Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kenwood TS520 Wymiana lamp -

07 Kwi 2013 19:22 3726 10
  • Poziom 13  
    Witam przymierzam się do wymiany lamp końcowych S2001 / 6146 na GU50. Nie jestem "lampiarzem", więc wszelkie podpowiedzi będą cenne. Ponoć takie przeróbki były stosowane. Lampa drivera nowa już czeka. Miał być w zastępstwie a już zostanie .tylko te lampy
  • Tektronix
  • Poziom 24  
    Podrzuć schemat, to pokombinujemy razem.
    Swoją drogą GU 50 to b. dobre lampy, ale jakoś "niepopularne" :cry:
  • Tektronix
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Tu masz wyraźniejszy schemat TS-520 service manual z rozrysowanymi połączeniami podstawek lamp WM.
    delgo napisał:
    Jak jest rozwiązana sprawa neutralizacji bo GU50 ich nie "lubią", ponoć wzbudzają się w tym układzie powyżej 10Mhz?
    Ja po wymianie lamp 6JS6 na GU50 po prostu odłączyłem trymer neutralizacji ponieważ na 10m wzmacniacz potrafił się wzbudzać. W TS-520 trymer neutralizacji to TC1. Jeśli będzie Ci się wzbudzał wzmacniacz mocy, a pewnie tak będzie, to TC1 odłącz od NC w bloku RF Unit, kabelek zaizoluj i zostaw. Jeśli czytałeś moje wpisy w temacie z linku powyżej to wstępnie masz opisane co i jak. Ja u siebie zamontowałem podstawki GU50 (bez kominków) nad podstawkami 6JS6. Żarzenie podciągnąłem z 12V na nogi 1 obu podstawek a nogi 7 (żarzenie) i 8 (ekran) do masy. Oryginalnie żarzenie jest łączone szeregowo a dla GU50 dajesz równolegle 12V. Reszta poszła przez otwory w podstawkach przewodami w teflonie do odpowiednich nóżek podstawek oryginalnych lamp. Anody 6 z podstawek GU50 wyprowadziłem drutem miedzianym w izolacji PCV do antyparazytów (oporniki z nawiniętymi cewkami), demontując wcześniej obejmy wyprowadzenia anod, te przychodzące na górę baniek. Dzięki takiemu rozwiązaniu masz sztywno zamocowane antyparazyty. Możesz je odchylić w dół po obu stronach dławika, wtedy będą obok bańki poniżej metalowej "czapki" GU50 a nie jak oryginalnie tuż obok nad bańką S2001. Musisz więc ustawić podstawki GU50 tak aby klucz (garb na bańce GU50) ustawiony był jak na rysunku poniżej, wtedy wyprowadzenia anod będziesz miał do wewnątrz.
    Kenwood TS520 Wymiana lamp -.
  • Poziom 13  
    Podziękowania dla Driver-a za szczegółowy opis. W moim egzemplarzu widać że przy lampach końcowych była interwencja coś w stylu konserwacji podstawki, a w lampie drivera nie. Może były wymieniane lampy 2001 ? Pomiary na wbudowanym wskaźniku, wskazują że ma prawidłową moc a tak nie jest. Jak to sprawdzić i w jakim stopniu ma wpływ zużycie lampy drivera na oddawaną moc lub zachowanie w czasie pracy?
  • Poziom 38  
    Zrób sobie sztuczne obciążenie jak na schemacie poniżej. Składasz je z oporników 5W metalizowanych, w sumie wytrzymuje obciążenie ponad 200W. Opornik R49 może być 0,5W. Łączysz jak na schemacie na laminacie jednostronnym wzmocnionym 2 przewodami 1,5mm (środkowy przewód to masa). Możesz je zamknąć w rurze miedzianej z zamontowanymi denkami w jednym montujesz gniazdo UC1 a w drugim BNC. Płytkę z opornikami dolutowujesz do środkowego styku UC1 a masę pod dwie przeciwległe śrubki tego gniazda. Z drugiej strony płytki masę łączysz do drugiego denka a oporniki R47, R49 łączysz do środkowego styku BNC. Oporniki na płytce układasz dokładnie jak na schemacie po obu stronach masy środkowej. Na BNC masz tłumik 20dB (1:10) R47, R49, więc łatwo przeliczysz wyjściowe napięcie na wejściowe napięcie PEP. Sonda w dalszej części schematu, tu akurat dioda 1N60, ale może być 1N4143, jest mniej więcej zoptymalizowana na napięcie skuteczne, które odczytujesz z multimetru i mnożysz x10 a potem przeliczasz na moc wydzieloną na 50Ω. Poniżej schematu masz wzór płytki. To sztuczne obciążenie wzorowane jest na podobnym ze sprawdzianu wojskowego, typu nie pamiętam, które było złożone razem z sondą w jednej obudowie podzielonej przegrodą pomiędzy obciążeniem a sondą, dlatego narysowane jest jako całość w przerywanej linii ekranów. Wszystko razem w sprawdzianie działało do 30MHz.

    Jeśli chodzi o driver to zmniejszona moc ma wpływ na nacięcie sterujące siatki I lamp co przekłada się na moc wyjściową. Po zmianie lamp należy przestroić obwody wyjściowe drivera, gdyż GU50 mają inną impedancję wejściową. Bez ponownego zestrojenia podzakresów powstanie niedopasowanie i spadek mocy WM. Driver na poszczególnych zakresach zawsze stroisz na max napięcia w punkcie "H" RF-Unit. W serwisówce masz napięcia w torze nadajnika jakie powinny być w punktach pomiarowych aby na wyjściu antenowym otrzymać napięcie wyjściowe dla mocy znamionowej na 50Ω.
  • Poziom 13  
    Pomiar mocy wykonywałem na E-SWR z pomiarem mocy miernik ma zabudowane sztuczne obciążenie, oraz na osobnym sztucznym obciążeniu z sondą na milimetrze i oscyloskopie, wyniki były powtarzalne. Na 80m ok 50W do 20W na 10m.To znaczyło by bliski koniec lamp. Tego nie ma w układach tranzystorowych. Chodziło mi o zachowanie się takich układów lampowych np. jak zużycie lampy drivera na pracę lamp końcowych, jak to można poznać np. po pracy lub jak w tym układzie pomierzyć. Robiłem PA np.100W na MOS-FET ale lamp się jeszcze "boję"
  • Poziom 38  
    Poznasz jak zacznie spadać moc wyjściowa WM. Przy czym to czy kończą się lampy WM czy lampa drivera bez pomiaru emisji lamp tego nie stwierdzisz. Po prostu wymieniasz podejrzane lampy i tyle. U mnie w driverze chodzi EL84 i jak na bańce w miejscach wycięć anody pojawia się szarawy nalot to znak że jej życie dobiega końca.
    Kenwood TS520 Wymiana lamp -
    Tu akurat 6P14P z takim nalotem. Czasem getter robi się matowy, są różne symptomy. Zawsze trzeba mieć pod ręką zapasowe. WM ma pomiar prądu anodowego na wskaźniku TRXa. Po włożeniu nowych lamp, ustawiasz bez sygnału prąd anodowy regulując napięcie ujemne S1 (bias). Pomiar robisz w punkcie IPM Final Unit mierzą napięcie na opornikach katodowych, 2 równoległe 10Ω. Z napięcia i oporności 5Ω przeliczasz prąd. Wskaźnik TRXa pokaże ten prąd, jeśli po jakimś czasie zacznie się zmniejszać to znak że lampy tracą emisję.
    Lamp nie należy się bać, żeby je zamordować trzeba się postarać :) Bać się należy napięć, na anodach lamp WM 800V to już poważne napięcie, 300V drivera też potrafi trzepnąć. Nigdy nie dotykaj TRXa dwoma rękami przy pomiarach zawsze tylko jeden przewód w łapce, a druga za plecami :D

    Przed włożeniem GU50-tek najpierw je trzeba wyżarzyć podając 12V na nogi żarzenia i tak minimum 36h przytrzymać aby polepszyć próżnię. Przez lata odłogu po produkcji trzeba to zrobić. Bez tego możesz mieć świetlówkę po włączeniu PTT.
  • Poziom 13  
    Driver, dzięki raz jeszcze za wszelkie wskazówki. Wolę się przygotować do tego "zabiegu" a to mnie jak pisałem, chyba w najbliższym czasie czeka. Wygrzanie zrobię na osobnym trafo, zaopatrzyłem się w parę podstawek, aby później szybko z naprawą wystartować.
  • Poziom 13  
    Pospieszył bym się z wymianą lamp. Podczas wymiany na inne, warto było przyglądnąć się reszcie. PI filer a dokładnie kondensator strojeniowy nie miał styku na płycie, mechanicznie był "wyrwany". Pozostałe elementy też prze lutowałem. Przed wymianą pomiar i ok 140W prawie we wszystkich pasmach (deklarowane 200W PEP).Więc oryginalne lampy jeszcze służą!