Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes W126 500 SEL silnik M117 - regulacja silnika

sapa82 16 Apr 2013 13:27 17892 10
  • #1
    sapa82
    Level 2  
    Witam ;)
    Pierwszy raz na forum, wiec proszę o wyrozumiałość.
    Silnik M117 Mercedesa z1984 roku jest po remoncie, wymienione wszystkie uszczelki, przewody podciśnienia, świece etc.
    Przy zapalaniu kopci na czarno (co sugeruje za bogata mieszankę) obroty na biegu jałowym około 800. W miarę rozgrzewania się silnika przestaje kopcić ale wzrastają obroty do +/-1500/1600 na biegu jałowym. Z kolei po wrzuceniu biegu obroty wracają do normalnych ale spalanie jest zabójcze, wręcz śmierdzi paliwem w pobliżu auta.
    Próbowałem przestawić mu aparat zapłonowy ale nie jest to kwestia zapłonu. Jeśli ustawi się aparat zapłonowy tak że obroty na biegu jałowym nie przekraczają 1000 to auto nie ma mocy po wrzuceniu biegu i próbie jazdy. Jeżeli możecie podpowiedzieć jak powinien być wyprzedzony lub opóźniony zapłon to też będę wdzięczny. Po wyjęciu przekaźnika widocznego na zdjęciu tez zmieniają się obroty silnika. Nie bardzo wiem za co on odpowiada. elementu Mercedes W126 500 SEL silnik M117 - regulacja silnika

    Podobno jest mozliwośc wyregulowania składu mieszanki śrubami imbusowymi przy wtrysku mechanicznym. Prosiłbym o pomoc doświadczonych kolegów z regulacją tego silnika.
  • #2
    Gerri
    Mercedes specialist
    sapa82 wrote:
    Próbowałem przestawić mu aparat zapłonowy ale nie jest to kwestia zapłonu

    Mam nadzieje, ze się nie mylę - ale nie jest to pełny aparat zapłonowy a tylko rozdzielacz iskry. Przynajmniej tak jest już w roku '85. Przecież nie masz w środku ani styków (platynek), ani czujnika indukcyjnego, ani hallotronu. Palec i kopułka rozdziela tylko iskry powstałe w module zapłonowym i cewce. Ustawia się go tak, żeby w momencie gdy jest iskra palec był ustawiony dokładnie naprzeciw styku odpowiedniego cylindra. Jak za mocno obrócisz rozdzielacz, to iskra nie przeskoczy na styk - bo będzie od niego za daleko. Kata wyprzedzenia zapłonu nie zmienisz ani o stopień takim kręceniem . Impuls pochodzi z czujnika na kole zamachowym i trafia do modułu zapłonowego który zajmuje się reszta.
    sapa82 wrote:
    Jeżeli możecie podpowiedzieć jak powinien być wyprzedzony lub opóźniony zapłon to też będę wdzięczny

    Parametry zaplonu byly w tych autach wypisane na prostokątnej naklejce na przednim pasie: kat zapłonu, rodzaj świec, skład spalin
    sapa82 wrote:
    Nie bardzo wiem za co on odpowiada

    To jest przekaźnik przepięciowy i zasila elektronikę - miedzy innymi sterownik silnika. Jak go wyjmiesz wtrysk pracuje bez wspomagania elektroniki - jako całkowicie mechaniczny.
    sapa82 wrote:
    Prosiłbym o pomoc doświadczonych kolegów z regulacją tego silnika.

    Tutaj znajdziesz Kolegów którzy zajmują się takimi klasykami:
    http://www.w114-115.org.pl/j/index.php?option=com_jfusion&Itemid=3
  • #3
    sapa82
    Level 2  
    Tak, to pełny aparat zapłonowy.

    Parametry zapłonu były w tych autach wypisane na prostokątnej naklejce na przednim pasie - sprawdzę ;) To jest amerykaniec i nie wiem czy oznaczenia są w tych samych miejscach, przynajmniej nie kojarzę tam nic takiego.

    To jest przekaźnik przepięciowy i zasila elektronikę - istotna informacja, dziękuje ;)
    W dalszym ciągu nie wiem jak to ugryźć i od czego zacząć regulacje tego rujnującego mnie spalania ;)
  • #4
    revroy
    Level 1  
    Rozwiązał pan ten problem? Co łączy Mercedes W126 500 SEL silnik M117 i Mercedes W126 260 se silnik M103 się zepsuło i w 2 tak różnych silnikach powoduje takie same objawy ?
  • #5
    Moon voyager
    Level 21  
    Nie wiem czy kolega rozwiązał już swój problem postaram się jakoś odpowiedzieć
    1) Ma kolega całkowicie rozregulowany silnik bo czarny dym to najprawdopodobniej źle ustawiony zapłon ale i tak to nie pasuje do niczego Bo biały to woda, niebieski to olej ale czarnego nie spotkałem. Ustawianie zapłonu zależy od prędkości obrotowej. W żadnym przypadku NIE WOLNO regulować składu mieszanki jakimiś imbusami. To jest nie do zrobienia "na oko" Można to zrobić tylko po podłączeniu analizatora spalin i regulować na Lambda= 1,025 do 1,030. To są prawidłowe wartości. Regulujesz to imbusem 3mm długim w otworze z przodu "reaktora" wejście jest poprzez filtr powietrza od góry. Wkładasz imbus wyczuwasz śrubkę i dociskasz ją do kolejnej będącej pod nią to dlatego aby nie była możliwość grzebania tam domorosłym mechanikom Po zakończonej regulacji otwór powinien być zaślepiony plastikowym koreczkiem. Po wyregulowanym składzie jeszcze raz sprawdzasz wyprzedzenie. Acha zapomniałem spytać czy to jest auto z wtryskiem KA czy KE (podaj rocznik i typ silnika)
    Obroty masz za wysokie są one sterowane temperaturowo na sterownik znajdujący się za grodzią silnika na podszybiu na przeciw kierowcy on z kolei zasila zawór powietrza dodatkowego napięciem 5V i prądem okol 1050mA sprawdź czy działa w nim przesłonka jeśli zdejmiesz wtyczkę obroty powinny wyraźnie się zwiększyć. Obroty na biegu jałowym powinny być 8oo/min po włączeniu ASB powinny spaść do 500/min. Przyczyną za wysokich obrotów jest zakłócona łączność na tej linii (czujnik-sterownik-zawór powietrza dodatkowego sterowanie wtryskiem ciśnienie paliwa. Ważne jest także jak startuje na zimno i gorąco. Ten czarny dym do niczego mi nie pasuje. Musisz na początek ustawić właściwe parametry pracy a później stan wtrysków i ciśnienie paliwa. Przyczyną za bogatej mieszanki może być m. innymi zatkany filtr paliwa W następnym poście zajmiemy się jeśli chcesz po kolei całym systemem. Obejrzyj świece zapłonowe jaki maja kolor elektrod? trzeba sprawdzić wtryski itd. Musi działać :|

    Dodano po 12 [minuty]:

    sapa82 wrote:
    Tak, to pełny aparat zapłonowy.

    Parametry zapłonu były w tych autach wypisane na prostokątnej naklejce na przednim pasie - sprawdzę ;) To jest amerykaniec i nie wiem czy oznaczenia są w tych samych miejscach, przynajmniej nie kojarzę tam nic takiego.
    )

    Myślę, że nie parametry ale kolejność zapłonu i nie pasie ale na lewej pokrywie głowicy. Przynajmniej tak widziałem.

    też dobre miejsce na dokładne informacje
    http://mercedes.phorum.pl/index.php?sid=14c530ba6f10713f3476c1d5b7471659
  • #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    Moon voyager wrote:
    Myślę, że nie parametry ale kolejność zapłonu i nie pasie ale na lewej pokrywie głowicy

    Proszę bardzo - nalepka z przedniego pasa.
    Od lewej:
    - przy jakiej temperaturze sprawdzamy zapłon (regulujemy)
    - czy przy regulacji podciśnienie na aparacie jest zdjęte czy założone
    - kąt ustawienia
    - dokładność ustawienia
    - obroty przy jakich sprawdzamy
    - obroty biegu jałowego i zawartość CO przy tych obrotach
    - zalecane świece zapłonowe
    Mercedes W126 500 SEL silnik M117 - regulacja silnika
    Moon voyager wrote:
    Regulujesz to imbusem 3mm długim w otworze z przodu "reaktora" wejście jest poprzez filtr powietrza od góry

    Nie wiem dlaczego, ale panuje ogólne przekonanie, że ta śrubka reguluje skład mieszanki W CAŁYM ZAKRESIE OBROTÓW - a tak nie jest. Ta śrubka to zwykły "zderzak" który ustawia wstępne otwarcie klapy spiętrzającej - czyli ustawia skład mieszanki TYLKO DLA WOLNYCH OBROTÓW. Zresztą na obrazku poniżej jest przy śrubce opis: "IDLE mixture adjustment screw" (IDLE to właśnie bieg jałowy)
    Mercedes W126 500 SEL silnik M117 - regulacja silnika
    O składzie mieszanki przy średnim i wysokich obrotach decyduje różnica ciśnień pomiędzy górną i dolną komorą rozdzielacza paliwa - czyli zawór EHA i jego ustawienie.
  • #7
    Moon voyager
    Level 21  
    Rzeczywiście u Ciebie jest a u mnie nie ma. Jednak mówimy o różnych silnikach na fotografii są przedstawione dane dla silników M 102.982/985/E23/E20
    budowa bardzo podobna ale nie taka sama. Dlatego zapytałem o jaki silnik 117 chodzi. Pytanie dotyczyło wyłącznie silnika 117 bez podania dokładniejszych danych takich ja np. daty produkcji. Odpowiedziałem zgodnie z posiadaną wiedzą o silniku 117.963 produkcja 1983 Jest to V8 500 z modelu MB w126 500SE. Regulacja przebiega podobnie jednak są pewne różnice przede wszystkim kąt wyprzedzenia ustawia się na dwóch punktach. Co do działania tej nastawczej śrubki masz rację, z tym, że raz ustawiona Przy uprzednim prawidłowo ustawionym wyprzedzeniu działa w całym zakresie obrotów. Na dolnym rysunku są widoczne już dosyć znaczne różnice. Gdybyś był zainteresowany mogę wysłać Ci właściwe dane wraz ze wszystkimi nastawami i regulacjami. Ciągle nie mogę zrozumieć dlaczego (skąd) pojawia się czarny dym? Czyżby pierścienie a może coś się dopala w tłumiku? Na podstawie wyglądu świec można przynajmniej próbować ustalić prawidłowość spalania w cylindrach. Być może warto-by ustalić sprawność wydechu (tłumiki). Gdybyś był zainteresowany większą ilością danych np. wszystkie modele w126 od początku do końca ich produkcji wraz ze wszystkimi zmianami są możliwe do uzyskania w języku niemieckim (około 2500 stron)
  • #8
    Gerri
    Mercedes specialist
    Moon voyager wrote:
    Rzeczywiście u Ciebie jest a u mnie nie ma

    To nie jest z mojego auta. Kiedyś cyknąłem taką fotkę, bo właśnie pytania tego typu się zdarzają.
    Moon voyager wrote:
    na fotografii są przedstawione dane dla silników M 102.982/985/E23/E20
    budowa bardzo podobna ale nie taka sama

    Naklejka jest przykładowa. Trudno żebym miał w archiwum zdjęcia naklejek dla wszystkich MB. Jednak taką naklejkę ma również W126 z motorem 117 i program EPC to potwierdza.
    Moon voyager wrote:
    Gdybyś był zainteresowany większą ilością danych np. wszystkie modele w126 od początku do końca ich produkcji wraz ze wszystkimi zmianami są możliwe do uzyskania w języku niemieckim (około 2500 stron)

    Nie jestem zainteresowany. Mam w komputerze cały program serwisowy WIS dotyczący większości współczesnych Mercedesów (również w języku polskim). Jest to ponad 20 gigabajtów danych - polecam.
  • #9
    Moon voyager
    Level 21  
    Gerri wrote:
    .....Nie jestem zainteresowany. Mam w komputerze cały program serwisowy WIS dotyczący większości współczesnych Mercedesów (również w języku polskim). Jest to ponad 20 gigabajtów danych - polecam.

    Ja niestety nie mam WIS'a kiedyś po prostu nie zechciał dalej mi działać. Na szczęście zdobyłem program firmy MB ze wszystkimi danymi, mnóstwem fotografii, danych, tabel itp. Na szczęście napisany zrozumiałym łatwym językiem. Od 20 lat zebrałem też mnóstwo literatury technicznej o modelach w123 i w126. Jeśli ktoś coś potrzebuje a ja będę to miał to chętnie pomogę. Posiadam też dane do ASB 722.xxx.
    Pozdrawiam
  • #10
    patkwie
    Level 1  
    Witam
    Ponownie chcialem poruszyc temat dymu z wydechu.

    Mercedes SEC 500 1995
    Kupilem wczoraj maszynke :) ale zaniepokoil mnie bialy dym z wydechu na biegu jalowym przy rozgrzanym silniku. Kolega wczesniej pisal ze bialy dym to oznaka wody i moglo by sie to zgadzac bo z rury troche kapie woda (nie jest oleista ani nie pachnie)
    i tak sie wlasnie zastanawiam.
    Moj brat jechal samochodem za mna kiedy prowadzilismy samochod i mowil mi ze czuc bylo benzyna ale nie mocno czy to normalne ?

    Dzieki !

    Jak mozecie to podajcie kilka ciekawostek waznych punktow o tym silniku bo przyznaje sie bez bicia jestem zielony jak narazie.

    Dzieki wielkie !
  • #11
    Moon voyager
    Level 21  
    Przy tak dużej (5 litrów) pojemności silnika zawsze zbiera się trochę wody będącej wynikiem spalania (w końcu spalają się węglowodory). Jest to normalne zjawisko i nie ma się co tym martwić. Jeśli jeździsz bardzo często na krótkich dystansach to aby mieć tej wody mniej Możesz w najniższym punkcie końcowego tłumika nawiercić malutki otworek. Woda będzie przez niego wyciekać. Można też lekko (ostrożnie) przegazować silnik. Woda zostanie wtedy wypchnięta aż na podłogę. Najlepiej jest jednak po prostu raz na jakiś czas zrobić sobie wycieczkę za miasto. Pod wpływem gorąca woda wyparuje a i i biały dym (para wodna) przestanie się ukazywać. Jeśli przy dodaniu gazu z użyciem np. Kick Down'u ujrzysz w lusterku unoszącą się czarną chmurę to znak, że pierścienie kończą swój żywot. Często będzie towarzyszył temu przy normalnej jeździe niebieskawy dym (to olej). Dym biały przy spadku mocy może być oznaką uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Dużo danych możesz odczytać z koloru elektrod świecy (jeśli jest prawidłowo dobrana).
    Polecam miejsce gdzie znajdziesz tysiące porad do tego modelu:
    http://mercedes.phorum.pl/index.php