Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Megane 1996 - Wypalone gniazdo w opornicy dmuchawy.

marek.l5 07 Apr 2013 16:55 14478 19
  • #1
    marek.l5
    Level 9  
    Przeczytałem podobne tematy ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.

    Posiadam Meganke z 96r. , od pewnego czasu dmuchawa chodziła tylko na 6 ostatnim biegu , od kilku dni przestała wogóle działać. Pomyslałem że to pewnie opornica , i nie myliłem się. Wypiąłem kostke i jak się okazało mam wytopione dwa piny zarówno w kostce jak i w samej opornicy.

    Kupiłem na szrocie opornicę , ale jak sie pózniej okazało to nie pasuje do niej moja kostka , jest po prostu inna niby z meganki , ten sam rok , ale inne wejścia.

    Moje pytanie , czy ktoś może wie co oznaczają poszczególne kable które wchodzą do mojej spalonej opornicy?

    Mam tam 4 czarne grube kable , 2 cienkie czerwone , 1 żółty i 1 szary tej samej grubości co czerwone.

    Dodam że dwa wypalone dniazda są własnie na tych czarnych przewodach.

    Czy mozna jakoś na "krótko" podłączyć tą moją opornicę którą kupiłem ?
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    marek.l5
    Level 9  
    rozumiem że tą kupioną mogę wyrzucić do kosza , a należy kupić darlingtony , naprawić gniazdo , a przyczyna pewnie leży w silniku dmuchawy , daje za duży opór i dlatego wypaliło się gniazdo. Czy tak to wygląda ?
  • Helpful post
    #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    marek.l5
    Level 9  
    ok , dzięki ....
  • #6
    marek.l5
    Level 9  
    mam jeszcze raz pytanie , być może to dla niektórych wyda się troche śmieszne.
    Zacznę od początku :

    wtyczka która wchodzi do mojej opornicy posiada : cztery czarne grube przewody , dwa cienkie czerwone , jeden szary i jeden żółty cienki.
    Wypalone w gniezdzie są dwa piny od dwóch czarnych grubych przewodów.

    Opornica którą posiadam wygląda tak :
    Renault Megane 1996 - Wypalone gniazdo w opornicy dmuchawy.

    na żółto zaznaczyłem wypalone piny w opornicy.

    tak wygląda opornica którą kupiłem :

    Renault Megane 1996 - Wypalone gniazdo w opornicy dmuchawy.

    Moje pytanie , jak się do tego zabrać aby sprawdzić silnik , wiem , że najlepiej go wyjąć , ale czy jest jakiś sposób aby go sprawdzić bez wyjmowania go ( dojście jest tragiczne )... niewiem , może na krótko mozna , jakoś w kostce zrobić zworkę i zobaczyć czy silnik śmiga , jeżeli silnik będzie dobry , to może uda się tą moją kostkę podłączyć ( czyt. podlutować ) do kupionej opornicy .
    Nie musi chodzić na niej , na wszystkich biegach , może tylko na kilku , albo na dwóch , czy na najwyższym chociaż ,
    Po prostu nie chce inwestować , a wogóle bez dmuchawy nie idzie jezdzić.

    Ot cały mój problem.
  • Helpful post
    #7
    MLQDY
    Level 15  
    Osobiście proponuje zrobić ten oryginał, wypalone styki opornicy to żadna nowośc w megance. plastiki(obudowa styków) sa na zatrzaskach, rozepnij je i zrób sobie wyprowadzenia na zewnątrz prosto z płytki ewentualnie, wepnij kostke i dopnij się do tych obwodów, a już nigdy nic sie nie wypali. Tranzystory jeśli są już do kiczu to też musisz wymienić na dobrej jakości zamienniki(poszukaj a znajdziesz), robota bez problemu do wykonania. Jeśli to wersja megany z filtrem kabinowym to zalecam kontrole tego filtra, jest on bardzo często problemem palących sie opornic, gdyż słaba recylkulacja powietrza, którym także opornica jest chłodzona, jak i większy opór silnika dmuchawy przyczyniają się do powyższego. Jeśli to wersja z filtrem to raczej bym go obstawiał niż sam silnik. Styki wypaliły się od słabego przewodzenia(wygrzały się) a nie od zwarcia. Przy wymianie tranzystorów zwróć uwage na to by zapewnić im najlepsze odprowadzanie ciepła przez radiator.

    Rezystor który kupiłeś nie pasuje do Twojej instalacji.

    Piny które są wypalone stanowią na 99%(o ile dobrze pamiętam) jeden obwód - są wyprowadzone właśnie tak po skosie, a na płytce łączą się ścieżką. Zdejmij śmiało te plastikową obudowę i zobaczysz od tyłu, nie jest dużą komplikacją wyjść z przewodem z tej płytki, jest dużo miejsca.
    Najpierw zrób połączenia i podepnij, być może tranzystory sa ok, jeśli nie to będziesz musiał wywalić nity i osadzić nowe.
  • #8
    Anonymous
    Anonymous  
  • #9
    marek.l5
    Level 9  
    to wersja z filtrem kabinowym , wcześniej jakiś rok , dwa lata temu miałem "akcję" z silniczkiem recyrkulacji powietrza , cały czas działał , i cyklicznie w odstępach kilkunasto sekundowych coś strsznie tam trzaskało , jakby się coś urwało ....
    Co zrobiłem ? No cóż odpiałem wtyczkę przy opornicy , która pewnie zasilała owy silniczek , i przestało.
    Być moze to w konsekwencji doprowadziło do przegrzania sie opornicy.
    Ale naprawde dziękuje za pomoc , już myslałem że nikt mi nie pomoże.
  • #10
    MLQDY
    Level 15  
    Sterowanie klapą to inny fragment instalacji.
    Nie ma związku z przegrzaniem sie pinów. To sie po prostu zdarza na skutek słabego styku i wytwarzanego na nim duzego ciepła powstaje wypalenie połaczenia. Piny nie były w stanie przekazać odpowiedniego natężenia gdyż połączenie straciło swą żywotność po latach, konektory w kostce przegrzane traciły przewodnośc z pinami i powstało co widać.

    Rozepnij obudowe i tak jak pisałem jest to najprawdopodobniej jeden obwod te dwa piny, wyprowadź je z płytki na zewnątrz (lutownica i troche zdolności manualnych, lub niech ktoś Ci to podlutuje jeśli nie dasz sobie rady) i zepnij z obwodem tych dwóch przewodów przy instalacji. Podejrzewam,ze tranzystory są ok, a to jest jedynym powodem niesprawności.

    wepnij w instalacji i zobacz, pamiętaj, że musisz to testować w tunelu powietrza gdyż radiator musi być chłodzony , jeśli podepniesz na zewnątrz to testuj w krótkich odcinkach czasu by nie doprowadzić do przegrzania elementów.

    Filtr w jakim stanie?
  • #11
    marek.l5
    Level 9  
    zdolnosci manulane u mnie są w porządku i podlutowanie przewodów , odpowiednia izolacja to dla mnie żaden problem ... gorzej ze zrozumieniem całej teorii elektroniki , przewodzenia oporu , itp. ;-)
    filtr kabinowy suchy , wymieniany ub. roku.
  • #14
    matik76
    Level 2  
    dziękuję za odp.da się go jakoś sprawdzić?
  • #15
    MLQDY
    Level 15  
    Owszem. Dać zasilanie (12v) na jego cewke i zobaczyć czy jego styki robocze w tym momencie przewodzą. Jednak jeśli masz problem z dmuchawa to przyczyna leży raczej w tym module aluminiowym(elektroniczny układ odpowiedzalny za prędkość obrotową dmuchawy), który jest w dalszej części zdjęcia. Uszkodzone tranzystory lub/i wypalone gniazdo(zbyt mała powierzchnia złącz w stosunku do pradu) . W tych autach pada jeszcze zasilanie z Uch na główny obwód dmuchawy.
  • #16
    matik76
    Level 2  
    Spawa wygląda tak że dmuchawa nie działa już na żadnym biegu.Jak przekręcę wirnikiem to na 6 biegu chodzi tak jakby na 1.Opornik wyciągałem i wygląda na dobry,ktoś zmieniał już tranzystory
  • #17
    MLQDY
    Level 15  
    sprawdz zasilanie +15 na obwodzie z uch do przelacznika. piny modułu tranzystorowego nie sa wypalone? sam silnik dmuchawy sprawny? Pod 12v sprawdzany?
  • #18
    matik76
    Level 2  
    Problem w tym że niewiem jak sprawdzić dmuchawę
  • #19
    MLQDY
    Level 15  
    No to obawiam sie,ze z taka wiedza to bedzie konieczna wizyta u elektryka tak czy siak. Dmuchawe sprawdzic należy podpinając pod nią napiecie w granicach 12V. Musi szybko żwawo i bez podejrzanych dzwiekow-pracować!
  • #20
    mariano79
    Level 11  
    Witam w przypadku wypalonych pinów na zasilaniu opornicy ( zasilanie masy ) poradziłem sobie w ten sposób ze oprócz ponownego przelutowania pinów na opornicy oraz poprawienia blaszek od kostki zasilającej opornice doprowadziłem dodatkową mase do zasilania płytki opornicy wystarczy przylutowac do płytki przewód w rejonie przekażnika i wyprowadzić go do najbliższego miejsca na karoseri. Po zrobieniu takiego bajpasa prad płynący przez oryginalne piny zmniejszy sie o połowe -mierzone miernikiem cegowym. Pozdrawiam

    Dodano po 9 [minuty]:

    Jak coś słuzew pomocą w szukaniu usterek przy zanikającym nawiewie w Megance 1 z klimatyzacją :)