Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośniki samochodowe do kolumn

06 Kwi 2013 11:56 21834 18
  • Poziom 11  
    Witam, natrafiłem już podobne tematy na forum i dużo ludzi twierdzi, że nie można montować samochodowych głośników do kolumn. Zastanawia mnie jedno ... skoro tak jest, to dlaczego firma Focal montuje swoje głośniki w kolumnach domowych? Dowiedziałem się, że to są te same głośniki co w zestawach samochodowych. Jak wiadomo Focal to nie żadna budżetówka mało tego w kolumnach domowych są montowane głośniki z takich zestawów jak utopia. Temat założony poprzez zwykłą ciekawość jaką opinię na ten temat mają użytkownicy? Zainteresował mnie ten temat i czekam na wasze wypowiedzi. Pozdrawiam.
  • Poziom 41  
    DaViD_HCC napisał:
    nie można montować samochodowych głośników do kolumn

    Moim skromnym zdaniem i doświadczeniem to bzdura,mimo że zaraz usłyszę wiele negatywnych opinii teoretyków i zwolenników pewnych teorii.
  • Poziom 11  
    Ireneo napisał:
    DaViD_HCC napisał:
    nie można montować samochodowych głośników do kolumn

    Moim zdaniem i doświadczeniem to bzdura, mimo, że zaraz usłyszę wiele negatywnych opinii teoretyków i zwolenników pewnych teorii.


    No właśnie, ja też uważam, że to tylko głupi stereotyp. Z resztą podałem przykład. Jestem ciekawy jak rozwinie się ta dyskusja?
  • Poziom 41  
    Wystarczy podać parametru T-S i nie ma,myślę speca co powie"ten domówka,ten car".
    Jeden problem to że temat car i home speaker to setki wątków teoretyków.
    Ten też zapewne trafi do kosza mimo specyfikacji focala,nie wspominając o mnie :-)
  • Poziom 18  
    Oczywiście, że można montować głośniki samochodowe do kolumn. Trzeba tylko odpowiednio dobrać parametry, np. impedancję. W zetawach domowych częściej spotykane 8Ω , a w samochodowych 4Ω.
    Poza tym głośniki samochodowe są bardziej odporne na wilgoć, wstrząsy i inne niekorzystne warunki panujące w samochodach.
  • Admin grupy audio
    Zamontować nikt nie zabrania, grało będzie. Kwestia tylko jak...
    Głośniki samochodowe są tak konstruowane, żeby uzyskać jak największy xmax, a co za tym idzie - przepompować jak największą ilość powietrza, inaczej mówiąc - wytworzyć ciśnienie.
    Odbywa się to kosztem skuteczności głośnika.
    Widział ktoś kiedyś głośnik HiFi z 4 warstwową cewką nawiniętą grubym drutem (rzędu 0.5mm)?
    Praktycznie każdy głośnik niskotonowy do samochodu jest tak wykonany, z przyczyn jak wyżej.
    Ponadto chodzi także o impedancję - w samochodzie mamy niskie napięcie, w związku z tym żeby uzyskać dużą moc (a to jest konieczne przy głośnikach o małym SPL), trzeba małych impedancji obciążenia, dużych prądów i grubych przewodów.

    Podsumowując - nie ma przeszkód by podłączyć głośnik samochodowy w domu, tyle że jest to niecelowe (co by nie powiedzieć - bezsensowne), a i brzmienie może być nieciekawe.

    DaViD_HCC napisał:
    Dowiedziałem się , że to są te same głośniki co w zestawach samochodowych .

    A skąd się tego dowiedziałeś? Rozbierałeś głośniki i sprawdzałeś, czy ktoś Ci tak powiedział, bo zobaczył że tak samo wyglądają?
  • Poziom 11  
    Artur k. napisał:

    DaViD_HCC napisał:
    Dowiedziałem się , że to są te same głośniki co w zestawach samochodowych .

    A skąd się tego dowiedziałeś? Rozbierałeś głośniki i sprawdzałeś, czy ktoś Ci tak powiedział, bo zobaczył że tak samo wyglądają?


    Powiedział mi to sprzedawca , który od kilkunastu lat siedzi w audio i osobiście pytał się importera który sprowadza te głośniki do PL ( spytał , bo był ciekawy tak jak ja czy to te same głośniki )
  • Admin grupy audio
    Widzisz, problem w tym że powiedzieć można wszystko, a zwłaszcza sprzedawcy mówią wiele.
    Ja nie wiem, nie mam w tym momencie jak porównać, a z tego co jest na stronie producenta niewiele wynika.
    Przykładowo:
    http://www.focal.com/en/custom-100/255-custom-iw-106-3544050697058.html
    Niby podają 8R, co w tym układzie wyklucza tam zastosowanie głośnika samochodowego. Z drugiej strony, nie podają impedancji głośników samochodowych, więc nie wiadomo - może i 8R robią (byłoby to nonsensem, ale wykluczyć się nie da).
    Z trzeciej strony:
    http://www.focal.com/en/chorus-800-w/242-chorus-836-w-3544054691229.html
    Tu podają na kolumnę 8R, ale minimum impedancji podają 3R.
    Tam są trzy głośniki niskotonowe, jeden środek i jeden wysokotonowy (co widać na zdjęciu). Trzy 8R równolegle dadzą 2.7R, a w połączeniu ze zwrotnicą wyjdzie te 3R. Możliwe, że kolumna ma niski podział pomiędzy dołem, a środkiem, zaś impedancję nominalną podają przy 1kHz - to by wyjaśniało dlaczego minimum jest 3R, a nominalna 8R.
    Co nadal nie zmienia faktu, że nie robi się głośników samochodowych 8R (a przynajmniej ja nie widziałem takich).
    Nie wiadomo tak naprawdę o co chodzi. Nie sposób tego zweryfikować bez fizycznego rozebrania i porównania głośnika typowo samochodowego i takiego wyjętego z kolumny np. tej powyżej.
    Coś mi jednak mówi, że teoria Twojego sprzedawcy nie ma odzwierciedlenia w praktyce.
  • Poziom 11  
    No wiesz nie mam pewności czy jest tak jak on mówił . Tak czy inaczej równie dobrze mogą być spięte szeregowo dwa głośniki 4 ohm i również uzyskamy 8 ... po prostu założyłem ten temat z czystej ciekawości . Może ktoś jeszcze zna przykład producenta który robi i kolumny i głośniki do ca i mógłby się z nami podzielić . Jest szansa na obalenie stereotypów ; )
  • Poziom 41  
    Artur k. napisał:
    Głośniki samochodowe są tak konstruowane, żeby uzyskać jak największy xmax, a co za tym idzie - przepompować jak największą ilość powietrza

    Z całym szacunkiem Arturze,
    ale nikt nie każe słuchać maksymalnie głośno.
    Z drugiej strony te ciśnienie w domku(często w pokoju raptem 3x większego niż np dobre kombi)też jest potrzebne...
    "stopa" w perkusji jak wali w klatę,lub burza w filmie z suba car,robi wrażenie,moim skromnym zdaniem...
  • Admin grupy audio
    DaViD_HCC napisał:
    Tak czy inaczej równie dobrze mogą być spięte szeregowo dwa głośniki 4 ohm i również uzyskamy 8

    Tak, ale w kolumnie z linku są trzy głośniki niskotonowe. Celowo znalazłem taki przykład. :)
    Jak są trzy to nie ma mowy żeby uzyskać 8R mając głośniki 4R, ani odwrotnie.

    DaViD_HCC napisał:
    No wiesz nie mam pewności czy jest tak jak on mówił .

    Właśnie o to chodzi - pewności nie ma, a ja z doświadczenia wiem, że ludzie różne dziwne rzeczy mówią.
    Możliwe, że te głośniki są takie same w sensie wizualnym, natomiast wystarczy wymienić cewkę z 4R na 8R i już mamy zupełnie inny głośnik o zupełnie innych parametrach.
    Możliwe, że Focal tak robi - modele do samochodu mają cewki 4R, a do HiFi cewki 8R, ale wówczas na pewno nie są to te same głośniki pod względem parametrów.
  • Poziom 41  
    DaViD_HCC napisał:
    Może ktoś jeszcze zna przykład producenta...

    http://www.soundstream.com/manuals/sbw/sp101215/sp101215.pdf
    Poczytajcie że car audio a mimo to w niektórych obudowach
    "Great for Rock
    music or home
    theater applications."

    Dodano po 7 [minuty]:

    Mam tego soundstreama 10''w domu,drugiego mam w aucie,a gwarantuję (ok setki publiki )że dał radę na "wiejskiej przytupajce" i w porównaniu do orkiestry z kolumnami estradowymi( w remizie-sala ok 300-400m2) jednogłośnie grał ładniej i głośniej....
  • Admin grupy audio
    No właśnie "home theater applications", czyli do kina domowego. I to ma sens, ponieważ w typowym zastosowaniu (oglądanie filmów) może być "mułowaty" głośnik bo tu bardziej liczy się zejście (tak samo jak w samochodzie).
    Natomiast spróbuj na takim głośniku zrobić kolumnę dwudrożną albo trójdrożną. Zobaczysz jak to będzie grało. :)
    I głównie o to chodzi (nam moderatorom) przy tępieniu i krytykowaniu takich pomysłów. Co chwila ktoś kombinuje w tym kierunku, a to nie ma sensu.
    Subwoofery samochodowe w domu do słuchania muzyki się nie nadają, bo mulą. W samochodzie zresztą też mulą, ale tam akurat o to chodzi.
  • Poziom 41  
    Ten tak nie muli,opóźnienie ma, z tego co kojarzę, ok 8ms przy BR,co przy wielu konstrukcjach "ogólnodostępnych" ok 15ms,zauważyłem,że laicy słyszą jego szybszą pracę.Zauważają że "stopa" to "stopa" a nie "łubu-dubu".
    Dla mnie jest jednak za wolny,ale przy tych wielu konstrukcjach co słyszałem,to mogę stwierdzić że większość ludzi jest po prostu głucha,lub nie wie jak słuchać.
    Mulenie w aucie to chyba domena "wieśniaków w bmw" bo mnie osobiście taki bas męczy.
  • Admin grupy audio
    Ireneo napisał:
    mogę stwierdzić że większość ludzi jest po prostu głucha,lub nie wie jak słuchać.

    Całkowita prawda.

    Ireneo napisał:
    mnie osobiście taki bas męczy.

    Mnie też, bo poza tym że "klatę gniecie", to nie ma z tego nic.
  • Poziom 11  
    Tez nie lubię kiedy głośniki basowe mulą . Weźmy na "warsztat" głośniki Re Audio , jak dla mnie są bardzo szybkie ( porównując do innych głośników ca) . Akurat mam dwie sztuki re10d4 (szeregowo 8 ohm ) i tak myślę czy nie wstawić ich do A110 ( ze zmniejszeniem litrażu oraz zmianą głośników średniotonowych oraz wysokotonowych ) rozmawiałem już ze znajomym ,który ma sprzęt do pomiarów i zrobiłby mi zwrotnicę pod te głośniki . Zrobię to z czystej ciekawości , bo takie gdybanie czy to ma sens czy też nie jest bez sensu . Na co dzień słucham innych kolumn i zobaczę jak chodzą te Re audio w Altusach 110 . W razie czego po prostu wezmę je do samochodu .
  • Admin grupy audio
    Z tego co znalazłem:
    http://www.sklep.caraudioteam.pl/re-re10d4-p-229.html
    SPL 84.7dB - przyjmijmy 85.

    GDN25/60:
    http://www.e-tonsil.pl/index.php?p56,gdn-25-60-1
    SPL - 92dB!

    Widzisz różnicę?

    W tym RE audio masz ciężką 8 warstwową cewkę, nawiniętą grubym drutem, ciężką membranę i grube, sztywne zawieszenie. Żeby to ruszyć, trzeba naprawdę sporo mocy (dlatego taka, a nie inna cewka). Żeby to zagrało tak jak oryginalny GDN, trzeba mu ze 2-3x więcej mocy.
    Ponadto:
    http://www.e-tonsil.pl/index.php?p66,gdm-12-60
    SPL - 91dB
    http://www.e-tonsil.pl/index.php?p92,gdwt-9-80
    SPL - 100dB.

    Wiesz o ile trzeba będzie stłumić środek, a tym bardziej górę, żeby dopasować się do tego Re Audio? Jak nie stłumisz, to będzie wyło środkiem i wrzeszczało górą, a basu zero.
    Jak stłumisz, to będziesz miał kolumnę na poziomie 85dB, w którą trzeba będzie władować ze 300W, żeby zagrała tak jak kolumna na oryginalnych głośnikach. Tylko po co tak, skoro Altusowi wystarczy 100W.
    Poza tym nie wiadomo jak u tego Re Audio wygląda charakterystyka (nie podano). Przypuszczam, że środka to on za bardzo nie ma ze względu na ciężar układu drgającego oraz konstrukcję samej membrany.
    Moim zdaniem będzie grało marnie, ale spróbuj. :)
  • Poziom 11  
    Ja doskonale wiem o różnicy SPL . Wysokotonowy wymienię na gdwk 10/80/26 , do tego będzie cała nowa zwrotnica . Spróbuję to zrobić i tak na co dzień mam inne kolumny . Po prostu jestem ciekawy jak to zagra . Podzielę się z wami wrażeniami , aczkolwiek wiadomo , że każdy ma inne wymagania .
  • Użytkownik usunął konto