Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozważania na temat temperatury chłodzenia oleju w siniku przy okazji motodoktor

weweru 04 Kwi 2013 01:22 1590 4
  • #1 04 Kwi 2013 01:22
    weweru
    Poziom 12  

    Całkiem przypadkowo wpadła w moje ręce puszka po motodoktorze i nasunęło mi to temat do rozważań
    Swego czasu pracowałem w hurtowni która rozprowadzała lokalnie ten preparat. Jak zauważyliśmy jeden z detalistów sprzedawał wielokrotnie więcej tego preparatu niż inni. Jak się wygadał wpadł na dość śmieszny pomysł który podsumował : chcieliśmy się pobawić jak dzieci.
    Na oczach klienta na pracującym silniku wlewał ten preparat do silnika.
    Jak zauważył silnik po około 3 sekundach wskakiwał na wyższe obroty nawet po wlaniu zaledwie 1/3 puszki tak jakby robiło mu się lżej. Pytanie do klienta: lać dalej, ano lać i preparat sprzedany
    Sam stwierdził że dziwiło go to że niezależnie czy to silnik mały czy duży, osobowy czy większy, wtrysk czy gaźnik, olej syntetyk czy minerał efekt o dziwo zawsze niezmiennie ten sam.
    Sporo od tego czasu minęło. Dla mnie nie ulega wątpliwości że statystyczny silnik i jego olej to dzisiaj coś innego
    Nie ulega dla mnie wątpliwości co ten motodoktor. Prosty zagęstnik do oleju.
    Tu właśnie dochodzę do sedna moich dociekań. To samo można uzyskać za pomocą temperatury oleju. Trzeba ten olej dochłodzić a nie można przechłodzić
    W literaturze doczytałem jedynie należy utrzymywać temperaturę oleju w okolicach 90 st bo powyżej się silnie utlenia. Czyli blisko temperatury pracy sinika
    Ale z drugiej strony przeczą temu doświadczenia z motodoktorem.
    Moim zdanie nie powinna ona spaść poniżej 65 stopni z uwagi na zbyt silne zgęszczenie
    Co sądzicie na ten temat temperatury chłodzenia oleju

    0 4
  • #2 05 Kwi 2013 16:00
    cefaloid
    Poziom 30  

    weweru napisał:
    Sam stwierdził że dziwiło go to że niezależnie czy to silnik mały czy duży, osobowy czy większy, wtrysk czy gaźnik, olej syntetyk czy minerał efekt o dziwo zawsze niezmiennie ten sam.

    Bujda. O ile jestem w stanie uwierzyć w wersję z gaźnikiem to przy instalacji wtryskowej sterownik wykryje zwiększone obroty i po małej chwilce zmniejszy dawkę paliwa do pierwotnych.


    weweru napisał:
    Co sądzicie na ten temat temperatury chłodzenia oleju

    Sporo silników ma chłodnice oleju - i to niekoniecznie wyczynowych. Np często występuje w dostawczakach. Chłodnica ta to mały wymiennik ciepła olej - woda układu chłodzenia.
    Zwykle montowano taką chłodnicę tuż pod filtrem oleju i są nawet takie 'do samodzielnego montażu' które wkręca się zamiast filtra a następnie filtr do nich.

    0
  • #3 07 Kwi 2013 21:37
    tzok
    Moderator Samochody

    weweru napisał:
    Jak zauważył silnik po około 3 sekundach wskakiwał na wyższe obroty nawet po wlaniu zaledwie 1/3 puszki tak jakby robiło mu się lżej.
    W sporej części silników obroty podniosą się chwilę po... otwarciu korka wlewu oleju.

    0
  • #4 16 Kwi 2013 16:17
    weweru
    Poziom 12  

    tzok napisał:
    W sporej części silników obroty podniosą się chwilę po... otwarciu korka wlewu oleju.


    No tylko że silnik wskoczył na wyższe obroty nie po otwarciu korka tylko po otwarciu wlaniu i paru sekundach

    Dodano po 22 [minuty]:

    Zgadzam się co niektórych zastrzeżeń zawartych w poprzednich postach
    To była relacja z drugiej ręki i o wszystkich rzeczach mógł mi nie powiedzieć
    Zastrzeżenie co do silników z wtryskiem to się zgadzam

    Ogólnie to doświadczenie skłania mnie jednak co do twierdzenia że silnik bardziej "lubi" chłodniejszy olej.
    Co nie znaczy że przechłodzony
    Temperatura 95 Stopni spotykana w publikacjach ma ochraniać olej przed utlenianiem.
    W literaturze nie ma nic jednak na temat tego jaka temperatura jest optymalna np z uwagi na zużycie paliwa
    W okolicach 95 stopni olej to mleko a w okolicach -10 to prawie smar

    Tak więc w swoich rozważaniach doszedłem do wniosku że chłodzenie oleju powinno włączać w okolicach 60 stopni
    Oczywiście nie mam nadziei że w ogóle taką temperaturę 60 stopni przy pracującym silniku osiągnie

    0
  • #5 17 Kwi 2013 01:20
    2222198
    Użytkownik usunął konto