peter507 wrote:
Cyklicznie co ok. 1 sekundę wykonuje pomiar napięcia i na tej podstawie uruchamia przekaźnik. Jeśli napięcie zasilania przekroczy 13,5V układ włącza światła.
Do układu podłącza się też syngał świateł postojowych, dzięki czemu po ich włączeniu wyłączają się światła dzienne.
Przerost formy nad treścią i na dodatek oparty na błędnych założeniach. Skoro układ mierzy napięcie, co sekundę to jak spadnie poniżej to, co układ rozłączy światła? Albo jak napięcie nie wzrośnie to też ich nie włączy? Światła po załączeniu mają się palić aż do zgaszenia samochodu.
Villen wrote: Sprawny alternator nawet na wolnych obrotach wytwarza napięcie powyżej 14V. W moim 25 letnim passacie jest to równe 14,11V.
Nie każdy ma szczęście jeździć 25 letnim autem, w którym alternator służy tylko do naładowania akumulatora po rozruchu, bo nić więcej w tym aucie nie ma.
Nowoczesne diesle po rozruchu używają jeszcze świec żarowych do utrzymania równomierności pracy silnika i zmieszeniu się w normie euro. Niektóre starsze też to robiły. Co prawda z mniejszą mocą, ale jednak pobór prądu jest taki, że napięcie po rozruchu jest w granicach 13.2-13.4V po rozruchu silnika i tak się utrzymuje do wygaszenia tych świec, co trwa zimą nawet 5 minut. Ale weźmy na tapetę silnik bęzynowy odpalasz auto zimą napięcie wzrasta światła się zapalają a ty włączasz w tym czasie ogrzewanie tylnej szyby i lusterek (ponad 20A) dmuchawę na max żeby pozbyć się z pary z szyb ( też ponad 20A) co spowoduje spadek napięcia i rozłączenie świateł, więc jedziesz w drogę nie oświetlony, bo taki pobór prądu wymusi spadek napięcia. Nie wspomnę o włączeniu innych prądożernych udogodnień w samochodzie takich jak klima do osuszenia, podgrzewana przednia szyba, czy podgrzewane fotele.
Cały pić polega na ty, aby uwolnić człowieka o pamiętaniu o pewnych rzeczach. Uruchamiasz samochód i światła mają być, więc włączanie postojowych, że by układ włączył dzienne nie ma sensu, bo równie dobrze możesz te dzienne włączyć sam. Nie wspomnę o tym, że dzienne mogą palić się same i nie wymaga się do nich działa, postojówek.
Za to dzienne mają się wyłączyć po włączeniu świateł mijania, czego mi w tym rozwiązaniu brakuje.