Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.

11 Kwi 2013 13:47 9462 17
  • Poziom 10  
    Witam.
    Posiadam sterownik jak w temacie. Aby zmienić kierunek obrotów silnika zwiera się dwa piny w układzie (lewo) lub rozwiera (prawo). Silnik porusza się po szynie. Chciałbym wykonać krańcowe przełączniki zmiany kierunku gdy silnik za każdym razem dojeżdża do końca szyny. Podsumowując: gdy silnik jedzie w lewo dojeżdża do końca szyny uderzając włącznikiem w jej ściankę powodując rozwarcie pinów- wykonuje ruch w prawo po czym dojeżdża do drugiego końca szyny powodując przyciśnięcie drugiego włącznika krańcowego (zwarcie pinów w układzie)- ruch w lewo. Moje pytanie brzmi:

    Czy mogę zastosować jakiegoś rodzaju przekaźnik zasilany 12V, który podczas podania mu napięcia na krótką chwilę przełączy na ON i po odcięciu zasilania pozostanie w tej pozycji? Następnie włącznik na drugim krańcu szyny podłączony do przekaźnika poda mu znowu na krótką chwilę zasilanie - ten się przełączy na OFF i w tej pozycji również pozostanie po odłączeniu zasilania?Chciałbym,żeby ten cykl odbywał się w kółko. Jeżeli są takie przekaźniki to prosiłbym o podanie modelu. Jeżeli nie to jakie mógłbym zastosować rozwiązanie?Z góry dziękuję za odpowiedź.Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Witam.
    Taka krańcówka jak pokazał kolega bartek_p nie podtrzyma impulsu, po odejściu silnika w drugą stronę puści. Według mnie jakiś tryb pracy czasówki by się nadał, poszukam jak coś znajdę, wrzucę.
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    Najprościej 2 krancówki i przekaźnik pomocniczy.
    Krańcówka A-NO równolegle ze stykiem pomocniczym K-NO i to wszystko w szereg ze stykiem krańcówki B-NC i dalej cewka przekaźnika pomocniczego.
    Wada układ sam nie startuje, ale to wymusić można chwilowym wymuszeniem na krańcówce A.

    układ można rozbudowywać, ale idea zawsze taka sama.

    Pozdrowienia
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Witam.
    Na podstawie opisu kol. Marek_Pe, stosując krańcówki kol. bartek_p i przekaźniki np. takie:
    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Przek...-elektromagnetyczne-przemyslowe/Przekaznik-R3
    albo takie:
    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Przek...lektromagnetyczne-miniaturowe/Przekaznik-RM84
    można zrealizować układ wg. rysunku: AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
    Wolnymi stykami przekaźnika zwiera się piny do zmiany obrotów silnika. Po włączeniu wyłącznika W układ powinien startować od razu.
  • Poziom 31  
    Można jeszcze kombinować z 3 stykiem krańcówki, ale tak czy tak potrzebny będzie przekaźnik
  • Poziom 10  
    Dziękuję bardzo za szybkie odpowiedzi i pomoc. Kolego zyzy52 rozumiem, że na schemacie K oznacza styk pomocniczy? Nie jestem elektronikiem i stąd może moje głupie pytanie. Nie maiłem nigdy do czynienia ze stykami pomocniczymi. Jaką funkcję będzie on pełnił w tym obwodzie i jaki mam zastosować w tym przypadku? Przypomnę tylko,że układ będzie zasilany 12V.
  • Poziom 26  
    Na schemacie K oznacza przekaźnik. Dopiero po narysowaniu schematu odszukałem instrukcję do układu AVT 1585 i dowiedziałem się, że potrzebna jest tylko jedna para wolnych styków NO do zwierania pinów. Druga para styków będzie służyć do podtrzymania pracy przekaźnika. Zatem może być użyty dowolny przekaźnik miniaturowy z cewką 12V prądu stałego i dwiema parami styków NO (normalnie otwartych).
    Układ działa w ten sposób:
    Po włączeniu zasilania silnik startuje i porusza się w kierunku krańcówki (na rys. lewa), kiedy ją naciśnie, to krańcówka, swoimi stykami włączy przekaźnik, który zewrze piny w układzie i silnik zacznie poruszać się w drugą stronę. Jeżeli silnik zwolni już nacisk na krańcówkę, to przekaźnik nadal będzie trzymał, gdyż swoim stykiem pomocniczym będzie sobie podawał prąd na cewkę. Kiedy silnik dojedzie już do drugiej krańcówki (na rys. prawa) i ją naciśnie, wtedy rozłączy styki krańcówki i przerwie dopływ prądu do cewki przekaźnika. Przekaźnik rozłączy pin w układzie i silnik znowu zacznie jechać w kierunku lewej krańcówki, aż ją przełączy. I tak "w kółko".
  • Poziom 22  
    Mam taki sam układ i podobny problem ze zmianą obrotów prawo/lewo. Chciałbym wykorzystać oryginalną obudowę silnika w której jest już zamontowany mechanizm mimośrodowy z jednym mikroprzełącznikiem z trzema nóżkami taki jak w drugim poście. Mikroprzełącznik jest uruchamiany po wykonaniu obrotu przez zębatkę z wypustem.
    Myślałem o zastosowaniu jakiegoś przekaźnika z podtrzymaniem bo po zmianie obrotów nastąpi puszczenie mikroprzełącznika ale jak to rozwiązać skoro mam tylko jeden mikroprzełącznik do dyspozycji a na drugi nie ma już miejsca w obudowie...
  • Poziom 26  
    Spróbuj zastosować przekaźnik bistabilny ze sterowaniem impulsowym. Mikroprzełącznik będzie dawał impuls sterujący na cewkę przekaźnika a ten, swoim stykiem będzie zwierał i rozwierał odpowiednie piny w układzie. Podtrzymanie będzie realizował przekaźnik bistabilny. Jest tylko pytanie, czy takie nagłe zmiany obrotów nie zaszkodzą silnikowi.
  • Poziom 22  
    zyzy52 napisał:
    Spróbuj zastosować przekaźnik bistabilny ze sterowaniem impulsowym. Mikroprzełącznik będzie dawał impuls sterujący na cewkę przekaźnika a ten, swoim stykiem będzie zwierał i rozwierał odpowiednie piny w układzie. Podtrzymanie będzie realizował przekaźnik bistabilny. Jest tylko pytanie, czy takie nagłe zmiany obrotów nie zaszkodzą silnikowi.


    Niestety przekaźnik bistabilny nie sprawdzi się w tym wypadku, ponieważ nie można go ciągle zasilać.
    Rozjaśnię działanie układu:
    - po podaniu napięcia sterującego silnik kręci się w prawą stronę do momentu aktywacji mikroprzełącznika, następuje zatrzymanie silnika,
    - po zaniku napięcia sterującego silnik kręci się w lewą stronę do momentu ponownej aktywacji mikropprzełącznika, która zatrzymuje silnik.

    Zasilanie silnika będzie z drugiego źródła. Zmiana kierunku obrotów nie będzie problemem, ponieważ układ AVT1585 ma sterowanie zworką czyli zwykły przekaźnik załatwi sprawę.
    Pytanie jak zrobić aby silnik pracował kiedy mikroprzełącznik jest wciśnięty, po minimalnym ruchu nastąpi jego puszczenie(silnik nadal pracuje), ponowne wciśnięcie wyłączy silnik.

    AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
    Na zdjęciu jest mikroprzełącznik z dwoma nóżkami ale wymienie go na dwustykowy.
  • Poziom 22  
    Poniżej schemat jak to widzę: po pojawieniu się napięcia sterującego przekaźnik P1 zmienia kierunek obrotów a przekaźnik P2 poda zasilanie na silnik, po wykonaniu połowy obrotu zostaje uruchomiony mikroprzełącznik i silnik się zatrzymuje. Po zaniku napięcia sterującego P1 zmieni kierunek a P2 poda napięcie na silnik przez wciśnięty mikroprzełącznik ale po wykonaniu minimalnego obrotu mikroprzełącznik przerwie obwód i silnik się zatrzyma. Niestety w tym momencie nie wiem co dalej zrobić aby silnik wykonał pełna pracę... Macie jakieś pomysły?

    AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
  • Specjalista Automatyk
    Problem jest w tym, że zarówno w prawym skrajnym położeniu jak i w lewym skrajnym ten sam styk jest zwarty? - po włączeniu zasilania nie wiadomo w którym położeniu jest silnik.
    Może można dołożyć czujnik zewnętrzny np. na ramię siłownika i w ten sposób mieć punkt startu dla układu zasilania (sterowania)?
  • Poziom 22  
    Zgadza się - zarówno w prawym skrajnym położeniu jak i w lewym skrajnym ten sam styk jest zwarty (ew. może być rozwarty). Mechanizm obraca przesłoną w lampie do której nie da się podpiąć drugiej krańcówki. Skoro nie można tego inaczej rozwiązać to będę musiał pomyśleć na zrobieniem jakiejś dźwigni z drugiej strony obudowy i dołożeniem zewnętrznej krańcówki.
  • Poziom 2  
    zyzy52 napisał:
    Witam.
    Na podstawie opisu kol. Marek_Pe, stosując krańcówki kol. bartek_p i przekaźniki np. takie:
    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Przek...-elektromagnetyczne-przemyslowe/Przekaznik-R3
    albo takie:
    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Przek...lektromagnetyczne-miniaturowe/Przekaznik-RM84
    można zrealizować układ wg. rysunku: AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
    Wolnymi stykami przekaźnika zwiera się piny do zmiany obrotów silnika. Po włączeniu wyłącznika W układ powinien startować od razu.


    Witam.
    Chciałbym wykonać bardzo podobną rzecz z moim sliderem AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
    W sliderze jest ruchomy wózek, który miałby poruszać się w pętli. Czyli zasada działania byłaby taka: wózek porusza się w lewo dojedzie do wyłącznika krańcowego "odbije się" i zacznie poruszać się w prawo znowu "odbije się" i pojedzie w lewo i tak w kółko. Oprócz tego chciałbym móc zawsze oddzielnie wymusić kierunek obrotów silnika np. wózek "odbije się" od wyłącznika krańcowego zacznie poruszać się w prawo i ja w połowie chciałbym żeby on wrócił tzn. poruszał się znowu w lewo. Z elektroniką jestem zielony. Nawiązując do schematu https://obrazki.elektroda.pl/3644042000_1365698106.jpg zaopatrzyłem się w takie oto podzespoły. AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
    1 - wyłącznik http://www.tme.eu/pl/details/ae-h8800vaaab/przelaczniki-typu-rocker/arcolectric/h8800vaaab/
    2 - mikroprzełącznik SPST-NC http://www.tme.eu/pl/details/ss-5gl-2t/mikroprzelaczniki-konektorowe/omron/
    3 - przekaźnik SPST-NO http://www.tme.eu/pl/details/leg-1a-12/przeka...omagn-miniaturowe/rayex-electronics/leg1a-12/
    4 - mikroprzełącznik SPST-NO http://www.tme.eu/pl/details/d2fs-fl-n/mikroprzelaczniki-konektorowe/omron/
    5- sterownik AVT 1525 https://sklep.avt.pl/avt1525.html
    - akumulator żelowy 12 V
    - silnik krokowy http://www.ebmia.pl/silnik-krokowy-42470406b-p-104536.html
    Bardzo bym prosił o rozrysowanie tego wszystkiego co i jak należałoby podłączyć. Silnik już podłączyłem do płytki, zmiana kierunków i start / stop działa, ale z wyłącznikami krańcowymi nie potrafię sobie poradzić. Proszę kolegów o pomoc.
  • Poziom 26  
    Jeżeli chcesz aby silnik w dowolnym momencie zaczął poruszać się w drugą stronę, to musisz zdublować przełączniki krańcowe odpowiednimi przyciskami chwilowymi.
    AVT1585 - Przełączniki krańcowe. Zmiana kierunku obrotów silnika w układzie.
    Poradzisz sobie. Przecież masz tam do podłączenia tylko po dwa przewody z każdego elementu. Trzeba jeszcze zmienić przekaźnik, aby posiadał dwie pary styków NO.
  • Poziom 2  
    Dzięki za schemat zyzy52 :)
    Spróbuję to wszystko polutować i sprawdzę jak działa. Przekaźnik wymienię na ten http://www.tme.eu/pl/details/lr2a-12w/przekazniki-elektromagn-miniaturowe/rayex-electronics/ - mam nadzieję że będzie dobry. Przełącznik NO będzie ten http://www.tme.eu/pl/details/ps11agn/przelaczniki-przyciskane/ninigi/ a jeżeli chodzi o przełącznik NC to użyję tego http://www.tme.eu/pl/details/ps10c2bk/przelaczniki-przyciskane/ninigi/
  • Poziom 26  
    Przekaźnik , jeżeli będzie miał minimum dwie pary styków NO, to będzie dobry. Bo jedna para styków wykorzystana będzie do samo podtrzymania cewki, a druga para do zwierania i rozwierania pinów na płytce. Przełącznik (przycisk) NO musi być chwilowy. Normalnie jest rozwarty, jeżeli go wciśniesz - zwiera styki a jeżeli puścisz, to rozwiera. Ten, który chcesz zastosować, ma dwie pozycje stabilne i może się nadawać ewentualnie na wyłącznik główny W.