Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny. - Podłączenie silnika elektrycznego 3f 220V.

wolltDE 04 Kwi 2013 08:39 6060 14
  • #1 04 Kwi 2013 08:39
    wolltDE
    Poziom 13  

    Witam użytkowników tego forum. Mam pytanie odnośnie napięcia pracy silnika elektrycznego. Mianowicie z autotransformatora mam na wyjściu 3f 220V i nie wiem czy silnik elektryczny połączony w gwiazdę będzie pracował bezproblemowo przy takim napięciu. Tabliczkę znamionową silnika umieszczam w załącznikach.
    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

    Silnik elektryczny. - Podłączenie silnika elektrycznego 3f 220V.

    0 14
  • #2 04 Kwi 2013 08:43
    janszy3643
    Poziom 29  

    wolltDE napisał:
    mam na wyjściu 3f 220V

    wolltDE napisał:
    będzie pracował bezproblemowo przy takim napięciu

    Pracować będzie, tylko nie osiągnie deklarowanej mocy.

    0
  • #3 04 Kwi 2013 09:01
    BILGO
    Poziom 38  

    wolltDE napisał:
    Mianowicie z autotransformatora mam na wyjściu 3f 220V i nie wiem czy silnik elektryczny połączony w gwiazdę będzie pracował bezproblemowo przy takim napięciu

    Połącz lepiej w trójkąt... Silnik osiągnie pełną moc.

    0
  • #4 04 Kwi 2013 09:17
    janszy3643
    Poziom 29  

    BILGO napisał:
    trójkąt... silnik osiągnie pełną moc.

    A co z prądem rozruchowym

    0
  • #5 04 Kwi 2013 09:46
    andk1eltd
    Poziom 35  

    janszy3643 napisał:
    BILGO napisał:
    trójkąt... silnik osiągnie pełną moc.

    A co z prądem rozruchowym

    Przy mocy 0,75kW pewnie rozsadzi podstację. Wyjątkowo ciężki rozruch :D :D
    Przepraszam za ironię - nie mogłem się opanować. Nic szczególnego w tym silniku przecież nie ma - oprócz tego, że jest nieduży.

    0
  • #6 04 Kwi 2013 10:21
    Miniax
    Poziom 30  

    Pierwsze pytanie brzmi, czy konieczne jest użycie tego autotransformatora, zamiast zwykłego zasilenia z sieci 3-faz?

    Po drugie połączenie tego silnika w gwiazdę przy tym napięciu do ciągłej pracy raczej mija się z celem, ponieważ moment obrotowy silnika będzie bardzo malutki. Jeżeli nie ma żadnych konkretnych przeciwwskazań, to najlepiej połączyć go w trójkąt - prądami rozruchowymi przy takim malutkim silniczku nie ma się co martwić (jak już zresztą pisał kolega wyżej) zwłaszcza przy rozruchu lekkim.

    1
  • #7 04 Kwi 2013 10:47
    @@Kamil@@
    Poziom 16  

    Nie wiem do czego ci będzie potrzebny ten silnik ale z przy takiej małej mocy to trochę bezsensu dawać autotransformator.Prąd rozruchowy będzie i tak mały.
    połącz go w gwiazdę pod 400V.

    0
  • #8 04 Kwi 2013 12:01
    wolltDE
    Poziom 13  

    No niestety ale mam w niedużej odległości od silnika tylko 3f 220V. Silnik będzie zasilany ze styczników (prawo,lewo) o obciążalności prądowej chyba 5A (sprawdzę jutro). Mógłby mi ktoś powiedzieć jaki prąd płynie przy połączeniu tego rodzaju silnika w gwiazdę a jaki w trójkąt??
    Jeżeli chodzi o podłączenie do 3f 400V to musiałbym położyć przewód dodatkowo aż przed autotransformator, czyli ponad 20m.
    Pozdrawiam.

    0
  • #9 04 Kwi 2013 13:25
    @@Kamil@@
    Poziom 16  

    W Polsce napięcie miedzy-fazowe(przewodowe) wynosi 400V, a fazowe 230V.
    Silnik 3 fazowy jest zasilany z napięcia miedzy-fazowego czyli 400V

    Nie wiem skąd masz 230V między-fazowego ale Jeśli masz zasilanie z jakiegoś dodatkowego transformatora i napięcie miedzy fazowe wynosi 230V to podłącz silnik w trójkąt aby uzyskać znamionową moc silnika.

    P=3Uf*If*cosφ

    zresztą na tabliczce znamionowej dokładnie pisze:
    230V/400V
    3,05A/1,76A

    0
  • #10 04 Kwi 2013 13:29
    Miniax
    Poziom 30  

    Na tabliczce znamionowej jest wszystko napisane.

    Pobór prądu przy podłączeniu w trójkąt dla napięcia 230 V wynosi około 3,09 A

    0
  • #11 05 Kwi 2013 00:00
    arturavs
    Poziom 38  

    W/g tabliczki ma między-fazowe 230V w trójkącie. Spali jak nic. Połączyć w gwiazdę i po robocie. Dorywczo kiedyś podobny podłączałem , działał bez problemu. Ale pracy miał 10 sekund na godzinę. Gwiazda i pojechał. Autotrafo w naszych warunkach jest bez sensu.

    W czym ten silnik jest zamontowany? Co napędza?

    0
  • #12 05 Kwi 2013 07:56
    BILGO
    Poziom 38  

    Autor już pisał że bliżej ma do dyspozycji 3f 230V, przez co nie będzie musiał prowadzić 20m dodatkowego kabla... Wiec jeśli zdecyduje się na 3f 230V to silnik w trójkąt, a jeśli zdecyduje się na 3f 400V to silnik w gwiazdę... Silnik jest bardzo mały wiec czy to będzie z użyciem trafa czy nie... to nie ma znaczenia. Decyzja należy do właściciela silnika ;)

    0
  • #13 05 Kwi 2013 15:00
    wolltDE
    Poziom 13  

    Witam Panowie ponownie, nie rozumiem wypowiedzi kolegi arturavs "W/g tabliczki ma między-fazowe 230V w trójkącie. Spali jak nic. Połączyć w gwiazdę i po robocie".
    Oznacza, że jak podłącze w trójkąt przy 3f 220V to spalę silnik??

    Jeżeli chodzi o cel silnika to ma uruchamiać rolotok (około 8m) po którym będą palety (około 100kg) się poruszały. Na razie rolotok jest mało używany, w czasie godziny około 5razy przez 10s. Połączyłem wczoraj go w gwiazdę przy 3f 220V i jak do tej pory działa normalnie. Napiszcie czy jest możliwość uszkodzenia takiego silnika przy połączeniu w gwiazdę z napięciem 3f 220V??

    0
  • Pomocny post
    #14 05 Kwi 2013 15:21
    mrst
    Poziom 18  

    Jeżeli będzie podłączony w gwiazdę przy 3x230 to nie osiągnie pełnej mocy i łatwiej go przeciążyć.
    To co piszę na tabliczce to są napięcia na które został zbudowany czyli 3f 230 w trójkącie i 3f 400 w gwieździe.

    0
  • #15 07 Kwi 2013 08:42
    wolltDE
    Poziom 13  

    Dzięki za zainteresowanie się tematem i za pomoc. Temat zamykam.

    0