak czy siak trzeba kombinować.
    Ja mam na myśli zawszę długość konkretnego ciągłego "sznura" światła - zboczenie zawodowe...
  • #10
    adversus
    Poziom 30  
    W taśmach LED zwłaszcza tych niskobudżetowych grubość ścieżki miedzianej jest raczej taka na styk dla 5m, poza tym wielu producentów zaleca podłączać odcinki zwłaszcza taśm o dużej gęstości (dużej ilości led na metr) podłączać właśnie max na 7m. Sam kiedyś miałem problem bo zamontowany odcinek ok 5 metrów RGB o gęstości 60 diod/m zasilany z jednego końca dawał taki efekt że jeśli świecił jeden kolor podstawowy to było ok, ale jak ustawiało się jakąś barwę z trzech kolorów składowych to na długości było widać zmianę tej barwy w inny odcień ( klient nie zwrócił uwagi na to, ale mnie to bardzo przeszkadzało), nie można było nic z tym zrobić ze względu na to że taśma była zamontowana na stałe i na gotowo (staram się unikać takich sytuacji ale niestety czasem się zdarzają), stąd nauczony praktyką zawsze dzielę na odcinki tak aby dopasować się do zasilania - mniej podatne na te efekty są taśmy zasilane z 24V, mniejsze prądy, mniejsze spadki napięć.
  • #11
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #12
    adversus
    Poziom 30  
    Różnie, ten co widać na filmie miał około 150 Hz, ale spotkałem się też z takimi w których wynosiła ona 400Hz - takie są moje doświadczenia.
  • #14
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #15
    adversus
    Poziom 30  
    arcu napisał:
    adversus napisał:
    Różnie, ten co widać na filmie miał około 150 Hz, ale spotkałem się też z takimi w których wynosiła ona 400Hz - takie są moje doświadczenia.


    No to całe szczęscie, bo przy wartościach >10kHz mialbys problem z wiecznym uszkadzaniem BC307, w tej konfiguracji co tam masz.


    A niby to dlaczego miałby sie ten BC307 uszkadzać? Układ sprawdzałem pod względem poprawności działania, testowałem przy 5kHz i nic sie nie działo (robiłem kiedyś sterowniki PWM do ściemniania taśmy led z taką właśnie częstotliwościa pracy). Budując układ wzmacniacza sprawdzałem zachowywanie się go w różnych warunkach bo na początku mosfet mocy się grzał przy prądzie drenu rzędu 1A, szukałem przyczyny i była nią za mała wydajność prądowa stopnia sterującego mosetem (czas przeładowania bramki mosfeta był za długi, w układzie ze schematu wynosi on około 300ns wg pomiaru oscyloskopem)

    Możesz podać swoje uzasadnienie tej teorii?

    Jedyne co mi przychodzi do głowy to spadek reaktancji kondensatora przyśpieszającego na bramce tego BC... zawsze można z 10 kroktym wzrostem częstotliwości odpowiednio zmniejszyć jego wartość i dla 10kHz zastosować 10nF.
  • #16
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe
    Tak sobie myślę, czy nie przedobrzyłeś układu sterowania... Częstotliwość właściwie żadna - poniżej kiloherca.

    W bazie 307 rezystor jest zrównoleglony kondensatorem. Z założenia ma usprawnić włączanie i tak jest - naładuje się w b. krótkim czasie wyznaczonym rezystancją złącza b-e BC307 oraz rezystancją wyjściową sterownika.
    Problem z jego rozładowaniem.
    W chwili gdy na wyjściu sterownika pojawia się stan +12V naładowany (do 12V) kondensator przenosi ten potencjał na bazę BC307.
    Złącze b-e tranzystora byłoby polaryzowane wstecznie napięciem ok. 24V.
    Byłoby, gdyby nie jego własności. To złącze ma dość niską wartość napięcia w kierunku zaporowym (możesz zdjąć charakterystykę) i zaczyna przewodzić od ok. 7V.
    Być może dlatego któryś z Kolegów pisał wyżej o uszkadzaniu się tego tranzystora.

    Przy takim sterowaniu musi być dioda pomiędzy bazą a emiterem BC307.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Górny wtórnik na BC337 właściwie nic nie wnosi.
    Jeśli w jego kolektorze jest 20Ω to w pierwszej chwili (gdy zaczyna przewodzić BC307) prąd ładowania pojemności bramka-źródło zamyka się w obwodzie Ic 307; Ibe 337; Ig 348.
    Oczywiście Ibe 337 "wspomagany" jest Ice 337 (to przecież wtórnik) ale przy rezystancji w kolektorze traci to sens.

    Piszę to tak "na surowo", bez żadnych obliczeń. Ta konfiguracja może działać ale jeśli chcesz wykorzystać tam możliwości wtórnika prądowego to kolektor powinien być na potencjale +12V a rezystor za nim.

    Nic się nie zmieni jak zamiast tranzystora wstawisz tam diodę (pomiędzy kolektorem 307 a bramką).

    Dodano po 7 [minuty]:

    Czy ze sterownika wychodzi sygnał prostokątny? Zakładam, że tak.

    Jeśli tak, to co stoi na przeszkodzie uproszczenia układu do postaci jednego rezystora (ok. 20Ω) od wyjścia sterownika do bramki oraz drugiego od bramki do źródła (np 1K) chroniącego tranzystor w czasie odłączenia od sterownika?
    Czy coś się zmieni?
  • #17
    adversus
    Poziom 30  
    do kol. W.P.

    Bardzo dziękuję za tak merytoryczne podejście i analizę układu. Wzorowałem się na stopniach sterujących znalezionych w sieci, tu zastosowany jest jako wzmacniacz do taśmy i może wystarczył by sam mosfet ( plus inwerter/wtórnik), ale układ będzie stosowany też do ściemniacza do taśmy LED na TINY13, kiedyś miałem problemy ze źle wysterowanymi tranzystorami mocy i w konsekwencji musiałem stosować radiatory których tu nie potrzeba (pisałem wcześniej o pierwszych wersjach układu które się niestety grzały z tego powodu). w przedstawionym układzie bardzo szybko udaje się przeładować bramkę a na tym mi najbardziej zależało, jeśli przedobrzyłem to troszkę :)

    Czy tak powinna być włączona ta dioda przy BC307 ?
    Wzmacniacz do taśm LED RGB
  • #19
    markovip
    Poziom 34  
    1. Przede wszystkim, taśmy LED powinny pracować na 24Vdc.
    2. Odpowiednia grubość czystej miedzi w taśmie dobrej jakości pozwala nawet na 15m długości bez utraty jasności.
    3. Zaleca się zasilać cały odcinek w połowie.
    4. Sterowniki z prawdziwego zdarzenia powinna oddać co najmniej 8A na kanał i mieć częstotliwość PWM 400 lub 800Hz.
    5. Duży minus dla Autora za projekt. Że niby mam ciągnąć dodatkowy przewód masy?
    6. Pokazany w drugim zdjęciu topicu wzmacniacz sygnału z tymi tymi konektorami na sprężynkę powinien być w ogóle zabroniony w profesjonalnym oświetleniu.

    To tyle jeżeli chodzi o moje uwagi.
    Pozdrawiam
  • #20
    adversus
    Poziom 30  
    do kol. markovip

    Widzę że jesteś prawdziwym teoretykiem :)
    - po pierwsze w sprzedaży są taśmy na 12V i 24V (i te 24V są nazywane profesjonalnymi ale jak to bywa z chińskimi produktami nie zawsze tak jest)
    - grubość warstwy miedzi ma Chińczycy robią budżetową, taką aby te 5m miało sensowny spadek napięcia (mała różnica w kolorze świecenia na początku i końcu taśmy).
    Poza tym wg twoich słów to ilość taśmy w rolce miałaby 15m a takich rolek taśmy led w sprzedaży nie spotkałem.
    markovip napisał:

    2. Odpowiednia grubość czystej miedzi w taśmie dobrej jakości pozwala nawet na 15m długości bez utraty jasności.
    3. Zaleca się zasilać cały odcinek w połowie.

    - jeśli zasilisz odcinek 15m w połowie to tak jak byś miał 2 odcinki taśmy po 7,5m zasilane z jednego końca ( plus do tego będzie 2x większy spadek napięcia na przewodzie od zasilacza do taśmy) co potwierdza moje wcześniejsze słowa

    adversus napisał:

    W taśmach LED zwłaszcza tych niskobudżetowych grubość ścieżki miedzianej jest raczej taka na styk dla 5m, poza tym wielu producentów zaleca podłączać odcinki zwłaszcza taśm o dużej gęstości (dużej ilości led na metr) podłączać właśnie max na 7m. Sam kiedyś miałem problem bo zamontowany odcinek ok 5 metrów RGB o gęstości 60 diod/m zasilany z jednego końca dawał taki efekt że jeśli świecił jeden kolor podstawowy to było ok, ale jak ustawiało się jakąś barwę z trzech kolorów składowych to na długości było widać zmianę tej barwy w inny odcień ( klient nie zwrócił uwagi na to, ale mnie to bardzo przeszkadzało), nie można było nic z tym zrobić ze względu na to że taśma była zamontowana na stałe i na gotowo (staram się unikać takich sytuacji ale niestety czasem się zdarzają), stąd nauczony praktyką zawsze dzielę na odcinki tak aby dopasować się do zasilania - mniej podatne na te efekty są taśmy zasilane z 24V, mniejsze prądy, mniejsze spadki napięć.

    I do tego obowiązkowo zasilanie odcinków taśmy z obu końców (powyżej 2-3m)

    markovip napisał:

    4. Sterowniki z prawdziwego zdarzenia powinna oddać co najmniej 8A na kanał i mieć częstotliwość PWM 400 lub 800Hz.
    5. Duży minus dla Autora za projekt. Że niby mam ciągnąć dodatkowy przewód masy?
    6. Pokazany w drugim zdjęciu topicu wzmacniacz sygnału z tymi tymi konektorami na sprężynkę powinien być w ogóle zabroniony w profesjonalnym oświetleniu.

    To tyle jeżeli chodzi o moje uwagi.
    Pozdrawiam


    jak napisałem wcześniej mój sterownik bez problemu radzi sobie z takimi prądami i taką częstotliwością,

    poza tym kolega markovip nie przeanalizował nawet schematu bo znając się trochę wiedział by że masa nie jest potrzebna, wystarcza "plus" i kanały RGB, schemat odnosi się do układu zasilanego z jednego zasilacza, i tu trudno o to by nie było wspólnej masy :)

    Myślę że zanim się kogoś skrytykuje warto przeczytać pierw wątek a poźniej sie wypowiadać, choć słowa konstruktywnej krytyki są mile widziane.
  • #21
    markovip
    Poziom 34  
    @adversus
    "Teoryk", importer, instalator pracujący 5 lat z profesjonalnym oświetleniem LED, który daje 5 lat gwarancji na swoje produkty i od 5 lat żadna taśma LED nie padła.

    Widzę, że Kolega jedyną opinie o jakości LED ma opartą na jakości najbliższego dystrybutora kupującego byle co...

    Nie zrozumiał Kolega w ogóle mojego opisu o łączeniu taśm. Maksymalna długość taśmy w moich instalacjach to 30m, a spadek napięcia na końcach to max. 5%.

    markovip napisał:
    Sterowniki z prawdziwego zdarzenia powinna oddać co najmniej 8A na kanał

    adversus napisał:
    wydajność prądowa sterownika do taśmy LED jest za mała (standardowo 2A na kanał).

    adversus napisał:
    jak napisałem wcześniej mój sterownik bez problemu radzi sobie z takimi prądami

    Czegoś tu nie rozumiem...
    Poza tym, cel wzmacniacza jest tu kompletnie zatracony. Wzmacniacz instaluje się po przekroczeniu pewnej długości taśmy, a nie zaraz za sterownikiem.

    Po przeanalizowaniu schematu, obejrzeniu zdjęć i filmu stwierdzam, że przewód masy jest podłączony i oznakowany na wzmacniaczu.

    Proszę się bardziej nie pogrążać i przyjąć konstruktywną krytykę.
    Pozdrawiam

    PS. Wczorajszy post napisałem po skończonej pracy i zainstalowaniu 140m taśmy LED, możliwe, że coś jest trudne do zrozumienia.
  • #22
    adversus
    Poziom 30  
    do kol. markovip

    Proszę czytanie ze zrozumieniem, cytuje: " schemat odnosi się do układu zasilanego z jednego zasilacza, i tu trudno o to by nie było wspólnej masy". Proponuje przeczytać dokładnie cytowane zdanie, a słowo klucz to jeden zasilacz... NA FILMIE WŁAŚNIE TO WIDAĆ, JEDEN ZASILACZ,
    markovip napisał:
    @adversus
    " importer, instalator pracujący 5 lat z profesjonalnym oświetleniem LED, który daje 5 lat gwarancji na swoje produkty
    POWINIEN TO WIEDZIEĆ

    Chyba że kolega ma nowy model urządzeń korzystających z "plusa" bez masy :):):) , proponuje to szybko opatentować by nikt nie podkradł pomysłu.

    5% spadek napięcia daje znaczącą różnice w kolorze świecenia składającego się z podstawowych kolorów składowych (RGB) w różnym natężeniu (różne intensywności)... Oko ludzkie jest w stanie rozróżnić 1% i mniejsze różnice w natężeniach oświetlenia (praktyka poparta wieloletnim doświadczeniem z pracy jako reżyser oświetlenia w teatrze)

    Dodam że to układ nie "profesjonalny" jak i sterownik który jest na filmie (sterownik nie kosztuje setek ciężkich Euro tylko 30PLN), a jeśli kolega ma takie taśmy RGB (30mb w jednym odcinku zasilane z 24V ze środka to i tak daje to długość taśmy 15m zasilanej z jednego końca, co daje spadki napięć dla odcinka 7,5mb dla taśmy 12V), więc proszę o info jaka jest ich gęstość i moc na mb, przy okazji będąc nie skromnym ja w branży siedzę od 20 lat i się nie chwaliłem.
    Przykładowe moje realizacje budowane od zera i z taśmy led :) a nie z gotowych podzespołów:
    https://www.youtube.com/watch?v=s2Oevb4hArg
    niebawem opublikuje powstawanie tej ściany,
    https://www.youtube.com/watch?v=zBPBqvCHBQw

    Projekt opublikowany by młodzi forumowicze mogli zmajstrować coś podobnego i się czegoś nauczyć.
  • #23
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #24
    karlosik
    Poziom 11  
    Wydaje mi się że autor wątku wyraźnie napisał że korzysta z jednego zasilacza stad wspólna masa sterownika i wzmacniacza, a to czy ten "wzmacniacz", w zasadzie to powinno sie powiedzieć bufor, jest wpięty przy sterowniku czy na końcu taśmy to nie ma znaczenia bo zależy jak jest poprowadzona instalacja, ważne że za nim można wpiąć kolejny odcinek taśmy, pozatym nigdzie autor nie napisał ze jest to sterownik profesjonalny tylko układ zaczerpniety z sieci i zmodyfikowany przez niego i na jego potrzeby a nie na sprzedaz jako projekt komercyjny.

    Tak więc krytyka ze strony arcu i markovip wg mnie jest nie trafiona. Bycie monażystą, importerem, bez postawowej wiedzy w danym kierunku a takie jest wrażenie po przeczytaniu postów morkovip'a w innych tematach, niestety skutkuje takimi wypowiedziami, pochwalcie się czymś co wykonaliście sami, jakieś projekty, realizacje, praca na profesjonalnym sprzecie to nie wszystko, dla autora wielki szacun za zaprezentowane na filmach projekty. Czekam z niecierpliwościa na opis budowy tej ściany ledowej.

    Układ jest prosty i spełania swoje zadanie, błedy projektowe nie mają wpływu na prace układu bo jak widać działa, wykonanie przyzwoite, troche naklekrane cyną na tej uniwersalce, dużo lepiej by prezentowała się płytka drukowana.
  • #25
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #26
    adversus
    Poziom 30  
    Nie rozumiem tu czegoś... skoro sterownik który widać w pierwszym poście ma wydajność 2A na kanał, a taśma podłączona pobiera 4A (widać na filmiku z pokoju że troszkę metrów tam jest), po to dobudowałem wzmacniacz by bezawaryjnie to działało, bo sterownik jest jaki jest i nic poza tym (porównanie do wzmacniaczy audio ma się zupełnie nijak), po co roztrząsać temat, piszcie wszelkie uwagi - konstruktywne uwagi, a złośliwości proszę zostawcie w domu...
  • #27
    markovip
    Poziom 34  
    Faktem jest, że sam tytuł tematu wprowadził wszystkich w błąd. Jak Kolega karlosik trafnie powiedział, to jest bufor, a nie wzmacniacz.
    adversus napisał:
    Chyba że kolega ma nowy model urządzeń korzystających z "plusa" bez masy, proponuje to szybko opatentować by nikt nie podkradł pomysłu.

    adversus napisał:
    Wcześniej w projektach używałem wzmacniacze z poniższej fotografii,
    Wzmacniacz do taśm LED RGB

    Myślę, że Kolega mnie już ubiegł... ;)

    adversus napisał:
    5% spadek napięcia daje znaczącą różnice w kolorze świecenia składającego się z podstawowych kolorów składowych (RGB) w różnym natężeniu (różne intensywności)... Oko ludzkie jest w stanie rozróżnić 1% i mniejsze różnice w natężeniach oświetlenia (praktyka poparta wieloletnim doświadczeniem z pracy jako reżyser oświetlenia w teatrze)

    Proszę w takim razie o rzetelny dowód na to, że spadek napięcia 0,12V będzie widoczny gołym okiem. :) Tu nie mówimy o oświetleniu 0-10V.

    adversus napisał:
    I do tego obowiązkowo zasilanie odcinków taśmy z obu końców (powyżej 2-3m)

    To w takim razie 2-3 czy 7,5m?
    adversus napisał:
    Dodam że to układ nie "profesjonalny" jak i sterownik który jest na filmie (sterownik nie kosztuje setek ciężkich Euro tylko 30PLN)

    Zdziwi się Kolega, jak mu powiem że omawiany prze zemnie sterownik kosztuje 13$.

    A z drugiej strony, nie wiem czy ten temat w ogóle nadaje się do działu DIY. Mając na uwadze Kolegi 20 letni staż, z technologią sprzed 5 lat ( :D ), pokazuje nam tu Kolega jakiś wygrzebany z sieci bufor...


    karlosik - Sądząc po opisie zawodu Kolegi: cyt.
    Cytat:
    NIE KŁUĆ SIĘ Z MODERATOREM, BO I TAK NIGDY NIE WYGRASZ!
    , nie będę nawet wchodził w dyskusję. Do obejrzenia moich projektów zrobionych własnoręcznie zapraszam do linku w moim podpisie.


    Pozdrawiam
  • #28
    karlosik
    Poziom 11  
    markovip, masz kolego problemy z czytaniem, a może to przemeczenie po zamontowaniu 140 metrów taśmy led...

    o buforze wspomniałem ja a nie arcu, to po pierwsze, po drugie na zdjeciu wzmacniacza z zaciskami spreżynowymi z których się wyśmiewasz nie widac gniazda zasilającego, a w nim masz plus 12V i mase, jesli masz sterownik w ktorym masz tak samo w zasilaniu jak plus 12V i mase, to powiedz jak to połaczyć by masy nie były wspólne ?

    kolejna sprawa, adversus wspomniał o zmianie natężenia oświetlenia o 1% a nie napiecia, wspomniał o stażu w branży oświetleniowej, a nie o pracy z taśmami ledowymi od 20 lat, a ledy są technologią troszke starszą niż 5 lat :) czytaj uważnie kolego zanim coś napiszesz...

    pochwal się kolego modelem profesjonalnego sterownika RGB na 24V o obciążalności 8A na kanał za 13$...

    jeśli włąsnoręczne wyklejanie taśmy led w lokalach nazywasz projektami to szczerze gratuluje polotu :), każdy elektryk to wykona...


    Moderowany przez ANUBIS:

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.

  • #29
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #30
    Enterek
    Poziom 17  
    Hej,
    chciałbym wtrącić swoje 3 grosze do dyskusji, choć nie na zasadzie kłótni, którą tutaj koledzy niestety wywołali :) Dlatego pozostanę po prostu przy suchych faktach:
    1. Proponowany układ nie posiada absolutnie żadnych filtrów na wyjściu, likwidujących lub choćby minimalizujących zakłócenia. Chciałbym przypomnieć, że modulacja PWM to potężny generator zakłóceń w bardzo szerokim spektrum częstotliwości. Prezentowany układ nie miałby szans na przejście najprostszych badań EMC. Zatem zainstalowanie go gdziekolwiek poza własnym domem (ale oddalonym od innych osób i instalacji) wiąże się z ryzykiem wizyty panów z UKE i zapłacenia sporej kary za zakłócanie. Ale to akurat najmniejszy problem bo musiałby ktoś zgłosić zakłócanie aby UKE się zainteresowała. Znacznie większym problemem będą po prostu uszkodzone diody LED przez przepięcia generowane w tak niezabezpieczonym układzie. Profesjonalne wzmacniacze LED swoją cenę biorą właśnie między innymi z faktu znacznie bardziej zaawansowanej elektroniki eliminującej zakłócenia.
    2. Problem spadku napięć na taśmach LED bardzo łatwo jest rozwiązać poprzez właściwe dobranie przekroju przewodów oraz właściwą topologię instalacji. Wcale nie trzeba stosować taśm na 24 V lub ograniczać długość taśm. Trzeba to tylko odpowiednio okablować. Znam instalacje, gdzie taśmy LED biegną na odcinkach ponad 100 metrów i spadki napięć nie przekraczają 0.2 V. A ponieważ dioda LED jest elementem mocno nieliniowym, czyli wraz z niewielkim spadkiem napięcia zasilania drastycznie spada jej prąd i w efekcie jasność, to należy o dbać o poprawne napięcie zasilania. Przede wszystkim jednak dlatego, że każdy spadek napięcia powoduje zwiększenie generowanych zakłóceń od modulacji PWM i tym samym awaryjność instalacji.
    3. Oko ludzkie nie jest "czujnikiem" liniowym tylko logarytmicznym. Co oznacza, że jego czułość zmienia się w zależności od jasności. I tak przy dużych jasnościach czułość wzroku spada (częściowo z powodu zwężającej się źrenicy) i nie zauważymy nawet 15% spadku jasności. Za to przy małych jasnościach zmiana nawet o 0.5% będzie już wyraźnie zauważalna.
    4. Odległości w jakich należy podłączyć zasilanie do długich ciągów taśm LED zależą przede wszystkim od mocy danej taśmy oraz od przekroju ścieżek samej taśmy. Nie da się wiec stwierdzić ogólnie, że trzeba podłączyć zasilanie co 2 albo co 5 metrów. To trzeba po prostu policzyć. Profesjonalizm instalatora polega między innymi na tym, że swoje instalacje opiera na rzetelnej wiedzy oraz obliczeniach, a nie mitach wyczytanych w internecie.
    5. Dobry wzmacniacz LED obowiązkowo powinien mieć galwanicznie separowane wejście aby uniknąć pętli indukcyjnych tak w obwodzie masy jak i plusa. Jest to wyjątkowo ważne w obwodach LED ponieważ modulacja PWM w pętli indukcyjnej (a taką jest również pętla masy) potrafi nieźle narozrabiać. Padające diody, zmiana ich jasności lub koloru oraz permanentne zakłócenia wszelkich urządzeń radiowych to tylko wierzchołek góry lodowej. Uszkodzone sterowniki, zasilacze czy wzmożona magnetostrykcja (wydawanie odgłosów przez elementy elektroniczne) to również efekty pętli indukcyjnych.
    6. Wzmacniacze instaluje się nie tylko po przekroczeniu pewnej długości taśm ale również w wielu innych sytuacjach. Na przykład aby rozproszyć instalację na kilka o mniejszych prądach ale zachowanej synchronizacji (kompatybilność elektromagnetyczna). Również aby bardzo rozległe instalacje móc sterować z jednego miejsca. Czasem również przy integrowaniu kilku obwodów albo w celu regeneracji sygnału PWM na dużych odcinkach (wzmacniacz musi mieć taki układ). Bardzo często stosuje się wzmacniacze również po to aby móc zasilać poszczególne obwody z osobnych zasilaczy czy nawet faz w celu zwiększenia niezawodności oświetlenia. Oczywiście są to scenariusze zazwyczaj występujące w profesjonalnych, komercyjnych instalacjach ale kilku panów tutaj do takich właśnie nawiązywało jednocześnie sprowadzając wzmacniacz jedynie do przedłużania odcinków taśm LED.
    7. Sterownik z prawdziwego zdarzenia powinien mieć przede wszystkim bardzo dobre filtry EMC w układach wyjściowych oraz częstotliwość modulacji PWM nie mniejszą niż 350 Hz. Reszta parametrów jest już znacznie mniej istotna. Im większa obciążalność prądowa wyjść tym lepsze filtry musi mieć urządzenie bo wraz ze wzrostem prądu drastycznie rosną generowane zakłócenia i przepięcia. Podobnie jest z częstotliwością. Im wyższa tym większe zakłócenia. Dlatego nie ma sensu zwiększać częstotliwości PWM powyżej okolic 1 kHz, bo to nic nie zmienia w jakości światła (kamery już w okolicach 400 Hz przestają zauważać migotanie) a znacznie zwiększa zakłócenia. Ta dolna granica 350 Hz bierze się stąd, że wprawdzie oko przestaje zauważać migotanie już przy około 100 Hz ale przy wyższych jasnościach. Niestety przy małych jasnościach i niskim współczynniku wypełnienia PWM migotanie może być zauważalne nawet do 300 Hz i stąd ta granica dla profesjonalnych rozwiązań.

    To tak w pigułce trochę wiedzy związanej z tematem, którą udało mi się zdobyć przez ponad 10 lat pracy przy projektowaniu sterowników dla LED. Oczywiście jeśli ktoś się z tym nie zgadza to zachęcam do dyskusji ale proszę o rzetelne i konkretne argumenty, a nie przekomarzanki o niskiej zawartości merytorycznej.

    Pozdrawiam