Narzędzia specjalne
Przyrząd blokujący koła zamachowego - nr KM-911.
Przyrząd blokujący koła rozrządu - nr KM-852.
Podpórka silnika (→2000 Astra/Zafira) - nr KM-6001.
Przyrząd regulacyjny silnika (→2000 Astra/Zafira) - nr KM-909-B.
Podpórka silnika (2000→ Astra/Zafira) - nr KM-6001-A.
Przyrząd regulacyjny silnika (2000→ Astra/Zafira) - nr KM-6173.
Podpórka silnika (Corsa) - nr 6169-3.
Przyrząd regulacyjny silnika (Corsa) - nr 6169.
Podpórka silnika (Vectra-C/Signum) - nr KM-6313.
Przyrząd do blokowania rolki napinającej paska napędu dodatkowych podzespołów - nr KM-6130.
Przyrząd regulacyjny silnika (→2004 Meriva) - nr KM-6169-1.
Przyrząd regulacyjny silnika (2004→ Meriva) - nr KM-6394.
Zapamiętać :
Odłączyć akumulator.
NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.
Wykręcić świece zapłonowe, aby silnik łatwiej się obracał.
Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym.
Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
Zdejmowanie
UWAGA: W niektórych silnikach możliwa jest niesprawność rolki napinającej albo rolek prowadzących, z tego względu należy je wymienić. Zwrócić się do dealera.
Zdjąć obudowę filtra powietrza.
Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
Wymontować następujące elementy:
Prawe przednie koło.
Boczny chlapacz z prawej strony.
Górna osłona silnika (jeżeli występuje).
Zaznaczyć kredą kierunek ruchu paska napędowego dodatkowych podzespołów.
Rolkę napinającą paska napędowego dodatkowych podzespołów obrócić, aby poluzować pasek. Zastosować klucz oczkowy.
Wsunąć trzpień 4-mm lub przyrząd nr KM-6130 przez otwór w rolce napinającej i we wsporniku [1] .
Wymontować następujące elementy:
Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.
Górna osłona paska zębatego [2] .
Podeprzeć silnik:
Astra/Zafira →2000: Zastosować przyrządy nr KM-6001/KM-909-B.
Astra/Zafira 2000→: Zastosować przyrządy nr KM-6001-A/6173.
Corsa: Zastosować przyrządy nr KM-6169-3/6169.
Vectra-C/Signum: Zastosować przyrząd nr KM-6313.
Meriva →2004: Zastosować przyrządy nr KM-6169-A.
Meriva 2004→: Zastosować przyrządy nr KM-6394.
Corsa/Astra/Vectra-C/Signum/Zafira/Meriva - wymontować następujące elementy:
Napinacz paska napędzającego dodatkowych podzespołów.
Prawa poduszka silnika z uchwytem.
Umieścić przyrząd w obudowie sprzęgła, aby zablokować koło zamachowe [3] . Przyrząd nr KM-911.
Wymontować następujące elementy:
Śruba koła pasowego wału korbowego [4] .
Koło pasowe wału korbowego [5] .
Dolna osłona paska zębatego [6] .
Przyrząd blokujący koła zamachowego [3] .
Czujnik położenia wałka rozrządu (jeżeli występuje).
Prowizorycznie wkręcić śrubę koła pasowego wału korbowego [4] .
Obracać wałem korbowym w prawo, w GMP pierwszego cylindra. Znaki odniesienia na wale korbowym muszą się pokrywać [7] .
Znaki odniesienia na kołach rozrządu muszą się pokrywać z górną krawędzią głowicy cylindrów [8] .
Zablokować koła rozrządu. Zastosować przyrząd nr KM-852 [9] .
Poluzować śrubę rolki napinającej [10] .
Obracać rolką napinającą w prawo, aż wskazówka znajdzie się w lewym skrajnym położeniu: Zastosować klucz z wewnętrznym sześciokątem [11] .
Typ 1 - [12] .
Typ 2 - [17] .
Lekko dokręcić śrubę rolki napinającej [10] .
Zdjąć pasek zębaty.
WSKAZÓWKA: Jeżeli pasek ma zostać ponownie użyty, zaznaczyć kredą kierunek jego ruchu.
Zakładanie
Znak na pompie wodnej musi pokrywać się z odpowiednim znakiem na bloku cylindrów [13] .
Znaki odniesienia muszą się pokrywać [7] i [8] .
Zakładać pasek zębaty w lewą stronę, rozpoczynając przy tym od koła na wale korbowym. Zwrócić uwagę, aby pasek między kołami zębatymi był naprężony.
Poluzować śrubę rolki napinającej [10] .
Obracać rolką napinającą w lewo, aż wskazówka znajdzie się w prawym skrajnym położeniu: Zastosować klucz z wewnętrznym sześciokątem [11] .
Typ 1 - [14] .
Typ 2 - [18] .
Lekko dokręcić śrubę rolki napinającej [10] .
Wyjąć przyrząd blokujący z kół zębatych [9] .
Obrócić wałem korbowym dwa obroty w prawo. Znaki odniesienia muszą się pokrywać [7] i [8] .
Zablokować koła rozrządu. Zastosować przyrząd nr KM-852 [9] .
Poluzować śrubę rolki napinającej [10] .
Obracać rolką napinającą w prawo, aż wskazówka zostanie następująco ustawiona:
Typ 1:
Nowy pasek - nacięcie w uchwycie [15] .
Pasek używany - lewa krawędź nacięcia [16] .
Typ 2:
Nowy pasek - nacięcie 'NEW' w uchwycie [19] .
Pasek używany - nacięcie 'USED' w uchwycie [20] .
Lekko dokręcić śrubę rolki napinającej [10] .
Wyjąć przyrząd blokujący z kół zębatych [9] .
Powoli obracać wałem korbowym, dwa obroty w prawo. Znaki odniesienia muszą się pokrywać [7] i [8] .
Wskazówka musi pokrywać się następująco:
Typ 1:
Nowy pasek - nacięcie w uchwycie [15] .
Pasek używany - lewa krawędź nacięcia [16] .
Typ 2:
Nowy pasek - nacięcie 'NEW' w uchwycie [19] .
Pasek używany - nacięcie 'USED' w uchwycie [20] .
Śrubę rolki napinającej dokręcić momentem 20 Nm [10] .
Umieścić przyrząd w obudowie sprzęgła, aby zablokować koło zamachowe [3] . Przyrząd nr KM-911.
Wyjąć śrubę koła pasowego wału korbowego [4] .
Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.
WSKAZÓWKA: Zwrócić uwagę na oznaczenia kierunku ruchu paska napędowego dodatkowych podzespołów.
Wkręcić nową śrubę w koło pasowe wału korbowego [4] . Moment dokręcania: 95 Nm + 30° + 15°.
Zdjąć przyrząd blokujący koła zamachowego [3] .