Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik - Nietypowe działanie

03 Kwi 2013 22:46 4806 52
  • Poziom 11  
    Witam, posiadam silnik 7.5kw, silnik jest sterowany za pomocą przełącznika gwiazda trójkąt, ma już około 25 lat, nie posiada tabliczki znamionowej i stąd cały mój kłopot, nie wiem czy na zaciskach skojarzony jest w gwiazdę czy w trójkąt, ponieważ gdy załączam silnik w gwiazdę pracuje jak powinien, ale gdy załączę trójkąt to silnik pracuje nadal tak samo, nie ma żądnego impulsu że nastąpiło przełączenie w trójkąt. Jak wspomniałem silnik tabliczki nie posiada, ma około 25 lat, i nie wiem czy tak powinno być czy jest coś pochrzanione, zakładając że silnik połączony jest w gwiazdę to jest możliwość połączenia go w trójkąt tak aby nie został uszkodzony? Bo słyszałem o różnych problemach z dawnymi silnikami i ówczesnymi napięciami międzyfazowymi. Napięcia jakimi dysponuję to 3x230v/400v.
    Czekam na jakieś sugestię.

    POZDRAWIAM!
  • Testo
  • Poziom 42  
    Jak sam piszesz masz założony(od dawna)przełącznik gwiazda/trójkąt.Pozycja pracy to trójkąt.Wobec tego wszelkie kłopoty z niewłaściwą pracą należy szukać w wadliwie działającym przełączniku.
  • Testo
  • Poziom 11  
    Przełącznik jest dobry na 100%, sprawdzałem go miernikiem. Ale pytanie czy silnik aby na pewno jest skojarzony w trójkąt a nie w gwiazdę? Bo o ile mi wiadomo może być i tak. Wspominałem wyżej o dawnych napięciach a teraźniejszych że z tymi napięciami i dostosowaniem do nich silników było wiele problemów.
  • Moderator Elektrotechnika
    Oto podpowiedz jak sprawdzić przełącznik wraz silnikiem Silnik - Nietypowe działanie
  • Poziom 11  
    Sprawdzałem wszystkimi możliwymi sposobami i wygląda na to że przełącznik mimo wszystko jest dobry. A gdyby ściągnąć osłonę puszki zaciskowej i mierzyć napięcie jakie jest na gwieździe (powinno być 230 o ile mi wiadomo) i po przełączeniu na trójkąt (ma być 400)? wtedy wszystko powinno wyjść na jaw. Co o tym myślicie?
  • Poziom 42  
    Krzychuxp napisał:
    . Ale pytanie czy silnik aby na pewno jest skojarzony w trójkąt a nie w gwiazdę? Bo o ile mi wiadomo może być i tak.
    Odpowiedz sobie sam .Jeśli ten silnik pracował na tym przełączniku -to jest przystosowany do pracy w trójkącie przy napięciu międzyfazowym 400 V (do niedawna 380 V). Jeśli coś było "kombinowane' to trzeba wrócić do połączenia jakie było przed "próbami"

    Dodano po 2 [minuty]:

    Krzychuxp napisał:
    A gdyby ściągnąć osłonę puszki zaciskowej i mierzyć napięcie jakie jest na gwieździe (powinno być 230 o ile mi wiadomo) i po przełączeniu na trójkąt (ma być 400)? wtedy wszystko powinno wyjść na jaw. Co o tym myślicie?
    Jeśli wiesz o co chodzi i potrafisz to zrobić to proszę bardzo.
  • Poziom 11  
    Tak tylko jakie ono było i czy w ogóle było coś przy tym kombinowane to tego nie wie nikt...
    Pod puszką zaciskową blaszek nie ma bo przełącznik zwiera początki i końce uzwojeń to jest wiadome, To co byście mi doradzili? rozebrać kable pod zaciskami i połączyć początki i końce od nowa tak aby był w 100% pewny układ, czy na sam pierw wziąć miernik i sprawdzać napięcie na zaciskach dy jest gwiazda i później trójką.

    Jestem jeszcze niedoszłym elektrykiem także jakieś tam pojęcie mam na ten temat, i dziwi mnie właśnie to co występuje u mnie, bo u każdego co cokolwiek podpinałem to zawsze gdy silnik przełączałem w trójką był impuls że został przełączony, a u mnie nic...
  • Poziom 42  
    Pytałem przedtem, może niezbyt wyraźnie ,czy ten silnik pracował na tym przełączniku ,czy może ktoś "kombinował" przy nim?
  • Moderator Elektrotechnika
    Co to znaczy że sprawdziłeś wszystkimi wszystkimi sposobami brzmi tajemniczo a nic nie znaczy .sprawdź przełącznik omomierzem według schematu czy zwiera odpowiednie pakiety .A potem dopiero zajmiemy się silnikiem .
  • Poziom 11  
    Wyraźnie napisałeś tylko ty mnie nie zrozumiałeś najwyraźniej, ten przełącznik jest u mnie odkąd jest ten silnik czyli od 25lat i silnik cały czas na nim pracuje, wcześniej był u wujka i na 90% też działał na nim. Co do kombinowania przy nim to raczej wątpię bo on pojęcia o tym nie miał i nie zwracał zapewne uwagi na to czy się przełącza czy nie tylko czy działa. Więc kombinowane raczej nic nie było.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Krzysztof Reszka napisał:
    Co to znaczy że sprawdziłeś wszystkimi wszystkimi sposobami brzmi tajemniczo a nic nie znaczy .sprawdź przełącznik omomierzem według schematu czy zwiera odpowiednie pakiety .A potem dopiero zajmiemy się silnikiem .



    Sprawdzałem go omomierzem i opcją buzera w mierniku, w obu przypadkach ten sam rezultat, przełącznik dobry.

    Zdanie zaczyna się wielką literą. Proszę poprawić posty. [retrofood]
  • Poziom 24  
    Witam.
    Widzę, że uparcie bronisz leciwego przełącznika.
    Możesz to sprawdzić jeszcze na wiele sposobów, podam Ci dwa:
    1. Bierzesz amperomierz i mierzysz.
    2. Przełączasz włącznik na 1 pozycje i obciążasz silnik (o ile jest taka możliwość i JEST ONA BEZPIECZNA), później tak samo obciążasz go tylko na 2 pozycji.
  • Moderator
    Krzychuxp napisał:

    Jestem jeszcze niedoszłym elektrykiem także jakieś tam pojęcie mam na ten temat, i dziwi mnie właśnie to co występuje u mnie, bo u każdego co cokolwiek podpinałem to zawsze gdy silnik przełączałem w trójką był impuls że został przełączony, a u mnie nic...


    Niedoszły elektryk i już robisz innym usługi? Odważny jesteś. Ciekawe kto zapłaci, gdy sknocisz coś tak, że będzie wypadek.

    A tak na marginesie, o jakim impulsie mowa? Jeszcze w życiu nie słyszałem o widocznym impulsie przy przełączaniu. Owszem, jest impuls prądowy, ale to trzeba by założyć mierniki na przewody. Jest też impuls momentu napędowego, ale jak wyżej. Trzeba by to mierzyć ciągle, a ja wątpię, żebyś to robił.
  • Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    dziwi mnie właśnie to co występuje u mnie, bo u każdego co cokolwiek podpinałem to zawsze gdy silnik przełączałem w trójką był impuls że został przełączony, a u mnie nic...
    Co napędza "twój" silnik a co napędzają silniki "u innych". Jakiego typu przełącznik Ty używasz, a jakiego "inni".
    Cytat:
    Bo słyszałem o różnych problemach z dawnymi silnikami i ówczesnymi napięciami międzyfazowymi.
    Konkretne ; co słyszałeś.
    Cytat:
    Przełącznik jest dobry na 100%, sprawdzałem go miernikiem.
    Opisz jak sprawdzałeś; np. jak sprawdziłaś pozycję gwiazdy i trójkąta, czy przewody od silnika były odłączone itp? O zasilanie nawet nie pytam :D
    Cytat:
    Owszem, jest impuls prądowy, ale to trzeba by założyć mierniki na przewody
    Czyli; amperomierz cęgowy na przewody i obserwacja wskazań przy przełączeniu w Δ.
  • Użytkownik obserwowany
    Skoro działa przełącznik to co chcesz to niego?
  • Poziom 11  
    KJaniczak

    Silnik był obciążany wielokrotnie i zarówno o na gwieździe jak i na trójkącie działał poprawnie.

    retrofood

    Mówię o impulsie momentu napędowego, przy przełączaniu w trójką silnik tak jakby "przyśpieszał" a u mnie tego nie ma.

    wola

    Mój silnik napędza cyrkularkę, używam przełącznika gwiazda-trójką i u innych również taki zakładałem.

    A o napięciu wiem tom, zanim weszliśmy do UE napięcie wynosiło 220v, a teraz
    wynosi 230, i wiele silników p[rzez to się spaliło bo było podpięte na inne napięcie niż jego pierwotne.

    Sprawdzałem sam przełącznik czy zwiera wszystkie styki. Następie sprawdzałem czy jest ciągłość na przewodach, niby jest ok.

    opamp

    Właśnie w tym problem że nie wiadomo czy działa. Bo nie ma żądnego impulsu że silnik został przełączony w trójkąt.
  • Poziom 42  
    Krzychuxp napisał:
    A o napięciu wiem tom, zanim weszliśmy do UE napięcie wynosiło 220v, a teraz
    wynosi 230, i wiele silników p[rzez to się spaliło bo było podpięte na inne napięcie niż jego pierwotne.
    Podwyższenie napięcia z 220 V na 230 V, a przy układzie trójfazowym z 380 V na 400V nie powoduje spalenia silników,bo ten wzrost napięcia jest niewielki.Powodem awarii silników są inne przyczyny,choćby brak fazy ,starzenie izolacji,zawilgocenie itd.Natomiast nagminne palenie się choćby żarówek, to już jest inna sprawa.
  • Poziom 24  
    Krzychuxp napisał:
    Mój silnik napędza cyrkularkę, używam przełącznika gwiazda-trójką

    Skoro to cyrkularka to bierzesz konkretny kawałek drzewa (najlepiej jakiegoś pokrzywionego buka), największą piłę jaka się zmieści i próbujesz ciąć to wzdłuż. Włącz w gwiazdę i "pchaj" aż piła stanie, później włącz trójkąt i jak dalej będzie zatrzymywać się to zły silnik ;)
    A tak na poważnie to skoro masz takie obawy to weź ten silnik do elektryka co ma induktor i on Ci sprawdzi. Możesz jeszcze pożyczyć ze szkoły o ile macie i poprosić nauczyciela, żeby Ci wytłumaczył jak to działa.
    Jeszcze jedno nie każdy silnik "podskakuje" przy przełączaniu no chyba, że operator robi to tak szybko, że silnik zdąży prawie się zatrzymać ;)
  • Moderator
    Krzychuxp napisał:

    retrofood

    Mówię o impulsie momentu napędowego, przy przełączaniu w trójką silnik tak jakby "przyśpieszał" a u mnie tego nie ma.

    Mój silnik napędza cyrkularkę, używam przełącznika gwiazda-trójką i u innych również taki zakładałem.


    Więc bzdury pleciesz o jakimś "impulsie".
  • Poziom 26  
    CUDA...Pomierz prądy miernikiem cęgowym na obu zakresach i przelicz pobór prądu względem mocy jaką masz podaną(7,5)kw.Zabieg wykonaj z włącznikiem i bez niego,do załączenia zastosuj chwilowo fr-a na przykład...kontroluj temperaturę i zachowaj ostrożność.
  • Poziom 10  
    Panowie! dlaczego nie sprawdzić zwykłym omomierzem . Proszę wyjąć wtykę z gniazda 3 faz. przełącznik pozycja 0, omomierz na zasilaniu we wtyce pomiędzy stykami fazowymi powinien nie wskazywać oporności , po przełączeniu na pozycję 1 w skazuje np.3 omy ,po przełączeniu na pozycję 2 powinien wskazywać ok.2 x więcej. pozdrawiam!

    Dodano po 6 [minuty]:

    Przepraszam z tymi wskazaniami powinno wskazywaś oporności w pozycjach na odwrót
  • Poziom 11  
    KJaniczak

    Mam taka zasadę że gwiazda trójką załączam dopiero wtedy gdy silnik wejdzie na pełne obroty na gwieździe wtedy dopiero trójkąt.

    anet870

    Zrobię to jutro po szkole

    sokole

    Również zajmę się tym jutro zaraz po szkole, na samym początku to sprawdzę bo to może wyjaśnić wszystko.

    Dodano po 47 [minuty]:

    Btw. Wiem że to nie do tego tematu bądź tam działu ale kumpel załatwił mi termik 16A, nada się pod taki silnik jak ja mam? wiem że pobiera prąd w granicach 15-16A, co o tym myślicie?
  • Moderator Elektrotechnika
    Kolego prosimy o zdjęcie układu połączeń wraz z przełącznikiem .Bo jak zauważyłeś nikt nie chce uwierzyć w tą sytuację a to dlatego bo silnik puszczony w gwiazdę może źle pracować w trójkącie (zły układ połączeń ,brak styku na przełączniku itp.)nigdy odwrotnie.Podsumowując silnik leci dobrze w gwiazdę ty nas przekonujesz że przełącznik jest dobry to nie możliwe jest by silnik puszczony w trójkąt był uszkodzony czy źle połączony bo by ci korki wywaliło czy by ten silnik wył głosem straszliwym.
  • Poziom 11  
    Sprawdziłem sposób usera sokole, na gwieździe mam 3.64 ohma, a na trójkącie 9.62 ohma. Jest ok?
  • Poziom 10  
    Moim zdaniem nie. Dlatego ,że w Y powinno być więcej niż w trójkąt. W skrócie to jest tak że w Y mierzysz uzwojeninie dwóch faz w szereg, a w trójkąt mierzysz uzwojenie tylko 1 fazy.
  • Poziom 11  
    Ja mierzyłem pomiędzy fazą a zerem. Nie pomiędzy fazą a fazą, ale wychodzi na to że ten przełącznik mimo wszystko jest sprawny, bo wyniki pomiarów na gwieździe i na trójkącie są inne.
  • Moderator Elektrotechnika
    Hm wygląda na to że ten przełącznik to przełącza najpierw w trójkącie a potem w gwieździe ?
  • Poziom 34  
    Krzychuxp napisał:
    Sprawdziłem sposób usera sokole, na gwieździe mam 3.64 ohma, a na trójkącie 9.62 ohma. Jest ok?

    Krzychuxp napisał:
    Ja mierzyłem pomiędzy fazą a zerem. Nie pomiędzy fazą a fazą, ale wychodzi na to że ten przełącznik mimo wszystko jest sprawny, bo wyniki pomiarów na gwieździe i na trójkącie są inne.

    Coś Ty tu pomierzył? Pomiary od początku albo wizyta u elektryka, chociaż bardziej się skłaniam przy tej drugiej opcji.
  • Poziom 11  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Hm wygląda na to że ten przełącznik to przełącza najpierw w trójkącie a potem w gwieździe ?


    Możliwe, może silnik na gwieździe ma 400v a na trójkącie tylko 230? Jest taka opcja z tego co mi wiadomo.
    Silnik nie posiada tabliczki znamionowej jak już wspomniałem i nic nie idzie wywnioskować...

    Dodano po 1 [minuty]:

    To co radzicie zrobić w tym przypadku?

    Dodano po 4 [minuty]:

    krzysiek7 napisał:
    Krzychuxp napisał:
    Sprawdziłem sposób usera sokole, na gwieździe mam 3.64 ohma, a na trójkącie 9.62 ohma. Jest ok?

    Krzychuxp napisał:
    Ja mierzyłem pomiędzy fazą a zerem. Nie pomiędzy fazą a fazą, ale wychodzi na to że ten przełącznik mimo wszystko jest sprawny, bo wyniki pomiarów na gwieździe i na trójkącie są inne.

    Coś Ty tu pomierzył? Pomiary od początku albo wizyta u elektryka, chociaż bardziej się skłaniam przy tej drugiej opcji.


    To według ciebie jaki pomiar mam wykonać?
  • Poziom 34  
    Krzychuxp napisał:
    To według ciebie jaki pomiar mam wykonać?

    Masz wykonać pomiary prawidłowe. Gdybym miał interpretować Twoje pomiary "na gwieździe mam 3.64 ohma, a na trójkącie 9.62 ohma.", "mierzyłem pomiędzy fazą a zerem.", to niestety musiałbym stwierdzić, że ten silnik nie nadaje się do dalszego użytkowania.
    Krzychuxp napisał:
    Przełącznik jest dobry na 100%, sprawdzałem go miernikiem. Ale pytanie czy silnik aby na pewno jest skojarzony w trójkąt a nie w gwiazdę?

    Jak byś wiedział jak sprawdzić przełącznik to byś nie zadawał tych pytań. Już po jego układzie styków byś wiedział jak kojarzy uzwojenia silnika.
    Krzychuxp napisał:
    Jestem jeszcze niedoszłym elektrykiem także jakieś tam pojęcie mam na ten temat,

    W tym problem, że nie masz żadnego pojęcia i myślę że najwyższy czas zapytać nauczyciela i nadrobić zaległości zanim coś zepsujesz. W końcu ta szkoła po coś tam istnieje.