Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

opel corsa b 1,2 8v '96 - wentylator chłodnicy nie załącza się

przemoleks 25 Apr 2013 15:41 25224 13
  • #1
    przemoleks
    Level 9  
    Witam,
    Mam problem z moją Corsą 1.2 8v 1996r. Zauważyłem niedawno, że stojąc w korku grzeje się silnik. Temperatura sięgała 100 stopni. Szukając po różnych forach wyczytałem, iż padł czujnik temperatury, który jest przy chłodnicy, więc spuściłem wodę i go wymieniłem, lecz niestety problem nie zniknął - gdy temperatura sięga wrzenia, wentylator nadal się nie włącza.
    - Termostat działa na pewno, chłodnica jest cała gorąca u góry jak i na dole.
    - Bezpieczniki w samochodzie sprawdzałem, są ok.
    - Sprawdzałem na krótko, wentylator działa.
    - Sprawdzałem na krótko, wentylator poprzez wtyczkę przy czujniku temperatury (tego przy chłodnicy, bo innego drugiego nie ma) i tak, że się załączył, czyli okablowanie ok, czujnik-wtyczka przy wentylatorze ok.
    - aaa i uszczelka pod głowicą ok.

    W czym tkwi problem? Słyszałem o jeszcze jakichś innych czujnikach, lecz nie wiem gdzie one są. Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam, Przemek.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    opamp
    User under supervision
    Napięcie dochodzi do wtyczki?
    Czujnik stary było trzeba wykręcić podgrzać opalarką i czekać na efekty a nie wymieniać.
    Skoro wszystko sprawdziłeś to musi działać ;)
  • #3
    trans-serwis
    Level 39  
    przemoleks wrote:
    W czym tkwi problem?
    Wcześniej ci się załączał wentylator przy temp. 100 stopni?
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    trans-serwis
    Level 39  
    Motronic wrote:
    To wymień termowłącznik i już jak na krótko chodzi.
    On już to zrobił.
    przemoleks wrote:
    Szukając po różnych forach wyczytałem, iż padł czujnik temperatury, który jest przy chłodnicy, więc spuściłem wodę i go wymieniłem, lecz niestety problem nie zniknął
  • #7
    przemoleks
    Level 9  
    opamp wrote:
    Napięcie dochodzi do wtyczki?
    Czujnik stary było trzeba wykręcić podgrzać opalarką i czekać na efekty a nie wymieniać.
    Skoro wszystko sprawdziłeś to musi działać ;)


    napiecie dochodzi napewno

    Dodano po 3 [minuty]:

    trans-serwis wrote:
    przemoleks wrote:
    W czym tkwi problem?
    Wcześniej ci się załączał wentylator przy temp. 100 stopni?



    wczesniej temperatura nie dochodziła do 100 stopni . była zima i samochod trzymał stałą temperature 95 stopni. gdy jestem w trasie temperatura tak ze trzyma sie 95 stopni ale to raczej powiew wiatru podczas jazdy chłodzi chłodnice. na postoju samochod sie grzeje bo wentylator sie nie włącza. ;/ nie wiem co jest. płyn tak że mam nowy . boje sie zagrzać go powyrzej 100 stopni i sprawdzić czy sie włączy. ;/
  • #8
    benyy1
    Level 17  
    jak kupowałeś termowłącznik powinno być na nim napisane przy jakiej temperaturze załącza
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    przemoleks
    Level 9  
    darecki_j wrote:
    Pewnie China ;)


    Właśnie że nie china bo poprosiłem od razu o jakis z górnej półki bo wiem iż te tanie starczaja na chwile.
  • #11
    opamp
    User under supervision
    Wykonaj procedurę w pierwszej odpowiedzi za dużo marudzisz.
  • #12
    ociz
    Moderator of Cars
    100 stopni to normalna temperatura dla Opla na postoju, problem jest tylko taki że Corsy i Tigry w odróżnieniu od innych modeli pokazują temperaturę bliższą prawdziwej. Ważne tylko żeby układ był zamknięty (szczelny) i wlany odpowiedni płyn, nigdy woda!
  • #13
    leburaque
    Level 17  
    Nie no, Panowie, rwę już włosy z głowy. Mam dokładnie ten sam problem. Wymontowałem i wymieniłem czujnik/termostat na chłodnicy i dupa zbita, nic nie pomogło. Zwarcie na krótko tego obwodu powoduje natychmiastowy start wentylatora, wpięcie go w termostat nie powoduje nic. Termostat jest nowy, gorący jak diabli, a nie załącza wentylatora ani-ani. Wziąłem na wszelki wypadek najlepszy czujnik jaki był w moim miasteczku dostępny, wymieniłem uszczelkę, sprawdziłem kable, zakupiłem dobry płyn do chłodnicy. Nic, nic, nic.

    Stary termostat grzałem przez pół godziny - pewne jest, że nie bangla, nie daje żadnego przejścia mimo, że jest ostro rozgrzany. Wcześniej temperatura nie przekraczała 95*, teraz rośnie do oporu i tylko włączonym ogrzewaniem mogę ją zbijać.

    Wymieniłem też czujnik temperatury na bloku, tak na wszelki wypadek, sprawdziłem styki, kable, cholera wie co jeszcze.

    Dlaczego zwarcie instalacji załącza obwód, a nowy termostat nie chce go włączyć? Napięcie za niskie? O co tam może chodzić?
  • #14
    leburaque
    Level 17  
    OK, mam rozwiązanie. Spiąłem na krótko wentylator, jeździłem z włączonym wentylatorem cały czas, a temperatura na zegarach wskazywała cały czas, że silnik się gotuje. A przecież wymieniłem oba czujniki, skoro błąd P0505 wskazywał czujnik temperatury na bloku, a na dodatek stary termostat na chłodnicy nie włączał wiatraka.

    Poszedłem więc po rozum do głowy i wykręciłem nowy czujnik (termostat chłodnicy). Podpiąłem kable od omomierza, wrzuciłem nowy termostat do wrzącej wody, gotowałem i okazuje się, że nowy czujnik nie otwierał obwodu przy tej temperaturze (woda wrze w 100*c :D). Potem grzałem go lutownicą, temperaturę powinien mieć min. 110*c i też nic. Pojechałem wymienić, przyjęli mi reklamację, nowy czujnik zanim zamontowałem również gotowałem i ten akurat przy 95-100*c otwierał obwód, czyli załączał wentylator na chłodnicy. Kwestia wentylatora rozwiązana. Nauczka - nowe/czy nie nowe, trzeba sprawdzić, czy działa.

    Co za badziewiarstwo. Nowy produkt, a nie działał. Kiedyś mi mechanicy mówili o tym, że jak części nie są oryginalne, to albo się trafi, albo nie. Teraz wierzę im na słowo.

    A teraz słówko o czujniku na bloku i od razu pytanie do ekspertów: jaki opór powinien mieć czujnik temperatury na bloku silnika oryginalnie? Stary czujnik ma 1145 omów w stanie spoczynku, i podaje właściwe wskazanie na zegarach tej Corsiny. Nowy czujnik ma 1095 omów w stanie spoczynku. Jeśli opór jest mniejszy, to analogicznie zawsze będzie wskazywał wyższą temperaturę niż ten stary. Stąd panika, bo na zegarze silnik się gotuje, a tu nie ma powodu do niepokojów. Pytanie więc - szukać tak długo, aż się trafi porządny czujnik, czy olać i zamontować opornik o właściwościach tej różnicy (50 omów)?