Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Unimor M448TS. Po podłączeniu do sieci w trybie stand by miga dioda.

Klej87 23 Feb 2005 10:48 2148 16
Testo
  • #1
    Klej87
    Level 11  
    Witam

    Dziś mam do naprawy swój stary TV z tematu :P

    Po włączeniu do sieci w ST BY mam miganie diody, więc najprawdopodobniej musze wymienic kilka elektrolitów...
    Podejrzanymi są c604 i c515, teraz pytanko, czy mogą one być odpowiedzialne za to "miganie"?

    Problem ten występuje już od jakichś 3 lat i usunę go przy okazji... :)

    Teraz coś poważniejszego:

    Po włączeniu do sieci, zapala się (dokładniej miga) kontrolka ST BY, natomiast odbiornika już dalej nie mogę włączyć ani przyciskiem, ani IR. Z tego co wiem trafo moge wykluczyc, przynajmniej na razie, bo:
    1. Jakies 2 lata temu jak dobrze pamietam bylo wymieniane
    2. Z wymontowanym trafo z tego co wiem (wyczytałem) TV powinien się włączyć, ale tak nie jest

    Znalazłem przerwany obwód przy oporniku R613 i najprawdopodobniej sam opornik tez jest padniety, nie mogę odczytać wartości, bo sie przypalila, natomiast wydaje mi sie, ze bedzie to kilka omow, w tej chwili miernik pokazuje 3Ω, wmontowaem go spowrotem i naprawilem scieche, dalej nie dziala. Pytanie czy ten rezystorek moze byc odpowiedzialny za to uszkodzenie (nie włączanie sie TV)?Niepodoba mi sie tez diodka D607, ale nie wiem czy ona tez moze miec wplyw...
    Części takich nie mam home, wiec musze na razie myslec i robic liste do elektronika :P
    Czy ktoś dysponujący schematem moze mi odczytac wartość oporniczka (R613) i tej diodki (D607) oraz odpowiedziec w/w pytania?

    I teraz najwazniejsze, co mogę sprawdzic, zeby dojść samodzielnie która część padła?

    Z góry dzięki
  • Testo
  • #2
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam
    R613 - 4R7 (4,7 Ohm)
    D607 to dioda Zenera 1N4728A (C3V3), sprawdż ją jak zwykłą diodę.
    Co do reszty, to wykonaj pomiary - podaj.
    Sprawdż napięcia z przetwornicy, oraz jej pracę pod sztucznym obciążeniem (+B zwora Z78).
    Sprawdż T602, luty.
    Schemat masz tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/service.php?dir=/TV/TV-19
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/service.php?dir=/TV/PL
  • Testo
  • #3
    Klej87
    Level 11  
    Jestem dosyc mietki :P w sprawach naprawy RTV, robie raczej zupelnie inne rzeczy (fony kom) wiec gdybys mogl powiedziec mi gdzie mam dokladnie przylozyc sondy od miernika, to bylbym wdzieczny :(
    No i oczywiscie jak podlaczyc 60W zarowke... :oops:

    Diodka i tranzystor wygladaja na sprawne
  • #4
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    :arrow: Klej87
    To że jest/eś miętki to nie moja wina :D
    Ale dość żartów, przejdżmy do konkretów, postaram się wyjaśnić jak to zrobić - sprawdzić, choć słowami jest to trudne i czasochłonne.
    Jak nie wiesz, gdzie jest wyżej wspomniana zworka, to przetni ścieżkę od strony zasilania odbiornika przy C522(47uF/250V), do + tego kondensatora podłącz żarówkę 40W (druga końcówka żarówki do masy). Włącz TV i sprawdż napięcie na tej żarówce, powinno być ok.121V. Jeśli jest inaczej, to sprawdż, czy w pozostałych obwodach zasilających U3, U4 i +5V - nie ma zwarcia (wyłącz TV i sprawdż omomierzem). Jeśli tu wszystko jest "oki", a te napięcia są inne, lub jest ich brak, to uszkodzenie tkwi po pierwotnej stronie przetwornicy. Tu podstawą naprawy jest profilaktyczna wymiana kondensatorów elektrolitycznych C513(1uF/63V) i C515 100uF/25V. Sprawdż napięcia na TDA4605 w/g aplikacji (lub schematu) http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/search.p...szyscy--&ile=50&start=0&szukaj.x=0&szukaj.y=0 (w przypadku braku zasilania tego US sprawdż rezystor R504 47k). Sprawdż też tranzystor (poprzez jego podmianę) T501 BUZ90A.
    Po tych zabiegach przetwornica powinna być sprawna - "ruszyć".
    Podłącz przerwany obwód zasilania przy C519, włącz TV, podaj co się dzieje i jakie masz napięcia główne (U1,3,4, +5V).
    No to na razie tyle, póżniej reszta, po wykonaniu "zadania domowego" :D
  • #5
    Klej87
    Level 11  
    Więc tak, znalazlem zwore, podlaczylem sie pod nia (nie przecinajac jej) i pod mase, zarowka nie swieci sie, a miga ok 3x/sek = 3Hz :)
    Pomyslalem, ze skoro miga, to sprawdze oba warianty pradu (zmienny, staly)
    Pomiary z żarówki (przy podlaczonej oczywiscie)
    prad stały: jednostajne wzrosty (5-6 sek do max) i potem spadkinapiecia 10-60V
    prad zmienny: to samo co ze stałym, tylko szybciej (3-4sek do max) 40-160V

    Co dalej?
  • #6
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zworkę musisz rozłączyć - przeciążasz przetwornicę !!!
    PS. Nie pokazuj mi języka :D
  • #7
    Klej87
    Level 11  
    na rozłączonej zworce objawy podobne, tzn różnią się tylko czasy przejścia min-max i odwrotnie, spadły o połowe :P

    obwody u3, u4, +5 mam sprawdzic, czy nie maja zwarcia z masą?

    UPDATE:

    sorki za jezyk... :)

    rezystancje
    +5 - masa --> 1kΩ
    U3 - masa --> 3,2kΩ
    U4 - masa --> 7kΩ
  • #8
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    No i dobrze, że spadły, teraz wiemy, ze masz "padniętą" przetwornicę, teraz zrób to co napisałem wcześniej odnośnie przetwornicy (szczególnie wspomniane wcześniej kondensatory) - nic o tym nie piszesz. W ten sposób doprowadż by ta napięcie +B wynosiło 121V.
    Do roboty, urwę ozora :D

    PS. Odłącz wszystkie zasilania po wtórnej i sprawdż napięcie +B, rozłącz przy C522(47uF/250V) by sprawdzić, czy trafopowielacz nie zwiera.
  • #9
    Klej87
    Level 11  
    Wymienilem oba elektrolity (znalazlem w doomu) i żarówka nie miga, świeci bez przerwy...
    napiecie pradu stalego na zworze Z78 ok 135V stabilne

    Co doradzasz teraz?
  • #10
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    No to wniosek jest jasny, prawdopodobnie dalej jest wszystko "oki".
    Sprawdż profilaktycznie - wizualnie, czy nie widać elektrolitów napuchniętych, czy też wylanych, połącz wcześniejsze przerwy i "odpalaj" (weż gaśnicę :D).
  • #11
    Klej87
    Level 11  
    a no chyba nie jest tak fajnie :(

    po podlaczeniu efekt identyczny (nie ustąpiło nawet cykanie i miganie diody, choc stalo sie rzadsze)

    cos mnie tknelo i tak:
    po podlaczeniu tylko zasilania i panelu z przyciskami i kontrolką
    1. z polaczona zworą Z78, z powielaczem - nie da sie uruchomic, cyka i miga
    2. z odlaczona zwora, z powielaczem - to samo
    3. z podlaczona, odlaczona zworą, bez powielacza (wylutowany) - to samo
    4. z odlaczona zworą (bez roznicy na powielacz) i podlaczona zarowka - nie cyka, nie miga i dioda gasnie po nacisnieciu przycisku wlaczania, zapala sie po drugim nacisnieciu (prawidlowo)

    Czyli wydaje mi sie, ze powielacz mozemy wykluczyc...

    Co radzisz sprawdzic teraz, na razie wydawac by sie moglo, ze przetwornica i reszta kond. jest ok :D

    UPDATE:
    Pomierzyłem te napięcia w pierwszej wolnej chwili:
    1. odbiornik ST BY (diodka miga)
    napiecia niestabilne
    U1 - 90-^200 ~100
    U3 - ~28
    U4 - 6-15
    +5 - ~1
    2. Odbiornik ST BY, przecieta zwora Z78, żarówka 40W (dioda świeci)
    nap stabilne
    U1 - 144
    U3 - 29
    U4 - 19,5
    +5 - 5
    3. Odbiornik jak w pkt 2, ale po kliknieciu przycisku wlaczenia (kontrolka zgasła)
    nap. stabilne
    U1 - 138
    U3 - 27
    U4 - 17,5
    +5 - 5

    Co jeszcze moge sprawdzic? Qrde, ja jush wysiadam... :cry:
  • #12
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    :arrow: Klej87

    Podstawowym uszkodzeniem była upływność elektrolitów po pierwotnej stronie przetwornicy, która "ruszyła" po ich wymianie.
    W tym modelu TV nie ma powielacza, tylko jest trafopowielacz, a to jest istotna różnica.
    Czegoś tu nie rozumiem, więc pytam, z odłączoną zworką Z78 -"cyka ?"
    z wulutowanym trafopowielaczem też "cyka ?"
    Teoretycznie jest to niemożliwe, bo w tym obwodzie jest tylko kondenstor C612 (330nF), gdyby on "przywierał" do masy, to uszkodził by rezystor zabezpieczający R608 (4R7 - 4,7Ω).
    Sprawdż omomierzem tranzystor T602 (S2055AF, uwaga-ma wmontowaną diodę) oraz czy nie są uszkodzone cewki odchylające.
    Nie był bym taki pewny, że trafopowielacz jest sprawny (w elemisach bardzo często one "padają"), mogą mieć przebicie w momencie wchodzenia w/n i to powodować może wspomniane "cykanie".
    Sprawdż również jakie jest zasilanie tranzystora T601, jeśli tam jest "oki" a reszta wspomnianych elementów jest sprawna i jest sterowanie tranzystorem T601 (a to tylko możesz sprawdzić oscyloskopem), oraz zasilanie U551(TEA2029) jest, a układ został podmieniony to może trafopowielacz kwalifikuje się do podmiany ?
    Jestem ciekaw, czy Ty się w tym wszystkim połapiesz ?
    Profilaktycznie podmień też kondensator C616 1uF/25V.
    O rany ale pisaniny, tylko czy skutecznej ?
  • #13
    Klej87
    Level 11  
    To do moderatora juz zdjalem, moze faktycznie troche przesadzilem, zasady, to zasady...

    Z wyłączoną zworką i/lub wylutowanym TRAFOpowielaczem :) też cyka, tyle, ze dużo ciszej, a kontrolka oczywiscie dalej miga.

    A z tym polapaniem sie, masz troche racji, polowe rozumiem, a polowy nie :( , gdybys mogl mi podpowiedziec jak sprawdzac wymienione elementy, to bylbym baaardzo wdzieczny...
    Oscyloskopu oczywiscie nie mam, wiec za wiele nie sprawdze :(

    To co rozumiem posprawdzam, ale jeszcze raz napisze, ze czytalem na elektrodzie gdzies, ze w tym telewizorze po wymontowaniu trafo powinno udac sie zalaczyc TV, a tak nie jest, wiec na moj rozum laika :) trafo wykluczyc nie mozna, ale chyba cos jeszcze padlo...

    A moze by sprobowac od drugiej strony. Co moglo spowodowac przepalenie opornika R613 i sciechy przy nim i przygrzanie laminatu przy diodce nastepnej w obwodzie?

    UPDATE:
    wszystko przy polaczonej zworze ( z cykaniem :) )

    zasilanie U551 - 2 - 4,5V ~3V

    Zasilanie T601 9 - 15V

    Pomiary oporów T602
    B-C - ~470Ω
    C-E - ~470Ω
    B-E - ~4Ω

    UPDATE:

    Kondensator C616 podmienilem, bez rezultatu, ukladu TEA 2029 nie mam, wiec nie podmienie, ale ktos mi mowil, ze jego cena jest zblizona do ceny trafopowielacza, dlatego chce miec jakas "przewage" co kupić...
    Niby na trafo kurz byl troche taki... stwardniały (moze przypalony), a uklad TEA 2029 wyglada jak nowy...

    Może podpowiesz mi gdzie NAJTANIEJ moglbym dostać takie trafo, niekoniecznie nowe, ale zeby podzialalo troche :twisted: (w tej chwili mam Nokie, symbol M-12 26)

    To może jeżeli juz nic wiecej nie da sie ocenic i pada na trafo, to sprobuj mi powiedziec co powoduje to miganie diody i cykanie (sądziłem do tej pory, ze to elektrolity w przetwornicy, ale to za mało, bo są już podmienione...)
    Powtorze, ze ta wada wystepuje od ok. 3 lat, wiec to nie powinno byc nic powaznego
  • #14
    Klej87
    Level 11  
    Zamierzam kupić ten trafopowielacz, jakby mogł jeszcze ktoś powiedzieć mi czy każda nóżka trafo (1-8) prócz dwóch mas powinna stawiać opór, tzn nie powinnz zwierać?
    W tej chwili mam zwarcie 1 i 2 do masy (opór = 0) a 5 i 6 pod oporem 500ohm, reszta ma wiekszy opor...

    No i zadam jeszcze raz to pytanie, czy po wymontowaniu trafo telewizor nie powinien dać się włączyć (tzn zareagować na przycisk ON - kontrolka zgasnąć)?
  • Helpful post
    #15
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przecież masz połączenie trafa-nóżek na schemacie, a sam pomiar omonierzem nic Ci nie da, bo w większości przypdków trafo dostaje zwarcia pod napięciem, do tego celu służy tester do trafopowielaczy, link do niego dam Ci na PW.
    Co do 2 pytania, to tak, jeżeli sprzęt będzie w 100% sprawny (troszkę dziwne to ostatnie Twoje pytanie).
  • #16
    Klej87
    Level 11  
    no wlasnie, a nie reaguje, czyli wychodziłoby na to, że nie licząc trafa coś jeszcze musialo paść, ale teraz pytanie co?
  • #17
    Klej87
    Level 11  
    Hehe, witam ponownie

    Dzieki za wszelką pomoc, okazało się, że podmiana trafa i założenie nowych kondensatorów 49uF i 1uF pomogło, a nie uzywanych, telewizor jest teraz w pełni sprawny, nawet "cykanie" znikło :) :D :D

    PREDATOR jestes WIELKI !!!!!!

    Pozdro 4 all, temat uważam za zamknięty (do następnej usterki :> )