Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator (skuter) a ładowarka do telefonu

opole20 21 Kwi 2013 00:34 4239 6
  • #1 21 Kwi 2013 00:34
    opole20
    Poziom 2  

    Mam takie pytanko.

    Załóżmy, że w skuterze mamy akumulator 12V/7A

    chciałbym do niego podłaczyć na stałe telefon z ładowarką.

    Powiedzcie mi ile akumulator by wytrzymal MNIEJ/WIECEJ żeby utrzymac telefon cały czas naładowany??

    Jeżeli ktoś to obliczy było by najlepiej:)

    0 6
  • Pomocny post
    #2 21 Kwi 2013 00:56
    TooMeeK
    Poziom 21  

    Czasy szkoły już dawno za mną, ale załóżmy, że też zaczynam od początku.
    Najpierw podstawy, np. ten wątek.

    Typowa ładowarka do telefonów Nokia ma parametry na wyjściu: 5V 1200mA.
    Telefon potrzebuje 1-2h do naładowania.

    W skuterze jest: 12V 7Ah, czyli można z niego pobierać 1A przez 7h.
    Dla ładowarki będzie więc ok. 5,8h przy założeniu że cały czas pobiera 100% (a tak na pewno nie będzie, bo telefon w końcu się naładuje i będzie pobierać mniej).
    Trzeba by do tego doliczyć straty na zmianę napięcia z 12V na 5V (jakiś układ prostowniczy). Dodatkowo, nie należy rozładowywać akumulatora do zera, bo szybko padnie.

    Proszę o poprawienie mnie, jeśli gdzieś się pomyliłem.
    Żałuję, że na lekcjach z fizyki zbytnio nie uważałem ;)

    0
  • #3 21 Kwi 2013 01:05
    opole20
    Poziom 2  

    Tutaj jest kwestia taka że ten telefon ma miec ciągle uruchomiony GPS więc jednak będzie żarło baterii dosyć.

    Dlatego zastanawiam się czy wytrzyma akumulator z 3, 4 dni

    1
  • Pomocny post
    #4 21 Kwi 2013 01:09
    danthe
    Poziom 29  

    Jeśli z napięcia 12V obniżymy do 5V stabilizatorem liniowym, to prąd pobierany z akumulatora będzie równy z tym pobieranym przez telefon. Gdy do obniżenia napięcia użyjemy jakiegoś stabilizatora impulsowego, to prąd pobierany z akumulatora będzie dużo mniejszy niż pobierany przez telefon. Najlepsze wyjście to w takim razie stabilizator impulsowy, sprawność większości to minimum 85%, więc można założyć że 5V x 1.2A = 6W, a pobór wyniesie max 7W, czyli ok. 0,58A przy 12V. 7Ah / 0,58A ≈ 12h. Czyli około 12 godzin na pełnym obciążeniu, zakładając że akumulator jest 100% sprawny i naładowany. Oczywiście pobór prądu przez telefon znacząco spadnie po naładowaniu baterii, co wydłuży okres pracy na akumulatorze, tak samo nawet parominutowa jazda podładuje akumulator i czas korzystania znacznie wzrosnąć może.

    Podczas pracy bez ładowania telefon pobiera pewnie nie więcej niż 150 mA, co przy stabilizatorze impulsowym da ok.75 mA poboru i w ten sposób pewnie ok. 80h bez ładowania.

    0
  • #5 21 Kwi 2013 01:17
    opole20
    Poziom 2  

    Czyli taka ładowarka samochodowa do telefonu, standardowa do gniazdja zapalniczki - będzie zła??

    W domu na ładowarce do Samsunga mam parametry 0,7A. Myśle, że przy tych samochodowych jest podobnie. Czyli czas sie jeszcze wydłuży??
    Chodzi o to iż chce zrobić "zabezpieczenie" do skutera ze starego telefonu. Ma on cały czas podawać pozycje telefonu (czyli i skutera) Tylko wiadomo iż pobiera to sporo energii. Telefon z właczonym GPS na pełnej baterii działa ok 3-4h.
    Dlatego zastanawiam się czy to ma jakiś sens.

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Kwi 2013 01:24
    Quarz
    Poziom 43  

    opole20 napisał:
    Czyli taka ładowarka samochodowa do telefonu, standardowa do gniazdja zapalniczki - będzie zła??
    Nie, nie będzie, tam przecież jest przetwornica impulsowa obniżająca napięcie do wartości 5,0V.

    opole20 napisał:
    W domu na ładowarce do Samsunga mam parametry 0,7A. Myśle, że przy tych samochodowych jest podobnie. Czyli czas się jeszcze wydłuży??
    Chodzi o to iż chce zrobić "zabezpieczenie" do skutera ze starego telefonu. Ma on cały czas podawać pozycje telefonu (czyli i skutera) Tylko wiadomo iż pobiera to sporo energii. Telefon z włączonym GPS na pełnej baterii działa ok 3-4h.
    Dlatego zastanawiam się czy to ma jakiś sens.
    Patrz wyżej, oraz poszukaj podobnych tematów, na tym forum.

    0
  • Pomocny post
    #7 21 Kwi 2013 01:28
    danthe
    Poziom 29  

    Owszem, ma to sens, najlepiej sprawdzić rzeczywisty pobór prądu za pomocą zwykłego miernika uniwersalnego. Większość ładowarek samochodowych to stabilizatory impulsowe, powinny pobierać ok. 1/2 tego prądu, który jest podany jako znamionowy. Podłącz ładowarkę do telefonu, poczekaj aż bateria będzie naładowana na 100%, załącz GPS, i wtedy zmierz ile pobiera ładowarka. Potem podziel pojemność akumulatora przez zmierzony prąd, a otrzymasz czas pracy.

    0