Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ATMega32 - Proszę o pomoc w kompletowaniu elementów do swojego pierwszego układu

28 Kwi 2013 22:38 7734 54
  • #1 28 Kwi 2013 22:38
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 28 Kwi 2013 22:46
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Witaj,

    Gdybyś jeszcze napisał, co planujesz budować, to moglibyśmy Ci pomóc :)
    Jeżeli masz konkretny cel, to najpierw go zaprojektuj i dopiero kompletuj zamówienie.

    Tej płytki nie kupuj. Kup taką, która mają powyżej 800 pól i po dwie szyny zasilania z obu stron.
    Coś jak te: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/plytka-stykowa-zasady.html

    Zaglądnij także do spisu treści w linku powyżej.

    0
  • #3 28 Kwi 2013 22:56
    ublizzard
    Poziom 11  

    lubelaczek napisał:
    Oprócz tego koszyk na baterie :
    http://allegro.pl/koszyk-zasobnik-na-baterie-4xaaa-r03-kwadrat-i3165132420.html
    albo AA, w sumie mi to obojętnie bo mam i takie i takie akumulatorki, 1.2V każdy
    4X1.2V = 4.8V - czy to wystarczy ? Bo wiadomo, że te 4.8 V osiągnę po pełnym naładowaniu. Może lepiej będzie dać box'a z 6-oma bateriami ? Bo przecież i tak napięcie będzie szło przez stabilizator.

    Musisz mieć napięcie większe niż 5V jeśli chcesz używać stabilizatora.
    Przydały by się kondensatory ceramiczne 100nF.
    Co do przewodu Ethernet to chyba jednak lepiej kupić gotowe zworki za około 20zł.

    0
  • #4 28 Kwi 2013 23:14
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • Arrow Multisolution Day
  • #6 28 Kwi 2013 23:26
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 28 Kwi 2013 23:34
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    lubelaczek napisał:
    takie kondensatorki mogą być ? ;)

    Tak.

    lubelaczek napisał:
    Czy ona ma 2 szyny zasilania ?

    Podałem Ci link gdzie jest to opisane - sprawdź to się nauczysz jak rozpoznać.

    lubelaczek napisał:
    Czy cena jest ok ?

    Tak.

    lubelaczek napisał:
    Trochę to dla mnie dziwne, że te płytki więcej kosztują niż sam mikrokontroler.

    To normalne :)

    Nie spiesz się, tylko dużo czytaj przez długi weekend i odłóż zakupy na później.
    Zaplanuj najpierw, co będziesz chciał zrobić w najbliższym miesiącu i takie części kup.


    No i poszukaj u rodziny zbędnych starych urządzeń elektronicznych :)

    0
  • #8 28 Kwi 2013 23:38
    199693
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 28 Kwi 2013 23:43
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 28 Kwi 2013 23:49
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Kwarce są tanie więc możesz kupić różne (max to co pisze w nocie katalogowej mikrokontrolera). Warto także dorwać jakiś stary zegarek elektroniczny i wyciągnąć z niego kwarc 32,768kHz lub kupić nowy.

    Tak mają wewnętrzny generator RC, ale kwarce i tak kup.
    Szczegółów nauczysz się później.

    0
  • #11 28 Kwi 2013 23:52
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 29 Kwi 2013 07:06
    glecki
    Poziom 20  

    Kolego ja tak zaczynałem.Kupiłem Atmege 32 i płytkę uniwersalną pasującą do procka.Zamontowałem podstawkę i w koło goldpiny.Tylko rezonator i kondensatory wlutowałem na stałe.Kupiłem przewody goldpin męskie i mogę konfigurować mój układ jak mi się podoba.Jeśli chodzi o wyświetlacze LED bardzo szybko z nich zrezygnowałem i kupiłem LCD.Czym większy tym lepszy,ale oczywiście cena.W trakcie nauki na LCD będziesz mógł wyświetlać zmienne,zależności itp. po to aby zrozumieć zasadę działania.W tej chwili mam do w/w płytki podpięty moduł RTC TINY z zegarem DS1307 i pamięcią EEPROM 24C32.Dodatkowo na małej płytce uniwersalnej mam cztery przyciski.Wszystko połączone golpinami.Jeśli chodzi o zasilanie korzystam z napięcia +5V z portu USB komputera.Programator to STK 200 z którego korzystam dotychczas.Niestety w tym przypadku musisz mieć port LPT w komputerze.Kupiłem dwa programatory USB ISP i żaden m moim Bascomem nie chce działać.Jeśli chodzi o literaturę zaczynałem od Oślej Łączki z EP,a teraz korzystam z książki Programowanie mikrokontrolerów w języku Bascom Marcina Wiązani.I jeszcze jedna rada,nie staraj się na początek zrozumieć wszystkiego,kup niezbędne minimum a z czasem zaczniesz świadomie dodawać elementy które Ci będą potrzebne.Powodzenia

    0
  • #13 29 Kwi 2013 09:26
    GanzConrad
    Poziom 21  

    nie widzę, żeby ktoś napisał, że rezystory w obudowie 0805 SMD (tak samo kwarc) nie za bardzo pasują do płytki stykowej - kup THT (przewlekane). Poza tym nie polecam płytki stykowej, jak coś nie będzie działać to poszukiwania błędu doprowadzą Cie do niedziałających styków. Poza tym sporo modułów będziesz wykorzystywał w przyszłości (np RTC, 1-wire, LCD) i nie musisz nic łączyć kilka razy, bo od razu lutujesz wersję prototypową. Tym bardziej, że więcej jest roboty przy programowaniu, niż przy lutowaniu, więc ja nie znalazłem zastosowania dla płytki stykowej. Kupiłem na allegro płytkę uniwersalną 180mmx120mm za 5 zł i wszystko wlutowuję. Zerknij na allegro na sklep "Zyscom", ma profilowany asortyment, dobre ceny, czas dostarczenia poniżej 24h.
    przydadzą Ci się jeszcze DS18B20.

    0
  • #14 29 Kwi 2013 09:29
    ublizzard
    Poziom 11  

    lubelaczek napisał:
    Te gold piny, to do programatora potrzebne, tak ?

    Nie, wyciągasz jeden taki gold pin z obudowy i lutujesz do kabelka, taki gold pin ładnie siedzi w płytce testowej, ja w ten sposób łączę LCD i programator z płytką, poza tym diody led mam na osobnej płytce (10sztuk) i tą płytkę też tak łączę z płytką testową.
    karol_85 napisał:
    W lublinie wiem jeszcze o dwóch dobrze zaopatrzonych sklepach: koło szkoły na ulicy Długiej (wjeżdża się przez bramę na teren magazynów) i na ulicy Miłej. Jest jeszcze jeden sklep na Fabrycznej, w tych pawilonach ale zaraz przy rzece, z resztą handluje także częściami na allegro.

    Ten sklep na miłej nie jest już tak dobrze zaopatrzony, powiedzieli mi, że już wychodzą ze sprzedaży elementów elektronicznych. Tego na długiej nawet nie znałem.
    glecki napisał:
    Jeśli chodzi o wyświetlacze LED bardzo szybko z nich zrezygnowałem i kupiłem LCD.

    Ja też kupiłem wyświetlacz siedmiosegmentowy led i jeszcze ani razu go nie użyłem, też uważam, że do nauki nie jest potrzebny, wystarczą zwykłe ledy.
    Jeszcze gdzieś pisałeś o kupnie zasilania, ja jak na razie korzystam z zasilania w USB komputera (to są kabelki VCC i GND zasilające układ podczas programowania).

    0
  • #15 29 Kwi 2013 10:15
    GanzConrad
    Poziom 21  

    ublizzard napisał:
    Nie, wyciągasz jeden taki gold pin z obudowy i lutujesz do kabelka

    kolego, z całym szacunkiem, ale zastanowiłeś się co proponujesz? (może jeszcze termokurcz na końcówkach....) To jest dobry sposób dla szkół i wielu uczniów składających kilkukrotnie te same układy. Jeśli robi to jeden człowiek to czas i poświęcona praca nie jest tego warta. Primo: jeśli płytka stykowa, to z kablem o średnicy wystarczającej do wciskania go bez lutowania żadnych goldpinów (drut-skrętka, krosówka) lub tak jak proponowałem wcześniej - lutowanie docelowe.

    Dodano po 34 [minuty]:

    poza tym, atmega32 to nie to samo co atmega328P:
    http://www.atmel.com/devices/atmega32.aspx
    http://www.atmel.com/devices/atmega328p.aspx
    proponuję Ci zakup atmega32 w obudowie DIP40

    0
  • #16 29 Kwi 2013 10:39
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 29 Kwi 2013 10:40
    ublizzard
    Poziom 11  

    Ta płytka co proponujesz to nie jest płytka stykowa, ona jest przeznaczona do lutowania, więc lepiej weź stykową.
    Ja też używam takiego programatora jak wybrałeś i piszę w C.
    Do pisania programów używam Eclipse i wszystko śmiga.
    Skoro nie masz lutownicy, to będzie problem z podłączeniem LCD, ale to już zabawa na później.

    Co do kwarcu, to myślę że możesz sobie na razie też odpuścić, do nauki można konstruować układy bez kwarcu, a im mniej elementów dodatkowych tym bardziej przejrzysty układ.

    0
  • #19 29 Kwi 2013 10:48
    ublizzard
    Poziom 11  

    lubelaczek napisał:
    Oj, zły link mi się wkleił. Miałem to na myśli http://allegro.pl/uniwersalna-plytka-stykowa-830-punktow-promocja-i3204299792.html . Bo wcześniejszy link do płytki co dałem, to kosztowała ona 30zł, a ta 8zł.

    Taka jest ok
    .
    lubelaczek napisał:

    Ja proponuję Atmega 8 albo 16, w zupełności wystarczą, a Atmega8 kosztuje grosze.

    0
  • #20 29 Kwi 2013 11:10
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 29 Kwi 2013 11:13
    ublizzard
    Poziom 11  

    lubelaczek napisał:
    Czy te rezystory będą pasować do płytki ? http://allegro.pl/rezystory-smd-0805-100r-470r-0r-1k-4k7-5-0-125w-i3179038575.html
    Bo nie bardzo wiem ja kto wygląda.

    Nie będą, to są rezystory SMD, a ty potrzebujesz takich zwykłych z nóżkami.

    Dodano po 2 [minuty]:

    lubelaczek napisał:
    Szukałem na początku właśnie atmega8 i nawet znalazłem. Ale: wiadomo, że lepiej jest kupić wszystkie towary u jednego allegrowicza, niż każdy oddzielnie, bo przesyłka też kosztuje.
    U mnie w mieście nie ma Atmegi8. A u użytkownika PROPOX (w którym planuję kupić programator) też nie ma Atmega8, jest tylko atmega16 i 32 - który mają podobne ceny. Dlatego nie wiem, po co kupować atmega16 skoro kosztuje tyle co atmega32. Może mi to wyjaśnicie ? :wink:

    Ja kupiłem 8 i 16 na Fabrycznej w Lublinie, ale na powyższe pytania nie odpowiem, bo nie wiem. Sam od niedawna programuję uC i jak na razie wszystkie testy robię na atmega16
    lubelaczek napisał:

    Chyba, żebym takie coś kupił - http://allegro.pl/atmega8l-8pu-dip28-atmega-atmega8-i3186057284.html . Przesyłka ekonomiczna dośc tania.

    Ja mam właśnie taki i jak będziesz szukał uC to wybieraj właśnie z taką obudową, pasuje ona do płytki stykowej bez żadnych dodatkowy złączy.

    0
  • #23 29 Kwi 2013 11:21
    ublizzard
    Poziom 11  

    Mogą być i da się tak podłączyć, ale nie radzę na dłuższą metę tak robić, bo układ będzie nieczytelny.
    Kup od razu więcej oporności, 1k, 4,7k, 10k myślę że na początek wystarczą.

    Zobacz sobie przykładowy schemat:
    ATMega32 - Proszę o pomoc w kompletowaniu elementów do swojego pierwszego układu
    To jest najprostszy układ dla megi8, ale prawie tak samo wygląda dla megi16 i innych, zobacz sobie jakie elementy wchodzą.

    Zwróć uwagę, że do LEDów potrzebne będą 1k, więc warto zarezerwować sobie z 10 dla samych ledów.

    Sporo też potrzeba kondensatorów ceramicznych 100nF.
    A do zasilacza przydadzą się elektrolity 10µF na małe napięcie (max 5V).

    A tak mniej więcej wygląda ten układ zmontowany:
    ATMega32 - Proszę o pomoc w kompletowaniu elementów do swojego pierwszego układu

    0
  • #24 29 Kwi 2013 11:35
    GanzConrad
    Poziom 21  

    jedna atmega, różni się od drugiej (w skrócie) ilością wyjść, atmega16A, lub Atmega32 mają 40 nóżek. Spokojnie możesz kupić Atmega16A. Co do zbyt wysokich cen to nie szukasz tam gdzie taniej ;-) :
    http://lispol.com/?a=product&b=list&str=atmega16a&x=-1277&y=-112
    miałem na myśli tą płytkę:
    wpisz na allegro: "Płytka uniwersalna 120x180mm"
    oporniki:
    https://www.google.com/search?q=rezystor+THT&...Oo4ASNkICgBA&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1527&bih=850
    i przy okazji na pierwszą lutownicę polecam lutolę lub zdz:
    https://www.google.com/search?q=lutownica+lut...96,d.bGE&fp=f651b7d9a83d71e9&biw=1527&bih=850
    kilka słów uzasadnienia:
    nie wyobrażam sobie procesu projektowania układu elektronicznego bez etapu lutowania.
    1. składasz prototyp (płytka stykowa lub lutowana)
    2. testujesz + oprogramowujesz
    3. rysujesz schemat w oprogramowaniu do tworzenia PCB
    4. projektujesz płytkę PCB : mieszanie THT(przewlekane)+SMD(powierzchniowe) lub jedno z dwóch
    5. zlecasz wykonanie prototypu płytki (za 15-50 zł) lub wytrawiasz sam.
    6. Lutujesz prototyp (trudno sobie wyobrazić zlecanie tego etapu) i testujesz
    7. zlecasz montaż 2000szt i zbijasz kasiorę na sprzedaży ;-)

    Sam widzisz, że bycie elektronikiem bez lutownicy raczej nie istnieje ;-)

    Nie będę nadmiernie lobbował na temat płytek uniwersalnych (lutowanych), żeby nie wywoływać małej wojenki, więc przytoczę ostatni argument:
    zaczynając swoją przygodę , 1 etapem jest złożenie schematu bazowego:
    http://kursc.forbot.pl/img/art001_schemat1.png
    oczywiście zamiast uP wlutowujesz podstawkę, aby móc go wyjąć/wymienić.
    Jak go złożysz to nigdy więcej nie będziesz wracał do tego układu ponieważ każdy następny etap wiąże się z dołożeniem peryferiów lub przejściem na poziom projektowania płytki PCB, więc jeśli masz to zrobić tylko raz, to po co robić to na rozkładanych kabelkach i płytce stykowej, skoro zlutowany układ możesz włożyć w obudowę i będzie on pracował po wieki jako gotowe (co prawda chałupnicze) urządzenie? Możesz mi wierzyć, że zrobienie tego bezbłędnie za pierwszym razem nie jest wcale trudne. Sam musisz zdecydować, czy chcesz powielać swą pracę, czy spożytkować czas na zajęcie się nowymi rzeczami.
    się rozpisałem.. sorry za przynudzanie
    wywaliłem linki do alle..

    0
  • #25 29 Kwi 2013 11:48
    ublizzard
    Poziom 11  

    GanzConrad napisał:
    Sam widzisz, że bycie elektronikiem bez lutownicy raczej nie istnieje :wink:

    Tu masz całkowitą rację.
    Ale na samiutkim początku dzięki płytce stykowej będzie można zacząć przygodę bez lutowania. Tym bardziej, że będą to układy, które raz się zrobi, działają, wtedy rozmontowuje się taki układ i składa następny. Owszem, schemat bazowy się nie zmienia, no ale jak nie ma kasy na lutownicę na tym etapie to można sobie i bez niej poradzić.
    Chociaż też polecam zakup lutownicy, bo bez niej ani rusz dalej.

    0
  • #26 29 Kwi 2013 11:55
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 29 Kwi 2013 11:56
    ublizzard
    Poziom 11  

    lubelaczek napisał:
    Ze względu na ilość wejść raczej skłaniam się ku temu pierwszemu - dip40

    Mam też taki układ i w zupełności ci wystarczy, tym bardziej, że bierzesz od jednego sprzedawcy.
    lubelaczek napisał:
    Spoko. Problem w tym, że nie chcę być elektronikiem :wink: Od kilku ładnych lat programuję w PHP/C/C++/Java i tym podobne a programowanie mikrokontrolerów to ma być tylko taka małą odskocznia.

    Niestety bez znajomości podstaw elektroniki nie dasz rady nic więcej zrobić.
    Musisz poznać podstawy.

    0
  • #28 29 Kwi 2013 11:57
    1749627
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 29 Kwi 2013 12:00
    ublizzard
    Poziom 11  

    Koszyk bym wywalił.
    Przewody są typu żeńskiego, a potrzebujesz typ męski. Mogą być takie same, ale warto jeszcze wziąć takie sztywne zworki.

    Dodano po 1 [minuty]:

    lubelaczek napisał:
    Co konkretnie masz na myśli ?

    No chociażby obliczanie spadków napięcia na rezystorze, obliczanie prądów, żeby nie spalić procka itd. chociaż na początku jeśli będziesz uważnie montował układy wg gotowych wzorów to dasz radę i bez tego.

    0