Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?

Imil 23 Apr 2013 23:13 11727 25
Wago
  • #1
    Imil
    Level 9  
    Witam serdecznie.
    Na wstępie umieszczam link, który pokaże jak ten statek będzie wyglądał:
    http://www.youtube.com/watch?v=3jpFlSdvkSg
    Będzie jednakowoż różnił się kilkoma szczegółami. Trochę poczytałem o silnikach i regulatorach prędkości obrotowej, ale to i tak nie dało mi odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania. Zaznaczam jednocześnie, że poszukuję silnika 3 fazowego, który nie będzie zbyt mocny, aby nie ukręcić wału, ale z drugiej strony, żeby statek ten nie był "ślimakiem" oraz regulatora prędkości obrotowej, który pozwoli mi pływać do przodu i do tyłu. Z tego co się orientuję statek ma wyporność około 6 kilogramów, niestety masy jego nie znam (tej przyszłej bo przecież model nie gotowy jeszcze).
    A oto pytania:
    Jaki rodzaj silnika irruner czy outrunner? Z tego co się orientuję do wody lepszy jest outrunner, ale z niecierpliwością czekam na wasze opinie.
    Jaki silnik 3 fazowy polecacie(głównie zależy mi na tej mocy, aby nie była zbyt wielka zważywszy na gabaryty łodzi)?
    Jaki regulator prędkości obrotowej polecacie (spełniający wyżej wymieniony warunek)?
    Poruszyłbym również kwestię baterii. W moim odczuciu (mam nadzieję, że słusznym) nie ma sensu kupować jakiś drogich baterii, do których trzeba dokupić jeszcze droższe, specjalne ładowarki. Myślałem o zwykłym, żelowym, 12 Voltowym akumulatorze, który można dostać w stosunkowo niewielkich cenach. Przy doborze silnika i regulatora trzeba na to brać poprawkę- prawda?
    Oto rzeczy, o których ja myślałem:
    Turnigy Typhoon 500H 1800kv
    Turnigy 500 H3126 1600kv
    A bateria:
    AKUMULATOR ŻELOWY 12V 4AH YTX4L-BS
    AKUMULATOR NOWY ZELOWY 4,5 Ah 12V HPG 4,5Ah
    O doborze regulatorów nie mam zielonego pojęcia, więc się nie odzywam. Swoją drogą myślałem o takim zestawie, ale nie wiem czy w przypadku łodzi się sprawdzi i sprawi, że będę mógł się cieszyć dynamicznym, ale mimo wszystko spokojnym pływaniem:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22..._X_Car_Brushless_Power_System_1900KV_45A.html
    Przepraszam za taką ścianę tekstu, ale pomimo tego, że bardzo dużo o tym czytam to nadal niewiele wiem. Proszę o wyrozumiałość i serdecznie pozdrawiam.
  • Wago
  • #2
    romanov
    Level 11  
    Ten model jest redukcja co oznacza że jest to miniatura jakiejś oryginalnej jednostki.
    Używanie tak mocnych silników to będą spore koszty bo silnik i regulator nie należą do najtańszych. Po drugie moc tych silników będzie za duża do tego modelu. A dodatkowo będzie problem z odprowadzeniem ciepła z tego silnika.
    Osobiście użył bym silnika szczotkowego speed 480 lub speed 600 i do tego zrobił sam regiel (regulator) Co znacznie obniży koszty a wcale nie obniży dzielności pływania.
    Ale to jest tylko moje zdanie.
    Jest jeszcze jeden problem, że kadłub tej jednostki raczej nie nadaje się do nazbyt szybkiego pływania .
    Pozdrawiam
  • #3
    Madrik
    moderator of Robotics
    Tu się zgodzę.
    Silnik poszukałbym raczej szczotkowy z chłodzeniem płaszczem wodnym. Silniki bezszczotkowe królują w modelach latających z powodu masy. W Modelach wodnych i lądowych nadal 90% modeli korzysta z silników szczotkowych. Są tańsze i prostsze w sterowaniu.
    Jedynie w modelach wyczynowych i zawodniczych, niekiedy korzysta się z silników BL.

    Prędkość należałoby obliczyć wg skali jednostki i tak dobrać śrubę i przekładnię, by osiągnąć podobny rezultat. Masa w modelu wodnym nie odgrywa aż tak wielkiej wagi.
    Poszukaj podobnych modeli wielkością i zobacz jaki jest przekrój silników.
  • #4
    Imil
    Level 9  
    Witam serdecznie.
    Dziękuję bardzo za odpowiedzi i powiem, że mnie przekonaliście z tą różnicą, że:
    Do chłodzenia wykorzystam takie coś:
    http://www.rc-team.pl/3racing-radiator-silnik-klasy-540600-wiatraczkiem-06670011-p-32121.html
    Zastanawiam się nad kupnem tego silnika klasy 600 (chyba, że nie polecacie):
    http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI...ilniki-szczotkowe/Graupner-SPEED-600-84V.html
    Co do silnika myslałem o graupnerze speed 600 12V, ale jest za drogi dla mnie.
    i regulator:
    http://www.rc-team.pl/saisutech-regulator-silnikow-szczotkowy-polecamy-p-31963.html
    Nie wiem czy to jest dobry "zestaw", dlatego czekam na Wasze odpowiedzi. Poza tym jeżeli macie jakiś lepszy pomysł co ma wchodzić w skład tego zestawu to prosiłbym o jakieś sugestie.
    Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.
  • Wago
  • #5
    Madrik
    moderator of Robotics
    To jest regulator samochodowy. Nie nadaje się do statku.
    Elektronika w modelach pływających jest zamontowana w "dryboxie", czyli szczelnym, zamkniętym pojemniku, chronionym przed wodą. Konsekwencją jednak jest brak chłodzenia, bo wentylator chłodziłby nagrzanym powietrzem.
    Dlatego stosuje się chłodzenie wodne. Woda jest pobierana przez otworki w kadłubie, rurkami prowadzona do płaszczy wodnych regulatora i silnika oraz wyprowadzana ponownie na zewnątrz kadłuba. To najlepsza metoda.

    Nie tylko odseparowujesz elektronikę od przewodzącego i korodującego otoczenia, ale wykorzystujesz to otoczenie do chłodzenia.

    A 40zł za silnik? to jest śmiesznie mało jak model tej wielkości. Silniki to obecnie najtańsze elementy modeli, nie licząc serw.

    Pomyśl tak - jak zrobisz to źle, to stracisz wszystko w kilka minut, może nawet sekund. I trzeba będzie wydać kasę raz jeszcze. Jak wydasz trochę więcej i zrobisz to dobrze - będziesz się cieszył przez długi czas.
    Sam sobie odpowiedz czy stać cię na odkupowanie wyposażenia.
  • #6
    Imil
    Level 9  
    Ten graupner, który jest na 12 V kosztuje około 100 złotych, więc to nie jest mało (jak na silnik szczotkowy). Poza tym nie wiem, czy jest sens zakupu tego chłodzenia (oczywiście szukam tylko argumentów za i przeciw) gdyż nie jest to iście wyścigowy model, więc myślę, że silnik nie będzie miał się kiedy nagrzać, jednakowoż mogę się mylić (przy okazji pomysł zakupu tego chłodzenia uważam za dość sensowny). Ale nie do końca zrozumiałem o co chodzi ze stratą całego wyposażenia- zatonięcie czy coś w ten deseń?
    1-Myślicie, że ten silnik, który przedstawiłem wyżej może się sprawdzić, czy z nim coś nie tak?
    2-Nie mam pojęcia w takim razie jaki regulator wybrać bo nie wiem jak odróżnić czy szkutniczy czy samochodowy (w tamtym nie było żadnej wzmianki).
    3-Czy to chłodzenie może być takie? Oczywiście odpowiednio dobrać trzeba średnicę:
    Płaszcz wodny do silnika klasy 540;
    natomiast te rurki (doprowadzające i odprowadzające wodę) wykonałbym z jakiegoś metalu, który bym odpowiednio dogiął.

    EDIT:
    Znalazłem taki oto regulator:
    http://sklep.avt.pl/p/pl/485954/modelarski+re...unkowy+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.html

    Słyszałem, że ma dość pochlebne opinie.

    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #7
    Inkwizycja
    Level 28  
    Może to ci pomoże w wyborze silnika:
    Quote:
    Na przykład model napędzany miniaturowym silnikiem 4,5V od kolejek elektrycznych PIKO z przekładnia 1:4 zasilany napięciem 7,2V (9W) umożliwiał rozwijanie prędkości 2,8km/h. Z silnikiem o mocy 27W model rozwijał prędkość 6,5km/h, silnik 65W zapewniał prędkość- 10km/h, a silnik o mocy 140W- nawet do 14km/h. Stosowano przy tym dwułopatową śrubę fabryczną (Φ55mm)


    Cytat z książki: "Budowa i pilotaż radiomodeli" opisuje konkretnie ten model.
  • #8
    superkonto13
    Level 10  
    Madrik wrote:

    To jest regulator samochodowy. Nie nadaje się do statku.

    a co to ma do rzeczy jak on ma miec silnik 600 ktory ci pobierze moze 10A no max 20 jak mu dasz w palnik i zatrzymasz go reka... silnik tez bez chlodzenia wodnego bedzie plywac i plywac.. tak stworzonym kadlubem NIGDY nawet przy nie wiadomo jak chlodzonym i nie wiadomo jak mocnym silnikiem nie bedziesz plywac szybko.. bo kadlub tego typu ci tego nie przeniesie wiec bez sensu tu wogole dawac cos mocniejszego od 600.

    odpowiedzi na ostatnie pytania autora
    ad 1 dobry silnik 600 graupnera to nie zniszczalny silnik ktory ma spory moment i nieco mnijesze obroty od 500 wiec jest zalecany do lodek...
    jeszcze raz wspomnij tylko ile ma dlugosci i wagi ta ew lodz?
    ad 2zwykly do autek bez krempacji... tylko przy pradach powyrzej 70A ktore ci odlutuja styki i spala silnik oraz ktorych nigdy tam nie uzyskasz potrzeba chlodzenia wodnego badz wiekszego radiatorka,,, duzo regulatorow do mocy 20A nie ma nawet zadnego radiatora...
    ad3jak juz chcesz chlodzenie to rurki aluminiowe.. latwo sie owija wokol silnika i dobrze przewodza cieplo...

    a i na poczatku podales jakies dziwne zasilanie.. wes najlepiej jakies z wiertarki akumulatorowej badz jakies nicd (ktore w sumie juz wycofali) badz nimh z napieciem ok 6-9v bo w tych napieciach pracuja regulatory innych nie lubia (w autkach sie jezdzi na 7.2 i takie maja specyfikacje wiec to jest tego przyczyna) najlepiej gotowy pakiet z pojemnoscia ok 2000 albo lepiej wiecej zeby to mialo sile dac to 10 A
    wiadomo ze lepsze sa te wszystkie li -fe/pol itp ale do nich musial bys miec profesjonalna ladowarke z balancerem + lepszy regulator bo one potrafia sie zapalic jak ktos nie umie ich uzytkowac..

    Pisownia. Tak napisany post jest równoznaczny z pluciem w twarz rozmówcy.
    Proszę poprawić wszystkie błędy, albo wyciągniemy konsekwencje. Regulamin forum obowiązuje każdego użytkownika. Także ciebie.
  • #9
    Imil
    Level 9  
    Witam.
    Dziękuję za odpowiedź. Takie akumulatory podałem bo są w miarę kompaktowe i mają małą wagę tzn. około 1 kg. łodź razem z całym osprzętem nie ma być cięższa niż 6 kilogramów. Długość około 1 metra szerokość to jakieś 30 cm w najszerszym miejscu.
    Chyba wybiorę ten regulator, który wcześniej podałem chyba, że ktoś ma lepszy pomysł bo powiem, że mi ta 600 graupnera się całkiem podoba.
    Z tym akumulatorem to się jeszcze zastanowię. Bo chciałem sobie zrobić oświetlenie na statku 12 V, ale widzę, że te małe żaróweczki też są na 6 V, więc się jeszcze zastanowię. A tak przy okazji: takie żaróweczki 6V są dużo słabsze (słabiej świecą) od tych na 12 V. Bo jak patrzę na różnorakie zdjęcia to aż tak kolosalnej różnicy nie widać.
    Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.
  • #10
    superkonto13
    Level 10  
    Imil wrote:
    Takie akumulatory podałem bo są w miarę kompaktowe i mają małą wagę tzn. około 1 kg

    yy 1kg akumulator to będzie ok 1/5 wagi twojej lodzi a to dość sporo.. może lepiej zainwestować w jakiś NiMh? twoje aku maja ok 4-4.5Ah i 12v wiec należało by jakoś zmniejszyć ich napięcie, bo bardzo rzadko spotyka się regulator do tak dużego napięcia (standartowy zakres 6-9v)..
    skoro interesują cię lampki 6v to ja osobiście widział bym w roli ich zasilania
    przykładowy aku do lampek 6v ew 2 takie do 12v
    http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/AKUMULA...-NiMH-700-mAh-Kostka.html?ob=p.priceAn&od=ASC
    mala pojemność, ale po co większa żaróweczki biorą tyle co nic... a są tanie..

    a do silnika tak typowo bierze się coś w stylu pakietu 7.2v i tu jest pytanie jak długo chcesz tym pływać, bo możesz kupić za ok 40 zł taki ok 1.8Ah albo za ok 100 zł taki 4Ah
    na takim 1.8 to w zależności od oporów będzie różnie, ale myślę, że 10 min to da rade... albo żelowe ale znacznie mniejsze pojemności aby to było lekkie...
    i nie żebym cie chciał dobić ale twoja łódeczka będzie pływać pewnie do 20 km/h , bo przy tej masie i konstrukcji obawiam się, że więcej ci się nie uda...

    wybacz autorze ze akurat w twoim temaciku ale muszę to napisać
    droga administratorze:
    Bardzo ubolewam nad tym, że obraziłem drugą osobę, jednakże proszę mnie zrozumieć ten człowiek napisał wielką bzdurę, a ja jako modelarz i zawodnik co prawda w innej kategorii łódek musiałem ujawnić prawdę jaką ten użytkownik forum próbował zataić. Podobnież z ortografią mam problemy, a jakoż że nie jestem istotą pozbawioną wad to zrobię wszystko co w mojej mocy aby się poprawić jednakże mogę zapewnić ze mam potwierdzoną dysleksję od wielu lat. Podsumowując za problem, błędy i "plucie w twarz" przepraszam i obiecuje poprawę.

    edit to poprawienie linku bo się przycioł

    Moderated By Madrik:

    Otrzymujesz ostrzeżenie. Najwyraźniej nie wziąłeś sobie próśb do serca.
    Dysleksję może i masz potwierdzoną, ale nie widać tu objawów typowej dysleksji tylko nieuctwa i lenistwa. W epoce, gdy co druga przeglądarka automatycznie poprawia pisownię, a tę funkcje posiada także nasze forum (wystarczyło kliknąć w jeden przycisk "Pisownia" przed wysłaniem postu). Niekorzystanie z tego jest po prostu jawny leceniem w tzw. kulki.

  • #11
    Imil
    Level 9  
    W żaden sposób mnie to nie dobije, tyle mi wystarczy. A co do akumulatorów- jakie byście polecili bo jakoś nie mam rozeznania. Co do czasu pływania chciałbym go wydłużyć do jakiś 30 minut maksymalnie. Chciałbym przekroczyć 20 minut, bo 10 to trochę mało.
    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #12
    superkonto13
    Level 10  
    autorze wybacz mam nadzieje ze to zrobie ostatni raz w akurat twoim temacie ... w sumie to nawet prosze admina po przeczytaniu tego o usuniecie postu ale chce zeby poczatkowo zaistanial publicznie...

    drogi adminie nie wiem o jakie kulki ci chodzi ale jak chesz to czy tenis stolowy czy bilard (choc w to grac wlasciwie nie umiem) mozemy zagrac nawet ci powiem z wielka checia.. bo jak bys nie zauwazyl staralem sie bardzo unikac bledow i nawet polskie znaki wstawialem.. wg mojej mozilli nie bylo tam juz bledow (mowa o ostatnich postach nie tych ktore slusznie poprawiles) w kazdym razie jezeli jednak nie spelniam kryteriow aby istniec na tym forum to z checia przyjme kare jaka mi wymierzysz a nawet licze sie z ew usunieciem konta (powstanie wtedy kolejno najpierw superkonto14 potem 15 itd - jesli zajdzie u mnie potrzeba uczestniczenia w forum)
    w kazdym razie ja sie staralem ale skoro dalej twierdzisz ze jest zle ukaraj mnie.

    ps w sumie autorze to te twoje aku sa dobre choc ja bym wybral wsrod nich mniejsze pojemnosci tak zeby 2 akku nie wazyly 3kg czy 2 a 1.5 badz 1 a wiesz mi pradu im spokojnie starczy... tylko pamietaj jak silnik opada z mocy to szybciej niz szybko do brzegu bo zelowe nie lubia byc rozladowywane do "zera"
  • #13
    Madrik
    moderator of Robotics
    superkonto13 wrote:
    nie wiem o jakie kulki ci chodzi...
    ... bo jak bys nie zauwazyl staralem sie bardzo unikac bledow i nawet polskie znaki wstawialem...


    Chodzi o takie kulki:

    superkonto13 wrote:
    Autorze wybacz. Mam nadzieje ze to zrobię ostatni raz w akurat twoim temacie ... W sumie to nawet proszę admina, po przeczytaniu tego, o usuniecie postu, ale chce żeby początkowo zaistanial publicznie...

    Drogi adminie nie wiem o jakie kulki ci chodzi, ale jak chcesz, to czy tenis stołowy, czy bilard (choć w to grać, właściwie nie umiem), możemy zagrać.N awet ci powiem z wielką chęcią.. Bo jak byś nie zauważył starałem się bardzo unikać błędów i nawet polskie znaki wstawiałem.. Wg mojej Mozilli, nie było tam już błędów (mowa o ostatnich postach nie tych, które słusznie poprawiłeś). W każdym razie, jeżeli jednak nie spełniam kryteriów, aby istnieć na tym forum, to z chęcią przyjmę karę jaką mi wymierzysz, a nawet liczę się z ew. usunięciem konta (powstanie wtedy kolejno najpierw superkonto14 potem 15 itd - jeśli zajdzie u mnie potrzeba uczestniczenia w forum).
    W
    każdym razie ja sie starałem, ale skoro dalej twierdzisz, że jest źle, ukarz mnie.

    PS. W sumie autorze, to te twoje akumulatory są dobre. Choć ja bym wybrał z pośród nich, mniejszej pojemności, tak żeby 2 akumulatory nie ważyły 3kg czy 2, a 1.5 bądź 1, a wierz mi, prądu im spokojnie starczy... Tylko pamiętaj, jak silnik opada z mocy to szybciej niż szybko do brzegu, bo żelowe nie lubią być rozładowywane do "zera".


    Jakoś nie zauważyłem, żebyś się starał. Przy czym,, już w mniej niż połowie tekstu dałem sobie spokój z przecinkami. Za dużo ich brakowało. Dlatego ograniczyłem się do drobnych uzupełnień.

    A polskie znaki diakrytyczne nie są ozdobnikami w tekście, żeby je wstawiać co jakiś czas. A na pewno ich umieszczenie w kilku miejscach nie jest powodem do dumy.
    Równie dobrze mógłbyś się kolegom pochwalić, ze kiedyś nawet tyłek podtarłeś. Raczej cię za to nie pochwalą, a pomyślą o tym, ile razy tego nie zrobiłeś, a im rękę podawałeś.

    Pomijam już niską wartość merytoryczną postu i pewne błędy w myśleniu, których modelarz rzekomo startujący w zawodach, nie powinien popełnić.
    To już temat na inną dyskusję.
  • #14
    superkonto13
    Level 10  
    Madrik wrote:

    Jakoś nie zauważyłem, żebyś się starał. Przy czym,, już w mniej niż połowie tekstu dałem sobie spokój z przecinkami. Za dużo ich brakowało. Dlatego ograniczyłem się do drobnych uzupełnień.


    sprawdz sobie... dalem kilka postow gdzie bledy jesli sa to minimalne... np post z 14 Maj 2013 18:43 w tym temacie

    Madrik wrote:

    A polskie znaki diakrytyczne nie są ozdobnikami w tekście, żeby je wstawiać co jakiś czas. A na pewno ich umieszczenie w kilku miejscach nie jest powodem do dumy.


    choc to troche nie normalne podczas tworzenia tekstow w internecie ale tu masz racje bo regulamin forum ktory kazdy uczestnik forum musial przeczytac oraz potwierdzic mowi jasno.

    Madrik wrote:

    Równie dobrze mógłbyś się kolegom pochwalić, ze kiedyś nawet tyłek podtarłeś. Raczej cię za to nie pochwalą, a pomyślą o tym, ile razy tego nie zrobiłeś, a im rękę podawałeś.


    czy mi sie wydaje czy wlasnie wziosles sie na wyzyny swojej inteligencji i postarales sie mnie obrazic?

    Madrik wrote:

    Pomijam już niską wartość merytoryczną postu i pewne błędy w myśleniu, których modelarz rzekomo startujący w zawodach, nie powinien popełnić.


    chcesz zebym ci to jakos udowodnil? nie ma prolemu.
    drazni mnie jednak twoje podejscie bo jak na pseudo modelarza z zekomo wiedza teoretyczna to jestes zbyt przemadrzaly... a nie masz wiedzy ktora muglbys sie pochwalic.. dla przykladu o regulatorze- wykazales co najwyzej glupota.. chcesz wiedziec jak jest z tym naprawde?
    regulator samochodowy , samolotowy , a wodny (pominmy helikopterowy)
    samochodowy
    -jest do ustalonych napiec od 6v do 8.4v bo takie sa ograniczenia klasowe w autkach
    -chlodzony powietrzem ale w zamknietej obudowie wiec musi miec radiator
    - ma mozliwosc jazdy w przod i w tyl oraz nowe hamowania
    lotniczy
    -ma wiekszy zakres napiec
    -nie ma chlodzenia bo ma zreguly duzy przeplyw powietrza wokol
    -musi byc lekki wiec konstrukcja delikatniejsza niz w przypadku pozostalych
    -ma mozliwosc krecenia silniczkiem tylko w 1 strone
    szkutniczy
    -w wiekszosci to poprostu regulator z autek lecz
    CZASEM tylko chlodzony woda w 90% robi sie tak ze kupujesz samochodowy a za np 2-10zl kupujesz mu blaszke z przeplywem wodnym wtedy odpinasz radiator i matujesz wodne chlodzenie --- jej!!! jakie to nie samowite co potradimy w 21 wieku co nie?
    -nie ma tu problemu z kierunkami plywania jak w samolocie wrazie czego ludz da rade powoli sie cofac
    -no i nie ma potrzeby zeby byl wodoodporny bo i tak ludz musi byc szczelna wiec to ew pisza jako chwyt marketingowy (tak samo z serwami) bo regulator musi biec dostep do 3 elementow ktore zapewniam cie wody nie lubia... silnik akku i odbiornik.. zaden nie lubi wody

    i to sa roznice a nie gadanie ze zatonie ze sie nie nadaje i moze jeszcze bomba tam wybuchnie --- choc to ostatnie ktore dodalem jest akurat mozliwe, akku o nazwie z seri LiPol podczas rozladowania do 0 moga sie zapalic badz jesli jest to robione zbyt duzym pradem to nawet moga spowodowac wybuch.

    i nie zebym byl zlosliwy ale takie sa fakty..

    ps
    szkoda tylko ze z tematu ktory mial kolega o swoim modelu zrobilismy wojne ktora i tak musze przegrac ja bo poprostu dasz mi bana a to co ci sie nie podoba usuniesz :|

    Rozmawialiśmy już o tym wiele razy. I kompletnie to do ciebie nie dociera.
    W tej sytuacji, faktycznie - kwalifikujesz się już do wyciągnięcia poważniejszych konsekwencji. Nawet dyskutując o swoich błędach - i tak je robisz. Sam sobie powiedz, na co zasługujesz?
  • #15
    Madrik
    moderator of Robotics
    Kolega z superkontem, lubi bić pianę i najwyraźniej ma za nic zwracanie uwagi. Za co oczywiście dostanie odpowiednią "nagrodę".

    O zawartości merytorycznej porozmawiam z nim sobie poza forum, żeby nie robić OT.

    Dobór pojemności akumulatora jest dość łatwy.
    Przyjmujemy, maksymalny prąd silnika, jaki pobiera z nominalnym obciążeniem, np. śrubą. Np. 30A.

    Przyjmujemy, że prąd pobieramy przez założony czas, czyli np. 30 minut.

    Mnożymy prąd przez czas w godzinach - 15 Ah. To minimalna pojemność akumulatora, dla założonego poboru przy założonym czasie. 0,1 godziny to 6 minut. 0,5h to 30 minut.

    Teraz musimy uwzględnić wydajność prądową wybranego akumulatora.

    Ogniwa LIxx - 10C pakiet 15Ah pozwoli pobrać 150A.
    Ogniwa NIxx - 1C - pakiet 15Ah pozwoli pobrać 15A.
    Ogniwa Pb - 0,1C - pakiet 15Ah pozwala pobrać 1,5A.

    Dlatego w przypadku ogniw mało wydajnych, musimy założyć większą pojemność, żeby akumulator mógł dostarczyć maksymalny prąd.

    W tym wypadku:
    Lixx - Bez zmian. Akumulator 15Ah da radę.
    Nixx - Musimy zwiększyć pojemność przynajmniej dwukrotnie - czyli 30Ah.
    Pb - Jak wyżej, ale aż dwudziestokrotnie, by uniknąć uszkodzenia akumulatora.
    Reszta to kalkulacja kosztów i miejsca.

    Oczywiście założone wartości są minimalne dla danego typu ogniwa. Bez większego problemu można znaleźć ogniwa, które mają podwyższoną wydajność nawet 3-5 krotnie względem podanego przykładu.
  • #16
    superkonto13
    Level 10  
    Nagród nigdy na forach się nie bałem i tu też nie za bardzo. Można będzie dla odmiany zaobserwować pewną zmianę w moich postach ale to dlaczego wie tylko Madrik.

    Z tego co podałeś ja jednak bym wykluczył akumulatory typu Lixx autor tematu nie posiada pewnie zaawansowanej ładowarki do tego typu akumulatorów. Biorąc jeszcze pod uwagę napięcia jakie silnik czy światełka wymagają to będzie to kilka cel wiec bez balansera się nie obejdzie. Nie wspominając już o tym co napisałem wyżej jeżeli nie mamy także sprytnego regulatora to ten akku może się zagotować a w gorszym przypadku zapalić.

    Prąd jaki ten silnik weźmie zakładając mu dość sporą śrubę nie przekroczy 20 A. Wiec lepiej oblicz dla 20 i to już będzie z zapasem.
  • #17
    sp3sue
    Level 10  
    Witaj Imil. Ja zbudowałem dwa takie modele na podstawie planów zamieszczonych w książce p.Wojciechowskiego "Budowa i pilotaż radiomodeli" z 1972 roku. Pierwszy o dł. 103 cm, drugi połowę mniejszy. w tym większym zastosowałem silnik od uszkodzonej wiertarki "Makita", a w mniejszym silnik od uszkodzonej wiertarki "Black Decker" mowa oczywiście o wiertarkach akumulatorowych. Spróbuj może zdobyć silnik tą drogą, a będzie znacznie taniej. Do zasilania modelu większego zastosowałem 2 akumulatory żelowe 6V/4,5Ah (łączone szeregowo) koszt 2x16=32 zł, a model mniejszy zasilany jest z 2 Li-ionowych wyjętych z baterii od laptopa,połączonych również w szereg (7,4V). Oba modele świetnie pływają. Dodam, że w moim mieście 2 kolegów również takowe modele buduje. Jutro zamieszczę kilka zdjęć obu modeli.Powodzenia w budowie.
  • #18
    sp3sue
    Level 10  
    Zgodnie z wczorajszą obietnicą wstawiam kilka fotek moich 2 "Bałtyków". Modele jeszcze nie są ukończone więc proszę wszystkich o wyrozumiałość, przecież to tylko hobby :-)


    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?
    Ale oba pływają doskonale, a reszta to tylko kosmetyka hi-hi
  • #19
    Imil
    Level 9  
    Super. Dziękuję za odpowiedzi. Jak coś się dalej "posunie" w budowie, z pewnością wstawię zdjęcia.
    Pozdrawiam.
  • #20
    sp3sue
    Level 10  
    Pytaj Imil, a ja postaram się Tobie pomóc w końcu mam już za sobą dwa etapy hi. Powodzenia w konstruowaniu !
  • #21
    Imil
    Level 9  
    Witam ponownie. Proszę powiedz mi z czego zrobiłeś ten niebieski "wiatrołap" na szczycie nadbudówki?
    Poza tym wpadłem na pomysł, żeby oświetlenie na statku włączać poprzez radio. Wspomnę, że mam Turnigy 9x V2. Da się tak zrobić?
    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #22
    Madrik
    moderator of Robotics
    Albo serwo napędzające wyłącznik albo poszukaj gadżetu "RC Switch".
  • #23
    Imil
    Level 9  
    Witam. Mam ponownie pytanie. Nie wiem czy to jest dobra wtyczka do odbiornika
    http://sklep.avt.pl/p/pl/46793/korpus+zlacza+zenskiego+3x1.html
    Nadmienię iż mam aparaturę turnigy 9x V2. Znaczy i tak już kupiłem te wtyczki, ale nie kosztują "majątku" ;D Myślicie, że będą pasować? A jeżeli nie to gdzie mogę nabyć pasujące?
    Dodam również, że byłby one najbardziej podobne do wtyczki znajdującej się na "zworce" załączonej w zestawie. Jednakowoż nie były identyczne.
    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #24
    wojtek 9007
    Level 39  
    Witam - pasującą wtyczkę z przewodem kupisz tu ;Modele.sklep.pl pod nazwą
    przewód serwa z wtyczka. Ta twoja może jest dobra ale to ty musisz sprawdzić.
    Oryginalna wtyczka posiada z boku wypustkę ( żeby nie pomylić kierunku wpinania )
    Pozdrawiam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?
  • #25
    Imil
    Level 9  
    Witam serdecznie.
    Minęło trochę czasu, od założenia tego tematu. Niestety nie udało ukończyć mi się modelu, zostało mi jeszcze sporo pracy, ale podzielę się tym co do tej pory zrobiłem.
    Najpierw co jest "na pokładzie":
    Zwykły silnik szczotkowy klasy 580.
    Regulator dwukierunkowy
    http://sklep.avt.pl/avt5190.html
    Teraz widzę, że głupio zrobiłem go wybierając- mam tu na myśli to, że można wykorzystać jedynie 50% mocy płynąc w tył (dla mnie jest to wada).
    Serwomechanizm:
    Blue Bird Serwo BMS-621MG 6,4 kg.
    Oraz dwa RC Switch'e służące do: pierwszy, włączania oświetlenia nadbudówki oraz drugi, do włączania oświetlania pokładu.
    Oświetlenie nadbudówki to 12 żarówek 6V połączonych po dwie szeregowo i tak połączony zestaw, w stosunku do pozostałych podłączony jest równolegle (mam 12 voltowy akumulator). Oświetlenie pokładu to 7 diod LED 3mm 12V.

    Co do zdjęć- są one niestety dość nieaktualne, bo z czerwca. Od tamtej pory sporo przybyło, chociażby wspomniane oświetlenie. W najbliższym czasie raczej się nie zanosi, jednakże postaram się jak najszybciej uaktualnić fotografie. Wiem, że mało kogo obchodzi to jak mi to wyszło, jednak przez szacunek do osób, które mi pomagały chciałbym tutaj pokazać owoc swojej pracy.
    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?

    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #26
    1 PAWEL
    Level 42  
    Imil wrote:
    Regulator dwukierunkowy
    http://sklep.avt.pl/avt5190.html
    Teraz widzę, że głupio zrobiłem go wybierając- mam tu na myśli to, że można wykorzystać jedynie 50% mocy płynąc w tył (dla mnie jest to wada).


    W sprzedaży są regulatory samochodowe dwukierunkowe takie stosowałem do modernizacji motorówek Hsp w cenie 50-60 zł,
    przeznaczone do silników klasy 500- 600.
    Założenie wentylatora poprawia chłodzenie.

    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?

    Występuje trochę zmodernizowana wersja regulatora o rozszerzonym napięciu zasilania (Napięcie zasilania 7,2 V-16V).

    Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator? Model statku Bałtyk - Jaki wybrać silnik i regulator?