Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak poprawnie zabezpieczyć układ, bezpiecznik, dioda, warystor ?

jarecki1989 15 Kwi 2013 11:39 1377 6
  • #1 15 Kwi 2013 11:39
    jarecki1989
    Poziom 24  

    Witam, buduję prosty układzik do ciągnika, który ma być zasilany bezpośrednio z akumulatorów. Chciałbym dobrze zabezpieczyć układ przed przepięciami i odwrotną polaryzacją i stąd moje pytanie o kolejność zabezpieczeń? Wydaje mi się, że najpierw powinien być bezpiecznik, później dioda a na końcu warystor. Czy jest to zgodne z panującymi zasadami?
    Z góry dziękuję za pomoc.

    0 6
  • Sklep HeluKabel
  • #2 15 Kwi 2013 13:56
    quniq
    Poziom 21  

    Warystor przed diodą. Możesz dać jeszcze diodę zenera za diodą szeregowo z zasilaniem. Plus jakiś dławik szeregowo w zasilaniu. Zacznijmy od tego, co to za układ?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 15 Kwi 2013 14:43
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    quniq napisał:
    Możesz dać jeszcze diodę zenera za diodą szeregowo z zasilaniem. Zacznijmy od tego, co to za układ?

    Szeregowo?
    Poza tym dioda Zenera niczego nie ochroni.
    I skąd te przepięcia, jeśli to instalacja z akumulatorem?

    0
  • #4 15 Kwi 2013 14:56
    BILGO
    Poziom 38  

    jarecki1989 napisał:
    Witam, buduję prosty układzik do ciągnika, który ma być zasilany bezpośrednio z akumulatorów. Chciałbym dobrze zabezpieczyć układ przed przepięciami i odwrotną polaryzacją i stąd moje pytanie o kolejność zabezpieczeń?


    Wystarczy bezpiecznik odpowiedniej wartości i dioda aby przypadkiem nie zasilić urządzenia z zamienioną polaryzacją... Kolejność to pierw bezpiecznik (w urządzeniu) później dioda prostownicza (np. dioda schottiego) oczywiście to są zabezpieczenia wewnętrzne urządzenia.

    Trzeba jeszcze zabezpieczyć obwód który ma doprowadzać zasilanie do urządzenia... do tego celu wystarczy odpowiedni bezpiecznik zamontowany na przewodzie prawie przy samej klemie akumulatora...

    PS. Warystor jest zbędny.

    0
  • #5 15 Kwi 2013 15:43
    jarecki1989
    Poziom 24  

    No z tą diodą zenera to też mi się coś nie podoba. A skąd pomysł na warystor ? Dokładnie z tego postu : Link, wypowiedź kondensatora

    Cytat:
    Co do LED (i nie tylko) ważne także zabezpieczenie przed przepięciami szpilkowymi (w samochodzie mogą być nawet >100V) (warystory, transile - poprzedzone bezpiecznikiem - zwykłe 5x20mm zwłoczne i szybkie łatwe do kupienia od 100mA do liku A
    . Osobiście nigdy nie sprawdzałem, oparłem się tylko na tej wypowiedzi.

    0
  • #7 15 Kwi 2013 20:43
    jarecki1989
    Poziom 24  

    Dwa czujniki pojemnościowe, i sygnalizacja zadziałania któregoś z nich za pomocą buzzera (układ NE555) i kontrolek LED.

    0