Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czas jazdy a wielkośc spalania?

18 Kwi 2013 22:01 5577 30
  • Poziom 11  
    Witam, pytanie raczej natury bardziej filozoficznej, dotyczące spalania.
    Od jakiegoś czasu zastanawiam się jak to jest ze spalaniem, np przyjmijmy, że mamy auto które spala 10 litrów na 100 km.
    Mamy prostą, ładną, równą bez świateł trasę 100 km. Raz jedziemy tą trasę przez godzinę prędkością 100 km/h.
    Za drugim razem przemierzamy ją w 2 godziny z prędkością 50 km/h.
    Teoretycznie powinien spalić tyle samo (100 km). Ale przecież w trasie nr 2 silnik pracował aż godzinę dłużej!
    Pytanie brzmi na której trasie auto spaliło więcej, a może dokładnie tyle samo?
    Po co pytam? Bo czasem tak myślę czy wolniejsze wleczenie się oszczędzi nam paliwa, skoro tak naprawdę jedziemy w trasie 2 razy dłużej. Pozdrawiam i czekam na wasze spostrzeżenia!
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    Każdy samochód posiada optymalne warunki pracy. Są to takie warunki przy których następuje najkorzystniejsze zużycie paliwa oraz ( o czym często zapominają niektórzy) zużycie podzespołów samochodu.
    Sam lubuję się w tak zwanych oszczędnych trasach uzyskując przy 2 tonach masy mojego autka i 1,9 pojemności zużycie 4,0 l/100km. Jednak są to jazdy które nie zawsze dobrze wpływają na silnik - obroty 1200-1400 i prędkości 60-80 km/h.

    Odpowiadając na Twoje pytanie. Przy prędkości 100km/h spali na pewno więcej paliwa niż przy 70 km/h ale będziesz na miejscu odpowiednio wcześniej i to jest ten koszt. Oczywiście operujemy wartościami uśrednionymi.
  • Poziom 8  
    Spalanie zależy od prędkości obrotowej silnika. Na większości obrotomierzy jest zielony zakres obrotów optymalnych, czyli najmniejszego spalania. Mam samochód z silnikiem benzynowym 1,3 instrukcja podaje spalanie na 100 km przy prędkości 90km/h wynosi 5,4l a przy prędkości 120km/h 7,4l.

    Poza tym ze wzrostem prędkości rośnie siła indukowanego oporu powietrza w przybliżeniu proporcjonalna do kwadratu prędkości.
  • Poziom 28  
    W moim przypadku podczas jazdy w trasie mniej paliwa zużywam podczas szybszej jazdy czyli lepiej wychodzę jadąc średnio 120km/h niż wlokąc się z teoretycznie oszczędną prędkością rzędu 80-90km/h
  • Poziom 25  
    Makczu Pikczu napisał:

    Teoretycznie powinien spalić tyle samo (100 km).


    Teoretycznie, jadąc stałą prędkością powinien spalić mniej o ok. 1/4-1/5 w stosunku do 100km/h przy 70km/h.

    Przykład: jadąc moim Jepeem 2.5 CRD przy 70km/h spala ok. 6.5-6.9 na trasie, a już przy 90km/h ok. 7.8-8.5 litra.

    Zatem jadąc spokojnie spala/ślamazarnie z piórkiem na pedale spala mi ok. 7 litrów, a jadąc żwawo ok. 9 litrów. W benzynie rozpiętości są większe.
  • Poziom 11  
    Witam, piszecie o prędkości i obrotach - a co z czasem ! ?? przecież jadąc np 20 km/h żeby przejechać te 100 km trzeba czekać aż 5 godzin!! Tak długa praca silnika też chyba musi mieć wpływ na ilośc spalania na 100 km.

    Ogólnie to chyba prawidłowym zapisem przy każdym samochcodzie byłoby nie to że spala np 10 litrów na 100 km tylko że spala tyle przy OKREŚLONEJ PRĘDKOŚCI?
  • Poziom 33  
    Makczu Pikczu ma rację odczyty z komputerów pokładowych z chwilowym spalaniem niczego nie wnoszą do tematu. Głównie tu chodzi o najkorzystniejsze warunki pracy silnika jak to napisał Rysiek2. Jest taki teoretyczny przedział od 70-110 km/h w zależności od samochodu, w którym auto ma spalać najmniej. Powyżej prędkości 100, 110km/h opory powietrza są tak duże że na ich pokonanie potrzeba dużo energii a więc paliwa. Drugą sprawą jest płynność jazdy bez niepotrzebnych dohamowań i przyspieszeń.
    Co do pytania autora to w rozpatrywanym przypadku zapewne przy 100km/h spalimy sporo mniej niż przy 50km/h (
  • Poziom 25  
    Kolego Makczu, nie kombinuj...

    Spalanie w motogodzinach masz w maszynach budowlanych i rolniczych, więc Ameryki tu nie odkrywasz. Pomyśl chwilę - zatankuj auto do pełna, przejedź prosty odcinek np. 20km z prędkością 120km/h, zatankuj ponownie do pełna, wróć te 20km prędkością 70km/h i zatankuj do pełna. Gwarantuję Ci, że spali conajmniej o 1/5 więcej jadąc szybciej.

    PS. żadne auto jadąc poniżej 70km/h nie jest oszczędne, wówczas to przekraczasz tą magiczną granicę oszczędnej jazdy.

    Wieleokrotnie przekonałem się, że jadąc spokojnie w granicach 80-90km/h auto osobowe na trasie spala mi ok 4,5 litra i dojeżdżam w godzinę do celu.
    Natomiast czerpiąc frajdę z jazdy, jadąc dynamicznie z prędkością rzędu 120km/h w miejscach, gdzie się da, spala mi 6 litrów i dojeżdżam w 55 minut, więc po co się śpieszyć i kombinować?
  • Poziom 11  
    hmm, a to mnie pan zdziwił, bo ja jeżdząc na codzień swoją osobówką 1.6 90 hp od 5 lat a więc znam już ją trochę, gdy przekraczam ok 80/90 i więcej wskazówka paliwa spada 2 razy szybciej niż przy spokojnej jeździe nie przekraczającej 70 km. Może to zależy od rodzaju auta i silnika?
  • Poziom 25  
    Również od skrzyni biegów zależy i jej przełożeń.
  • Poziom 40  
    Makczu Pikczu napisał:
    hmm, a to mnie pan zdziwił, bo ja jeżdząc na codzień swoją osobówką 1.6 90 hp od 5 lat a więc znam już ją trochę, gdy przekraczam ok 80/90 i więcej wskazówka paliwa spada 2 razy szybciej niż przy spokojnej jeździe nie przekraczającej 70 km. Może to zależy od rodzaju auta i silnika?

    Spada szybciej ale i w tym samym czasie pokonujesz więcej kilometrów, a chyba o tym zapomniałeś. Ogólnie w większości przypadków jakieś 90 km/h jest optymalną prędkością jeśli chodzi o spalanie. W instrukcji od mojego auta jest informacja o spalaniu przy 90 km/h a przy 120 jest napisane że mam spalanie o 30% większe.
  • Poziom 11  
    Czyli możemy założyć że średnie spalanie podawane przy danym samochodzie jest podawane przy założeniu że jedziemy optymalną prędkością 90 mkm/h?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    giepetto napisał:
    Wiedza z zawodówki albo technikum. W samochodzie osobowym dominują opory powietrza które rosną z kwadratem prędkości. Jedziesz 50km/h masz opory powietrza równe X. Przy 100km/h opory wnoszą 4X, przy 200km/h opory wynoszą 16X. Im szybciej tym większa moc silnika i większe użycie paliwa. Ale. Jest jeszcze silnik który przy tej samej prędkości samochodu może pracować w różnym zakresie prędkości obrotowej (dzięki skrzyni biegów). Przy każdej prędkości i każdym obciążeniu ma inną sprawność energetyczną. Zużycie paliwa w samochodzie to wypadkowa tych i innych czynników.

    Nie mieszajcie zużycia paliwa w motogodzinach i innych rzeczy bo nie macie o tym bladego pojęcia.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Makczu Pikczu napisał:
    Witam, piszecie o prędkości i obrotach - a co z czasem ! ?? przecież jadąc np 20 km/h żeby przejechać te 100 km trzeba czekać aż 5 godzin!! Tak długa praca silnika też chyba musi mieć wpływ na ilośc spalania na 100 km.
    Na zużycie paliwa nie ma wpływ czas pracy silnika tylko sprawność z jaką przetwarza energię w danych warunkach. Jadąc 20km/h silnik pracuje z nikłym obciążeniem i sprawność jest bardzo niska etc. Jak byś założył silnik o 10 razy mniejszej mocy który pracował przy pełnym obciążeniu spalisz adekwatnie mniej paliwa.



    witam Pana, rzeczywiście pytam o to o czym nie mam pojęcia - po to właśnie istnieje forum:)
    Jeśli powiem panu że moja auto spala 20 litrów paliwa na 100 km, to czy wyliczy pan wg oporów powietrza z jaką prędkością jechałem?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    giepetto napisał:
    W przybliżeniu można wyliczyć, ale trzeba mnóstwo danych.

    Witam, no właśnie o tym mówię, że widząc dane o jakimkolwiek samochodzie ile spala nie mamy tych wszystkich danych przed oczami. Dlatego właśnie przykadowo moje auto z tego co zauważyłem raz spali 5,5 litra innym razem 13,5 i wszysto to te same 100 km:)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    giepetto napisał:
    Im szybciej jedziesz tym więcej spalisz. Każde zatrzymanie i przyspieszanie to dodatkowa strata paliwa. Im większy ładunek tym więcej paliwa przy przyspieszaniu marnujesz itd. Po proste zależności są...

    wg Paweł12 -''Jest taki teoretyczny przedział od 70-110 km/h w zależności od samochodu, w którym auto ma spalać najmniej. '' jak pojedzie się szybciej (niż 70 km/h) to spali się mniej:)
  • Admin grupy Samochody
    Wszystko zależy od auta.
    W zeszłym miesiącu musiałem pokonać 400km. Kogoś zawieść i wrócic.
    Pierwsze auto z roku 2000 1.9 tdi 90KM. Przy mojej ciężkiej nodze 80% trasy z prędkością powyżej 150km/h spalanie wyszło poniżej 5 litrów.
    Drugie auto też 1.9 tdi 90KM- prędkości takie same- spalił 6.5litra.
    Wiele zależy od kondycji silnika, wiatru (czy jedziemy pod czy z ) cisnienia w oponach , oporów toczenia.Ale też nie można zamulać silnika- potrzebuje obrotów żeby mu się lżej kręciło.Spróbujcie jechać rowerem po plaży wolno i równym szybszym tempem , kiedy się mniej zmęczycie?
  • Poziom 25  
    T5 napisał:
    Przy mojej ciężkiej nodze 80% trasy z prędkością powyżej 150km/h spalanie wyszło poniżej 5 litrów.


    Normalnie auto cud..., nie bądź taki tajemniczy i pochwal się autem. Wszyscy je zaraz kupią.
  • Poziom 14  
    W Toyocie avensis 2.0 D4D najmniej spala na 5 biegu przy 110~120km/h. Wyświetla się około 4,5l/100km. Ogólnie chyba najkorzystniej dla spalania to przy niższych obrotach biegi zmieniać. Ale nie wiem jak dla sprzęgła. No i oczywiście równa jazda przede wszystkim. Przy redukcji i dociśnięciu gazu przy wyprzedzaniu ,podskakuje nawet chwilowo do 70l/100km. Nie wiem czy czujnik szaleje podczas takiego manewru czy rzeczywiście przez chwile silnik tak ssie paliwo.
  • Moderator na urlopie...
    Makczu Pikczu napisał:
    Witam, pytanie raczej natury bardziej filozoficznej, dotyczące spalania.
    Od jakiegoś czasu zastanawiam się jak to jest ze spalaniem, np przyjmijmy, że mamy auto które spala 10 litrów na 100 km.
    Mamy prostą, ładną, równą bez świateł trasę 100 km. Raz jedziemy tą trasę przez godzinę prędkością 100 km/h.
    Za drugim razem przemierzamy ją w 2 godziny z prędkością 50 km/h.
    Teoretycznie powinien spalić tyle samo (100 km). Ale przecież w trasie nr 2 silnik pracował aż godzinę dłużej!
    Pytanie brzmi na której trasie auto spaliło więcej, a może dokładnie tyle samo?
    Po co pytam? Bo czasem tak myślę czy wolniejsze wleczenie się oszczędzi nam paliwa, skoro tak naprawdę jedziemy w trasie 2 razy dłużej. Pozdrawiam i czekam na wasze spostrzeżenia!


    Najlepsze spalanie/ekonomika jazdy (fiat 1,2 8V 60KM) jest przy stałej prędkości około 90km/h (czy to LPG, czy benzyna). Powyżej 100km/h już spala dużo więcej.
    Najwięcej spala w ruchu mieszanym w ruchu miejskim.
    Prawdopodobnie dotyczy to większości samochodów.
  • Poziom 11  
    Hmm no to nawet ciekawe. ja natomiast miałem odwrotnie, zawsze jeżdziłem gdize się dało opór 100-120 to była norma (miasto), kiedy zostały mi 3 punkty do odebrania prawka i siłą rzeczy zmuszony zostałem do ograniczeń miejskich 50-60 km/h o dziwo paliwo starczało na 2 razy więcej km niż dotychczas:) a auto nic nadzwyczajnego 1.6 90 koni. Więc to chyba rzeczywiście zależy od auta.
  • Moderator na urlopie...
    Przełom Wiosna/Lato, średnia 90km tam gdzie można, nawet na expresówce - 60zł za LPG 475km, po drodze miasta. Starczyło:) LGP było po 1.99zł/l pojemność baku około 30l. Jedno tankowanie na początku do pełna. Trochę w zapasie było.
  • Poziom 14  
    Ale jeżdżenie po mieście 110-120 różni się od jazdy poza miastem. W mieście przy każdym ruszeniu ze świateł, każdym gwałtownym rozpędzaniu tracimy sporo paliwa, więc oszczędniej wydawałoby się nie rozpędzać się do takich prędkości skoro za chwilę i tak się będziemy musieli zatrzymać (na światłach, na skrzyżowaniu). A na autostradzie, rozpędzamy się raz i lecimy godzinę z tą samą prędkością. Tak nawiasem, zobaczcie jak ciężko jest popchnąć samochód aby ruszył z miejsca a jak łatwo idzie pchać go by jechał z tą samą prędkością. Silnik czuje to samo
  • Poziom 11  
    Ciekawą jest rzeczą o czym napisał już ktoś wcześniej jest to że jak się jeżdzi bardzo powoli i zamula silnik to podzespoły suilnika też dostają w kość, a wydawałoby się że jak wolno się jeździ to dla auta lapiej.
  • Poziom 25  
    kotlet_06 napisał:
    W Toyocie avensis 2.0 D4D najmniej spala na 5 biegu przy 110~120km/h. Wyświetla się około 4,5l/100km.


    Ten problem już był poruszany w internecie... W teście dwóch aut 1.9DCi i 2.0D4D jadących razem, wg. komputera spalanie było mniejsze w Toyocie, a w rzeczywistości, po zatankowaniu okazało się, że komputer zaniżał spalanie o 0,5 litra, co by cieszył właściciela auta... Pisano o tym już kilka razy, np w przypadku Corolii też.
  • Poziom 14  
    Jeśli czujnik zaniża wynik o 0,5l/100km to tak czy siak najmniejsze spalanie wychodzi przy spokojnej jeździe z prędkością ponad 100km/h :) . Znam ludzi którzy nie jeżdżą wcale szybko, ale robią to gwałtownie, czyli gaz do samego skrzyżowania, w ostatniej chwili hamowanie i znowu wysokie obroty by jak najszybciej się rozpędzić. Wszyscy skarżą się na spalanie swoich aut.
  • Moderator na urlopie...
    kotlet_06 napisał:
    Jeśli czujnik zaniża wynik o 0,5l/100km to tak czy siak najmniejsze spalanie wychodzi przy spokojnej jeździe z prędkością ponad 100km/h :) . Znam ludzi którzy nie jeżdżą wcale szybko, ale robią to gwałtownie, czyli gaz do samego skrzyżowania, w ostatniej chwili hamowanie i znowu wysokie obroty by jak najszybciej się rozpędzić. Wszyscy skarżą się na spalanie swoich aut.


    Plus szybsze zużycie poszczególnych części samochodu (sprżegło, hamulce itd.)
  • Poziom 25  
    Lybra 1.9JTD wskazuje spalanie 3.3 litra przy 70km/h, a przy 100km/h 3.9-4 litry, ale co z tego skoro spalanie jest większe..., tak samo w twojej Toyocie.

    Mnie cieszą wskazania mojego Jeepa, 12-15 litrów, a pali w tym czasie conajmniej litr mniej ;)