Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vectra C 1.8 16V Z18XE 2002 - Schemat rozrządu

krzysztofmalczewski2 15 Kwi 2013 17:28 40572 11
  • #1 15 Kwi 2013 17:28
    krzysztofmalczewski2
    Poziom 7  

    Witam
    To jeden z pierwszych moich postów więc jeśli coś napisze nie w tym miejscu to przepraszam
    Potrzebuje opisu wymiany rozrządu w Vectra C 1.8 16V Z18XE 2002

    proszę o pomoc
    Pozdrawiam

    2 11
  • #2 15 Kwi 2013 17:44
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Narzędzia specjalne

    Przyrząd blokujący koła zamachowego - nr KM-911.
    Przyrząd blokujący koła rozrządu - nr KM-852.
    Podpórka silnika (→2000 Astra/Zafira) - nr KM-6001.
    Przyrząd regulacyjny silnika (→2000 Astra/Zafira) - nr KM-909-B.
    Podpórka silnika (2000→ Astra/Zafira) - nr KM-6001-A.
    Przyrząd regulacyjny silnika (2000→ Astra/Zafira) - nr KM-6173.
    Podpórka silnika (Corsa) - nr 6169-3.
    Przyrząd regulacyjny silnika (Corsa) - nr 6169.
    Podpórka silnika (Vectra-C/Signum) - nr KM-6313.
    Przyrząd do blokowania rolki napinającej paska napędu dodatkowych podzespołów - nr KM-6130.
    Przyrząd regulacyjny silnika (→2004 Meriva) - nr KM-6169-1.
    Przyrząd regulacyjny silnika (2004→ Meriva) - nr KM-6394.


    Zapamiętać :

    Odłączyć akumulator.
    NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.
    Wykręcić świece zapłonowe, aby silnik łatwiej się obracał.
    Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
    Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym.
    Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.


    Zdejmowanie
    UWAGA: W niektórych silnikach możliwa jest niesprawność rolki napinającej albo rolek prowadzących, z tego względu należy je wymienić. Zwrócić się do dealera.
    Zdjąć obudowę filtra powietrza.
    Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
    Wymontować następujące elementy:
    Prawe przednie koło.
    Boczny chlapacz z prawej strony.
    Górna osłona silnika (jeżeli występuje).
    Zaznaczyć kredą kierunek ruchu paska napędowego dodatkowych podzespołów.
    Rolkę napinającą paska napędowego dodatkowych podzespołów obrócić, aby poluzować pasek. Zastosować klucz oczkowy.
    Wsunąć trzpień 4-mm lub przyrząd nr KM-6130 przez otwór w rolce napinającej i we wsporniku [1] .
    Wymontować następujące elementy:
    Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.
    Górna osłona paska zębatego [2] .
    Podeprzeć silnik:
    Astra/Zafira →2000: Zastosować przyrządy nr KM-6001/KM-909-B.
    Astra/Zafira 2000→: Zastosować przyrządy nr KM-6001-A/6173.
    Corsa: Zastosować przyrządy nr KM-6169-3/6169.
    Vectra-C/Signum: Zastosować przyrząd nr KM-6313.
    Meriva →2004: Zastosować przyrządy nr KM-6169-A.
    Meriva 2004→: Zastosować przyrządy nr KM-6394.
    Corsa/Astra/Vectra-C/Signum/Zafira/Meriva - wymontować następujące elementy:
    Napinacz paska napędzającego dodatkowych podzespołów.
    Prawa poduszka silnika z uchwytem.
    Umieścić przyrząd w obudowie sprzęgła, aby zablokować koło zamachowe [3] . Przyrząd nr KM-911.
    Wymontować następujące elementy:
    Śruba koła pasowego wału korbowego [4] .
    Koło pasowe wału korbowego [5] .
    Dolna osłona paska zębatego [6] .
    Przyrząd blokujący koła zamachowego [3] .
    Czujnik położenia wałka rozrządu (jeżeli występuje).




    Prowizorycznie wkręcić śrubę koła pasowego wału korbowego [4] .
    Obracać wałem korbowym w prawo, w GMP pierwszego cylindra. Znaki odniesienia na wale korbowym muszą się pokrywać [7] .
    Znaki odniesienia na kołach rozrządu muszą się pokrywać z górną krawędzią głowicy cylindrów [8] .
    Zablokować koła rozrządu. Zastosować przyrząd nr KM-852 [9] .
    Poluzować śrubę rolki napinającej [10] .
    Obracać rolką napinającą w prawo, aż wskazówka znajdzie się w lewym skrajnym położeniu: Zastosować klucz z wewnętrznym sześciokątem [11] .
    Typ 1 - [12] .
    Typ 2 - [17] .
    Lekko dokręcić śrubę rolki napinającej [10] .
    Zdjąć pasek zębaty.

    WSKAZÓWKA: Jeżeli pasek ma zostać ponownie użyty, zaznaczyć kredą kierunek jego ruchu.


    Zakładanie
    Znak na pompie wodnej musi pokrywać się z odpowiednim znakiem na bloku cylindrów [13] .
    Znaki odniesienia muszą się pokrywać [7] i [8] .
    Zakładać pasek zębaty w lewą stronę, rozpoczynając przy tym od koła na wale korbowym. Zwrócić uwagę, aby pasek między kołami zębatymi był naprężony.
    Poluzować śrubę rolki napinającej [10] .
    Obracać rolką napinającą w lewo, aż wskazówka znajdzie się w prawym skrajnym położeniu: Zastosować klucz z wewnętrznym sześciokątem [11] .
    Typ 1 - [14] .
    Typ 2 - [18] .
    Lekko dokręcić śrubę rolki napinającej [10] .
    Wyjąć przyrząd blokujący z kół zębatych [9] .
    Obrócić wałem korbowym dwa obroty w prawo. Znaki odniesienia muszą się pokrywać [7] i [8] .
    Zablokować koła rozrządu. Zastosować przyrząd nr KM-852 [9] .
    Poluzować śrubę rolki napinającej [10] .
    Obracać rolką napinającą w prawo, aż wskazówka zostanie następująco ustawiona:
    Typ 1:
    Nowy pasek - nacięcie w uchwycie [15] .
    Pasek używany - lewa krawędź nacięcia [16] .
    Typ 2:
    Nowy pasek - nacięcie 'NEW' w uchwycie [19] .
    Pasek używany - nacięcie 'USED' w uchwycie [20] .
    Lekko dokręcić śrubę rolki napinającej [10] .
    Wyjąć przyrząd blokujący z kół zębatych [9] .
    Powoli obracać wałem korbowym, dwa obroty w prawo. Znaki odniesienia muszą się pokrywać [7] i [8] .
    Wskazówka musi pokrywać się następująco:
    Typ 1:
    Nowy pasek - nacięcie w uchwycie [15] .
    Pasek używany - lewa krawędź nacięcia [16] .
    Typ 2:
    Nowy pasek - nacięcie 'NEW' w uchwycie [19] .
    Pasek używany - nacięcie 'USED' w uchwycie [20] .
    Śrubę rolki napinającej dokręcić momentem 20 Nm [10] .
    Umieścić przyrząd w obudowie sprzęgła, aby zablokować koło zamachowe [3] . Przyrząd nr KM-911.
    Wyjąć śrubę koła pasowego wału korbowego [4] .
    Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.

    WSKAZÓWKA: Zwrócić uwagę na oznaczenia kierunku ruchu paska napędowego dodatkowych podzespołów.


    Wkręcić nową śrubę w koło pasowe wału korbowego [4] . Moment dokręcania: 95 Nm + 30° + 15°.
    Zdjąć przyrząd blokujący koła zamachowego [3] .

    5
  • #4 15 Kwi 2013 22:19
    krzysztofmalczewski2
    Poziom 7  

    uniwersalną blokade raczej dorobie sobie sam bo mam taka mozliwość , mam nadzieje ze nie przestawi mi sie pasek :cry:
    Będe robił to poraz pierwszy ale mysle ze to nic tak strasznie skomplikowanego :|
    zastanawiam sie jeszcze nad odkręceniem kola pasowego wału korbowego mam nadzieje ze dam rade sam . czytałem o pewnym sposobie" wbic 5 bieg trzymac chamulec i jazda "
    Dziekuje za powyzszą instrukcje

    1
  • #5 15 Kwi 2013 22:29
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    krzysztofmalczewski2 napisał:
    Będe robił to poraz pierwszy ale mysle ze to nic tak strasznie skomplikowanego

    To Ci powiem, że odważny jesteś! W takim razie dorzucam:
    Vectra C 1.8 16V Z18XE 2002 - Schemat rozrządu

    Może jednak zlecisz komuś, a sam edukację zacznij na czymś łatwiejszym?

    5
  • #7 16 Kwi 2013 20:25
    igorek83
    Poziom 24  

    Kolego to jest prosty rozrząd jak się go boisz to nie tykaj.

    1
  • #8 16 Kwi 2013 21:32
    krzysztofmalczewski2
    Poziom 7  

    nie kolego nie boje się
    a co myślisz o czymś takim ?
    rolki SKF
    pompa DOLZ
    pasek GATES

    2
  • #10 17 Kwi 2013 09:12
    igorek83
    Poziom 24  

    Proponuje zestaw INA lup BOSCH

    0
  • #11 28 Kwi 2013 10:29
    krzysztofmalczewski2
    Poziom 7  

    ok rozrząd wymieniony poszło gładko dzieki za schematy

    0
  • #12 02 Maj 2018 21:18
    tomkilla
    Poziom 8  

    Odkopuję temat. Dziś robiłem silnik x16xel. Jest on miksem 1.6 i 1.8 z tego co zauważyłem. Koła zębate rozrządu od 1.8, reszta od 1.6. Wszystko proste gdyby nie pompa wody i jej napinanie. Autodata, Atris Technik oraz instrukcja producenta Gates podają źle. Podają, że należy ustawić korpus pompy który działa jak mimośród, na znak którego na pompie nie ma. Nie ma i już. Żadnego znaku. Dodam, że poprzedni mechanik robiąc rozrząd wpakował złą pompę (taką z półokrągłym wcięciem na korpusie które powinno pasować do wyżłobienia w bloku silnika, wyżłobienia oczywiście brak więc silnik nie ten).
    Pompa którą zamówiłem po numerze VIN miała korpus "w kształcie litery C". Kto widział ten wie. Co miałoby być znakiem już nikt nie podał, może koniec litery C a może nie.
    Ostatecznie miałem już dość i napiąłem pompę ile mogłem ręką (jest też opcja napiąć kluczem płaskim chyba 36 której mocno nie polecam bo się przesadzi z siłą) po czym dokończyłem napinanie napinacza imbusem.

    Przy kręceniu wałem grzechotką w celu sprawdzenia napinacz latał jak szalony tj. luzował się momentami. Skojarzyłem to z nienaturalną pracą paska który luzował się kiedy koło rozrządu momentami stawiało opór co podczas normalnej pracy nie występuje. Patrzyłem na youtube jak zachowuje się napinaczy przy kręceniu grzechotką i dziwnym trafem nikt tego nie nagrał, ot cyk i gotowe. Tak samo instrukcja video SKF nie zawiera nic o montażu i napięciu pompy co utwierdza mnie w przekonaniu, że po prostu naprawdę mało kto ma pojęcie jak to ma być zrobione. Nie lubię druciarstwa.

    Myślałem, że 1.7 d z silnikiem od ISUZU był problematyczny z tym napinaniem napinacza poprzez pompę (tu też jest filozofia napinania, najpierw na max a po 2 obrotach na znak na napinaczu) ale robienie samodzielne rozrządu w 1.6 xel to jest przekozak. No chyba, że komuś nie przeszkadza, że za 20-30 tys. km. rozrząd strzeli.

    0