Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 230V 1900W - Zmiana kierunku obrotowego silnik jednofazowy 230V

Viszna 06 Kwi 2013 15:11 8181 5
  • #1 06 Kwi 2013 15:11
    Viszna
    Poziom 12  

    Witam!
    Potrzebuję potwierdzenia lub dodatkowych informacji na temat zmiany kierunku obrotowego silnika.
    Na początku informacje o silniku i jego wykorzystaniu:
    Silnik jednofazowy 230V 1900W (tak było napisane na tabliczce wertykulatora z którego jest silnik), ale po gabarytach i wadze nie sądzę, aby rzeczywiście posiadał taką moc.
    Chyba najważniejsze: silnik ma wyprowadzone 4 przewody i budowę dokładnie "symetryczną" tzn. szczotki są dokładnie w osi silnika (widać to na załączonych zdjęciach).
    Silnik docelowo będzie pracował w obciążeniu około 20-50% swojej mocy, maksymalny czas pracy ciągłej to około 5-10minut, użytkowanie sporadyczne maksymalnie 1x w ciągu dnia, a może się zdarzyć, że ani razu przez cały tydzień.

    Na forum znalazłem informacje, że należy zamienić miejscami kable zasilające szczotki, co też uczyniłem i silnik faktycznie zmienił kierunek obrotów.

    I tu mam teraz pytania i dylematy:
    1) Po zmianie kierunku obrotów silnik bardzo mocno iskrzy na szczotkach.
    Czy jest to tylko chwilowe tzn. dopóki szczotki nie dotrą się/dopasują do komutatora czy też jest to związane z tym, że silnik nie powinien pracować na "lewych obrotach" bo nie był do takiej pracy skonstruowany?

    2) Wyczytałem też na forum, że w tanich wiertarkach, które mają "prostą zmianę kierunku obrotowego" poprzez przełącznik przy włączniku, bez fizycznego przestawiania szczotek względem komutatora (tak jak np. w niebieskim BOSCH'u) sprawa iskrzenia i zabezpieczenia silnika jest rozwiązana w ten sposób, że silnik na "lewych obrotach" ma zmniejszone obroty przez regulator który jest w włączniku i dzięki temu jest zabezpieczony przed iskrzeniem szczotek i spaleniem podczas używania "lewych obrotów". Czy jest to prawda?
    A jeżeli tak to czy jeżeli zastosuję w swoim silniku regulator obrotów i będę używał silnika w ~80% to czy nic mu nie grozi, tak jak wiertarkom? Regulator jaki ew. chciałem zastosować to dostępny na allegro -tu opis konstrukcji:

    Cytat:
    Sterownik prędkości obrotowej do jednofazowych komutatorowych silników elektrycznych oparty o specjalistyczny układ scalony U2008.
    Można tez regulować zamiast silnika np. oświetlenie zwykle żarówki 230V czy np grzałki elektryczne 230V
    Układ posiada miękki start sterowanego silnika, blok nadzoru poboru prądu przez obciążenie (detekcja przeciążeń) oraz prosty stabilizator obrotów silnika, który wykrywa zmiany napięcia sieciowego i odpowiednio do tych zmian zwiększa lub zmniejsza kąt otwarcia triaka, regulując moc dostarczaną do obciążenia.
    Dane techniczne:
    płynna regulacja obrotów w zakresie 5 - 95 %
    maksymalne obciążenie - 3 kW
    niski poziom generowanych zakłóceń
    układ miękkiego startu
    układ detekcji przeciążeń
    zasilanie - 230 VAC
    silnik 230V 1900W - Zmiana kierunku obrotowego silnik jednofazowy 230V


    A tak wygląda silnik w którym zmieniłem kierunek obrotów:
    silnik 230V 1900W - Zmiana kierunku obrotowego silnik jednofazowy 230V
    silnik 230V 1900W - Zmiana kierunku obrotowego silnik jednofazowy 230V
    Za wszelkie informacje będę bardzo wdzięczny.
    P.S.
    Uprzedzając uwagi, że silnik będzie wykorzystywany tylko w połowie swojej mocy to tak wyszło dlatego, że pozyskanie tego silnika nic mnie nie kosztowało i dlatego chcę go wykorzystać, a ze względu na sporadyczne użytkowanie nie ma dla mnie znaczenia, że ma dużo większy pobór prądu.

    0 5
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 06 Kwi 2013 16:12
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Bardzo ogólnie przyjmuje się, że jeśli szczotki ułożone są pod kątem prostym do komutatora, to taki silnik może pracować w obu kierunkach. W twoim przypadku jak widzę na zdjęciu tak nie jest. Co do stosowania tego układu ,to nie eksperymentowałem z nim ,wiec nie wypowiem się.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #3 06 Kwi 2013 19:01
    Elmont
    Poziom 23  

    Odpowiem Ci tak :silnik komutatorowy bo o taki Pytasz który jest przewidziany dla
    częstej zmiany kierunku wirowania posiada odpowiednio zaprojektowane uzwojenie
    oraz ułożenie szczotek względem stojana. Iskrzenie które zauważyłeś jest tego
    przykładem iż silnik ten nie był konstruowany na inny kierunek wirowania. Po
    dłuższej pracy ulegnie uszkodzeniu .

    0
  • #4 07 Kwi 2013 07:49
    Viszna
    Poziom 12  

    stanislaw1954 napisałeś:

    Cytat:
    Bardzo ogólnie przyjmuje się, że jeśli szczotki ułożone są pod kątem prostym do komutatora, to taki silnik może pracować w obu kierunkach. W twoim przypadku jak widzę na zdjęciu tak nie jest.

    Na zdjęciu może to nie bardzo widać, ale szczotki są ustawione dokładnie w linii i dokładnie pod kątem 90°, poniżej schemat jak są szczotki w tym silniku.
    silnik 230V 1900W - Zmiana kierunku obrotowego silnik jednofazowy 230V

    Elmont dziękuję za informację, no właśnie to iskrzenie mnie zastanawia, ale dokładnie ten sam efekt (mocniejsze iskrzenie) mam w dwóch wiertarkach, które mają zmianę obrotów ("Einhell" 700W i druga bardzo podobna "Bavaria"), natomiast w BOSCH'u w którym zmienia się obroty "przekręcając/przestawiając szczotki" iskrzenie nie występuje.
    No i teraz pytanie czy przy sporadycznym użytkowaniu tego silnika jak pisałem wcześniej (czyli pewnie tak jak to ma miejsce w tych wiertarkach) czy pożyje on jakiś czas czy bardzo szybko ulegnie spaleniu?
    W każdym bądź razie złożę wszystko w całość i zobaczę jak będzie działać, najwyżej jak silnik się spali to będę szukał innego, który będzie już miał "fabrycznie" odpowiedni kierunek obrotów.

    dzięki za informacje i pozdrawiam

    0
  • #5 07 Kwi 2013 10:30
    Elmont
    Poziom 23  

    Jeżeli silnik o którym Piszesz pracuje na bardzo wysokich obrotach ,to zmiana kierunku
    wirowania poprzez zmianę kierunku zasilania wirnika spowoduje jego zniszczenie po
    dłuższym wirowaniu. Jak wcześniej wspominałem uzwojenie wirnika jest specjalnie
    dla zmian kierunku projektowane/poskok/ a często też zmiana położenia szczotek
    względem pola stojana. Jest to maszyna elektryczna w której pracy obowiązują
    pewne zasady konstrukcji.

    -1
  • #6 08 Kwi 2014 15:05
    Viszna
    Poziom 12  

    Urządzenie zbudowane, przetestowane, kierunek obrotów silnika zmieniony poprzez zamianę szczotek miejscami.
    Urządzenie pracuje z 50-80% maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
    Silnik jest dość mocno obciążony (ale na pewno mniej niż w urządzeniu w którym był zamontowany pierwotnie).
    Urządzenie ogólnie przepracowało już kilka godzin w cyklu 15-25min. praca, później przerwa kilkanaście godz.-kilka dni.
    Jak na razie sprawuje się dobrze.
    Po kilku cyklach zauważyłem mniejsze iskrzenie na szczotkach niż było na samym początku zamiany szczotek -najprawdopodobniej "dotarły się" szczotki z komutatorem.

    0