Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW N52 - Elektryczna pompa cieczy chlodzacej BLDC sterowana CAN

Jeepeemes 08 Kwi 2013 22:29 2406 2
  • #1 08 Kwi 2013 22:29
    Jeepeemes
    Poziom 1  

    Witam,
    Tematem jest Elektryczna Pompa wody BMW 35i 40i 2010. Pompa oryginalna firmy Continental z plastikową obudową wirnika BMW Part: 11 51 7588885 . Jako że kupiłem ją sobie z zamiarem zamontowania w innym pojeździe poszukuję informacji o rodzaju sterowania jej pracą oraz jej parametrami elektrycznymi. Minimum czego szukam to zakres obrotów (RPM)- szczególnie obroty maksymalne oraz pobierany prad/moc (A/W)
    Z tego co się zorientowałem pompa ma około 400W, zabezpieczenie obwodu pompy w BMW jest około 20A ale to tylko plotki ;)
    Silnik pompy jest typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor).
    3 fazowy, ma 6 cewek, wirnik z magnesem stałym, wbudowany uklad sterujacy. Układ bazuje na IC firmy Microchip - dsPIC 33FJ32MC204 oraz IC Allegro sterowniku silników 3 fazowych A4935 . Na końcu znajduje się płytka z 6 Mosfet'ami sterującymi (Hi, low) cewkami silnika.
    Są to układy dobrze opisane w internecie i dla fachowca bardzo czytelne. Sam A4935KJPT jest sterowany przez PWM i pewnie można by było go wysterować z innego układu, ale ingerencja w płytkę jest utrudniona przez rozmiary oraz galaretkę w której jest fachowo umieszczony.
    Pompa ma 4 styki. 2 z nich to 12 V DC z zabezpieczeniem 20 A oraz 2 sygnałowe ze sterownika silnika (ECM, PCM, ECU)
    Jest tam jeszcze dławik i kondensatory elektrolityczne znacznych rozmiarów.
    Pytanie czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć mi jak pompę uruchomić? Czy są na rynku rozwiązania które potrafią sterować tym silnikiem bez ECM?
    Podpowiem, że czytałem na stronach w USA że pompa potrafi sprawiać problemy i zdarza się że przestaje pracować mimo pełnej sprawności mechaniczno-elektrycznej. Wynika to z tego że układ sterujący fazami potrafi diagnozować prace pompy i informować o tym sterownik pojazdu.
    Myślę że wiedza o sterowaniu tej pompy przyda Wam się tu na forum bo jak wszyscy wiemy kontrola temperatury silnika jest w tuningu elementem bardzo istotnym dla optymalnej pracy silnika.
    Dla zainteresowanych fotki oraz opis jak się dostać do środka.
    Rozbieranie pompy: Odkręcamy turbinę (5 x torx 20). Silnik jest na uszczelkach wielokrotnego stosowania lecz sa male problemy z demontażem stojana. By go wymontować odkręcamy dwa zalane wkręty z tylu pompy (M6 - torx 10) regulują pozycje wirnika/tyrbinki. Należy je wymontować zapamiętując wysokość osadzenia. Potem zdemontować zawleczkę i równomiernie wyciskać stojan z aluminiowej obudowy wkręcając przygotowane w tym celu 2x M6
    Jak się coś urwie to nie tragedia. Można to potem zmontować na wtyki bo przewody stojana są bardzo sztywne.
    Nie odrywamy plastikowej obudowy wirnika od płytki z elektronika!!! można je porozcinać nożykiem po zdjęciu obudowy silnika a potem zlutować.
    Po tych operacjach mamy dostęp do wszystkich elementów mechanicznych pompy. Jest okropnie droga i bardzo wadliwa wiec polecam temat zapamiętać!
    Pozdrawiam i proszę o pomoc w uruchomieniu lub przynajmniej podanie obrotów maksymalnych.
    Maciej Sapinski, Bielsko Biała BMW N52 - Elektryczna pompa cieczy chlodzacej BLDC sterowana CAN

    1 2
  • #2 02 Cze 2014 13:34
    _drago_
    Poziom 1  

    Czy udało Ci się pociągnąć ten temat dalej czy zostawiłeś to w spokoju?

    Jestem ciekaw jaki protokół po CAN zaimplementowało BMW. Jeżeli masz więcej zdjęć to bardzo chętnie bym je zobaczył.

    Czy szukałeś dokumentacji protokołu na forach? Czy podłączyłeś programator do tego PIC'a i masz program?

    0
  • #3 06 Paź 2017 08:51
    rafson_kg
    Poziom 9  

    Także mam tą pompę i chciał bym ją uruchomić , pogrzebałem w schematach auto daty i wychodzi na to ,że pompa jest sterowana sygnałem ujemnym z ECU silnika . Są 4 piny 2 grube prądowe ( pin 3 + 12V , pin 4 - ,bezpiecznik 30 A) i 2 piny sterowania ( pin 1 + 12v , pin 2 - ,sygnał z ECU )
    niestety nie posiadam danych z pin daty gdzie ujęte jest przebieg sygnałów sterujących jestem ciekaw czy układ scalone ne 555 by sobie z tym poradził , czy ktoś znalazł wzór przebiegu sygnału sterującego ? POZDRAWIAM


    BMW N52 - Elektryczna pompa cieczy chlodzacej BLDC sterowana CAN[/img]

    0