
Witam. Chciałbym zaprezentować moduł zapłonowy do motocykla/samochodu z zapłonem opartym na przerywaczu czyli tak zwanych "platynkach". Moduł ten możemy zastosować w każdym motocyklu/samochodzie z zapłonem bateryjnym. Jeśli chcemy taki moduł zamontować np w Jawie 350 potrzebne będą nam dwa takie urządzenia, po jednym na każdy przerywacz. Ja zaprezentuję jak zaadaptowałem ten moduł do mojej MZ ETZ 150.
Główne zalety tego modułu:
1. Poprawia kulturę pracy silnika i zwiększa moment obrotowy(w dolnym zakresie obrotów).
2. Poprawia rozruch.
3. Oszczędza nam przerywacz (prąd płynie tylko kilkadziesiąt mA a nie kilka A) No i "platynki" z elementu wykonawczego stają się tylko czujnikiem.
4. Poprawia ładowanie cewki (brak iskrzenia na przerywaczu), co daje nam mocniejszą iskrę.
Schemat:

Co do schematu.. T2 właściwie to nic nie robi. Cały czas tak samo przewodzi bo punkt pracy ustawiony ma przez dwa rezystory i sie nie zmienia bo nie jest podawany na niego żaden inny sygnał sterujący. Mogłem go pominąć w czasie budowy modułu ale na wypadek gdybym źle to sobie obmyślił (jestem mało zaawansowanym elektronikiem

Ja tranzystor T3 zamontowałem na takiej podkładce i tulejce:


Odizolowywuje to tranzystor od radiatora co zapobiega ewentualnym zwarciom z masą pojazdu. Nie musimy tego robić ale dla bezpieczeństwa nie zaszkodzi


Dobrze jest przed zalaniem modułu najpierw go przetestować w naszym pojeździe, no chyba ,ze jesteśmy na 100% pewni ,że zadziała

Gdy upewniliśmy się ,że moduł działa jak powinien zalewamy go żywicą lub silikonem. Zapobiega to drganiom elementów, zawilgoceniem ich itp rzeczami które mogły by uszkodzić moduł. Jeśli tak jak ja użyjemy silikon należy zastosować silikon bez octowy.
-C.Z - podłączamy do masowego styku na cewce zapłonowej w naszym pojeździe.
P -to kabel idący od przerywacza
Masa do masy pojazdu i tak samo + do +
Po podłączeniu modułu należy pozbyć się kondensatora!!!
Po zalaniu powstaje nam takie cudo :

Mój został dopiero co zalany także nie wygląda najpiękniej

Moja MZ z testów tego modułu:
http://www.youtube.com/watch?v=SsZkl2EjM18
http://www.youtube.com/watch?v=lt01ajasQsQ
Silnik pracuje zauważalnie równiej i stabilniej a iskrzenie na przerywaczu odeszło w niepamięć.
Wykaz elementów:
Tranzystory:
BC547 (T1, T2);
IRF840 (T3);
Ø Diody:
1N4007 (D1);
Ø Kondensatory:
220nF/63V (C1);
10nF/63V (C2);
Ø Rezystory:
300 ohm/1W (R1);
1kohm/0,125W (R2, R5);
470ohm/0,5W (R3);
15kohm/0,125W (R4);
560ohm/0,25W (R6);
100ohm/0,125W (R7);
Cool? Ranking DIY