Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

FAAC 414 - Zbyt wolna praca siłowników.

29 Kwi 2013 21:30 9615 14
  • Poziom 9  
    Witam. Zakupiłem i zamontowałem już jakieś 2 lata temu na jednej z bram FAAC 414... Wszystko działa ok, więc do drugiej bramy zakupiłem FACC 414 Long, ponieważ w tej bramie mam grube słupki klinkierowe... Problem mam taki, że nowy zestaw, czyli FAAC 414long otwiera się dużo wolniej od zwykłj 414. Dla porównania 414 do kąta 90stopni otwiera się w czasie 16sekund, natomiast 414 long w ciągu 33 sekund... Czy ktoś wie, czym może to być spowodowane? Wiem, że long jest dłuższy, ale mnie nie chodzi o czas otwierania, a prędkość, bo startując obie bramy jednocześnie ewidentnie widać, że nowy zestaw jest dużo wolniejszy.. Wie ktoś czym może to być spowodowane i jak sobie z tym poradzić? Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Siłownik Long jest dłuższy od normalnego o niecałe 30% więc o tyle procent (w przypadku prawidłowo zamocowanych wymiarowo siłowników - czyli maksymalnego wykorzystania wysuwu obu typów) dłuższy będzie czas pełnego otwarcia bramy na grubych słupkach - silniki obu typów kręcą przecież z taką samą prędkością obrotową i mają taką samą prędkość posuwu liniowego a long jest dłuższy więc dłużej się będzie wysuwał do pełnego otwarcia.
    Dysproporcja może być tym większa, gdy do grubych słupków z konieczności ledwo ci wystarczyło posuwu longów, a na cienkich wykorzystałeś niecały wysuw krótkich (brama na krótkich może wtedy się dużo szybciej otwierać niż na longach)
  • Poziom 9  
    Ja to wszystko rozumiem i zdaję sobie sprawę, że dłuższy siłownik będzie się dłużej wysuwał... Problem jednak polega, nie na czasie, ale właśnie szybkości. Jak już wcześniej wspomniałem, przy jednoczesnym uruchomieniu obu bram, ewidentnie widać, że zwykła 414 jest szybsza... Zamontowane jest na pewno dobrze, ale może jest jakieś ustawienie zworek, czy jeszcze coś innego co ma na to wpływ?

    Jeszcze podepnę się pod takie małe pytanie... Brama ma mi się otwierać do 90stopni i właśnie tak jest, ale zatrzymuje się, nie na odbojnikach, a po prostu kończy się siłownik... Może tak być czy będzie konieczne zamontowanie odbojników?
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Nie ma regulacji - siłowniki są na 230V i tak się kręcą jak jest skonstruowany silnik asynchroniczny prądu zmiennego - taki sam w L i S. Może są różnice w konstrukcji przekładni lub skoku śruby ale niczego nie da się regulować. Możesz co najwyżej w szybszej bramie ustawić dłuższe spowolnienia ale to chyba nie o to chodzi.
    Jeśli udało ci się tak ustawić geometrię że oba siłowniki wysuwają się na maksa a brama idealnie się schodzi to pogratulować precyzji montażu. Niestety 414 POWINNY mieć odboje - jak nakrętka dojeżdża do końca śruby pociągowej, to uderza o koniec gwintu lub krawędź łożyska śruby i nie ma tu żadnej amortyzacji (którą gwarantuje elastyczność bramy przy zastosowaniu odbojów).
    "Zainstalowane odboje mechaniczne przy otwieraniu i zamykaniu" - cytat z instrukcji. Pewnie pochodzą równie długo i tak ale.....
  • Poziom 9  
    OK rozumiem, ale w takim razie wydaje mi się to dziwne, że nie chcą działać szybciej... Cóż mniejsza z tym, a miałbym jeszcze pytanie odnośnie odbojów. Przy zamkniętej bramie są one zamontowane i wszystko jest ok. Natomiast podczas otwierania brama otwiera się do 90topni i zatrzymuje ponieważ kończy się siłownik. Tutaj jednak miałbym problem ponieważ podwórko jest z górki i musiałbym montować odbój o długości co najmniej 15-20cm... Czy mogę w takim wypadku zamontować odbój na słupku? Mam słupki klinkierowe... Środek czopa od końca słupka wynosi 20cm, natomiast w pełni otwartej bramie do dotknięcia słupków brakuje po 1cm... Czy mogę w ten jeden centymetr zamontować odbój? Może być on przy słupku, czyli zaraz przy siłowniku? Jeżeli tak to z czego go najlepiej wykonać, aby nie zniszczył za bardzo klinkieru?
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Nie montuj odboju na słupku - siłownik na takiej małej dźwigni (max odległości odboju od osi zawiasu - ok 20 cm) wyprodukuje ci siłę (+ bezwładność bramy) z pół tony na odbój - jesli słupek nie jest lity - betonowy i z bardzo dokładnie przyklejonym klinkierem to długo ten klinkier nie wytrzyma. Dochodzą jeszcze siły wyrywające zawias ze słupka.
    Z dwojga złego lepiej już zostaw dobicie siłownika do końca.

    Baardzo powoli szykują się patenty (nawet firmowe w FAAC-u, ale to pieśń dalekiej przyszłości) na mechniczne odboje montowane do siłownika 414 - sam się przymierzam do zrobienia takich - na wsunięciu jest nawet w miarę prosta sprawa - wystarczy złożona z dwóch skręcanych imbusami połówek rurowa obejma założona na zewnętrzną rurę siłownika i wystająca nieco poza gumowe uszczelnienie na końcu rury - średnica zakończenia obejmy tak dobrana, że z małym luzem przechodził przez nią tłok, a główka mocująca opiera sie o nią (z ew. podkładką).
    Trudność sprawia bardzo dokładne wykonanie obejmy w miescu zaciśnięcia na rurze coby tejże rury przy skręceniu nie uszkodziła albo ew. cienkie podkładki z twardej gumy. Ale to tylko przedprototypowy pomysł.

    FAAC 414 - Zbyt wolna praca siłowników.
  • Poziom 9  
    W takim wypadku pozostaaje mi podziękować za pomoc :) Nie mam wyjścia i zostanę bez tych odbojników przy otwieraniu... Mam dużo szczęścia, że koniec siłownika jest centymetr przed dotknięciem słupka. Zrobiłem lekkie spowolnienie przy końcu i może jakoś to będzie... Jeszcze by mnie ciekawiło czy wiedziałbyś jaką najlepiej ustawić moc siłownika? Bo nie mam pojęcia jak to dobrać...
  • specjalista -automatyka bramowa
    Cóż - tzw kwestia gustu. Na pewno jest mnóstwo norm PN / EN itd ale po prostu - ustaw sobie 6 na obu motorkach, przy zamykaniu zaprzyj się i zablokuj któreś skrzydło ręką - jeśli uznasz, że siła siłownika jest na tyle duża (organoleptycznie) że uszkodzi ci drzwi auta albo przytrzaśnie boleśnie młode ; albo z drugiej mańki - stanowczo jest za słaba coby się w zimie przebić przez śnieg - to mikroswitchami zwiększ albo zmniejsz wg uznania.

    Zestawy z motorkami 230 V mają z reguły słabe możliwości konfiguracji (ale za to dużą trwałość, odporność na pracę na blokadzie i są tanie) - zabezpieczenie amperometryczne w 414 polega wyłącznie na elektronicznym ograniczeniu prądu siłownika (przez obcięcie triakiem części sinusoidy fazy) i nie ma tu jak w motorkach 24V zatrzymywania i cofania na przeszkodzie - motorek po prostu ze stałą siłą pcha dalej i dla bezpieczeństwa warto na dobór tej siły odrobinę czasu poświęcić. (ale aby nie przesadzić z ostrożnością, bo może się okazać że w zimie silnik nie przełamie zmarzniętego smaru w zawiasach....)
  • Poziom 9  
    Ale w takim razie mogę ustawić, teraz na wiosnę, lato mniejszą moc, a na zimę trochę zwiększyć? Oczywiście robić to mogę tylko i wyłącznie tymi stykami SW1, SW2 do SW6? I jeżeli ustawię na moc 2, a nie na 6, natomiast czas zamykania będzie taki sam, to siłownik nie będzie cierpiał ze względu na to, że używa mniejszej mocy? No i z tym, że nie odbija na przeszkodzie to niestety szkoda, bo dziecku brama może zrobić krzywdę...
  • specjalista -automatyka bramowa
    Siłownik w żadnym razie nie ucierpi - ucierpiałby w zimie gdybyś ustawił zbyt małą moc na centralce i pojechał na narty - brama się nie domyka z racji małej mocy i siłownik buczy przez tydzień. CHOCIAŻ z autopsji - wysiadła mi krańcówka we własnej konstrukcji bramy garażowej zawiasowej i 414 L buczał na pełnej mocy 3 dni - siłownik ma wbudowany odwracalny termik półprzewodnikowy i przeciążeniówkę w silniku - w efekcie działa do dziś.....

    CZYLI:
    możesz żonglować siłami zamykania, zwolnienieami itp ile chcesz - siłowniki 414 są pod tym względem niezniszczalne.

    PS. pstrykając mikroswitchami (np ustawianie siły) nie rób tego pod prądem... pstryczki są podłączone prawie bezpośrednio do procka przez tylko układy odkłócające i każde zwarcie albo przepięcie to ---> martwa centralka i 500 zł w plecy.

    PPS. Wybrałeś własciwie najbadziej niezawodny zestaw na rynku.... ale jak ci zależy na funkcjach typu cofanie skrzydeł na przeszkodzie, dokładna regulacja siły itp to kupuj siłowniki na 24V ale - naprawdę niezawodne będą TROSZKĘ kosztować (zestaw Nice 424 jest półśrodkiem a i tak poniżej 2000 zł nie zejdziesz) - SORKI koledzy którzy mają taniej - zawsze można się zareklamować.
  • Poziom 6  
    Witam,
    Mam zamiar montować zestaw 414 i chciałem się upewnić czy ten system działa tak, że odboje na otwarciu i zamknięciu ograniczają fizycznie ruch co powoduje wzrost obciążenie na siłowniku i central odłącza prąd? To jest tylko jedyna metoda?
    Pozdrawiam,
  • specjalista -automatyka bramowa
    To nie tak. Centralka do 414- stek nie ma żadnej amperometryki i prądowych wyłączników. Po prostu siłowniki dojeżdżają do odbojów i pracują jeszcze jakiś czas ( określony w ustawieniach) na blokadzie. Silniki 230V dopuszczają krótki czas na zatrzymaniu ( powiedzmy do 10 sek) bez szkody - a nawet to jest normalny sposób pracy ( niemal wszystkich, nie tylko 414) siłowników na 230 V.
    Dla tego m.in. siłowniki 230 V są przeznaczone do użytku przydomowego i nie intensywnego. Ogólnie sporo się grzeją a zwłaszcza na tych sekundach na blokadzie - ciepło się kumuluje i po kilkunastu otwarciach siłownik się przegrzewa i wkracza wbudowany termik ( na szczęście w 414 niezawodny).

    Z amperometryki korzystają jedynie centralki z siłownikami na 24 V - i to nie cały czas a jedynie podczas wstępnego ustawiania odbojów, potem już idzie czasówka.
    Oczywiście są centralki wykorzystujące amperometrykę cały czas (np HB- 5 używana głównie do chińskich Power Jacków na 24 V lub Varia soft od DTM do.siłowników 230V ale to wyjątki.
  • Poziom 6  
    Dziękuje za wyjaśnienie. Czyli raczej odboje przy otwieraniu konieczne. Mam już punkt podparcia bramy, a nad odbojami otwarcia pomyślę.
    Słupki 80x 80 mm, stąd wymiary montażowe A=100 mm, a B=60 mm. Jam policzyłem siłownik przy w położeniu zamkniętym bramy 1080 mm, a po otwarciu o kąt 90 wsunie się o ok. 160 mm. To przy szybkości liniowej 1,6 cm/s powinno spowodować ~ 10 sekundowe otwarcie skrzydła. To trochę szybko?.
    Skrzydło bramy ma tylko 2 m i jest to lekka konstrukcja ok 45 kg. Myślę, że będzie ok.
  • Poziom 6  
    FAAC 414 - Zbyt wolna praca siłowników.

    Spróbuje wiec dociąć pod kątem uchwyt mocowanie siłowników na słupku tak, aby wymiar B uległ zwiększeniu, ale cudów nie będzie.
    Dziękuje