Witam,
Tematem jest Elektryczna Pompa wody BMW 35i 40i 2010. Pompa oryginalna firmy Continental z plastikową obudową wirnika BMW Part: 11 51 7588885 . Jako że kupiłem ją sobie z zamiarem zamontowania w innym pojeździe poszukuję informacji o rodzaju sterowania jej pracą oraz jej parametrami elektrycznymi. Minimum czego szukam to zakres obrotów (RPM)- szczególnie obroty maksymalne oraz pobierany prad/moc (A/W)
Z tego co się zorientowałem pompa ma około 400W, zabezpieczenie obwodu pompy w BMW jest około 20A ale to tylko plotki
Silnik pompy jest typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor).
3 fazowy, ma 6 cewek, wirnik z magnesem stałym, wbudowany uklad sterujacy. Układ bazuje na IC firmy Microchip - dsPIC 33FJ32MC204 oraz IC Allegro sterowniku silników 3 fazowych A4935 . Na końcu znajduje się płytka z 6 Mosfet'ami sterującymi (Hi, low) cewkami silnika.
Są to układy dobrze opisane w internecie i dla fachowca bardzo czytelne. Sam A4935KJPT jest sterowany przez PWM i pewnie można by było go wysterować z innego układu, ale ingerencja w płytkę jest utrudniona przez rozmiary oraz galaretkę w której jest fachowo umieszczony.
Pompa ma 4 styki. 2 z nich to 12 V DC z zabezpieczeniem 20 A oraz 2 sygnałowe ze sterownika silnika (ECM, PCM, ECU)
Jest tam jeszcze dławik i kondensatory elektrolityczne znacznych rozmiarów.
Pytanie czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć mi jak pompę uruchomić? Czy są na rynku rozwiązania które potrafią sterować tym silnikiem bez ECM?
Podpowiem, że czytałem na stronach w USA że pompa potrafi sprawiać problemy i zdarza się że przestaje pracować mimo pełnej sprawności mechaniczno-elektrycznej. Wynika to z tego że układ sterujący fazami potrafi diagnozować prace pompy i informować o tym sterownik pojazdu.
Myślę że wiedza o sterowaniu tej pompy przyda Wam się tu na forum bo jak wszyscy wiemy kontrola temperatury silnika jest w tuningu elementem bardzo istotnym dla optymalnej pracy silnika.
Dla zainteresowanych fotki oraz opis jak się dostać do środka.
Rozbieranie pompy: Odkręcamy turbinę (5 x torx 20). Silnik jest na uszczelkach wielokrotnego stosowania lecz sa male problemy z demontażem stojana. By go wymontować odkręcamy dwa zalane wkręty z tylu pompy (M6 - torx 10) regulują pozycje wirnika/tyrbinki. Należy je wymontować zapamiętując wysokość osadzenia. Potem zdemontować zawleczkę i równomiernie wyciskać stojan z aluminiowej obudowy wkręcając przygotowane w tym celu 2x M6
Jak się coś urwie to nie tragedia. Można to potem zmontować na wtyki bo przewody stojana są bardzo sztywne.
Nie odrywamy plastikowej obudowy wirnika od płytki z elektronika!!! można je porozcinać nożykiem po zdjęciu obudowy silnika a potem zlutować.
Po tych operacjach mamy dostęp do wszystkich elementów mechanicznych pompy. Jest okropnie droga i bardzo wadliwa wiec polecam temat zapamiętać!
Pozdrawiam i proszę o pomoc w uruchomieniu lub przynajmniej podanie obrotów maksymalnych.
Maciej Sapinski, Bielsko Biała
Tematem jest Elektryczna Pompa wody BMW 35i 40i 2010. Pompa oryginalna firmy Continental z plastikową obudową wirnika BMW Part: 11 51 7588885 . Jako że kupiłem ją sobie z zamiarem zamontowania w innym pojeździe poszukuję informacji o rodzaju sterowania jej pracą oraz jej parametrami elektrycznymi. Minimum czego szukam to zakres obrotów (RPM)- szczególnie obroty maksymalne oraz pobierany prad/moc (A/W)
Z tego co się zorientowałem pompa ma około 400W, zabezpieczenie obwodu pompy w BMW jest około 20A ale to tylko plotki

Silnik pompy jest typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor).
3 fazowy, ma 6 cewek, wirnik z magnesem stałym, wbudowany uklad sterujacy. Układ bazuje na IC firmy Microchip - dsPIC 33FJ32MC204 oraz IC Allegro sterowniku silników 3 fazowych A4935 . Na końcu znajduje się płytka z 6 Mosfet'ami sterującymi (Hi, low) cewkami silnika.
Są to układy dobrze opisane w internecie i dla fachowca bardzo czytelne. Sam A4935KJPT jest sterowany przez PWM i pewnie można by było go wysterować z innego układu, ale ingerencja w płytkę jest utrudniona przez rozmiary oraz galaretkę w której jest fachowo umieszczony.
Pompa ma 4 styki. 2 z nich to 12 V DC z zabezpieczeniem 20 A oraz 2 sygnałowe ze sterownika silnika (ECM, PCM, ECU)
Jest tam jeszcze dławik i kondensatory elektrolityczne znacznych rozmiarów.
Pytanie czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć mi jak pompę uruchomić? Czy są na rynku rozwiązania które potrafią sterować tym silnikiem bez ECM?
Podpowiem, że czytałem na stronach w USA że pompa potrafi sprawiać problemy i zdarza się że przestaje pracować mimo pełnej sprawności mechaniczno-elektrycznej. Wynika to z tego że układ sterujący fazami potrafi diagnozować prace pompy i informować o tym sterownik pojazdu.
Myślę że wiedza o sterowaniu tej pompy przyda Wam się tu na forum bo jak wszyscy wiemy kontrola temperatury silnika jest w tuningu elementem bardzo istotnym dla optymalnej pracy silnika.
Dla zainteresowanych fotki oraz opis jak się dostać do środka.
Rozbieranie pompy: Odkręcamy turbinę (5 x torx 20). Silnik jest na uszczelkach wielokrotnego stosowania lecz sa male problemy z demontażem stojana. By go wymontować odkręcamy dwa zalane wkręty z tylu pompy (M6 - torx 10) regulują pozycje wirnika/tyrbinki. Należy je wymontować zapamiętując wysokość osadzenia. Potem zdemontować zawleczkę i równomiernie wyciskać stojan z aluminiowej obudowy wkręcając przygotowane w tym celu 2x M6
Jak się coś urwie to nie tragedia. Można to potem zmontować na wtyki bo przewody stojana są bardzo sztywne.
Nie odrywamy plastikowej obudowy wirnika od płytki z elektronika!!! można je porozcinać nożykiem po zdjęciu obudowy silnika a potem zlutować.
Po tych operacjach mamy dostęp do wszystkich elementów mechanicznych pompy. Jest okropnie droga i bardzo wadliwa wiec polecam temat zapamiętać!
Pozdrawiam i proszę o pomoc w uruchomieniu lub przynajmniej podanie obrotów maksymalnych.
Maciej Sapinski, Bielsko Biała
