Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BMW N52 - Elektryczna pompa cieczy chlodzacej BLDC sterowana CAN

Jeepeemes 08 Apr 2013 22:29 4953 3
Ochrona Domu
  • #1
    Jeepeemes
    Level 1  
    Witam,
    Tematem jest Elektryczna Pompa wody BMW 35i 40i 2010. Pompa oryginalna firmy Continental z plastikową obudową wirnika BMW Part: 11 51 7588885 . Jako że kupiłem ją sobie z zamiarem zamontowania w innym pojeździe poszukuję informacji o rodzaju sterowania jej pracą oraz jej parametrami elektrycznymi. Minimum czego szukam to zakres obrotów (RPM)- szczególnie obroty maksymalne oraz pobierany prad/moc (A/W)
    Z tego co się zorientowałem pompa ma około 400W, zabezpieczenie obwodu pompy w BMW jest około 20A ale to tylko plotki ;)
    Silnik pompy jest typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor).
    3 fazowy, ma 6 cewek, wirnik z magnesem stałym, wbudowany uklad sterujacy. Układ bazuje na IC firmy Microchip - dsPIC 33FJ32MC204 oraz IC Allegro sterowniku silników 3 fazowych A4935 . Na końcu znajduje się płytka z 6 Mosfet'ami sterującymi (Hi, low) cewkami silnika.
    Są to układy dobrze opisane w internecie i dla fachowca bardzo czytelne. Sam A4935KJPT jest sterowany przez PWM i pewnie można by było go wysterować z innego układu, ale ingerencja w płytkę jest utrudniona przez rozmiary oraz galaretkę w której jest fachowo umieszczony.
    Pompa ma 4 styki. 2 z nich to 12 V DC z zabezpieczeniem 20 A oraz 2 sygnałowe ze sterownika silnika (ECM, PCM, ECU)
    Jest tam jeszcze dławik i kondensatory elektrolityczne znacznych rozmiarów.
    Pytanie czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć mi jak pompę uruchomić? Czy są na rynku rozwiązania które potrafią sterować tym silnikiem bez ECM?
    Podpowiem, że czytałem na stronach w USA że pompa potrafi sprawiać problemy i zdarza się że przestaje pracować mimo pełnej sprawności mechaniczno-elektrycznej. Wynika to z tego że układ sterujący fazami potrafi diagnozować prace pompy i informować o tym sterownik pojazdu.
    Myślę że wiedza o sterowaniu tej pompy przyda Wam się tu na forum bo jak wszyscy wiemy kontrola temperatury silnika jest w tuningu elementem bardzo istotnym dla optymalnej pracy silnika.
    Dla zainteresowanych fotki oraz opis jak się dostać do środka.
    Rozbieranie pompy: Odkręcamy turbinę (5 x torx 20). Silnik jest na uszczelkach wielokrotnego stosowania lecz sa male problemy z demontażem stojana. By go wymontować odkręcamy dwa zalane wkręty z tylu pompy (M6 - torx 10) regulują pozycje wirnika/tyrbinki. Należy je wymontować zapamiętując wysokość osadzenia. Potem zdemontować zawleczkę i równomiernie wyciskać stojan z aluminiowej obudowy wkręcając przygotowane w tym celu 2x M6
    Jak się coś urwie to nie tragedia. Można to potem zmontować na wtyki bo przewody stojana są bardzo sztywne.
    Nie odrywamy plastikowej obudowy wirnika od płytki z elektronika!!! można je porozcinać nożykiem po zdjęciu obudowy silnika a potem zlutować.
    Po tych operacjach mamy dostęp do wszystkich elementów mechanicznych pompy. Jest okropnie droga i bardzo wadliwa wiec polecam temat zapamiętać!
    Pozdrawiam i proszę o pomoc w uruchomieniu lub przynajmniej podanie obrotów maksymalnych.
    Maciej Sapinski, Bielsko Biała BMW N52 - Elektryczna pompa cieczy chlodzacej BLDC sterowana CAN
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Ochrona Domu
  • #2
    _drago_
    Level 1  
    Czy udało Ci się pociągnąć ten temat dalej czy zostawiłeś to w spokoju?

    Jestem ciekaw jaki protokół po CAN zaimplementowało BMW. Jeżeli masz więcej zdjęć to bardzo chętnie bym je zobaczył.

    Czy szukałeś dokumentacji protokołu na forach? Czy podłączyłeś programator do tego PIC'a i masz program?
  • Ochrona Domu
  • #3
    rafson_kg
    Level 10  
    Także mam tą pompę i chciał bym ją uruchomić , pogrzebałem w schematach auto daty i wychodzi na to ,że pompa jest sterowana sygnałem ujemnym z ECU silnika . Są 4 piny 2 grube prądowe ( pin 3 + 12V , pin 4 - ,bezpiecznik 30 A) i 2 piny sterowania ( pin 1 + 12v , pin 2 - ,sygnał z ECU )
    niestety nie posiadam danych z pin daty gdzie ujęte jest przebieg sygnałów sterujących jestem ciekaw czy układ scalone ne 555 by sobie z tym poradził , czy ktoś znalazł wzór przebiegu sygnału sterującego ? POZDRAWIAM


    BMW N52 - Elektryczna pompa cieczy chlodzacej BLDC sterowana CAN[/img]
  • #4
    fazer1988
    Level 9  
    Witam
    Czy udało się komuś wysterować taką pompę na stole?
    mianowicie chciałbym wykorzystać taką pompę w samochodzie terenowym jako dodatkowa pompa i nie wiem czy jest jakaś możliwość żeby ominąć sterowanie po Canie

    pozdrawiam